Patrik Laine shoots, he scores! – suomalaisen supertähden ura NHL:ssä

  • 4 660 652
  • 17 029

RL1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raumam Boja
Matthewsillä melkein kaksi kertaa sen verran maaleja, kuin Laineella on pisteitä tältä kaudelta.

Eiköhän näiden herrojen välienselvittely voida lopettaa. Ihan eri kaliiberin ukkoja kyseessä.

Samaa mieltä.

Auston Matthews
49 40 24 64 10 +23

Patrik Laine
44 12 9 21 25 -27

Auston Matthews on lahjakas supertähti. Patrik Laine on tasoa "hyvä pelaaja" vaikka tämä kausi on ollut käsittämättömän huono. Eiköhä Laine paranna ja ala takoa niitä 30-40 maalin kausia. Pitää kuitenkin muistaa, että tuollainen 35 maalia kauteen (tai ~0.5 maalia peli) on todella hyvä saldo Laineen tasoiselle pelaajalle.

Matthews tulee varmaasti aina olemaan pari luokkaa Lainetta edellä vaikka olivat vielä jossain vaiheessa tasavertaisia. Matthewsin potentiaali taas tulee liikkumaan siellä 50-60 maalin (tai ~0.7 maalia peli) välissä ainakin seuraavat 5-7 kautta. Jos miehestä kasvaa Ovien kaltainen maalitykki, niin tahti voi pysyä jopa 10 kautta miehen pysyessä terveenä.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Valitettavaa ollut kyllä seurata Pattyn stagnaatiota ja jopa regressiota uran kriittisimpien vuosien aikana. Huimien debyytti- ja sophomorekausien perusteella odotin kaverin iskevän sen 45-60 maalia kolmevitoseksi asti. Minkäänlaisia antipatioita ei Lainetta kohtaan minulla ole ja toivon hänen itsensä ja koko suomikiekon (ei pahemmin Rocket Richard kandidaatteja sitten Selaanin) kannalta, että jonkinlainen käänne hänen urallansa vielä tapahtuisi. En epäile yhtään, ettei näin voisi käydä, hyviä pelivuosia kun hänellä pitäisi olla ainakin se kymmenen vielä edessä.
 

Spede

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Jännä yksityiskohta, Sedinin veljekset pelasivat pisteiden valossa heikoimman kautensa Vancouverissa silloin kun Torts oli puikoissa, sattumaako. Tuli vaan tuosta uuden koutsin alla pelaamisesta mieleen.
Taitaa olla niin että Tortorellan valmennustyyli on sellainen että siellä ei yleensä yksittäiset pelaajat koskaan hirveästi pisteillä juhli. Tampan Lecavalier ja St.Louis poikkeuksia
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Taitaa olla niin että Tortorellan valmennustyyli on sellainen että siellä ei yleensä yksittäiset pelaajat koskaan hirveästi pisteillä juhli. Tampan Lecavalier ja St.Louis poikkeuksia
Muuan Panarin taisi myös pystyä pelaamaan omilla vahvuuksillaan myös Tortorellan alaisuudessa.
 

Maukka187

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Florida Panthers, Koovee, FC Haka, NHL
Jännä yksityiskohta, Sedinin veljekset pelasivat pisteiden valossa heikoimman kautensa Vancouverissa silloin kun Torts oli puikoissa, sattumaako. Tuli vaan tuosta uuden koutsin alla pelaamisesta mieleen.
Eivät pelanneet. Molemmilla neljä ekaa kautta sekä Danielilla 16-17 ja Henrikillä 16-18 olivat heikompia.
 

Schadowan

Jäsen
Jos tämän kauden huono suoritustaso johtuu huonosta kondiksesta tai valmistautumisesta, niin nythän olisi täydellinen tilaisuus pistää kesällä paikat kondikseen ja pitää fokus tekemisessä. Jos seuraava kausi menee samalla tavalla penkin alle niin siinä tippuu NHL sniper/(tähti)pelaaja status sitten viimeistään. Kyseessä myös olympiakausi, joka luulisi motivoivan, varsinkin kun paikka joukkueessa ei ole alkuunkaan varma just nyt tällä hetkellä.

Edelleenkään en usko, että ne taidot ovat sieltä mihinkään kadonneet.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Mutta jatkakaa: parasta tässä ketjussa on syyllisten etsiminen muualta.

