Satunnaisesti pystyvät toki juuri nopeudellaan elävät pelaajat niin tekemään. Tosin joku Burekin tarvitsi yleensä kyllä sen läpiajoon johtaneen syötön niitä läpiajojaan kärkkyessään. Silloin niitä syöttöjä antavatkin kyseisen tyyppiselle pelaajalle loistaviin avauksiin pystyvät taitavakätiset pakit. Kyllä se Burekin suurimpaan osaan maaleistaan erittäin tärkeät syötöt sai taitavilta pelaajilta, jotka osasivat erittäin hyvin hyödyntää hänen erityisominaisuuksiaan. Selännekin teki tulokaskaudellaan todella paljon läpiajomaaleilla ns. henkilökohtaisilla yksilösuorituksilla, mutta paskanmarjat hän niitä maaleja siltikään yksin rakensi, vaan sai niihin yleensä vapauttavan syötön Housleylta, Zhamnovilta tai muilta hänen ominaisuuksiaan fiksusti hyödyntäneiltä pelikavereiltaan.Kyllä, hyvin toimivissa ketjuissa se menee juurikin näin. Sitten kun se ei ole sitä, yksilötaidot tulee esille. Pavel Bure kaatoi Suomen maajoukkueen Naganossa yksin. Sama mies teki Floridassa vuosituhanteen vaiheessa kaiken yksinään. Bure iskee lähemmäs sata pinnaa siinä missä joukkueen seuraavaksi paras pistemies tekee alle neljäkymmentä. Tai Ovechkinin tulokaskausi, sama homma siellä.
Edelleen, vain Urpo voi kuvitella, ettei jääkiekossa KUKAAN pelaaja kykene itse rakentamaan maalipaikkojaan. Kun Laine ei siihen pysty, se ei tarkoita ettei muut kykenisi.
Tuo yksilökeskeinen nopeiden tai hienosti riplaavien pelaajien ihannointi yli muiden on kyllä joukkuepeleissä törkeä vääristymä. Jos jotain pelaajatyyppiä voi pitää muita tärkeämpinä, niin itse katson, että niitä ovat selkeästi taitavat hyökkäävät pelinrakentajatyypit, jotka pystyvät myös itse suhteellisen hyvin tekemään maaleja paikan saadessaan. Nämä kaverit ovat mestareita nimenomaan hyödyntämään ketjukavereidensa ominaisuuksia, sekä heille syötellessään että hakeutuessaan itse vapaaksi maalipaikkoihin.
Nuo Buren ja Ovechkinin kaltaiset kärkkyjät ja puolustamisesta varastajat voivat toki olla näyttäviä pelaajia ja kivoja samaistuttavia, kun tekevät näyttäviä maaleja ja antavat vaikutelman jostakin yksilökeskeisestä sankaruudesta. Tosiasiassa ovat kuitenkin ihan yhtä yksipuolisia pelaajia, kuin miksi Lainetta on monen toimesta moitittu (osin toki syystäkin). Tällaiset pelaajat ovat kuitenkin huikean hyviä ja tärkeitä pelaajia, kun heille laitetaan sopivat pelikaverit jotka antavat heille mahdollisuuden pelata noilla vahvuuksillaan. Antavat B:n ja O:n kärkkyä rauhassa puolustamisesta varastaen ja hoitavat heidän puolestaan puolustamisen sekä antavat niitä läpiajoihin ja maalipaikkoihin vapauttavia syöttöjä. Tai hoitavat kulmapelissä kiekkoja omilleen ja hakevat nopeilla ja oivaltavalla syötöillä vapaaksi hakeutuvalle maailman parhaalle laukojalle L:lle maalipaikkoja.
Jokainen näistä kavereista on siis oikein käytettynä loistava maailmanluokan pelaaja. Väärinkäytettyinä joukkueelleen kuitenkin lähinnä rasite jo turhautumisensa kautta. Oikein heitä (sekä heidän pelikavereitaan) käytetään antamalla heille heitä hyvin täydentävät pelikaverit. Kun ketju toimii hyvin niin silloin erityisesti maalintekijät ja pelinrakentajat tulevat sinänsä esiin tehojensa ja yksilösuoritustensa kautta, mutta siltikin on aivan turhaa puhua siitä, että kukaan rakentaisi maalinsa ja maalipaikkansa itse. Se on nykyajan yksilökeskeinen sankarinpalvonnan uusi ilmentymä.
Viimeksi muokattu: