Perussuomalaiset

  • 5 291 021
  • 42 217

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Myydään puolen kilon pusseissa, ihan siksi vaan. Ja alle kuuden euron kilo ei kyllä kaupasta saa kuin b-luokan jauhelihaa. Plus vielä se että puolesta kilosta soijaa riittää syömistä paljon pidemmäksi aikaa kuin samasta määrästä jauhelihaa.

Muutenkin vänkäät aika koomisesti asioista joista ei selvästi mitään tiedä. Kyllä, osa kasvisruokatuotteista on kalliita, mutta ylipäätään ei painita lainkaan samoissa hintaluokissa.
Kerro miten ei painita? Siinä tofussasi on tasan yhtä paljon ravintosisältöä kuin vaikka jauhelihassa, sitä siis täytyy syödä ihan yhtä paljon joten sitä kulukin ihan yhtä paljon.

Kukahan täällä ei tiedä mistään mitään?
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Miksi puhut muuten puolen kilon pussista se on 6€/kg mikä on ihan samaa hintaa nykyisten lihojen kanssa, todennäköisesti kalliimpaa. Taaskaan ei tullut säästöä, ei edes soijarouheella.
Kyllähän soijarouheesta tulee enemmän syötävää - itse en ainakaan turvota jauhelihaa etukäteen vedessä, mutta ehkä reseptejä on moneen makuun.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kyllähän soijarouheesta tulee enemmän syötävää - itse en ainakaan turvota jauhelihaa etukäteen vedessä, mutta ehkä reseptejä on moneen makuun.
Siis mielestäsi jos soijarouheen laittaa veteen niin sen laskennallinen energiamäärä kasvaa?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Johanna Vuorelmalta hyvä nosto. Jälleen kerran. Mutta hän olisi voinut myös pohtia, mitä Suomen järjestelmässä puolue voi tehdä ehdokkaalle, joka valehtelee kysyttäessä olevansa tuomioton. Halla-ahohan toivoi paneelissa, josta Vuorelman lainaus on, hieman leikkisästi medialta tässä apua, jotta tieto saataisiin ennen ehdokasasettelun takarajaa.

Voitaisiin myös kysyä, valehtelevatko persuehdokkaat muita enemmän taustoistaan kun puolue sitä heiltä kysyy. Eilisen paneelin perusteella jäi kuva, että kakki kysyvät omiltaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä ei pidä paikkaansa. Voitko näyttää sen lakikohdan missä se lukee? Opetushallitus kyllä on ohjeistanut, että mitä kouluruoan tulisi sisältää, mutta mitään velvoitetta moiseen ei ole...

Mikä laki? Minä puhun ravintosuosituksista.

Tein kaverin juhliin 140 hengelle kanakiusausta. Pyysin apua koulun emännältä ja vuokrasin koulunkeittiön käyttööni. Emäntä tulosti minulle heidän järjestelmästään 140 hengelle tarkoitetun kanakiusaus reseptin. Tuossa reseptissä oli tarvikkeet gramman tarkkuudella, mm. mausteet punnittiin vaa'alla. Keittiöohjelmassa näkyi ravintoainesuositukset päivä- ja viikkotasolla.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Mikä laki? Minä puhun ravintosuosituksista.

Tein kaverin juhliin 140 hengelle kanakiusausta. Pyysin apua koulun emännältä ja vuokrasin koulunkeittiön käyttööni. Emäntä tulosti minulle heidän järjestelmästään 140 hengelle tarkoitetun kanakiusaus reseptin. Tuossa reseptissä oli tarvikkeet gramman tarkkuudella, mm. mausteet punnittiin vaa'alla. Keittiöohjelmassa näkyi ravintoainesuositukset päivä- ja viikkotasolla.
Eikös tuolla ole joku kotikokkiketjukin kanakiusausten valmistajille?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mikä laki? Minä puhun ravintosuosituksista.