Ihan vakavalla naamalla sanon, että kyseessä on salaliitto. Maurice, Little, Scheifele, Wheeler, Tortorella. Ei voi olla sattumaa, että näin monta estettä tulee uralle. Illuminatia johdetaan Torontosta käsin, ja motiivi Laineen uran hiekoittamiselle on ilmeinen.

edit: Unohdin Iso-Buffin ja ne puuttuvat syötöt ylivoimalla.
 
Viimeksi muokattu:

Spede

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Marian Gaborik pelasi pisteiden valossa uransa parhaan kauden Tortorellan Rangersissa.

Mutta jatkakaa: parasta tässä ketjussa on syyllisten etsiminen muualta.
No en sitä kyllä tarkoittanut että Laineen paska kausi johtui Tortorellasta, vaan ihan yleisesti ottaen ettei Tortorellan joukkueista yleensä pistepörssin voittajaa löydy.
Sitä kun katsoo Laineen peliä ja liikettä, niin kyllä se syyllinen löytyy ihan Laineesta itsestä. Liike on suurimman osan löysää paskaa eikä oikein tunnu aina puolustuspelikään kiinnostaa. Toki varmaan on syynä myös ettei ihan hirveästi löydy myöskään itseluottamusta omaan tekemiseen. Kesätreeniä olis varmaan hyvä tarkastella, että saisi edes hieman jonkin sortin räjähtävyyttä tuohon liikkeeseen. Kovaa vauhtiahan Laine luistelee kun vauhtiin pääsee, mutta kun kiihtyvyys on loppuunajetun 80-luvun diesel mersun luokkaa niin ei sillä pysty itselle paikkoja hirveästi luomaan.
 

Burkie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No en sitä kyllä tarkoittanut että Laineen paska kausi johtui Tortorellasta, vaan ihan yleisesti ottaen ettei Tortorellan joukkueista yleensä pistepörssin voittajaa löydy.

Tortorella on päävalmentanut viittä eri NHL-joukkuetta, joista yhdessä on ollut samanaikaisesti pistepörssivoittaja. Samoin Tortorella on ollut päävalmentaja-sopparilla nyt 20 kautta ja pistepörssin voitto Tortorellan joukkueeseen on tullut 5% kausista, kun se muuten on lähtökohtaisesti 31 joukkueen liigassa valmentajan joukkueelle luvassa 3,2% todennäköisyydellä. Täten MOT, voitat pistepörssin todennäköisemmin Tortorellan joukkueessa kuin random NHL-joukkueessa.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Ihan vakavalla naamalla sanon, että kyseessä on salaliitto. Maurice, Little, Scheifele, Wheeler, Tortorella. Ei voi olla sattumaa, että näin monta estettä tulee uralle. Illuminatia johdetaan Torontosta käsin, ja motiivi Laineen uran hiekoittamiselle on ilmeinen.

edit: Unohdin Iso-Buffin ja ne puuttuvat syötöt ylivoimalla.

Ihan vakavalla naamalla kirjoitan että sinä ja kaltaisesi ovat surkeita luusereita. Minä en voi käsittää tätä tanssia haudoilla, enkä voinut käsittää sitä myöskään Puljujärven kohdalla parilla ekalla kaudella. Mitä nautintoa ihmiset saavat dissatessaan nuoria lupauksia joilla on urallaan vaikeuksia, ei pysty ymmärtämään. Selvyyden vuoksi Laineen neljä ensimmäistä kautta NHL:ssa.

73 ott. 36+28=64
82 ott. 44+26=70
82 ott. 30+20=50
68 ott. 28+35=63

Tämä kausi on toki ollut pettymys johtuen monestakin seikasta, maisemanvaihdos ja uudet pelikaverit sekä uusi pelisysteemi. Koronarajoitukset jotka aiheuttivat sen että joukkueella ei ollut mahdollista hitsautua yhteen koska yhteisiä sosiaalisia tapahtumia ei ollut. Täysin poikkeuksellinen kausi kaikkine muutoksineen ja rajoituksineen.
 

Nelone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild
Ihan vakavalla naamalla kirjoitan että sinä ja kaltaisesi ovat surkeita luusereita. Minä en voi käsittää tätä tanssia haudoilla, enkä voinut käsittää sitä myöskään Puljujärven kohdalla parilla ekalla kaudella. Mitä nautintoa ihmiset saavat dissatessaan nuoria lupauksia joilla on urallaan vaikeuksia, ei pysty ymmärtämään. Selvyyden vuoksi Laineen neljä ensimmäistä kautta NHL:ssa.

73 ott. 36+28=64
82 ott. 44+26=70
82 ott. 30+20=50
68 ott. 28+35=63

Tämä kausi on toki ollut pettymys johtuen monestakin seikasta, maisemanvaihdos ja uudet pelikaverit sekä uusi pelisysteemi. Koronarajoitukset jotka aiheuttivat sen että joukkueella ei ollut mahdollista hitsautua yhteen koska yhteisiä sosiaalisia tapahtumia ei ollut. Täysin poikkeuksellinen kausi kaikkine muutoksineen ja rajoituksineen.


Eikö tämä sinun jatkuva tekosyiden hakeminen muista kuin itse Patesta ole myös ihan yhtä "luuserimaista"? Ymmärrän että on värilasit, mutta kaikki Paten pelejä nähneet tietävät että eniten tuohon hänen pelin tasoon vaikuttava henkilö on hän itse.

Tämä on ihan sama, kun minä leimaisin että Laine pilasi Tortorellan hyvän flown Columbuksen kanssa... Ja tähän vielä esimerkkiäsi seuraten selvyyden vuoksi Tortsin samaiset edeltävät 4 kautta Columbuksen koutsina:

Runkosarja sijoitus kaikki joukkueet mukaan lukien:
2016 - 2017: 4
2017 - 2018: 14
2018 - 2019: 14
2019 - 2020: 14

Näytänkö tämän analyysin jälkeen tyhmältä? Kyllä.


Toivon tosissaan että Laineen leirissä ei haeta syyllisiä muista, vaan otetaan peili käteen ja kesällä tehdään helvetisti töitä näiden omien heikkouksien parantamiseksi. Siellä on niin paljon potentiaalia, että olisi silkkaa tyhmyyttä heittää se kaikki roskiin.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Ihan vakavalla naamalla kirjoitan että sinä ja kaltaisesi ovat surkeita luusereita. Minä en voi käsittää tätä tanssia haudoilla, enkä voinut käsittää sitä myöskään Puljujärven kohdalla parilla ekalla kaudella. Mitä nautintoa ihmiset saavat dissatessaan nuoria lupauksia joilla on urallaan vaikeuksia, ei pysty ymmärtämään. Selvyyden vuoksi Laineen neljä ensimmäistä kautta NHL:ssa.

Minä en dissaa Patrik Lainetta. Minä nauran niille, jotka tässä ketjussa ovat dissanneet Littlen, Mauricen, Bufyglienin. Ovat tuominneet Scheifelen ja Wheelerin kiusaajiksi ja nyt osoittavat Tortorellaa, joka vie Laineen itseluottamuksen.

Tällä on aika vissi ero siihen, mitä sinä väität.

Laineella on koko NHL-uransa ajan ollut selviä puutteita pelissä, mutta silti täällä osa jengistä on sitä ykkösketjun paikkaa sokeana penännyt ja osoittanut syyttävällä sormella ties minne.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä kyllä huomaan taipuvani enemmän sinne puolustelijoiden joukkoon. Jotenkin tuntuu, että kirjoittajat täällä jakautuvat ääripäihin taas vaihteeksi.

Eikö kaikki nyt ole yhtä mieltä siitä, että Laineella on kiistatta potentiaalia olla NHL-tasollakin kärkipään maalintekijä. Tällä kaudella hän ei ole sitä ollut.

Tuntuu, että näissä viimeaikaisissa kommenteissa ei taas yhtään siedetä sitä, että yritetään spekuloida syillä. Se on heti vastuun vietittämistä muille. Halutaan kai, että Laine heittäytyy maahan marttyyrinä itkien, että mä vaan oon niin paska...

Mun mielestä se nimenomaan on liian yksinkertainen selitys, että peiliin katsominen riittäisi. Uskon asian olevan paljon paljon monisyisempi. Tämän toteaminen ei ole mielestäni fanipoikailua ja värilaseilua. Ehkä se johtuu Laineen tietystä luonteesta, että palstatotuutuksina aletaan pitää hänen väitettyjä vaatimuksia ties mistä ykkösketjun paikoista yms. Ja sitten on hauskaa nauraa, kun kaveri ei deliveroi vastuuta saatuaan.

Tälle keskustelulle tekisi hyvää, jos molemmista ääripäistä liikahdettaisiin vähän keskemmälle. Laineesta ei koskaan tule niin hyvää kuin fanipojat uskoivat, mutta hän ei ole myöskään missään nimessä niin huono kuin heitterit väittävät.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tuntuu, että näissä viimeaikaisissa kommenteissa ei taas yhtään siedetä sitä, että yritetään spekuloida syillä. Se on heti vastuun vietittämistä muille. Halutaan kai, että Laine heittäytyy maahan marttyyrinä itkien, että mä vaan oon niin paska...

Syillä on varmasti hyvä spekuloida, kun joku syy löytyy sille, miksi meno on tällä hetkellä niin vaisua. Yksi hyvä nosto tässä ketjussa oli esimerkiksi se, että Covid-rajoitukset + uusi ympäristö voi olla nuorelle pelaajalle todella kova paikka. Se on myös ihan ok todeta, että pelityyli ei tue pelaajan vahvuuksia - jos vaan mukana säilyy ymmärrys siitä, että pelaajalla on tässä tapauksessa myös puutteita, kun ei pysty sopeutumaan pelityyliin.

Toistan itseäni, mutta edelleen olen sitä mieltä, että Laineen oman kehityksen kannalta Columbus on hyvä paikka. Nyt on pakko ottaa vastuuta oman kentällisen tekemisestä. Jos ei riitä, niin sitten ei riitä, mutta ei se homma Winnipegissäkään olisi siihen suuntaan mennyt. Seuraava on luonnollisesti spekulaatiota, mutta uskon Laineen tilanteella Winnipegissä olleen yhtäläisyyksiä Puljun starttiin Edmontonissa. Pulju ilmeisesti oli joutunut johtavien pelaajien hampaisiin, kun ei pystynyt viemään peliään siihen suuntaan, mitä NHL:ssä menestyminen vaatii. Toki Puljulla tehot ovat eri kaliiberia kun Laineella, mutta tehojen ulkopuolella Laine voi hyvinkin olla NHL:n huonoin kärkikenttien pelaaja tasakentin. Naurettavaa sinänsä käyttää superlatiivia, mutta ehdokaslistalle joutuminen kertoo jo jotain. Vaikka pelaajat olisivat kuinka ammattilaisia, niin kyllä se kopissa on tiedostettu, että omassa päässä pyörit, jos olet Laineen kanssa samassa kentässä.

Mun mielestä se nimenomaan on liian yksinkertainen selitys, että peiliin katsominen riittäisi. Uskon asian olevan paljon paljon monisyisempi. Tämän toteaminen ei ole mielestäni fanipoikailua ja värilaseilua.

Uskon, että tässä on enemmän sitä piikittelyä Tampereen ja muiden fanipoikien suuntaan. Fanipoikailu on muuten erittäin hieno sana! Jälkikäteen on helppo todeta, että Paul Maurice oli asian ytimessä, kun totesi, että "Ei kukaan saa autonavaimia 14-vuotiaana." Tämä siis vastauksena siihen, että Laine oli puhunut ykköskentän vastuusta suomalaisessa mediassa. Toki Maurice on joutunut miettimään, että miten antaa tiukkaa palautetta Laineen puutteista liikkumisen osalta, kun verkot pullistelevat.





Syyt sille, miksi Laine kyntää niin syvällä kuin kyntää, ovat varmasti moninaiset. Syy sille, miksi kehityskäyrä viiden kauden aikana on ollut mitä on, voi olla selkeämpi.

Ehkä se johtuu Laineen tietystä luonteesta, että palstatotuutuksina aletaan pitää hänen väitettyjä vaatimuksia ties mistä ykkösketjun paikoista yms. Ja sitten on hauskaa nauraa, kun kaveri ei deliveroi vastuuta saatuaan.
Ei kai nämä mitään erikoisia palstatotuuksia ole.


Luonnollisesti pelaaja asettaa itsensä suurennuslasin alle, kun laukoo tällaisia asioita julkisuuteen. Helpompaa on vetää jargonia. Yhtä lailla pidän myös sananlaskusta "You gotta walk the walk when you talk the talk."
 
Viimeksi muokattu:

Falcon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jonkinlainen henkisen puolen lukko siellä nyt on päällä, eikä itseluottamus ole sillä tasolla mitä pitäisi. Potentiaalia parempaan varmasti on ja eiköhän tuo tuosta vielä käänny. Laineen pitäisi parantaa heikkouksiaan jotka ovat liikkuminen ja sijoittuminen kentällä ja puolustaminen. Kirjoitin peli ylipäätään. Laine ei ole kovinkaan hyvä luomaan itse tilanteita ja tarvitsee rinnalleen hyvän sentterin. Nykypäivänä ei enää vaan riitä että on hyvä laukaus ja kyttää sitä huippusyöttöä laiskasti surffaillen kentällä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Eipä se nyt mikään mahdottomuus ole että Laine menee Tapparaan ja tekee puljut.

Vakavasti sanottuna Laine voi tehdä puljut, eli muuttaa pelaajaprofiiliaan kokonaisvaltaisemmaksi ja herralle avautuu uusi ulottuvuus. Treenaa luistelua ja päättää asennoitua niin että haluaa olla duunari jolla on se täsmäase. Tuo voi jalostua lopulta vaikka mihin.
 
Ja viimeisen kolmen kauden aikana ollut huono ja tehnyt 47 maalia. Vertauksena Nashvillen "supertäht"i Filip Forsberg, joka on tehnyt 47+60, Laineella on 47+57. Ei ole kaukana Calgaryn ykkössentteristä tai NY Islandersin kapteenista.

Nuo 47 maalia on NHL:ssä 79. eniten tältä ajalta.

79. paras maalintekijä pelaajalta, joka on kuitenkin profiililtaan aika puhdas maalintekijätyyppi. Ei tuo nyt mitenkään erinomaiselta suoritukselta kuulosta. Tottakai perspektiivi on hyvä muistaa kuten hyvin toitkin esiin.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
79. paras maalintekijä pelaajalta, joka on kuitenkin profiililtaan aika puhdas maalintekijätyyppi. Ei tuo nyt mitenkään erinomaiselta suoritukselta kuulosta. Tottakai perspektiivi on hyvä muistaa kuten hyvin toitkin esiin.

Juu, ja kyseessä on maalintekopeli.
 

morukara

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Laineen pitäisi tosiaan kokeilla vähän "sielunetsintää" ja löytää se oma tie menestykseen.

Räjähtävyyttähän Laineella on lähes yhtä vähän kuin laiskiaisella, ja se pistää aina silmään. Tarkoituksellisen rauhalliselta näyttävän pelaamisen sijaan Laine tarvitsisi sähäkkyyttä, eli kroppaan räjähtävyyttä ja sen lisäksi pelityyliäkin pitäisi säätää. Laine yrittää sitkeästi pelata omalla tyylillään, mutta se ei selvästikään toimi NHL:ssä.

Pulju ei ole vieläkään mikään tähtipelaaja, mutta hän sentään osasi sopeutua siihen, mitä NHL:ssä pelaaminen vaatii. Aina ei saa ja voi pelata niin kuin itse haluaa. Ainakin The Athleticin juttujen mukaan Oilersissa ollaan nyt tyytyväisiä Puljun kehitykseen ja siihen, että tästä on löytymässä toimiva pala McDavidin viereeen. Juttujen mukaan Oilers olisi suojaamassa Puljun laajennusdraftissa.

16-vuotiasta Armiaa hehkutettiin tulevaisuuden snaipperina, mutta lopulta NHL-ura aukesi kun sai monipuolistettua pelinsä NHL:ään sopivaksi. Granland yritti ensin pelata vanhoilla avuillaan, eli pelata kuin tilaa ja aikaa olisi, ja hidastaa peliä, mutta ei se toiminut. Lopulta Granlundkin sai hankittua sähäkkyyttä ja muokattua peliään. Hänestä tuli kelpo peluri, vaikkei ehkä ihan sitä mitä odotettiin.

Rantanen on taas tyyliltään oikein NHL-pelaajan prototyyppi: iso, vahva, nopea, taitava ja suoraviivainen. Hänenkin piti ensin kypsyä AHL:ssä. Barkov ja Aho taas olivat tyyliltään ja ominaisuuksiltaan heti valmiita NHL-vaatimuksiin.

Nyt on Laineen vuoro käydä läpi muodonmuutos.
 
Jos Laineen tilannetta katsoo eteenpäin niin nyt on myös täydellinen otanta heikkouksista. Tiedetään mitä pitää parantaa omalla osalla. Harvalla pelaajalla yhtä menestystä koko ura eteenpäin vaan aina löytyy niitä kehityspaikkoja.
Ensi kausi on hyvä mahdollisuus Laineen näyttää että nyt on opiksi otettu ja tehty korjaustoimenpiteitä. Joukkueen johdon on myös näytettävä että halua sitoutumiseen löytyy ja sitä lupailtua sentteriä lähdetään oikeasti hankkimaan.
Nyt se ehkä näkyy kun AHL:ää ei ole pelattu läpi.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
@morukara Näinhän se varmasti on. Laineen eliitti tason laukaus peitti alleen niitä heikkouksia myös häneltä itseltään. Jo pelkästään huipulla pysyminen vaatii älytöntä treeniä, ominaisuuksien parantaminen vielä se X 2.

Nyt esimerkiksi kaikki ovat olleet pettyneitä Kakon pistetehtailuun, mutta hän on selkeästi keskittynyt puolustuspelin kehittämiseen. Vaikeuksia on ollut myös Kotkannimellä, vaikka 1. Kausi näytti lupaavalta. Kehitys ei aina ole lineaarista kellään pelaajalla.

Laineen tapauksessa tason ailahtelut on ongelma. Käsittääkseni on ollut välissä hetkiä, jolloin myös kokonaisvaltainen peli on näyttänyt hyvältä. Kyseessä on nuori pelaaja ja olen ihan varma, että sieltä tämän koulun jälkeen kuoriutuu vielä huipputason pelaaja.
 

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida




Tässä pätkässä nemo tulee maininneeksi aika olennaisen pointin. Sniper tyyppiset pelaajat pääsevät yleensä loistamaan, kun ketjun muut jäsenet ovat niin hyviä, että saavat ne sniperin heikkoudet piiloon siinä ketjussa ja sitä kautta ne sniperin erikoisominaisuudet pääsevät parhaiten loistamaan. Winnipegissä tilanne oli tuo, että Laineella oli riittävän hyvät ketjukaverit ja ne hänen heikkoutensa sai aika hyvin jemmattua sen ansiosta. Columbuksessa tilanne on taas aivan päinvastainen.

Laine ei kuitenkaan ole missään nimessä sellainen pelin driver, että hän omalla tekemisellään pystyisi kantamaan sitä ketjuaan ja tekemään muista pelaajista parempia. Suurimpana syynä tuohon minun mielestäni on hänen luistelunsa. Suoraluistelu on kyllä ihan hyvää silloin, kun pääsee vauhtiin, mutta ne ensimmäiset pari potkua ei vaan riitä. Toisekseen hän on ahtaissa tiloissa melko kankea NHL:n mittapuulla kääntymään ja tekemään nopeita suunnanmuutoksia. Näiden asioiden vuoksi hän ei saa sitä pientä ylimääräistä aikaa ja tilaa, jonka esimerkiksi vaikka joku Patrick Kane pystyy itselleen luomaan.

Tämä on toki totta, mutta ainakin itse olen ajatellut tämän olleen päivänselvää kaikille Laineen peliä seuranneille. Itse olen aina pitänyt Laineen pelaamisesta puutteineenkin, kun häntä on peluutettu vahvuuksiensa ja heikkouksiensa mukaisesti. Tämä toki vaatii, että hänellä on hyvät ketjukaverit, koska hän tuskin tosiaan tulee koskaan olemaan sellainen todella johtava play driver.

Mutta oikeassa ketjussa hän voi kuitenkin olla maailman paras siinä mikä hänen todellinen vahvuutensa on. Ei hän oikeassa ketjussa todellinen riippakivi ole kyllä ollut, vaan reilusti positiiviseksi on 5 vs 5 pelin maaliero silloin muodostunut kun hän on kentällä ollut.

Olet toki oikeassa siinäkin, että hänen suuri ongelmansa on ehdottomasti luistelu ja siinä nimenomaan ne ensimmäiset potkut. En ole enää varma onko se se eniten kehitettävä asia räjähtävä voima hänen jaloissaan, vai kuitenkin erityisesti nopeuskestävyys, koska vaikuttaa siltä, että hän on todella nopeasti aivan puhki, jos vähänkin joutuu spurttaamaan vaihtonsa alussa.

Todennäköisesti vika on molemmissa ominaisuuksissa, enkä kyllä valitettavasti usko, että tämä tulee enää merkittävästi korjaantumaan. Niin kauan on sama ongelma ollut, eikä kehitystä tuossa ole kyllä tapahtunut käytännössä lainkaan.

Suorassa luistelussa hänen nopeutensa on suorastaan hyvää luokkaa, mutta se ei paljoa auta, varsinkaan pienessä kaukalossa, kun kiihdyttäminen on niin heikolla tasolla. Jalkojen räjähtävyyteen on myöskin haastattelujen mukaan satsattu erityisesti jo ainakin kolmen kesän ajan, mutta tulokset ovat olleet nollatasoa. Mutta jos ongelma onkin erityisesti nopeuskestävyydessä, niin onko sitten sitä kehittävää treeniä tehty alkuunkaan riittävästi? Harmi kyllä, että hänen fyysiset puutteensa näyttävät olevan juuri niissä asioissa, joiden merkitys korostuu eniten NHL:n pienessä kaukalossa.
 
Viimeksi muokattu:

Peluuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Laineen pitäisi tosiaan kokeilla vähän "sielunetsintää" ja löytää se oma tie menestykseen.

Räjähtävyyttähän Laineella on lähes yhtä vähän kuin laiskiaisella, ja se pistää aina silmään. Tarkoituksellisen rauhalliselta näyttävän pelaamisen sijaan Laine tarvitsisi sähäkkyyttä, eli kroppaan räjähtävyyttä ja sen lisäksi pelityyliäkin pitäisi säätää. Laine yrittää sitkeästi pelata omalla tyylillään, mutta se ei selvästikään toimi NHL:ssä.

Pulju ei ole vieläkään mikään tähtipelaaja, mutta hän sentään osasi sopeutua siihen, mitä NHL:ssä pelaaminen vaatii. Aina ei saa ja voi pelata niin kuin itse haluaa. Ainakin The Athleticin juttujen mukaan Oilersissa ollaan nyt tyytyväisiä Puljun kehitykseen ja siihen, että tästä on löytymässä toimiva pala McDavidin viereeen. Juttujen mukaan Oilers olisi suojaamassa Puljun laajennusdraftissa.

16-vuotiasta Armiaa hehkutettiin tulevaisuuden snaipperina, mutta lopulta NHL-ura aukesi kun sai monipuolistettua pelinsä NHL:ään sopivaksi. Granland yritti ensin pelata vanhoilla avuillaan, eli pelata kuin tilaa ja aikaa olisi, ja hidastaa peliä, mutta ei se toiminut. Lopulta Granlundkin sai hankittua sähäkkyyttä ja muokattua peliään. Hänestä tuli kelpo peluri, vaikkei ehkä ihan sitä mitä odotettiin.

Rantanen on taas tyyliltään oikein NHL-pelaajan prototyyppi: iso, vahva, nopea, taitava ja suoraviivainen. Hänenkin piti ensin kypsyä AHL:ssä. Barkov ja Aho taas olivat tyyliltään ja ominaisuuksiltaan heti valmiita NHL-vaatimuksiin.

Nyt on Laineen vuoro käydä läpi muodonmuutos.
Ongelma on kuitenkin se, että räjähtävyyttä ja nopeutta on vaikea kehittää verrattuna esim kestävyyteen. Olisi toivottavaa, ettei jääkiekkoilija olisi synnynnäisesti kestävä, koska siitä on vain riesaa ja nykykiekossa se suorastaan estää huipulle pääsemisen, koska synnynnäisesti kestävä(siis diesel) ei voi olla myös nopea, voimakas ja kimmoisa. Sen sijaan synnynnäisesti nopea saavuttaa tarvittavan kestävyyden ajan kanssa jo pelkän normiharjoittelunkin kautta siihen sopivassa paikassa aerobista painottaen..No tietysti liikkuvuus ym harjoitteilla + junnaavan harjoittelun välttämisellä jotain voi tehdä sen nopeuspuolenkin hyväksi, mutta jos ihminen ei ole synnynnäisesti nopea, hänestä ei koskaan tule nopeaa..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös