Puhumattakaan sitten tästä ssäpiiri-ajattelusta ja näennäisistä taitotason mukaisista valinnoista. Perusteena valinnoista puhuttaessa korostuu liikaa "halu panostaa urheilijan elämään" sillä on hyvä perustella valintoja, jotka ei perustu esim. Testeihin.
Hyvä esimerkki tuosta sisäpiiristä on valinnat Salppurin urheilupainotteiselle yläastelle. Virallisestihan seura ei anna kenellekkään puoltoja, mut itsekin väärään Whatsapp ryhmään tulleen viestin nähneenä todellisuus on toinen.
Yksi iso puute on minusta se, että kukaan Junioripelsusta palkkaa saava ei pysty ottamaan vastuuta esim. Sanomalla, että "minä olen ne päättänyt" tai kertomaan selvästi miksi on tehty mikäkin päätös. Junnuja pidetään tyhminä, jotka eivät tiedä mitään, eivätkä osaa ajatella. Että heille voi heittää "ei riitä tahtotaso"-jargonia.
Tuolla on paljon junnuja, joille koskaan ei ole kerrottu miksi hän esim. Kuuluu tiettyyn joukkueeseen, missä hänellä on puutteita mitä hänen tulisi kehittää jne. Vierumäestä koulusta tulevista opsikelijoista valitettavasti suurelta osalta puuttuu elämänkokemus, että kykenesivät perustelemaan päätöksiä. En yhtään ihmettele, että moni junnuista kokee, että ei ole saanut aitoa näyttöpaikkaa. Ja varmasti tulee tilanteita, jossa nää junnut ovat pöydän toisella puolella ja päättävissä asemissa. Pankinjohtajana kielteisen rahoituspäätöksen tekemällä kukaan ei kuole, joku firma voi kaatua, mut lääkärinä väärä diagnoosi voi olla kohtalokkaampi....
Meistä vanhemmista suuri osa kaipaa parempaa viestintää. Tähän tarjotaan vastaukseksi, että joukkueenjohtajat ovat seuran yhteyshenkilöitä ja viestivät. Oma kokemukseni on aika monesta joukkueesta, että seuran toimesta on tehtävään puhuttu sopivin, joka ei uskalla kyseenalaistaa seuran toimintaa. Ja ymmärrän, että vanhemmista moni ei uskalla kriittisesti ottaa kantaa, koska pelkää oman juniorin koirankoppiin laittoa. Tätä olen itsekin todistanut tapahtuvaksi.
Jos tää yhden seuran malli halutaan toimivaksi, olisi se tehtävä aivan puhtaalta pohjalta eikä silleen, että siinä on osia jotka" me on 30 vuotta sitten kehitetty, eikä ole järkeä keksiä pyörää uusiksi" kuten eräs johtohenkilö mulle totesi. Tai sit miettiä vaikka jakamista kahdeksi junnuseuraksi, jossa AAA ja SM on toisessa ja sit muut sarjat toisessa. Opettaisi näkemään asioita sen mukaan, että kaikki juniorit ja vanhemmat maksajina, ovat tärkeitä.