Tein kaverin juhliin 140 hengelle kanakiusausta. Pyysin apua koulun emännältä ja vuokrasin koulunkeittiön käyttööni. Emäntä tulosti minulle heidän järjestelmästään 140 hengelle tarkoitetun kanakiusaus reseptin. Tuossa reseptissä oli tarvikkeet gramman tarkkuudella, mm. mausteet punnittiin vaa'alla. Keittiöohjelmassa näkyi ravintoainesuositukset päivä- ja viikkotasolla.
Näytäs missä puhuit ravintosuosituksista. Lueppas uudestaan väitteesi se on tässä alla:
" Kouluruoka tehdään tarkoilla resepteillä, joissa huomioidaan oppilaiden eri ravintoaineiden tarve. Väitteesi, että kouluruoka olisi pelkkää höttöhiilareita kaipaa perusteluita. Se, ettei lapsi tai nuori suostu aina syömään lautasmallin mukaisesti, ei ole peruste. "

Missä se väite, että seurataan jotain ravintosuosituksia, sinä tulit väittämään faktana, että kouluruoka tehdään tarkalla reseptillä jossa huomioidaan ravintoaineiden tarve. Ei, tämä ei pidä paikkaansa, se saatetaan tehdä tai ei tehdä se riippuu siitä miten missäkin kunnassa toimitaan. Mitään lakia ei ole joka moiseen määrää. On kyllä suosituksia joita toivotaan noudatettavan, mutta väitteesi on yksiselitteisen väärä ja sinun kanapastasi 140 hengelle ei ole mikään esimerkki mistään muusta kuin subjektiivisesta suhtautumisesta asiaan missä pitäisi voida olla objektiivinen.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kerro miten ei painita?

Hinnan osalta. Kasvikset ovat halvempia kuin liha. Sinä jankutat milloin mifusta, milloin tofusta ja takerrut yksittäisten tuotteiden hintoihin ikään kuin kasvisruokavalio ei olisi muuta kuin mifua ja tofua.

Ja mitä noihin ravintosisältöihin tulee, niin niissä ei ole kyse vain siitä missä ruoka-aineessa on enemmän kaloreita vaan kokonaisuudesta. Esimerkiksi "minun tofussani" on vähemmän rasvaa ja lisättyä suolaa kuin jauhelihassa ja enemmän kuituja. Jokainen voi miettiä kumman syöminen on enemmän terveydelle eduksi.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Voitaisiin myös kysyä, valehtelevatko persuehdokkaat muita enemmän taustoistaan kun puolue sitä heiltä kysyy. Eilisen paneelin perusteella jäi kuva, että kakki kysyvät omiltaan.

Saattaahan se olla, että persuihin hakeutuu syystä tai toisesta näitä, joilla elämä on jossain vaiheessa nyrjähtänyt ja ehkä kykenemättömyys omaan vastuuseen sitten siirretään esim. näihin maahanmuuttajiin, jotka kurjistavat näiden ensinmainittujen elämää (entisestään). En tiedä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näytäs missä puhuit ravintosuosituksista. Lueppas uudestaan väitteesi se on tässä alla:
" Kouluruoka tehdään tarkoilla resepteillä, joissa huomioidaan oppilaiden eri ravintoaineiden tarve. Väitteesi, että kouluruoka olisi pelkkää höttöhiilareita kaipaa perusteluita. Se, ettei lapsi tai nuori suostu aina syömään lautasmallin mukaisesti, ei ole peruste. "

Missä se väite, että seurataan jotain ravintosuosituksia, sinä tulit väittämään faktana, että kouluruoka tehdään tarkalla reseptillä jossa huomioidaan ravintoaineiden tarve. Ei, tämä ei pidä paikkaansa, se saatetaan tehdä tai ei tehdä se riippuu siitä miten missäkin kunnassa toimitaan. Mitään lakia ei ole joka moiseen määrää. On kyllä suosituksia joita toivotaan noudatettavan, mutta väitteesi on yksiselitteisen väärä ja sinun kanapastasi 140 hengelle ei ole mikään esimerkki mistään muusta kuin subjektiivisesta suhtautumisesta asiaan missä pitäisi voida olla objektiivinen.


