Alle 20-vuotiaiden puolivälierä 2016 Suomi-Kanada on ehkä paras jääkiekko-ottelu, jonka olen paikan päällä nähnyt. Tuon ottelun kuningas oli Patrik Laine. Hyvän haasteen heittivät Mitch Marner ja Olli Juolevi. Oli muuten ihan käsittämättömän hyvä peli Juolevilta, herkistyin katsomossa Nättisen maaliin johtaneen vaihdon johdosta. Joo, olen pettynyt Juolevin urakehitykseen kyseisen ottelun jälkeen. Ei menneet edes välierä ja finaali enää samaa tahtia.
Mieleeni on jäänyt erityisesti ottelun voittomaalia edeltänyt tilanne. Maalit 5-5. Patella oli alla reilun minuutin YV-vaihto, jonka jälkeen hän tuli vaihtoon ja Kasperi Kapanen pääsi kentälle. Seuraavassa tilanteessa Kanada rikkoi ja Suomi pääsi 5-3 yvlle. Pate nousi välittömästi vauhtopenkillä istumaan laidan päälle ja katsoi Jukka Jaloseen. Jukka antoi vapauttavan merkin, Pate hyppäsi kaukaloon ja luisteli kohti b-pistettä sanoen: ” Tuu Kassu vittuun sieltä, ny mennään tekeen häkki.” Jos joku ei tiedä, mitä seuraavaksi tapahtui, suosittelen Googlea, YouTubea ja ennen kaikkea itseensä menemistä.
Olen nähnyt ensimmäisen kerran Patrik Laineen pelaavan kun hän oli 15-vuotias. Aivan ylivoimainen maalinälkä ja ennen kaikkea voitontahto, joka ilmeni loistavana pelaamisensa 2-3 vuotta vanhempien seurassa. Keskarikohu ja polvivamma jarruttivat odotuksiani. LeKi ja vaisut otteet. Kunnes tuli elokuu 2015 ja Decens Tampere Cup. Totesin, että Pate on kuningas. Siitä sitten U20-kisat ja keväällä Liigan playoffien MVP, pari kultamitalia.
Se voitontahto ja maalinälkä.... Minun mielestäni Patrik Laine on tähän asti ollut paras pelaaja NHL:ssä tulokaskaudellaan. Eli 16-17. Silloin hän pystyi ottamaan tilanteen haltuun ja tekemään maalin. Samaa nähtiin ehkä ajoittain viime kaudella siinä kevättalven maaliputkessa. Vaikka viime kaudella maaleja syntyi enemmän, minä pidin enemmän tulokas Patesta. Minusta Pate on, tai ainakin oli, todella hyvä riistämään kiekon mailalla ja todella hyvä syöttämään. Patesta on paljon enempään kuin vaan pyörimään b-pisteiden ja siniviivan välissä lapa pystyssä. Haluan nähdä sen voiton- ja maalinnälän, sen itseluottamuksen ja ennen kaikkea sen peli-ilon, joka Patesta on parhaimmillaan huokunut. En ole nähnyt sitä pitkään aikaan.
Mielestäni Bryan Little on hyvätasoinen NHL-keskushyökkääjä ja Blake Wheeler loistava pelaaja, joka on oikea mies johtamaan Jetsin nuorempaa kaartia menestykseen.