Painin tänään itseni kanssa olisiko lähtenyt hallille vai en, kunnes lopulta tulin tulokseen että ei vain ole oikeaa fiilistä mennä.
Nähtävästi sataprosenttisesti oikea päätös.
Olisinpa itse tunnistanut itsessäni tämän. Eilinen peli näköjään kaatoi meikäläisen saavin. Aloituskiekosta asti oli vitutus päällä. Mulla oli yhden miehen hiljainen protesti. Seisoin koko pelin kädet taskussa, hipi hiljaa. Ensimmäisen ylivoiman aikana taputin turhautuneena kunnes tajusin tilanteen lapsellisuuden. Aikuinen mies kiukuttelemassa lätkäkatsomossa. Työnsin kädet syvemmälle taskuun. Neljännen ylivoiman aikana koitin vanhaa kikkaa. Nostin katseen mestaruusviiriin, kuvittelin itseni juomaan kylmää siideriä kevään ensimmäiseen lämpimään iltaan istumassa Äijänsuon montussa ja odottamassa joukkueen bussia paikalle. Ei auttanut enää. Edes maali ei saanut käsiä pois taskusta saati ääntä korottumaan. Mitä ihmettä tein matsissa?
Joukkueen kuulemma on vaikea syttyä, kun fanit ovat negatiivisia. Kyllä se urheilussa menee niin, että joukkue toiminnallaan sytyttää sen yhteisön hurmioon. Kuinka monta mestaruutta on tullut sillä, että yleisö on sytyttänyt joukkueen liekkeihin? Toisinpäin on melkoisen monta tarinaa. Joukkue sai tänäänkin yleisön tuen heti, kun se alkoi pelaamaan lopussa. Siltikin pelkään lopun olleen pelkkää kosmetiikkaa. Taas saadaan selittää, että lopussa oltiin hyviä ja kaikki kääntyy vielä. Toivottavasti, mutta 55 minuuttia oltiin ihan lapasia. Joensuu ja Talaja kahdestaan olisivat voittaneet pelin. Kiusasin itseäni ja maksimoin kurjuuden jäämällä katsomoon siihen asti, kunnes viimeisinkin pelaaja oli poistunut. Matsin jälkeenkin Talaja kävi ottamassa isännät takataskuun ja vittuilemalla voitolla. Niin sitä miesten peliä pelataan.
Jättäisin loput matsit väliin, mutta kunnioitus Sepiä (ja kaikkia muita hienon elämäntyön tehneitä kohtaan) on niin suuri, että pelkästään siitä syystä paikalle saavun torstaina. Ja Kuopion vieraspeliinkin tuli hotellit ja junaliput hommattua jo lokakuussa. Vittu. Onneksi Kuopio on mukava kaupunki ja voi ainakin vetää kunnon kännit. Jos nyt pitäisi valita laittaako 300€ tuohon paskaan, jäisi viikonloppureissu järjestämättä.
Loppuun vielä kysymys kanssakärsijöille. Tämän kanssa olen itse paininut kuluneen viikon. Lähtisitkö pudotuspeleihin hyvältä sijoitukselta peli totaalisen hengettömänä ja sekaisin vai nousevalla käyrällä sääleistä?
Onneksi lätkä on vaan lätkää ja muut murheet on oikeasti isompia.