Etkö sinä aseta studion asiantuntijoille varsin kapean toimintasektorin seuraavalla lauseella:
...Ei se studio ole mikään itsensä markkinointipaikka, vaan siellä pitäisi osata analysoida niitä kenttätapahtumia, NIMENOMAAN SEN KULLOISENKIN PELIKIRJAN OSALTA...
Miksi asiantuntija ei saisi lähestyä omista lähtökohdistaan vaan nimenomaan kyseisen pelikirjan kautta? Miksi hän ei voisi pohtia vaikka valmistautumisen epäonnistumista tai onnistumista? Tai pelaajavalintojen onnistumisia? Toisen joukkueen ykköskierroksen varauksia? Jne.
Kun kyse on yhdestä ottelusta niin silloin nimenomaan pitää rajata niihin käytössä oleviin pelikirjoihin. Se ei tuo mitään lisäarvoa kenellekään, jos siellä höpistään yli ja ohi niiden kentällä käytössä olevien pelikirjojen. Ei sitten mitään.
Juhani Tamminen harvoin ottaa kantaa suoraan vaikkapa nyt Jalosen pelikirjaan, vaan maalailee yleisellä tasolla latteuksia jostain pelin nopeuttamisetsa. Sitten kun Leijonilla syystä tai toisesta se avauspeli takkuaa, niin siitä on maailman helpoin kerätä uskottavuuspinnat sanomalla, että "pitää hei avata nopeammin". No shit Sherlock. Mutta kun kerran vastaisi, että miten.
Toinen asia on tuntea se pelikirja jotta voi mahdollisesti kertoa katsojalle, että Leijonat yrittää tätä asiaa syystä X ja nyt se ei toimi syystä Y. Se on mielestäni hivenen antoisampaa kuin taas alkaa keuhkoamaan, että kyllä se on pojat oikea jääkiekko ihan eri peliä.
Mitä tulee julkiseen sisältökeskusteluun pelin taktisista linjauksista, niin toki niitäkin voi lähetyksissä tehdä mutta niin, että selkeästi tuo esiin mitä itse tekisi toisin.
Minä en vain ymmärrä sitä asennetta, että mennään studioon haistelemaan omia pieruja, kun voisi kunnioittaa peliä ja katsojia analysoimalla sitä ja kentällä olevien joukkueiden pelaamista ja valmentajien pelikirjoja, sekä niiden toteuttamista.
TosiFani kirjoitti:
Sinä teet sen itse, sinä odotat, että kaikki jääkiekossa lähtee liikkeelle pelikirjasta ja sinä sanot vielä miten sitä pitää analysoida. Suurinosa katsojista ei ymmärrä tai heitä ei kiinnosta pelikirjat, he haluavat viihdettä. Tästä syystä tuossa ryhmässä on erilaisia persoonia, Tammisesta Aravirtaan.
Ja sinä laitat taas sanoja suuhuni. Toki sanoin miten minun mielestäni tulisi analysoida ja mikä minun mielestäni palvelisi eniten myös katsojaa. Älä aliarvioi katsojia, kyllä ne pelikirja-asiat voi paketoida myös sellaiseen muotoon joka kiinnostaa, ei siellä välttämättä olekaan tarkoitus esitellä syöttöketjutilastoja tai keskustella sentterin kierron vaikutuksesta pelin virtaukseen.
Tuottajana itse lähtisin siitä, että ohjelmaa tehdään jääkiekkoihmisille, eikä karjalalippiksille. Kun se tehdään hyvin sille oikealle kohderyhmälle niin siitä saa innostumaan myös muut. Typerä asenne, että koska näin on aina tehty niin tehdään jatkossakin.
Meillä nyt on vain vuosikaudet oletettu ettei katsojia kiinnosta mikään ja he ovat tyhmiä ja örisevät kaljapäissään six-packit päässä. Ja jostain kumman syystä on otettu ihan pikku harppauksia Hockey Nightin oranssitakeista Urho TV:n tai nyt vaikka Maxin studioihin. Kumma muutos, kun ei ketään kiinnosta. Kuulemma.