Perhetragediat Suomessa

  • 90 498
  • 425

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen tämän urbaanilegendan tällä palstalla joskus aikaisemmin kumonnut toisella tutkimuksella. Kun tuo haku ei toimi niin kuin pitäisi, niin en löydä sitä ja tämä juttu varmaan jatkaa elämäänsä jonkinlaisena totuutena.

Mielenkiinnolla odotan toisenlaista tutkimustulosta asiasta. Onko tutkimus kiistänyt asian kokonaan, vai ovatko vain prosentit pienempiä? Se on varma, että mistään urbaani legendasta ei ole kyse. Tapauksia löytyy yleensä jokaisen omasta lähipiiristäkin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkaan, että tällaisen tiedon paljastuminen kasvattajaisälle saattaa aiheuttaa hyvinkin vakavia seurauksia.

Jostain syystä itselleni tuli ihan sama asia mieleen. Tuli jopa mieleen se, että nuorimmainen olisi jonkun muun lapsi ja isä on halunnut pelastaa omat lapsensa äitinsä aiheuttamalta häpeältä. Korostan, ettei hunchini todellakaan perustu yhtään mihinkään faktaan, vaan tuli vain jossain vaiheessa mieleeni, että voisiko tässä taustalla olla jotain tällaista?

Olen todella pahoillani, että tällaista on taas tapahtunut. Olivat syyt mitkä hyvänsä, en vain voi ymmärtää, miksi pienet lapset surmataan. Ehkä taustalla on jonkinlainen suojelunhalu omia lapsia kohtaavaa murhetta kohtaan, kun oma elämä on pahasti solmussa, eikä ulospääsyä tunnu enää olevan? En tiedä, mutta pahalta tuntuu. Ja turhalta.

Voimia kaikille, joita tämä koskettaa enemmän kuin vain "taas yhtenä tapauksena".
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilmiö ei näköjään ole ainoastaan suomalainen.

- Erityisen huolissaan Serughetti on perhesurmista, jotka ovat Italiassa uusi ilmiö.

"Ennen lasten katsottiin olevan isän omaisuutta, eikä isä olisi koskaan tappanut lapsiaan rangaistakseen vaimoaan. Nykyään lapset jäävät erossa useimmiten äidille, ja heistä tulee koston välikappaleita."


Naissurmat lisääntyvät Italiassa - Henkirikokset - Ulkomaat - HS.fi
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aikuinen jättäytyi junan alle lapsi sylissään, uutisoi Iltasanomat.

Vielä on liian aikaista vetää johtopäätöksiä tapahtuman syistä, mutta olisiko tässäkin kenties aineksia jonkinlaiseen perhetragediaan.

Sehän ei ole mikään valtakunnan uutinen, jos epätoivoon vaipunut aikuinen ihminen on tahallaan hypännyt junan eteen. Mutta jos hän on ottanut mukaansa muutaman vuoden ikäisen pikkulapsen, niin eihän tuota nyt tapaturmanakaan voi pitää.

Lapsi ja aikuinen jäivät uutisen mukaan henkiin, mutta loukkaantuivat vakavasti. Hiljaiseksi vetää.
 

LannyMc

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Veti kyllä miehen hiljaiseksi tämä:

Aikuinen ryömi junan alle lapsi sylissään

Mitä helvettiä täällä oikein tapahtuu? Miten kukaan voi olla niin pahassa jamassa, että tuollainen juolahtaa edes mieleen? Miten ihmeessä kukaan haluaa omalle ja ennen kaikkea pienen lapsen elämälle noin hirveän lopun? Minä olen täysin ymmälläni. Eipä tule heti mieleen tapausta viime vuosilta, joka olisi allekirjoittanutta yhtä pahasti järkyttänyt.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Joo on kyllä käsittämätön tapaus. Ei vaan voi käsittää, mitä tuollaisten henkilöiden päässä liikkuu.

Kaiken lisäksi oma sisko sattui bussissa istuessaan olemaan paikalla, kun tätä aikuista vietiin ambulanssiin. Hengissä vielä näytti olevan, mutta alaruumis oli kuulemien mukaan aika kärsineen näköinen.

Toivottavasti säilyisikin hengissä niin pääsisi kuulemaan, mikä oli tällaisen teon motiivi. Sen jälkeen vankilaan viettämään rampana elämää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viimeisimpien tietojen mukaan kyseessä olisi ollut lapsi ja tämän isoisä. Mitä ihmettä liikkuu isoisän päässä kun tuollaiseen ryhtyy?

Melkoisella varmuudella kyse on jostain mielenterveydellisestä ongelmasta tai sitten jostain muistisairaudesta, joka näkyykin nyt tuollaisena käytöksenä. Onko sitten ollut niin, että isoisän tila on jostain kumman syystä pysynyt salassa esimerkiksi lapsen vanhemmilta? Tai onko tilanne mennyt niin äkkiä heikompaan suuntaan, ettei tätä ole osattu aavistella? Muuten ei oikein voisi selittää sitä, että lapsi on ollut sekavassa tilassa olevan vanhuksen seurassa ilman muita henkilöitä.

