Mutku se Brennan....ei se osaa ees luistella
No jopas ottaa jengi vakavissaan kun vähän tökkäisee Hackerista. Jos kaveri avaa pelinsä 2-sentterinä, niin kai se nyt jumalauta sentteriksi hankittiin? Vai vetikö se lomituksen heti ensimmäiseen otteluunsa? Jos näin, niin miksi ei sitten pistetty vaikka Ramstedtia pelaamaan kakkosen senaksi? Kyllä se nyt niin vaan on, että Hacker hankittiin meillä peliätekeväksi sentteriksi ja pieleen meni. Onko vaikea myöntää? Katsotaanpa HIFK:n oma lehdistötiedote Hackerista, alleviivasin olennaisen:
29.10.2008
Hyökkääjä Dan Hacker siirtyy Tampereen Ilveksestä Helsinkiin loppukauden mittaisella sopimuksella.
”Jermu Porthenin ja Matias Lopin pitkäaikaiset loukkaantumiset ovat jättäneet keskushyökkääjätontille ammottavan aukon, jota nyt pyrimme paikkaamaan. Tämä on nähtävä osana sitä prosessia, jolla rakennamme joukkuetta. Prosessi jatkuu tästä eteenkin päin,” toteaa IFK:n urheilutoimenjohtaja Tom Nybondas.
Metukka: Olet mainio sälli ja perustelet hyvin. Mutta juuri nyt kirjoituksissasi linjalta Hacker / Brennan paistaa läpi oma henkilökohtainen Brennan -ajojahtisi, joka alkaa samaan jo eriskummallisia piirteitä. Ihan oikeasti, lue nyt mitä shittiä heität viestistä toiseen Brennanista ja siinä sivussa naurettava Hacker saa armon koomisella muotoseikalla: ei ehkä sitten tullutkaan kakkoseen ollakseen. Tai sentteriksi ylipäätään. Kyllä se nyt vaan jumalauta tuli, kun näin asia tiedotettiinkin ja näin häntä alussa peluutettiin - ja se mua ainakin vituttaa. Jos Brennan olisi julkistettu kaverina, joka täyttää keskushyökkääjävalikoimaamme, vituttaisi myöskin. Näin simppeliä se on. Hackerin tieltä lähti Murray. Siis ihan oikeasti: M-U-R-R-A-Y voisi pelata meillä yhä Hackerin sijalla. Eihän tämäkään voi olla vaikea käsittää / myöntää: vaihtokauppa Murray ulos / Hacker sisään on harvinaisen epäonnistunut ja syytän siitä Nybaa niin paljon, että ajojahtini häntä kohtaan rupeaa saamaan jo eriskummallisia piirteitä? Ai niin, Nybaa saikin jahdata, suorastaan pitikin, mutta ei Hacker-kortilla. Enkä siis itse nyt ole niin kauhean vakavissani näiden juttujen kanssa, mua vain huvitti että Hackerin annetaan mennä läpi kuin vettä vaan ja Whitet & kumppanit haukutaan.