Suomessa kunnat järjestävät perusopetuksen ja kouluruokailun. Opetushallitus antaa suositukset ja kunnat toteuttavat käytännössä ruokailut. Annoit ymmärtää aikaisemmassa viestissäsi, että kouluruoka on pääsääntöisesti höttöhiilareita. Kerroin esimerkin miten asia hoidetaan Porissa, kyse ei ole pelkästään höttöhiilareista. Olisi kiva kuulla mihin sinun väitteesi höttöhiilareista perustuu.

Suomesta löytyy varmasti kuntia, joissa kouluruokailusta säästetään, mutta nämä nousevatkin usein otsikoihin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Saattaahan se olla, että persuihin hakeutuu syystä tai toisesta näitä, joilla elämä on jossain vaiheessa nyrjähtänyt ja ehkä kykenemättömyys omaan vastuuseen sitten siirretään esim. näihin maahanmuuttajiin, jotka kurjistavat näiden ensinmainittujen elämää (entisestään). En tiedä.

Näin voisi olla. En tiedä, saako ehdokkaista joskus vielä nykyistäkin tarkempaa analyysia, mutta vaikea pitää puhtaana sattumana PS:n suurta osuutta tuomion saaneista.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hinnan osalta. Kasvikset ovat halvempia kuin liha. Sinä jankutat milloin mifusta, milloin tofusta ja takerrut yksittäisten tuotteiden hintoihin ikään kuin kasvisruokavalio ei olisi muuta kuin mifua ja tofua.

Ja mitä noihin ravintosisältöihin tulee, niin niissä ei ole kyse vain siitä missä ruoka-aineessa on enemmän kaloreita vaan kokonaisuudesta. Esimerkiksi "minun tofussani" on vähemmän rasvaa ja lisättyä suolaa kuin jauhelihassa ja enemmän kuituja. Jokainen voi miettiä kumman syöminen on enemmän terveydelle eduksi.
Ööh kerrotko minulle, että miten sekasyöjän ruokavalio eroaa kasvissyönnistä jos ei puhuta nimen omaan mifuista ja tofuista joiden tehtävä on korvata se liha? (proteiininlähde) Niitä samoja kasviksia ne lapset pupeltaa sekasyöjinä tiedätkö esim. perunamuussi, leivät, keittojen vihannekset, salaatit... ne on niitä kasvisperäisiä.
 
Mielellään otetaan vinkkejä vastaan, että miten kasvisruoalla saa imeytyvää proteiinia päivässä 1,5-2,0g per kilo miehen painoa.


"The Recommended Dietary Allowance (RDA) for protein is a modest 0.8 grams of protein per kilogram of body weight"

Muihin kysymyksiisi oletkin jo saanut vastaukset.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona

"The Recommended Dietary Allowance (RDA) for protein is a modest 0.8 grams of protein per kilogram of body weight"

Muihin kysymyksiisi oletkin jo saanut vastaukset.
Et osannut lukea omaa linkkiäsi?
The Recommended Dietary Allowance (RDA) for protein is a modest 0.8 grams of protein per kilogram of body weight. The RDA is the amount of a nutrient you need to meet your basic nutritional requirements. In a sense, it’s the minimum amount you need to keep from getting sicknot the specific amount you are supposed to eat every day.

Based on the totality of the research presented at the summit, Rodriguez estimates that taking in up to twice the RDA of proteinis a safe and good range to aim for.” This equates roughly to 15% to 25% of total daily calories, although it could be above or below this range depending on your age, sex, and activity level.

En ala suomentamaan.
 
