Voimia Cobol. Vastassasi on eräänlainen TOJ of HIFK, jankkaamisen ja väyrystelyn ykköshahmo tällä palstalla, joka uuvuttaa vastustajansa pääasiassa tekstin määrällä mutta ei laadulla (vaikka tottakai omaa paljon tietoa kiekosta kuten The Original Jagskin). Lisäksi esittää turhan usein argumenttinsa vastapuolta vähättelemällä, ikäänkuin ylhäältä alaspäin totuutta jakaen . Vähän enemmän nöyryyttä nyt peliin BRC, oikeasti.
Olet mainio esimerkki siitä, minkä takia tälle palstalle tuskin ketään kiinnostaa kunnollista analyysia jakaa tai tuoda keskusteltavaksi, sillä palkka on selvä: Vittuiluahan siitä tulee ja sanomakin väännetään aivan vääräksi, kuten Cobolkin ehti tekemään eksplisiittisestä pyynnöstäni huolimatta. Ja vastapuolen vähättelystä: Ilmeisesti koet että omien tuotostesi valossa sinulla on varaa kritisoida minun tekstieni laatua. Pata kattilaa...
Minulla on nöyryyttä tiedon suhteen, ja juuri sen takia pidän väitteitä jonkin yksittäisen valmentajan messiaanisesta vaikutuksesta erittäin kyseenalaisena ellei niistä ole kunnollista näyttöä. No tässä keskustelussa kävi hyvin selväksi, että ainakaan Cobolilla ei sitä ole tarjolla, kun taas vastakkaiseen suuntaan löytyy paljonkin näyttöä. Eräänlaista episteemistä ylimielisyyttä on uskoa sokeasti omien vaillinaisten havaintojensa ja väistämättäkin vinoutuneesti vedettyjen johtopäätösten (HIFK:n peli on sekaisin, sen täytyy johtua Törmäsen pelikirjasta) todenmukaisuuteen kunnolla antamatta vaihtoehtoisille selityksille mahdollisuutta. Esim. itse olen pitänyt päävalmentajan vaikutusta joskus suurempana kuin nyt, mutta nimenomaan asiaa tutkittuani olen joutunut nielemään että niin ei näytä olevan. Pelikirjakeskustelun popularisointi vain tuntuu nostaneen sen suhteettoman isoon rooliin meidän mielessämme, jolloin sivuutamme muun ja kenties paljon olennaisemman informaation, kuten nyt vaikka loukkaantumistilanteen.
Ja valitettavasti vain kun puhutaan esim. tilastollisesta päättelystä, ei puhuta mistään mielipideasiasta jossa asioita voidaan vääntää haluamalleen tolalle. Toisin kuin TOJ:lla, mulla ei sitäpaitsi ole mitään agendaa jauhettavana. Eli vaikka kieltämättä sävyni pääsi turhan pisteliääksi turhautumisesta johtuen, on kyllä todella vaikea nähdä että se heikentäisi argumenttieni sisältöä. Sävyni paikoin oli kuitenkin pahoittelemisen arvoista, ja koitan sen suhteen parantaa jatkossa. Tekstin määrä per viesti tuskin tulee olennaisesti tippumaan.
Ja @Cobol : Kai se Leicesterin ylivertainen pelitapa näkyi jo alkukaudesta, jolloin pelitapa-analyytikoilla olisi ollut elämänsä sauma takoa rahaa veikkaamalla heitä mestariksi, kun muu maailma ei ymmärtänyt tätä valmennuksen ratkaisevaa merkitystä. Jostain kumman syystä tässäkin tapauksessa selitys tuli enimmäkseen jälkikäteen, samaan tapaan kuin IFK:nkaan ei samalla pelitavalla pitänyt vuosi sitten syksyllä pystyä menestymään, mutta pleijareiden edetessä takit kääntyivät suhisten. Ja nyt sitten Törmäsen pelikirja taas onkin huono...