Murha.infosta poimittua:
Paperi-iltiksessä oli isän läheisistä seuraavaa:
Läheiset tyytyivät isän puhutteluun
Isän lähisukulaiset olivat kyläkäynneillä nähneet tytön ahdistuneena ja pelokkaana tai nurkassa itkuisena. Heillä oli vaikeuksia saada tyttöä luokseen kylään.
He huomasivat, että tyttöä syytettiin kaikesta. Äitipuolta he pitivät epäilyttävänä ja valehtelijana.
-Meillä on sellainen vaikutelma, että nainen on sosiopaatti. Minulla on ihan tullut mieleen hänen käytöksestään se myrkkyhoitaja. Hän käyttäytyi aina yliystävällisesti, vaikka olisi tapahtunut mitä, eräs sukulainen kertoi.
Epäilyistään huolimatta läheiset tyytyivät siihen, että yrittivät puhua isälle. Kun tämä ei halunnut kuunnella, asia jäi silleen.
Ilta-Sanomissa myös paneudutaan tähän äitipuoleen. Hän perusteli julmuutta tapakasvatuksella ja kurinpidolla. Poliisille nainen oli sanonut näin:
Minä olen ollut sitä mieltä, että pitää olla pelisääntöjä ja rajoja.
Esitutkinnasta käy ilmi, että nainen syytti tyttöä kaikesta mahdollisesta . Kun isän kitarasta oli katkaistu kielet, naisen korut olivat kadonneet tai avaimet hävinneet, se oli aina tytön vika.
Ja siitä seurasi rangaistus.
Esitutkinnan perusteella on ilmeistä, että tosiasiassa nainen itse teki ja lavasti kaikki tuhot, joista syytti tyttöä.
Ulospäin nainen esiintyi useiden todistajien mukaan suorastaan yliystävällisenä.
Nainen oli selkeästi aloitteellinen väkivallassa ja syytti isää siitä, ettei tämä laita lasta "kuriin". Isä myötäili ja lähti mukaan julmimpiinkin "rangaistuksiin".
Tyttöä lyötiin, tukistettiin, pakkosyötettiin, annettiin remmiä ja poliisi löysi tietokoneelta videoita, joissa itkevää tyttöä nöyryytettiin. Isä käytti kameraa,
Laitoksesta palattuaan väkivalta paheni, joka ilta tyttö sidottiin ja paketoitiin yöksi. Kuoleman jälkeen äitipuoli on puolustautunut näin:
Ainakin minä ajattelin, että ilmaa saa avoimen päälaen kautta.
Isä kertoo uskoneensa, kun äitipuoli oli kertonut työskennelleensä lastenkodissa, jossa moinen menetelmä oli ollut tavallinen käytäntö.
Rekonstruktiovideolla (sitomisesta) nainen oli esitellyt julmaa tekoaan rennosti ja välillä naurahdellen kuin kyseessä olisi ollut tuikiarkinen tapaus.
IS 31.8.2012 s.6-9