Perintöverotus Suomessa

  • 52 383
  • 567

Zikako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Perintöverotuksen viilaaminen oikeudenmukaisemmaksi (vero maksetaan vasta kun omaisuus realisoidaan tai kun se edes on realisoitavissa) ja tehokkaammaksi yhteiskunnan kannalta yritystoiminnan siirrossa (ns. Saksan malli) on jotain ihan muuta kuin perintöverosta luopuminen.

Nähdäkseni melko vähän täällä on esiintynyt mielipiteitä joissa vaaditaan perintöverotuksen poistamista kokonaan.

Täältä nousee omakohtaisesta kokemuksesta kannatusta osoittava käsi sille, että perintöveron maksaminen vasta sitten kun omaisuus realisoidaan olisi oikeudenmukaisin ja ehkä myös lähes yhtä tuottava malli.

Itse olen isän kuoltua kohta vuoden paininut kuolinpesän asioissa ja sitä ennen muutaman kuukauden hänen olleessaan sairaalassa. Olen etuoikeutettu ja saamassa/saanut huomattavan määrän omaisuuttaa. Joukossa on kuitenkin mm. kiinteistöomaisuutta, joka on arvioitu yli kahden sadan tuhannen euron arvoiseksi ja sen on sellaista shittiä jota tänä aikana ei kukaan osta. Lisäksi on yritys, jonka tuottava jatkaminen on käytännössä mahdotonta ja sen arvo on kuitenkin yli kaksisataa tuhatta. Yrityksen alas ajamiseen liittyy lisäksi meille osakkaina sellaista työtä jota teemme lähes päivittäin ja loppua ei näy varmaan ensi vuodenkaan puolella. Palkkaa ei tästä työstä saa. Tekemättä jättäminen aiheuttaisi suuret korvausvastuut.

Kuolinpesän hoitaminen lähtien hautajaisista päättyen ehkä vuonna 2018 lopulliseen jakoon on tullut viemään minulta ja sisaruksiltani varmaan 6 henkilötyövuotta oman työn ohessa. Joten tästä syystä en tule koskaan hyväksymään ajatusta, että perilliset vain saavat omaisuuden jonain ylimääräisenä hyvänä ja saisivat olla ainoastaan kiitollisia. Perittävään omaisuuteen voi lisäksi liittyä sekin että perillinen on omalla työllään/toiminnallaan auttanut omaisuuden ylläpidossa ja hankinnassa ja huonosta valmistautumisesta johtuen joutuu tästäkin omaisuudesta sitten maksamaan perintöveroa.

Niin ja en ole perintöverotuksen poistamisen kannalla
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä sun vanhempasi tekivät työkseen?
Mutsi oli konttorihommissa, siis joku virkailija ja faija ei liity tähän mitenkään. Ei osallistunut elatukseen 9. ikävuoteni jälkeen. Faija oli jonkun laitoksen huoltohommissa, että perus demari. Perintöä jäi muuten 300€ kun pankki pyyhki velat pois suoralta kädeltä kun vein kuolintodistuksen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olisiko perseesi joustanut riittävästi läpi opiskeluajan, jos opinnot olisi pitänyt rahoittaa verovarojen sijaan itse, esim. á 20 k€/a, vai onko mahdollista, että sinustakin olisi tullut pysyvästi demariduunari?
Ei varmaan olisi. Olenko jossain vastustanut toimivaa ja tasa-arvoista sekä kaikille opiskelun mahdollistavaa koulutusjärjestelmää?

Opiskelu on sentään jotain tekemistä. Päivät pitkät kaljalla elämän kovuutta itkevien tuoppeja en sen sijaan halua maksaa. En opisekelijoidenkaan, koska en itsekään juonut tuoppiakaan neljään vuoteen. Varaa olisi tosin loppuvaiheessa ollut, koska työnantaja salli täysaikaisen opiskelun työajalla viimeisen vuoden. Ajat olivat hieman paremmat ja insinööreillä oli mahdollisuuksia valita.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Meillä on kesämökki, jolla on kuvaamasi arvo minulle. Mikäli olisin joutunut kyseisestä mökistä luopumaan isäni kuoleman jälkeen, pää olisi hajonnut. Toisaalta mökin verotusarvo on aivan jotain muuta kuin mökin reaaliarvo, ehkä 20 prosenttia.

Ei kai se nyt ihan noin pieni prosentti ole. Omien kokemusten mukaan helposti määritettävän omaisuuden verotusarvo on lähempänä 80% reaaliarvosta. Toki aina voi ilmoittaa perunkirjoituksessa mökin olevan mallia "neljä lautaa ristissä suotontilla" mutta harvoin verottaja ihan mitä tahansa uskoo.
 
Mutsi oli konttorihommissa, siis joku virkailija ja faija ei liity tähän mitenkään. Ei osallistunut elatukseen 9. ikävuoteni jälkeen. Faija oli jonkun laitoksen huoltohommissa, että perus demari. Perintöä jäi muuten 300€ kun pankki pyyhki velat pois suoralta kädeltä kun vein kuolintodistuksen.

Eli olet virkailijan lapsi etkä oikeasti mistään persaukisesta taustasta. No kyllä ne puheet persaukisesta perhetaustasta arvasi paskapuheeksi jo köyhiä vahvasti halveksuvan arvomaailmasi perusteella.
 

Zikako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nyt oli, naapuri tarjoutui ostamaan mainitsemallani suhteella. Ja verottaja hyväksyi verotusarvon perintöveron perusteeksi.
Kyllähän se omaisuus arvioidaan ihan oikeilla arvoilla ja ihmettelen tätä sun mainitsemaasi tapausta. Arvioinnissa pitää myös muistaa että verottaja katsoo tuon perukirjaan merkatun arvon hankintahinnaksi ja jos myyt isommalla summalla niin yli menevästä osasta maksetaan myyntivoittovero
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli olet virkailijan lapsi etkä oikeasti mistään persaukisesta taustasta. No kyllä ne puheet persaukisesta perhetaustasta arvasi paskapuheeksi jo köyhiä vahvasti halveksuvan arvomaailmasi perusteella.
Siis äitini oli kahden lapsen yksinhuoltaja ja konttorissa töissä. En tiedä mitä virkailija tarkoittaa ammattina, mutta voin vakuuttaa, että sekä broidi, että minä itse olemme mm. joutuneet lopettamaan joukkueissa pelaamisen ihan vaan koska mutsilla ei ollut fyrkkaa ostaa kamoja. Broidi muuten oli tästä faijalle niin katkera, että ei ikinä enää oman, olisiko 14 ikävuoden jälkeen nähnyt faijaa, vaikka tämä kuolinvuoteellaan pyysi tätä käymään ja minä tarjosin kyydin.

En tiedä mikä sinulle on perseaukisen määritelmä, mutta meillä oli yksi pienipalkkainen vanhempi. Mitä pitäisi olla, että ei olisi perseaukinen?
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt oli, naapuri tarjoutui ostamaan mainitsemallani suhteella. Ja verottaja hyväksyi verotusarvon perintöveron perusteeksi.

Ymmärsin että puhuit verotusarvosta yleisellä tasolla, pahoittelut. Riittikö teillä kirjaus naapurin ostohalusta summalla X vai pitikö olla sitova ostotarjous?

Toisaalta uskallan väittää, että isoimpien kasvukeskusten läheisyydestä tai suosittujen mökkikuntien alueelta verotusarvo on vähintään 50t € mökin seisoessa omalla tontilla ja veden äärellä.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Perintöverotuksen viilaaminen oikeudenmukaisemmaksi (vero maksetaan vasta kun omaisuus realisoidaan tai kun se edes on realisoitavissa) ja tehokkaammaksi yhteiskunnan kannalta yritystoiminnan siirrossa (ns. Saksan malli) on jotain ihan muuta kuin perintöverosta luopuminen.

Totta. Tuossa oikeastaan olennaista olisi päättää, miten määritetään omaisuuden realisoitavuus, ja tietysti se, miten kohdellaan omaisuutta, jota ei edes ole tarpeen realisoida.

Nähdäkseni melko vähän täällä on esiintynyt mielipiteitä joissa vaaditaan perintöverotuksen poistamista kokonaan.

Niin, ei täällä juurikaan. Myös Perheyritysten liitto voisi keskittyä tähän sen sijaan, että luo kuvaa perintöverosta yleisesti epäoikeudenmukaisena. Toisaalta ymmärrän hyvin, että useimmille jäsenille sopisi vallan hyvin ko. veron totaalinen lakkauttaminen.
 
Siis äitini oli kahden lapsen yksinhuoltaja ja konttorissa töissä. En tiedä mitä virkailija tarkoittaa ammattina, mutta voin vakuuttaa, että sekä broidi, että minä itse olemme mm. joutuneet lopettamaan joukkueissa pelaamisen ihan vaan koska mutsilla ei ollut fyrkkaa ostaa kamoja.