Murray ulos, Hacker sisään = huono vaihtokauppa. Murrayn tilalle voi vaihtaa Guollan tai Vescen. Tässä on mielestäni aika olennaistakin kritiikkiä joukkueen rakennusta kohtaan ja sitä ei oteta vastaan muuten kuin sanomalla mutku se Brennan...Olen tähän mennessä tsekkaillut pala kerrallaan HIFK:n alisuorittajat: Pitkämäki, Walsh, Jalonen ja nyt on vuorossa Hacker ja häneen liittyen Nyba. Koettakaa nyt kestää, kyllä tästä muodostuu ihan järkevä kaari, joka sisältää toivon paremmastakin. Pitkiskin rupesi parantamaan. Mä en ehkä jaksa roisikia yleisnegatiivista kritiikkiä joka suuntaan, vaan käsittelen näitä avainalueita yksi kerrallaan. Varsinkin kun osa niistä avautuu vasta ajan mittaan, kuten KJ:n huonot hetket ja Hackerin onnistuminen keskushyökkääjätontin ammottavien aukkojen täyttäjänä. Toivotin Hackerin tervetulleeksi ja toivoin hänen onnistumistaan, en viitsinyt mollata etukäteen. Nyt hän on pelannut 8 matsia ja tämä keskushyökkääjätäydennyksemme pelaa kolmosen-nelosen laidassa tai istuu vaihdossa ja on saanut 8 ottelussa 0+1, -2 keskimääräisellä peliajalla 20:28 (liigan sivuilla on virheellisesti peräti 30:28!). Brennan on pelannut 20 ottelua keskimääräisella peliajalla 6:48 tehoin 0+3/-5. Kumpi näistä on siis se puupökkelö? En näe Hackerin "kiekonriistoista" olleen suurta hyötyä joukkueelle. "Ja siihen pitää uhrata ulkomalaispaikka. Tietenkin jos tällaisen pelaajan ennakko-odotukset laittaa tarpeeksi alas, niin eihän siitä silloin pettymystä saa millään. Hyvin on joo roolinsa hoitunut, kun osaa itse vetää luistimet jalkaan ja sitoa ne. Positiivista että osaa myös potkia itsensä niillä liikkeelle. Ja aivan uskomatonta kun sattuu kerran pelissä saamaan kiekon sekunninsadassaosaksi haltuunsa, ennen kuin menettää sen." Tämän kommenttisi on pakko tarkoittaa Hackeria, eikö niin?
Mikä siinä Brennanissa niin hirveästi harmittaa, että ensin valitetaan, ettei se tee pisteitä ja kun vihdoin hyväksytään ehkä jopa KJ:n peluutuksenkin myötä, että ei tuota "ei tee pisteitä" -korttia olekaan kovin relevanttia käyttää, kun on pakko myöntää, että ei Brennania ole siis hommattukaan kuin alempiin ketjuihin, vaihdetaan virttä: "jos odotukset asetetaan tarpeeksi alas, ei tietenkään saada tämän kummempaa"? Tämä on nimittäin jo järkevää kritiikkiä: Olisiko Brennania pitänyt ylipäätään hankkia roolipelaajaksi alempiin ketjuihin? Tämä on sellainen alue, jossa keskustelun pitäisi hänen suhteensa ylipäätään liikkuakin. Sitä ei saa puhumalla pois, että Brennan on vaikuttanut positiivisesti joukkueen ilmapiiriin ja HIFK on pelannut paremmin Brennanin kanssa kuin ilman häntä. Eihän roolipelaajan onnistumisen pitäisi olla aikamiehelle vaikea myöntää, vaikka hänestä ei henkilökohtaisesti pidäkään? En minäkään voinut sietää Ciprussia, mutta kyllä se hommansa osasi.
Sitten vertailu: Siis se ei ole ookoo, että vertaan Hackeria 1-2 -senttereihin, vaan hänet pitäisi käsitellä omanaan eli kuin kuka tahansa 3-4 -ketjun rymistelijä? Sitä siis huomioimatta, että Hacker hankittiin pelintekijäksi. Heh. Kun tarkemmin miettii, niin tämän argumentin toteajanhan täytyy olla myös loogisesti vastaavaa mieltä Brennanista? Eli ei häntä kannata verrata joukkueen ylempien ketjujen ulkomaalaisvahvistuksiin, vaan kaltaisiinsa eli 3-4 ketjun rymistelijöihin? Mutta hei! Samat tahot, jotka suovat Hackerille vapauden luikahtaa vertailusta ylempiin ulkomaalaishyökkääjiin, ovatkin itse kärkipäässä verranneet Brennania kuitenkin näihin - olisiko tässä eriskummallisia piirteitä? Brennanhan ei tee pisteitä ja häneen menee ulkomaalaispaikka, jolla voisi olla Murray, Bros tai Vesce. Eikös Hacker sitten täytä vastaavia kriteerejä: häneen menee ulkomaalaispaikka, jolla voisi olla Murray, Bros tai Vesce.
Toivon, että joukkueen onnistujat ja epäonnistujat käsiteltäisiin yhtenäisen logiikan mukaan. Lähinnä siksi, että monesti kyseessä ovat hyvät kirjoittajat ja perustelijat, joilta on tottunut muuhunkin kuin mutuun. Kuten tämä Metukka. Ja heti tämän jälkeen Hacker rykäisee kypärätempun. Tää on mun ifk!