@Wiltord , mullahan ei mitään varmaa
tietoa ole mistään, koska en ole töissä Obsidolla ja jos olisin, en voisi näistä asioista tietenkään kirjoittaa. Sanotaan vaikka niin, että mulla on "jotain varmoja tietoja ja joitain kuultuja heittoja", joista olen vetänyt semivalistuneita johtopäätöksiä myös yleisen elämänkokemuksen pohjalta :D.
Jos en asiaa aivan väärin pyörittele päässäni ja ole virheellisessä käsityksestä verosubstanssista ja -käytännöstä, niin kalenterivuodesta alkuvuoden ulkomailla pelanneen ja palkkaa saaneen pelaajan kannattaa rahastoida palkastaan mahdollisimman suuri osa, vaikka ulkomaantuloa ei verotettaisikaan Suomessa.
Tämä sen vuoksi, että ulkomaantulo luetaan, ainakin usein, siihen tuloon, jonka perusteella ennakonpidätysprosentti määrätään. Ymmärtääkseni, jos tuloa taas rahastoidaan, niin rahastoitu osuus vaikuttaa ennakonpidätykseen vasta kun rahastoidyt varat tuloutetaan.
En ole verotuksen asiantuntija, mutta olen siinä käsityksessä, että virallinen kotipaikka ratkaisee. Kaksinkertaista verotusta Suomi ei harjoita. Eli, jos suomalainen pelaaja on Suomessa kirjoilla ja ansaitsee tuloja Suomessa, verot maksetaan Suomeen. Jos suomalainen pelaaja on asunut ja työskennellyt ulkomailla, hän on ollut verovelvollinen ko. maahan, eikä näitä tuloja huomioida enää Suomen verotuksessa. Jos pelaaja asuu ja työskentelee vakituisesti ulkomailla, mutta hänellä on vaikkapa yhteistyökumppanuuksia Suomessa esim. kesällä, joista maksetaan palkkio, eikä hän laskuta niitä yrityksen kautta, pelaaja on rajoitetusti verovelvollinen Suomeen ja silloin vero% on tuloista riippuen max. 15%.
Se, mitä numeroita kenenkin verokortissa sitten on, on henkilön oma asia ja kun suomalaisen verokortin suomalaista työnantajaa varten hankkii, on omalla vastuulla ilmoittaa verottajalle sellaiset tulot, että verotus menee oikein. Ennakonpidätysprosenttihan määräytyy tulojen mukaan ja jos tulot ovat pienemmät kuin aiemmin, veroprosenttia voi myös laskea. Suomessa on se on tupannut menemään niin, että jos maksaa liian vähän veroja, verottaja muistaa kyllä seuraavana vuonna :D.
Ja jos olen käsittänyt oikein, mä en ainakaan näistä alkukauden=loppuvuoden palkkoja rahastoisi, koska niissä vero% on joka tapauksessa pienempi, koska vuositulot Suomessa jää pienemmäksi kuin normivuonna. Tässä oletuksena on se, että palkanmaksukausi Suomessa alkaa 1.5. ja päättyy 31.12. Joulukuun palkka maksetaan tammikuussa ja menee vielä edellisen vuoden veroprosentilla, ellei itse tee muutoksia, mutta verotuksessa ne lasketaan kuitenkin seuraavan vuoden ansiotuloiksi. Sen sijaan huomioisin tammikuun palkanmaksusta alkaen ko. verovuoden tulot ja jos seuraava kausi on tarkoitus jatkaa Suomessa pelaamista, painottaisin alkuvuoden=loppukauden palkassa rahastointimahdollisuutta, koska se edellisen vuoden matalampi veroprosentti jättää enemmän rahaa lapaseen.
Voi toki olla, että tämän suhteen olen kassalla, koska kuten todettua, en ole veroasiantuntija :D.