Jotkut ihmiset eivät joudu lopettamaan joukkueessa pelaamista tuollaisesta syystä, koska ei ole ollut varaa aloittaakaan. Kun kerrot miten perhanan kova yhteiskunnan tukipylväs olet, huomaa kyllä, että et kuulu siihen ihmisryhmään.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Haista sinä @Kirjoittelija vittu joskus niin et ole ehkä noin kyrvän oloinen kaveri enää.

Vastaa kysymykseeni, mikä on perseaukisen raja.

Muuttuuko harrastusten kustannukset muuten kun ikää tulee. Otetaan nyt omakohtainen hiihtoharrastus, missä johonkin 13-14 vuotiaaksi pärjäsi yksillä laudoilla, mutta sitten piti olla parit kolmet vähintään.

Unohdin muuten mainita, että mutsi kävi ajoittain myös iltaisin töissä.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Jotkut ihmiset eivät joudu lopettamaan joukkueessa pelaamista tuollaisesta syystä, koska ei ole ollut varaa aloittaakaan. Kun kerrot miten perhanan kova yhteiskunnan tukipylväs olet, huomaa kyllä, että et kuulu siihen ihmisryhmään.

Eikö kirjoittelija olisi kaikille parasta, että tekisit oman ratkaisun, jos ymmärrät mitä tarkoitan? Sen jälkeen sekä sinä itse, että me muut, pääsisimme tuskistasi.
Olet selvästikin epäonnistunut painos jolla koskaan ikinä missään ei mikään ole onnistunut tai mennyt niinsanotusti tuubiin. Harkitse tuota ehdostustani.
 
Ei varmaan olisi. Olenko jossain vastustanut toimivaa ja tasa-arvoista sekä kaikille opiskelun mahdollistavaa koulutusjärjestelmää?

Kun kerrot, että lukuvuosimaksuttomat lukiot eivät demarihenkisyytensä vuoksi ole soveliaita Sinun lapsillesi, tulee väkisinkin mieleen, että et ihan hirveästi tasa-arvoista koulutusjärjestelmää arvosta. Sitä en tosin ymmärrä, että mikä niistä Suomen sossuyläasteista tekee vähemmän demarikouluja kuin Rellun tai SYK:n lukiot ja täten Sinun lastesi arvolle sopivia opinahjoja.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän se omaisuus arvioidaan ihan oikeilla arvoilla ja ihmettelen tätä sun mainitsemaasi tapausta. Arvioinnissa pitää myös muistaa että verottaja katsoo tuon perukirjaan merkatun arvon hankintahinnaksi ja jos myyt isommalla summalla niin yli menevästä osasta maksetaan myyntivoittovero

No, meidän tapauksessa verottaja hyväksyi verotusarvon, joka ei ollut lähelläkään oikeaa arvoa.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Täällä on erikoinen tapa käsitellä verotusta jonain avustuksena köyhille ja muille tarpeettomille. Verot ovat vastikkeetonta pakko-ottoa ja verojen perusteet usein pelkästään fiskaalisia. Ei se ole (suoraan) veronmaksajan päätettävissä mihin veromarkat käytetään. Jos ei pidä nykyisestä, äänestää toisin. Jos ei usko äänestämisen, muuttaa pois.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mielenkiintoisia juttuja nämä koulut. Juu omat rakkauteni hedelmät opiskelevat jossain muualla kuin missä neekereitä on ihan vitusti, Olen maksanut heidän opiskelustaan tässä 6-7 vuoden aikana ihan perkeleesti, mutta koen että kannatti maksaa heidän kalliimasta asuinpaikasta elatusapuna monta kymmentä tonnia enemmän kuin ghetossa.

Mun faija on täysi kusipää, ihmettelen jos ukolla on fyrkkaa edes sen verran, että hautajaiskustannukset tulee katettua. Mutsilta sen sijaan tulee perintöä jonkin verran. Tuo perintö on kulkenut jo useammassa sukupolvessa ja koen ettei siitä enää tarvitsisi maksaa veroja. Verot on maksettu jo ainakin kolmessa sukupolvessa. Koska se veron maksaminen loppuu? Sinänsä köyhät ihmiset ovat maksaneet ikänsä veroja ja ostaneet kiinteistöjä ja osakkeita yms. omistusta ylimääräisillä rahoillaan. Tiettyhän tuosta pitää kusipäiden neekereiden tms. vajukkien saada osansa. Hyvään tarkoitukseen menevät.
 
Mielenkiintoisia juttuja nämä koulut. Juu omat rakkauteni hedelmät opiskelevat jossain muualla kuin missä neekereitä on ihan vitusti, Olen maksanut heidän opiskelustaan tässä 6-7 vuoden aikana ihan perkeleesti, mutta koen että kannatti maksaa heidän kalliimasta asuinpaikasta elatusapuna monta kymmentä tonnia enemmän kuin ghetossa.

Estoton "neekereistä" puhuminen kertoo sen, ettet taida elää ihan tällä vuosituhannella. Jos lapsi asuu kaupunginosassa, jossa erittäin suuri osa koululaisista on maahanmuuttajia, on kai tämän lapsen vanhemmilla silti oikeus laittaa lapsi kouluun jonnekin muualle. Luin Hesarista pari vuotta sitten, että koulushoppailu on Helsingissä lisääntynyt voimakkaasti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Estoton "neekereistä" puhuminen kertoo sen, ettet taida elää ihan tällä vuosituhannella. Jos lapsi asuu kaupunginosassa, jossa erittäin suuri osa koululaisista on maahanmuuttajia, on kai tämän lapsen vanhemmilla silti oikeus laittaa lapsi kouluun jonnekin muualle. Luin Hesarista pari vuotta sitten, että koulushoppailu on Helsingissä lisääntynyt voimakkaasti.
Tätä koulushoppailuahan on vastustanut mm. Päivi Lipponen Jollaksesta, jonka omat lapset olisivat kaiketi joutuneet oletuksena johonkin Laajasalon kouluun, mutta erikoisjärjestelyin löytyi paikka onneksi SYKistä. Perus demarimeininkiä.

Mitä tulee tuohon jankkaamiseesi lapsuuteni rikkaista lähtökohdista, niin et edelleenkään ole vastannut kysymykseeni perseaukisuuden rajasta. Aiotko vastata, vai provoatko vaan?

Toisaalta, en ole sanonut, että lukuvuosimaksuttomat koulut eivät ole soveliaita lapsilleni. Ne ovat paikkoja joissa voi aivan hyvin käydä vaikka lukion ja jatkaa eteenpäin. Vaikka asunkin lähellä aluetta missä on paljon maahanmuuttajia, niin en suinkaan ole ostanut lapsilleni parempaa koulupaikkaa, vaan he ovat päässeet niihin pääsykokeiden ja hyvän koulumenestyksen kautta. Ovat myös ihan oma-aloitteisesti sanoneet haluavansa pois koulusta jossa somalijengit häiriköivät. Lisäksi täytyy vielä mainita, että tyttäreni sai lukio-opiskeluajalta palkkaa, koska siihen sisältyi työharjoittelua, että sikäli demarillakin olisi ollut mahdollisuus ja kyllähän siellä oli varmasti vähävaraisempienkin vanhempien lapsia, mutta vain niiden, jotka arvostavat opiskelua ja sen tuomia mahdollisuuksia.

Edelleen olen sitä mieltä, että demariperheiden ongelma on se, että opiskelua ei arvosteta. Ehkä vanhemmat eivät viitsi lapsilleen rehellisesti vastata kysymykseen: "miksi sinä et opiskellut", vaan mielummin dissaavat koko opiskelun jollain demariutta ajatuksena tukevalla sanahelinällä.
 
Edelleen olen sitä mieltä, että demariperheiden ongelma on se, että opiskelua ei arvosteta. Ehkä vanhemmat eivät viitsi lapsilleen rehellisesti vastata kysymykseen: "miksi sinä et opiskellut", vaan mielummin dissaavat koko opiskelun jollain demariutta ajatuksena tukevalla sanahelinällä.

Kuten laittamalla naamakirjaprofiiliinsa Elämän koulu. Tosin eikös se ole persua? No vähän sama asia tuossa mielessä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuten laittamalla naamakirjaprofiiliinsa Elämän koulu. Tosin eikös se ole persua? No vähän sama asia tuossa mielessä.
Persut ja demarit ovat hyvin pitkälti sama asia. Suurin ero on kukkahattutätien puuttuminen persuista ja Halla-ahon & co. puuttuminen demareista. Talouden realiteetit hukassa molemmilta ja vika kaikkeen löytyy jostain muualta kuin peilistä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuntuu vähän hassulta ja oikeastaan jopa väärältäkin että muista ihmisistä voi kuoltua tulla jollekin toiselle niin paljon eri juttuja, mitä tässäkin ketjussa on kerrottu. Ihan siksikö vaan että sattui olemaan sukua? Joskus 1800-luvulla toi sukulaisuusjuttu taisi olla paljon olennaisempi juttu kuin nyt 2000-luvulla. Silloin oltiin vauvasta vaariin saman katon alla samalla suvun maatilalla. Myöhemmin lähdettiin kaupunkiin ja nyt maailmalle. Tulevaisuudessa varmaan avaruuteen.

