Tuntuu, että näissä viimeaikaisissa kommenteissa ei taas yhtään siedetä sitä, että yritetään spekuloida syillä. Se on heti vastuun vietittämistä muille. Halutaan kai, että Laine heittäytyy maahan marttyyrinä itkien, että mä vaan oon niin paska...
Syillä on varmasti hyvä spekuloida, kun joku syy löytyy sille, miksi meno on tällä hetkellä niin vaisua. Yksi hyvä nosto tässä ketjussa oli esimerkiksi se, että Covid-rajoitukset + uusi ympäristö voi olla nuorelle pelaajalle todella kova paikka. Se on myös ihan ok todeta, että pelityyli ei tue pelaajan vahvuuksia - jos vaan mukana säilyy ymmärrys siitä, että pelaajalla on tässä tapauksessa myös puutteita, kun ei pysty sopeutumaan pelityyliin.
Toistan itseäni, mutta edelleen olen sitä mieltä, että Laineen oman kehityksen kannalta Columbus on hyvä paikka. Nyt on pakko ottaa vastuuta oman kentällisen tekemisestä. Jos ei riitä, niin sitten ei riitä, mutta ei se homma Winnipegissäkään olisi siihen suuntaan mennyt. Seuraava on luonnollisesti spekulaatiota, mutta uskon Laineen tilanteella Winnipegissä olleen yhtäläisyyksiä Puljun starttiin Edmontonissa. Pulju ilmeisesti oli joutunut johtavien pelaajien hampaisiin, kun ei pystynyt viemään peliään siihen suuntaan, mitä NHL:ssä menestyminen vaatii. Toki Puljulla tehot ovat eri kaliiberia kun Laineella, mutta tehojen ulkopuolella Laine voi hyvinkin olla NHL:n huonoin kärkikenttien pelaaja tasakentin. Naurettavaa sinänsä käyttää superlatiivia, mutta ehdokaslistalle joutuminen kertoo jo jotain. Vaikka pelaajat olisivat kuinka ammattilaisia, niin kyllä se kopissa on tiedostettu, että omassa päässä pyörit, jos olet Laineen kanssa samassa kentässä.
Mun mielestä se nimenomaan on liian yksinkertainen selitys, että peiliin katsominen riittäisi. Uskon asian olevan paljon paljon monisyisempi. Tämän toteaminen ei ole mielestäni fanipoikailua ja värilaseilua.
Uskon, että tässä on enemmän sitä piikittelyä Tampereen ja muiden fanipoikien suuntaan. Fanipoikailu on muuten erittäin hieno sana! Jälkikäteen on helppo todeta, että Paul Maurice oli asian ytimessä, kun totesi, että "Ei kukaan saa autonavaimia 14-vuotiaana." Tämä siis vastauksena siihen, että Laine oli puhunut ykköskentän vastuusta suomalaisessa mediassa. Toki Maurice on joutunut miettimään, että miten antaa tiukkaa palautetta Laineen puutteista liikkumisen osalta, kun verkot pullistelevat.
Syyt sille, miksi Laine kyntää niin syvällä kuin kyntää, ovat varmasti moninaiset. Syy sille, miksi kehityskäyrä viiden kauden aikana on ollut mitä on, voi olla selkeämpi.
Ehkä se johtuu Laineen tietystä luonteesta, että palstatotuutuksina aletaan pitää hänen väitettyjä vaatimuksia ties mistä ykkösketjun paikoista yms. Ja sitten on hauskaa nauraa, kun kaveri ei deliveroi vastuuta saatuaan.
Ei kai nämä mitään erikoisia palstatotuuksia ole.
Yhä ilman sopimusta oleva maalitykki on turhautunut rooliinsa Winnipeg Jetsissä.
www.iltalehti.fi
Luonnollisesti pelaaja asettaa itsensä suurennuslasin alle, kun laukoo tällaisia asioita julkisuuteen. Helpompaa on vetää jargonia. Yhtä lailla pidän myös sananlaskusta "You gotta walk the walk when you talk the talk."