Itse on ole tippaakaan huolissani Laineen pääkopasta tai laukauksesta.
Menttaalipuoli on kunnosa ja tämän Laine osoitti jo Liiga-aikoina ratkaisemalla pelejä tärkeissä paikoissa junnukisoista puhumattakaan. Pate osaa kanavoida epäonnistumiset hyvin voitoksi, tämän osoittaa miehen pelihistoria. Siinä missä aikanaan tuo kiukuttelu tuli pelaamisen tielle, nykyisin se vain ajaa kaveria vaatimaan itseltään enemmän. Kuten Maurice leikkisästi sanoi ekan maalin synnyttyä: "Laine oli lähellä lopettaa jääkiekon, kun treenipeleissä ei tullut osumia".
Laukaus on yksi maailman parhaista. One timer ehkä paras. Turha kuvitella, että tuo taito olisi kesän aikana kadonnut. Nyt pleksit saattavat ottaa osumaa, mutta kyllä tämä laukausuvire sieltä löytyy taas. On aina ennenkin löytynyt. Ja vaikka itse en tykkää tuosta Little-tekosyystä, niin varmasti on totta että jos ei syötöt naksu kohalleen ja hyökkäykseenlähdöt sakkaavat, tulee paljon vähemmän laatupaikkoja. Tässä vaiheessa toki toivon, että Laine pystyy näitä hyviä vetopaikkoja järkkäämään myös itselleen - vielä enemmän, mitä tähän mennessä.
Tosiaan näistä turha olla huolissaan.
Huolissaan olen kehityskäyrästä osa-alueilla, joissa tiedämme olevan parannettavaa. Luistelu, kiekon menetykset, löysäilyt ja puolustuspelaaminen. Täällä argumentoidaan, että pate tekee maalit, olkoon ne muut kokonaisvaltaisia. Selvä. Eikö kuitenkin tarkoituksena ole kehittyä pelaajana? Lisäksi, jos tässä nyt keskityttiin koko kesä räjähtävyyteen, niin missä tulos näkyy? Jos jonkun mielestä 8+3 peliä on liian pieni otoskoko arvioimaan luistelun kehitystä, niin joudun olemaan eri mieltä. Katsokaa nyt vaikka Sebastian Ahon luistelua ja verratkaa sitä viime kauteen. Myös Mikellä tuo luistelu kehittyi huimasti kesällä 2015.
Laineen tehopisteet näin varhaisessa vaiheessa ovat epäolennainen asia. Olen seurannut ainoastaan edellä mainittujen puutteiden kehitystä, enkä ole vakuuttunut. Jos Laineen tekemisestä paistaisi energia ja 8 pelin jälkeen taulussa olisi 0+0, ei tänne tarvitsisi kirjoitella.
Edelleen ennustetaan 40 kaappia.