Ehkä mä vähän ajattelen että jokainen on oman onnensa seppä tai jotain. Tai no eihän siinä paljoakaan onnesta ole kyse, paitsi ehkä jotkut terveysjutut yms. Joo ehkä mä en ihan samalla tavalla ajattele tai ymmärrä kun mulla ei ainakaan vielä ole omia lapsia. Toisaalta en kyllä tiedä haluanko koskaan lapsia. Voisikohan joillakin olla ajatus että osaksi myös siksi haluaisi lapsia, että voisi jättää niille perinnön. En tiedä. Kyllä mä ainakin vanhoista sukulaisista toivoisin että itse käyttäisivät rahansa.

Joskus ennen säästäväisyys oli hyve ja vanhat ihmiset oli tyytyväisiä kun tilille kertyi rahaa. Nythän enemmänkin kuluttaminen on hyve, tai no ei pelkästään ostaminen vaan eri jutuilla nautiskelu. Eläkeläisenä sitä haluaisi itse törsätä. Varsinkin jos tietää kuolevan pian, mutta sitähän ei voi tietää. Miljonäärinä tulisi varmaan hyväntekeväisyyteenkin jätettyä vähän rahaa. En mä kyllä miettisi miten paljon joku ihminen on ennen kuolemaansa jo maksanut veroa kun siltä ylijääneet rahat ei tavallaan enää kuulu kenellekään. Paitsi ahneiden sukulaisten mielestä niille. Jotenkin noin mä sen mietin, mutta onhan tossa jutussa tosi monta kinkkistä kysymystä. Ajatuksen tasolla vaan mietiskelen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Siis äitini oli kahden lapsen yksinhuoltaja ja konttorissa töissä. En tiedä mitä virkailija tarkoittaa ammattina, mutta voin vakuuttaa, että sekä broidi, että minä itse olemme mm. joutuneet lopettamaan joukkueissa pelaamisen ihan vaan koska mutsilla ei ollut fyrkkaa ostaa kamoja. Broidi muuten oli tästä faijalle niin katkera, että ei ikinä enää oman, olisiko 14 ikävuoden jälkeen nähnyt faijaa, vaikka tämä kuolinvuoteellaan pyysi tätä käymään ja minä tarjosin kyydin.

En tiedä mikä sinulle on perseaukisen määritelmä, mutta meillä oli yksi pienipalkkainen vanhempi. Mitä pitäisi olla, että ei olisi perseaukinen?
Odotan, että @Kirjoittelija tulee nokittamaan vielä Monty Pythonistakin
https://www.youtube.com/watch?v=Xe1a1wHxTyo
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Denver Broncos & Colorado Avalanche
Tuntuu vähän hassulta ja oikeastaan jopa väärältäkin että muista ihmisistä voi kuoltua tulla jollekin toiselle niin paljon eri juttuja, mitä tässäkin ketjussa on kerrottu. Ihan siksikö vaan että sattui olemaan sukua?

Ehkä mä vähän ajattelen että jokainen on oman onnensa seppä tai jotain. Tai no eihän siinä paljoakaan onnesta ole kyse, paitsi ehkä jotkut terveysjutut yms. Kyllä mä ainakin vanhoista sukulaisista toivoisin että itse käyttäisivät rahansa.

Ajattelen itse juuri samoin kuin sinä. Mielestäni jokaisen itsestään huolehtimaan kykenevän aikuisen ihmisen pitäisi itse kyetä hankkimaan sellainen varallisuus- ja tulotaso, johon on tyytyväinen. Ansioiden ja itse kasvatetun omaisuuden verotus alas, lahjojen verotus ylös.

Perintöä väijyvät tavallisesti ne yksilöt, jotka ovat tässä "itsenäistymisprojektissa" epäonnistuneet, mutta kokevat silti jostain syystä ansaitsevansa ja olevansa oikeutettuja elää toisten siivellä. Omien vanhempien kuolemalla vaurastumisesta tekee irvokasta jo pelkästään se, että todennäköisesti he ovat lapsen elämän rahoittaneet jo tämän 22 (+/- 4v) ensimmäisen elinvuoden ajan, ja vielä pitäisi sen päälle omalla kuolemallaan rahoittaa mukulan viimeiset vähintään parikymmentä elinvuotta? Milloin ihmisestä on tullut niin ahne, että tämä tuntuu lapsesta oikeudenmukaiselta omia vanhempiaan kohtaan? Eikö pikemminkin lapsen pitäisi olla vanhemmilleen velkaa kuin vanhan ihmisen keski-ikäiselle skidilleen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös