Askaisten Visa
Jäsen
Ensin pitäisi määritellä mitä tarkoitetaan paineella. Puhutaan median luomasta paineesta, yleisön luomasta paineesta tai jonkin muun luomasta paineesta. Sinänsä outoa koska jokaiselle urheilijalla ja joukkueella oikeastaan pitää olla painetta jotta tulosta tulee. Paine on välttämätöntä.
Mitä tulee mainitsemaasi eiliseen peliin Suomen ja Venäjän välillä niin minun silmin Venäjä kaatui huonoon pelitapaan, väsymykseen sekä valmennuksen kehnoon etukäteispäätökseen maalivahdin osalta että kehnoon reagointiin pelin sisällä.
Olen varmasti pienessä vähemmistössä väittäessäni että syyttämällä paineita peitellään samalla todellisia syitä ottelun häviämisestä. Suomalaiset ovat tietenkin kohteliaita jälkikäteiskommenteissaan ja ottavat osaa puhumalla Venäjän hienoista pelaajista ja heidän isoista paineistaan. Ei passaa meidän sanoa että Venäjän pelitapa oli moneen kertaan scoutattu eikä kiekkoa kuskaamalla ja pitkiä pystyyöttöjä hakemalla ollut mitään mahdollisuuksia paremmin levännyttä ja nykyaikaista joukkuepelaamista harjoittavaa Suomea vastaan ainakaan siinä tapauksessa kun Venäjä laittoi vielä Varlamovin maaliin huippumaalivahti ja NHL:n parhaaksi maalivahdiksikin valitun Bobrovskin sijaan.
Puhutaan mistä tahansa ulkopuolisesta paineesta.
Et ole vähemmistössä, sillä syy se on tekosyykin.
Olen kanssasi tismalleen samaa mieltä kanssasi Suomen voittoon johtaneista syistä, mutta:
Kuvitellaan lisää: Venäjä on myös scoutannut, levännyt, pelaa joukkueena tasaisia vaihtoja, noudattaa pelitapaa...yms, yms.
Eli taito, taktiikka, vireystila...jne, ovat tasan.
Eli ottaako joku enemmän henkisiä paineita kuin joku muu vai meneekö sekin haluamisen lisäksi tasan? Ja vaikuttaako se lopputulokseen?
Onko lamaantuminen kiinni omasta nupista vai vastustajan paremmuudesta?
Vai uskosta, että: "Ei perkele, nyt ne tulee rinnalle ja ohi", vaikka kuinka haluaisi muuta. Jos oma toiminta ei määrätyssä vaiheessa enää riitä, eikä esim. pelitaktisiin muutoksiin ole aikaa tai mahdollisuutta.