Noh, näitä on hyvin hankala tietää.

edit: näytti isoisä olleen vain 59-vuotias, eli muistisairaus on epätodennäköisempi... noh, totuus ei selvinne koskaan. Syyllistyin näemmä alitajuisesti median otsikoinnin perusteella tekemään johtopäätöksen siitä, että isoisä olisi seniorikansalainen. Näinhän ei tietenkään automaattisesti ole.
 
Viimeksi muokattu:

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
En kyllä ymmärrä miksi täälläkin puhutaan vanhuksista, oma isäni on vielä työelämässä ja hänen vanhin lapsenlapsensa on pian 15 -vuotias. Enkä itsekään isääni minään vanhuksena vielä pidä. Näin on varsin monella muullakin.

Kyllä nyt uskoisin että tuossa Vantaan tapauksessa vanhuuden sairaudet voidaan ottaa pois laskuista ja ihan jostain muusta on kyse.
 

Stam1na

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP! Vaajakosken Pelikaanit! Barcá!
En kyllä ymmärrä miksi täälläkin puhutaan vanhuksista, oma isäni on vielä työelämässä ja hänen vanhin lapsenlapsensa on pian 15 -vuotias. Enkä itsekään isääni minään vanhuksena vielä pidä. Näin on varsin monella muullakin.

Kyllä nyt uskoisin että tuossa Vantaan tapauksessa vanhuuden sairaudet voidaan ottaa pois laskuista ja ihan jostain muusta on kyse.

59-vuotiashan tuo oli, eli ei se nyt ihan dementoitunut varmaan vielä ole. Mutta mistä näistä nykyään tietää...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Hiljaiseksi vetää kyllä tälläiset että heittäännytään oman lapsenlapsen kanssa junan alle ja ylipäätänsä se että tapetaan omia lapsia.

Sellaisten kaverien nimet ja kuvat saisi mun mielestä julkaista näiden iltapäivälehiten etusivuilla. En tunne yhtään myötähäpeää tuollaisia janttereita kohtaan. Kaikille niitä lapsia näköjään suodaan. Monet haluaisivat lapsia mutta eivät niitä saa, ikinä !. Sitten kaikenmaailman latvalahoille niitä on suotu. Ei ole oikein.

Joo ja tiedän että "avauduin" ehkä turhan radikaalisti, mutta ymmärsitte varmaan mitä tarkoitin...
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kuulin tänään tarkempaa tietoa siitä tapauksesta, jossa se mies lopulta ajoi rekan alle. Eli kun mies oli tullut kotiin, oli vaimo surmannut perheen lapset ja tämän takia mies surmasi vaimonsa ja sen jälkeen ajoi kolarin.
 

Pekkis

Jäsen
Mitä helvettiä täällä oikein tapahtuu? Miten kukaan voi olla niin pahassa jamassa, että tuollainen juolahtaa edes mieleen? Miten ihmeessä kukaan haluaa omalle ja ennen kaikkea pienen lapsen elämälle noin hirveän lopun? Minä olen täysin ymmälläni. Eipä tule heti mieleen tapausta viime vuosilta, joka olisi allekirjoittanutta yhtä pahasti järkyttänyt.

Käsittämätöntä touhua tosiaan. Perhesurmien kohdalla joku asiantuntija osoitti syyttävän sormen tiedotusvälineille ja samoilla linjoilla olen minäkin. Olisiko näitä viattomia uhreja vähemmän, jos näitä tekoja ei uutisoitaisi lainkaan? Väitän että olisi.

Julkisuuden kaipuuko näitä säälittäviä paskapäänollia näihin tekoihin ajaa? Kun mua ei ole koskaan kukaan noteerannut, niin nytpä noteerataan ja oikein kunnolla. Jalkapallon puolella on menty siihen, että esim. näitä viuhahtajia ei enää kuvata. Tiedä sitten onko sillä ollut vähentävää vaikutusta.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuulin tänään tarkempaa tietoa siitä tapauksesta, jossa se mies lopulta ajoi rekan alle. Eli kun mies oli tullut kotiin, oli vaimo surmannut perheen lapset ja tämän takia mies surmasi vaimonsa ja sen jälkeen ajoi kolarin.

Tuskin huutelisit tuollaista ellet itse tai lähteesi olisi asiassa jollain tapaa mukana. Eli poliisi tiedottaa asiasta tällä viikolla? Syyttäjällehän tapaus ei ole menossa.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ihan järkyttävä tragedia kohtasi perhettä (ei mikään laajasti uutisoiduista tapahtumista), jonka tunsin. Tällä kertaa teko ei kohdistunut lapsiin fyysisesti, mutta henkiset arvet lienevät ikuisia ilman ihmettä. Tätä aikaa riivaa kyllä pahasti, sanoivat vähättelijät siitä mitä tahansa.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tuskin huutelisit tuollaista ellet itse tai lähteesi olisi asiassa jollain tapaa mukana. Eli poliisi tiedottaa asiasta tällä viikolla? Syyttäjällehän tapaus ei ole menossa.

En ole itse mukana asiassa, eikä tietääkseni lähteenikään, mutta hänen lähde saattaa jo jo olla, mene ja tiedä. Ja satavarmaksi en pysty sanomaan, mutta näin annettiin ymmärtää. Ihmeen hiljaahan siitä tapauksesta ollaa oltu versus muut perhesurmat.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole itse mukana asiassa, eikä tietääkseni lähteenikään, mutta hänen lähde saattaa jo jo olla, mene ja tiedä. Ja satavarmaksi en pysty sanomaan, mutta näin annettiin ymmärtää. Ihmeen hiljaahan siitä tapauksesta ollaa oltu versus muut perhesurmat.

Itse keskustelin jokunen aika sitten tutkinnanjohtajan kanssa ja joko hän tai lähteesi valehtelee. Ja miten niin hiljaa? Tapausta käsiteltiin aikoinaan isosti, ja mitään sen kummempaa ei ole sen jälkeen tullut esiin, kun mitään oikeudenkäyntiäkään ei tässä tapauksessa ole toisin kuin monissa muissa vastaavissa caseissa.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Itse keskustelin jokunen aika sitten tutkinnanjohtajan kanssa ja joko hän tai lähteesi valehtelee. Ja miten niin hiljaa? Tapausta käsiteltiin aikoinaan isosti, ja mitään sen kummempaa ei ole sen jälkeen tullut esiin, kun mitään oikeudenkäyntiäkään ei tässä tapauksessa ole toisin kuin monissa muissa vastaavissa caseissa.

Varmaan sitten minun lähde on väärässä, jos sinä olet tutkinnanjohtajan kanssa jutustellut. En sanonutkaan kertovani satavarmaa tietoa, sanoin vain mitä kuulin vaikka en edes kysynyt.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Varmaan sitten minun lähde on väärässä, jos sinä olet tutkinnanjohtajan kanssa jutustellut. En sanonutkaan kertovani satavarmaa tietoa, sanoin vain mitä kuulin vaikka en edes kysynyt.

Tämähän ei mitenkään taas ole otollista maaperää huhujen syntymiseen. Ei kai se kenellekään kuulu, mutta sinänsä olisi ihan kiva tietää mitä oikeasti tapahtui. Että ei tarvitsisi kuunnella "mä juttelin tutkijan kanssa" -juttuja. Kun se tutkija saattoikin olla kaverin kaveri, mutta olisin saattanut jutella sen kanssa.

Huhut saisivat pisteen. Mitäköhän Hyvinkäällä ammutulle poliisinaiselle mahtaa kuulua, huhuja on ainakin.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Hämmentävä tieto. Paha ei lisäännykään vaan vähenee. Ei tosin tullut ihan täytenä yllätyksenä eikä edes yllätyksenä.

Viimeisen vuoden aikana tapahtuneet perhesurmat ovat antaneet sellaisen käsityksen, että ne ovat lisääntyneet Suomessa räjähdysmäisesti.
Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori, Psykiatrisen vankisairaalan vastaava ylilääkäri Hannu Lauermaa vakuuttaakin, ettei Suomesta ole tullut entistä vaarallisempi paikka lapsille.

- 1950-luvulla 100 000 asukasta kohden laskettuna lapsia surmattiin täällä 18 kertaa enemmän kuin 2000-luvulla, ja 1990-luvulla kaksi kertaa enemmän kuin 2000-luvulla. Olemme edenneet jatkuvasti parempaan suuntaan - ja rajusti, Lauermaa kertoo Keskisuomalaisessa.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minä kusisin mielelläni jokaisen lapsen surmaajan haudalle. Sairaita paskoja kaikki.
Tämän päivän Satakunnan Kansassa oli Pomarkun perhetragediassa menehtyneiden kuolinilmoitus.

Melko hämmentävää oli lukea niitä muistokirjoituksia, joissa kolme pientä tytärtään tapanutta isää muistellaan suurella rakkaudella ja lämmöllä. Alla pari sitaattia ilmoituksesta:

"Muistot kauniit sinusta jäi, ne säilyvät sydämessäin" (Vaimo ja nuorin lapsi)


"Sinua kaipaan aina rakas isoveli kultainen"
(Miehen sisko?)

"Rakasta Mika-poikaamme ikävöiden"
(Miehen vanhemmat)

"Sinä aina autoit ja paljosta huolta kannoit. Kultaista vävypoikaa muistaen"
(Appivanhemmat)
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämän päivän Satakunnan Kansassa oli Pomarkun perhetragediassa menehtyneiden kuolinilmoitus.

Melko hämmentävää oli lukea niitä muistokirjoituksia, joissa kolme pientä tytärtään tapanutta isää muistellaan suurella rakkaudella ja lämmöllä. Alla pari sitaattia ilmoituksesta:

Mielestäni ollaan aika epäinhimillisissä vesissä mikäli tässä tapauksessa jollain tavalla kielletään esim. vanhemmilta oikeutus kirjoittaa lapsestaan kuten kirjoittivat (näin et ehkä tarkoittanutkaan) tai ei millään tavalla tämän kaltaista toimintaa ymmärretä (tälläisen kuvan sain).
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös