Sinustako Marinin hallituksen päätös - jota siis käsittelin - jättää jakeluvelvoite nostamatta on sekin PS:n saama tulos? Kieltämättä mielenkiintoinen käsitys, jos näin ajattelet.
M-hallitus ja Orpon hallitus päättivät molemmat lievemmistä jakeluvelvoitteista. Minusta PS ei ole mitenkään vastuussa Marinin hallituksen toimista.
Se on täysin Marinin hallituksen saama tulos. Jakeluvelvoitteen ja sen prosenttiosuuden sääti aikanaan Sipilän hallitus, jossa myös perussuomalaiset olivat mukana.
Kriisien lävähtäessä naamalle ja energian hintojen noustessa räjähdysmäisesti Marinin hallitus päätti alentaa jakeluvelvoitetta hillitäkseen autoilun kustannuksia.
Jos tarkoitit vasemmistohallituksen periaatteista luopumisella sitä, että Sipilän hallituksen säätämistä jakeluvelvoitteen määristä tingittiin kriisiaikana, niin tästä tuskin kovi moni autoilija on pahoillaan.
Tilanne olisi eri ilman kriisejä, silloin ehkä mahdollisesti olisi pysytty tavoitteissa jakeluvelvoitteen suhteen. Nyt kuitenkin rajujen hintojen nousujen takia oli inhimillisempää hillitä kuluttajien kustannuksia.
Perussuomalaisethan olisi halunnut alentaa jakeluvelvoitteen kuuteen prosenttiin, no tämä ei tietenkään toteutunut.
Periaatteista bensakeskustelussa tulee ensimmäisenä mieleen eräs persukaksikko, joka alullepani kansalaisaloitteen polttoaineen valmisteveron poistamiseksi vuoden ajaksi, lisäksi tämän jälkeen polttoaineveroa alennettaisiin 50% pysyvästi.
Nyt eduskuntaan ja hallitukseen päästyään kaksikko ei enää seisokaan oman aloitteensa takana, tämä jos joku vaikuttaa mielestäni periaatteistaan luopumiselta.
Pianhan tänne riennetään kertomaan verotuksen osuudesta pumppuhintaan. Perussuomalaisten ajama veronalennus maksaa valtiolle ensi vuonna noin 160 miljoonaa euroa menetettyjä verotuloja. Ehkä tämä ei ole vastuutonta rahanjakoa sitten.