Et osannut lukea omaa linkkiäsi?
The Recommended Dietary Allowance (RDA) for protein is a modest 0.8 grams of protein per kilogram of body weight. The RDA is the amount of a nutrient you need to meet your basic nutritional requirements. In a sense, it’s the minimum amount you need to keep from getting sicknot the specific amount you are supposed to eat every day.

Based on the totality of the research presented at the summit, Rodriguez estimates that taking in up to twice the RDA of proteinis a safe and good range to aim for.” This equates roughly to 15% to 25% of total daily calories, although it could be above or below this range depending on your age, sex, and activity level.

En ala suomentamaan.

Varmasti turvallista ottaa yli suositellun, mutta hyötyä siitä ei tietyn pisteen jälkeen ole koska kehossa se ylimääräinen metabolisoituu glukoosiksi joka tapauksessa. 10-15% kokonaisenergian saannista on sellainen normaalisuositus, johon nyt pääsee vaikkei sen erityisemmin kiinnitä saantiin huomiota. Mihinkään bodyjonneiluun en ota muuta kantaa kuin että lisäravinnetta suuhun jos ei muuten mukamas grammamäärät täyty.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ööh kerrotko minulle, että miten sekasyöjän ruokavalio eroaa kasvissyönnistä jos ei puhuta nimen omaan mifuista ja tofuista joiden tehtävä on korvata se liha?

Eivät kaikki kasvissyöjät syö mifuja ja tofuja, varsinkaan kaiken aikaa vaikka tunnutkin niin luulevan. Kaikki eivät ylipäätään halua korvata lihaa jollain sitä muistuttavalla tuotteella. Kasvisruokien kirjo on paljon laajempi kuin kuvittelet.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävin nyt vielä lukemassa Seinäjoen valtuuston esityslistalta (pöytäkirja oli ilmeisesti vielä tarkistamatta, koska sitä ollut netissä julkaistu), ja aika huolellisia taustaselvityksiä sieltä löytyi sekä vegaaniruokavalioon että vegaaniruokavalion menekkiin liittyen. Kokouksessa päätösesityksenä ollut viranhaltijoiden esitys (ilman selostusosaa) kuului kokonaisuudessaan näin:

"Seinäjoen kaupungin ruoka- ja siivouspalvelut aloittaa vegaaniruoan tarjoamisen syyslukukauden 2021 aikana. Ruoka tilataan erikseen ja ohjeena noudatetaan samaa toimintaohjetta kuin muihinkin erikseen tilattaviin ruokavalioihin. Jos ruokaa ei ole nautittu kahteen viikkoon ilman pätevää syytä, niin se lopetetaan. Vegaaniruoka valmistetaan vain kasvikunnan tuotteista. Kaikkien valmistus- ja lisäaineiden alkuperää ei voida selvittää tai taata. Vegaaniruoan tarjoamisen ehtona on, että ruokailija toimittaa todistuksen käydystä keskustelusta terveydenhoitajan / ravitsemusterapeutin kanssa ja alle 18 vuotiaat toimittavat huoltajan luvan. Mikäli vegaaniruokailijoiden kokonaismäärä koko kaupungissa laskee alle 10, vegaaniruoan tarjonta arvioidaan uudelleen."

Tämä on minusta kaikkinensa melko tolkullista tekstiä, mutta tämä siis kokouksessa äänestettiin kumoon. Koko lista löytyy tästä linkistä: Esityslistahaku-esityslistan asiat
Kyseinen asiakohta on § 69.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jotenkin täälläkin huomaa sen identiteettipoliittisen teatterin missä kasvisintoilijat aina rientää kertomaan, että miten on terveellistä, hyvää ja halpaa, mutta todellisuudessa ei siis olekkaan mitään noista.
Eli koska kasvisruoka ei voi olla ikinä hyvää tai hinta on samalla tasolla lihan kanssa niin kasvisruokaa ei kannata tehdä. Mistä lähtien kouluruoka on ollut hyvää? Ensimmäisen kerran kuulin jonkun kehotan ruokaa kun pääsin AMK:hon. Ja siellä tosiaan oli hinta/laatu suhde ihan kohdillaan, jopa sen verran että koululla kävi syömässä, vaikka ei ollut edes koulu jonain päivinä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Niin nyt kun vegaaniruokaa ei ole mahdollista edes saada niin vegaanit sitten syövät eväitä tai menevät "grillille". Etenkin kun kyse oli ilmeisesti yhdessä lukiossa olevista noin 30 oppilaasta. Eli siellä on kasvisruokaa tarjolla jollain linjalla ja toisella on sitten " normiruokaa". Nyt siellä kasvislinjastolla olisi ollut myös vegaaniruokaa tarjolla.

Voi olla, mutta mielestäni kouluissa voidaan siirtyä vaikka 100% kasvisruokiin, kunhan sitä syödään samalla käyttöasteella kuin liharuokia nyt.

Ja ei, koulun tehtävä ei ole opettaa siitä huolimatta kasvisruokavalioon.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Mitä tekemistä vegaaneille vegaaniruoan tarjoamisella on kasvisruokapäivän kanssa?
Mitä tekemistä millään on minkään kanssa? Elämä on sattumanvaraista atomien liikettä ja energiaa. Siinä kaaoksessa vegaaniruoka on hetkellinen harha ja sen jälkeen elämä taas sammuu, kuten oli tarkoituskin.

Pun intended
 
Mitä tekemistä millään on minkään kanssa? Elämä on sattumanvaraista atomien liikettä ja energiaa. Siinä kaaoksessa vegaaniruoka on hetkellinen harha ja sen jälkeen elämä taas sammuu, kuten oli tarkoituskin.

Pun intended

Eli kun puhutaan paskaa yhdistelemällä kaksi asiaa, mitkä ei liity mitenkään toisiinsa, niin sitten vedetään pelleilyksi. Ei uutta. Ensi kertaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Eli koska kasvisruoka ei voi olla ikinä hyvää tai hinta on samalla tasolla lihan kanssa niin kasvisruokaa ei kannata tehdä. Mistä lähtien kouluruoka on ollut hyvää? Ensimmäisen kerran kuulin jonkun kehotan ruokaa kun pääsin AMK:hon. Ja siellä tosiaan oli hinta/laatu suhde ihan kohdillaan, jopa sen verran että koululla kävi syömässä, vaikka ei ollut edes koulu jonain päivinä.
Missä minä olen sanonut, että kasvisruoka ei olisi hyvää? Lähtökohtaisesti vaan kasviruoka on kallista. Ei minua haitaa jos kouluissa olisi joskus vaikka falafelejä tai kikhernesalaattia, jotain tofusta yms. jos se vain maistuisi myös lapsille. Minulle kyllä maistuu, mutta minä myös tunnustan tosiasiat. Rahaa käytettäväksi on minimit joten on liki mahdotonta tehdä maistuvaa kasvisruokaa tuolla hinnalla. Lopputulos on sama kuin armeijassa on nähty. Minä olen aina lasten puolella ja hyvää ja halpaa saa sekaruoasta, lisäksi niissä on enemmän vaihtelua ja lopputuloksena jää olokin kylläisemmäksi kuin keskimäärin koulun laitosruokakasvismoskista joiden hinta saa olla jotain pari euroa per oppilas kaikkineen.

Sehän tässä on eniten naurattanut millä paatoksella täällä kasvisruokaintoilijat tulee kertomaan asioista ja pitää tyhmänä, kiitos minä syon paljonkin pelkkiä kasvisruokia. Tosin syön paljon myös esim. kuten tänään, että salaattia ja broilerin pihvin. Tuollainen salaatti + pihvi on mulle aika tavan kesäruokaa. Välillä sitten teen salaatin mihin tulee esim. kananmunia, tai kikherneitä ja jätän pihvin pois. Mutta eihän kukaan sellaista kysynyt, että syönkö minä kasvisruokaa ennenkuin paatos alkoi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös