Tulkaa joku mulle selittämään, kun mä en ymmärrä että mikä tää homma on?
Yritän antaa oman näkökantani tähän, saatan olla ihan ulapalla mutta olenpahan sitten ainakin yrittänyt antaa jonkunlaisen mielipiteen. Ymmärtääkseni kysyit Patrik Laineen dissaamista ja mistä syistä? Korjaa jos olen väärässä. Itse näen sen niin, että tuo kaikki on lähtenyt ihan sieltä Paten tulokaskaudelta ja erään "iskä"- nimimerkin kirjoituksista. Nuo hänen kirjoitukset ja Paten hehkutukset olivat niin absurdeja (tyyliin: "on jo nyt parempi maalintekijä kuin Ovechkin ym.), että nuo kirjoitukset saivat todella monet tänne kirjoittavat kyseenalaistamaan näitä hehkutuksia ja alkoivat pistämään takaisin omia näkökantojaan Paten heikkouksista ja puutteista. Tai välttämättä Paten arvostelijat eivät tuolloin niinkään vielä kirjoittaneet hänen heikkouksistaan, vaan yksinkertaisesti yrittivät vastata, että vaikka Pate loistava maalintekijä onkin, niin hän ei vielä yllä näiden legendojen joukkoon, ei sitten millään. Noita jotka silloin Patea jumaloivat (tältä se silloin ainakin tuntui) oli muitakin kuin tämä "iskä", mutta oman muistikuvani mukaan hän oli se aggressiivisin puolustelija, joka ei vaan suostunut näkemään mitään huonoa kultapojassaan. Itsekin hänelle aikanaan vastasin, mutta eihän siitä keskustelusta muistaakseni mitenkään asiallista saanut, kun toinen oli niin jäärä oman mielipiteensä kanssa. Nämä kovat väännöt syntyivät muistaakseni paljolti siitäkin, kun toinen ryhmä perusti mielipiteensä omaan silmään ja eivät nähneet Patessa pelaajaa joka tulee lyömään kaikki maaliennätykset tulevaisuudessa rikki. Tätä taidettiin perustella ainakin sillä, että Pate ei ollut juurikaan sen tyyppinen pelaaja joka pystyi ratkomaan otteluja itse, tai ainakaan hän ei pystynyt tekemään maaleja yksin sitä rataa, mitä toinen kaveri, mihin häntä sitten verrattiinkin. Liike (räjähtävyys), kiekonhallinta (nopeus) ja taklaaminen olivat ainakin sellaisia puutteita, että sellaisilla otteilla ei tulla koskaan olemaan kaikkien aikojen maalintekijä. Tottakai näitä ominaisuuksia pystyy kehittämään, mutta kukaan ei pysty varmaksi sanomaan koskaan, että mille tasolle ne tulevat nousemaan. Mutta tämä ärsytti selvästi todella montaa kirjoittajaa (mukaanlukien allekirjoittanutta), kun Pate joidenkin mielestä oli jo siinä vaiheessa sellainen superstara, että oksat pois.
Tähän toiseen ryhmään sitten kuului nämä Paten ihailijat ja jumaloijat, jotka perustelivat paljon Paten yliluonnollisuutta tilastoihin. Muistan ainakin, että paljon oli kirjoituksia tyyliin: "Pate pystyy tekemään maalinsa paljon kauempaa kuin muut, hänen ylivertaisen laukauksensa ansiosta" ym. Ja Paten ikään paljon myös nojattiin. Kun hän teki nuorena niin paljon maaleja, niin laskeskeltiin kauden keskimääräisiä maalimääriä ja sitä, että kuinka monta sataa (tai tuhatta) maalia hän tulee urallaan tekemään. Noista sit väännettiin lujaa arvostelijoitten ja puolustelijoitten kesken. Tai no ei välttämättä voi sanoa edes puolustelijoitten, vaan jumaloijien. Omaan silmään se Paten ylistäminen vaan lähti eräillä aivan liikaa laukalle ja odotukset tuntuivat nousevan epärealistisen korkeille (sen aikasiin peliotteisiin nähden). Sit kun toiset eivät nähneet hänessä niin tehokasta maalinsylkijää, kuin nämä toiset kirjoittelijat, syntyi helposti tällaiset kuppikunnat missä toiset pääsivät pätemään kun Patella tuli kylmempiä jaksoja ja sit toiset pääsi liekkeihin kun tulee viiden maalin ilta. Olisi mielenkiintoista nähdä miten Paten otteita kommentoitaisiin nykypäivänä, jos täällä palstalla ei olisi koskaan ollut kyseistä "iskä"- nimimerkkiä. Oma mielipide on, että jos hän ei nyt ole aloittanut sitä Paten ylistämistä ja uhoomista sillä, että tulee olemaan aikakautensa kovin maalintekijä (tai siis hänhän oli jo), niin ainakin yksi äänekkäimmistä ja aktiivisimmista ylistäjistä hän oli ja varmasti oli todella merkittävä luku siihen, että näitä Paten "vihaajia" syntyi. Joku joka muistaa paremmin, että oliko joku toinen nimimerkki sellainen joka tätä ylistämistä enemmän harrasti, korjatkoon sen. Etten "hauku" väärää puuta.
Näin minä ainakin itse sen näen, että miksi nämä kirjoittelut ovat tähän menneet.