Parranajosta

  • 20 166
  • 104

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Nykypäivää

Niin, itse olen aina ihmetellyt, miksi ihmiset ajavat partansa jollain kivikautisella höylällä, jos kerran partakonekin on jo keksitty.

Itse ajoin partani ensimmäisen ja viimeisen kerran höylällä, tai ehkä silloin ne haituvat, intissä vuonna 1995, enkä sen jälkeen höylään ole koskenut, enkä koske ilman aivan pakottavaa syytä.

Päädynkin julistamaan, että akkukäyttöinen partakone ja -trimmeri on oikea tapa hoitaa naamaansa.

Täältä tähän
 
Itsekään en ole höylällä koskaan ajanut, vaan kone se surisee aina kun naamaa siistitään. Syyntä tähän on pelko siitä, että höylällä tulisi konflikti luomen kanssa (joita pari kipaletta "parta-alueella" on) ja sitäkautta melanoomat ja leukemiat sun muut. Mutta hyvää jälkeä tekee amppari tulitikkurasiassa, ja onneks ei tartte niin usein siistiltä näyttää että montaa kertaa viikossa naamaa kampaisi.
 

Hipcheck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse käytän höylää. Mach 3 on toiminut loistavasti jo useamman vuoden ajan, joten mitään up-gradausta ei ole tarvinnut suorittaa noihin uudempiin patterisuristimiin. Partakoneita olen omistanut muutaman ja pääsääntöisesti jälki on ollut niillä huonompaa verrattuna höylään (Biq-kertakäyttöhöylät poisluettuna). Hassua kyllä, itselläni toimii ihan hyvin ihan tavallinen suihkusaippua partavaahtona/-geelinä, tosin joskus on tullut kiireessä nykäistyä ihan kuivanakin pahimmat haivenet pärstävärkistä (en kyllä suosittele herkkäihoisille). Höyläilyn jälkeen olen silloin tällöin käyttänyt Body Shopin aloe vera -pohjaista after shave -geeliä ja voin suositella sitä muillekin (ei sisällä mitään sen kummempia hajusteita).
Sitten pieni kysymys: tarvitsisi löytää kohtuullisen hintainen, mutta laadukas trimmeri leukapartaa varten. Voiko joku suositella jotain tiettyä masiinaa jolla homman saisi hoidettua?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Nostetaanpas...

Onko kenelläkään kokemuksia noista Mühlen synteettisistä partasudeista kuten esim. Black Fibre vs aidot luonnonkarvasudit?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse käytän levitykseen enemmänkin oikean käteni sormia yhteen kevyesti puristettuina. Helppo myötäillä leuan ja kaulan muotoja. Vaahtoa en käytä, vaan ihonpuhdistussaippuaa, joka vaahtoaa sopivasti ja on myös edullista. Samalla aineella pesen naamani ajelun jälkeen. Kaula ja osa poskista kertakäyttöhöylällä, Bicin kolmiteräinen on paras, leuka aina ennen rajausta koneella kolmeen milliin. Näin on hyvä.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Mihin kulmaan te kallistatte päätä, kun höyläätte leuan alta ja kaulan seudulta? Itse kallistan päätä lähinnä horisontaalisesti yläviistoon, mutta uskoakseni moni muu kallistaa n.45-asteisessa kulmassa luoteeseen.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Nostetaanpas...

Onko kenelläkään kokemuksia noista Mühlen synteettisistä partasudeista kuten esim. Black Fibre vs aidot luonnonkarvasudit?
Itse itselleni vastaten, ovat oikein mainioita!

Katselin tuossa vähän ketjua taaksepäin ja kun monet vuosien varrella ovat murehtineet noita Gilleten ryöstöhintaisia partateriä, niin onhan noita vaihtoehtoja, jos vain tyytyy parempaan ajomukavuuteen, tarkkuuteen ja miehekkyyteen. Sadan terän paketti 15 euroa: Partaterä, Astra Superior Platinum, 100 kpl - Terät - Parranajo - Osta netistä miesten vaatteita - Herrainpukimo verkkokauppa

Ja tuosta sille höylä: Mühle R 89 - Partahöylät ja sarjat - Parranajo - Osta netistä miesten vaatteita - Herrainpukimo verkkokauppa 36 euroa.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Nostetaas ketjua reilun viiden vuoden jälkeen.

Tiputin perkele nykyisen eli entisen partakoneeni (Philips Oneblade Pro) pari päivää sitten ja tarvisi uusi ostaa. Parran rajaamiseen kaulasta olen käyttänyt jotain vanhaa Remingtonia, joka käy siihen hyvin vaikka onkin hiukan "terävä" ja saattaa ärsyttää ihoa. Tuossa Onebladessa kun terä tahtoi olla tollanen mikä se nyt onkaan, niin ei mun mielestä rajaamiseen niin hyvin sovi. Eli säädettävä trimmeri saisi olla ainakin uudessa vehkeessä. Onko täällä palstaveljillä vinkkejä? Hintaluokka about 40-100e.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä käytän trimmerinä Remingtonia ( MB6850 muistaakseni), mutta siinä ei ole säätövaraa kuin 28 mm saakka. Näinä maskiaikoina se riittää, kun muutenkin pidän parran lyhyenä, mutta kovin pitkää partaa sillä ei saa siistittyä kuin käsivaralta. Se puree kohtuullisesti jäykkiin haiveniin, mutta kiharammat haivenet tuppaavat karkaamaan, Ajattelin ostaa, kun korona hellittää, mallin jolla saa siistittyä pidemmän parran - kaikki mikä peittää niin kaunistaa!

Posket ja kaulan ajelen Gilletten höylällä. En käytä partavaahtoa, pelkkä naaman kastelu vedellä riittää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jyyd

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Itsehhän olen aina ollut partamiehiä ja nyttemmin oikein innostunut kasvatuksesta, kiitos koronan. Aina on intoni tyssännyt kun naama näyttää risupehkolta tietyssä vaiheessa, vaikka mitä tekis, mutta noiden maskien alla on ollut hyvä viillettää ja antaa parran kasvaa. Ja tarkoitus on nyt antaa vaan kasvaa kun on vauhtiin päässyt ja oikeestaan olen aika ylpeäkin parrastani, ja haluan ylpistyä enempi vaan. Ongelmana on ollut myös aina ihon kuivaminen parran alla ja osittain siksikin tullut lyhyehkönä pidettyä. Hankin kokeeksi halvahkoa partaöljyä ja olen ollut siihen tyytyväinen, että ainakin iho voi paremmin. Eikä tuoksukaan ole paha.
Aiemminhan sen vaan ajelin milleihinsä tollaisella hiustenleikkuukoneella ja nytten ei juurikaan ole tarvinnut saksiakkaan, kun meni se risukko vaihe ohi. Rajaukset olen aiemmin hoitanut juurikin Mach3.lla, mutta tovi sitten repäsin ja päätin olla miehekäs ja hankin veitsen. Ihan vaan sellasen perus irtoteräisen ainakin näin alkuun. Ja aivan loistava kapistus, kun siihen tarttui ja uskalsi vaan antaa mennä eikä vekkejäkään vielä toistaseks ole päässyt syntymään. Päätäkin sillä olen ajanut, mutten sieltä minne ei katse kanna.

Ei parta pahoille kasva eli jatkakaa kaikki hyvikset.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Parta on pakollinen paha. Itse pidän lyhyttä leukapartaa vain siksi, että minulla on leuassa pari vekkiä, jotka näkyvät muuten kilometrien päähän. Ne on saatu nuoruuden lätkäpeleistä, mikä on toki ihan miehekäs syy, mutta itse inhoan niitä.

Vaan lähes yhtä paljon inhoan partaa. Jos se kasvaa yhtään pidemmäksi, niin se kutisee. Mitään ZZ Top-mallia en voisi kuvitella edes pitäväni, se olisi tosi epämukava. Eli siedettävin vaihtoehto on lyhyt parta, jota ajelee lähes joka päivä.

Naisihmiset ovat sanoneet, että minulla on aika karkea parta. Siihen ratkaisu on partaöljy. Tosin mietin, miten kovaa tököttiä nuokin aineet ovat, kun yhdessä partaöljyssä korkki alkoi syöpyä. Mutta jos aine syövyttää muovia tai kumia, niin eiköhän se partaakin pehmennä.

Ja parran lyhentämisessä suosin vain ja ainoastaan höylää. Koneista en ole koskaan tykännyt.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joskus junnumpana pidin ajan muodin mukaista lyhyehköä leukapartaa, jonka jälkeen menin kymmenisen vuotta parrattomana. Parrankasvuni on melko aktiivista, joten kerran-pari viikossa jouduin vetelemään naaman höylällä sileäksi. Joku pari vuotta sitten tuli jostain sellainen päähänpisto, että minäpä kasvatan kokoparran, halusin nähdä miltä näytän parrallisena. Joku vajaa vuoden päivät sitä kasvatin, toki säännöllisesti kävin parturissa sitä trimmauttamassa. Sitten kyllästyin ja vedin taas naaman sileäksi, mutta kun oli jo tottunut parralliseen peilikuvaan, näytti kalju naama mielestäni ihan vitun typerältä. Kasvatin sitten parran uudelleen ja edelleen se pärstääni koristaa. Toki nykymalli on aika lyhyt, mutta kokoparta kumminkin. Tätä onnistun huoltamaan omakätisesti, joten parturissa ei tarvitse vierailla, riittää kun kuukauden-kahden välein vedän parran ja viikset trimmerillä sellaiseen viiden millin pituuteen.

Parran paras puoli on ehdottomasti se, että ei tarvitse viikoittain höyläillä/partakoneilla naamaa. Lisäksi minulle niin itseni kuin vaimonkin mielestä sopii parta, joten miksipä ei sellaista rokkaisi. Jotkut läskit kasvattavat parran peittämään leuattomuuttaan/monileukaisuuttaan, rumilukset rumaa naamaansa. Tästä ei kohdallani ole kyse, koska olen aivan saatanan kaunis mieskarkki, jonka leukalinja ja toki muukin kroppa on kuin taltalla veistetty.

Huonoin puoli parrassa on helvetillinen naaman kutina, joka toki loppuu kun parran kasvattaa riittävän pitkäksi. Jos ei kasvata, niin kutinan saa kuriin säännöllisellä partaöljyämisellä. Liian pitkäksi venähtäneet viikset turhauttavat myös, koska tunkevat koko ajan suuhun ja jos ruokavaliossa on muutakin kuin sosekeittoja pillin läpi nautittuna, joutuu lärvin pesemään jokaisen ruokailun jälkeen. Tämäkin on toki trimmerillä kontrolloitavissa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Parran kutiamiseen auttaa myös tuollaiset ihan parran pesemiseen tarkoitetut pesuaineet. Pari kertaa kun viikossa tuolla hinkkaa naamansa, niin ei kyllä parta kutise yhtään. Pidän itse melko lyhyenä ja ajan trimmerillä kerran 1-2 viikkoon.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla on helposti kuivuva päänahka, joten käytän siihen auttavaa Bio+ Special shampoota säännöllisesti. Naaman karvoituksen kutinaan auttaa paljon paremmin, kun hiuksia pestessä pistää shampoon jämät leukaan. Öljy ei mulla tuohon juurikaan tehonnut.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mulla on helposti kuivuva päänahka...
Tämä unohtui mainita, mutta siis sama vika Rahikaisella. Koska pidän pään millisiilillä en käytä shampoota, vaan pesen pääni (lekurin ohjeen mukaisesti) Humektan-rasvalla, tai mitä voidetta tuo onkaan. Lisäksi käytän satunnaisesti (useimmiten saunomisen yhteydessä) System 4 Hydro Care -hoitoainetta, joka tehoaa kuivaan päänahkaan tosi hyvin ja on myös eri hyvää ainetta parralle, tai siis sille kuivalle iholle parran alla. Tai no niin no, kyllähän se naamakarvoitusta melkoisesti pehmittää. Melko tyyristä tököttiä tuo on, mutta toisaalta hyvin riittoisaa. Vähentää tosiaan kutinaa partaöljyä tehokkaammin, eikä vaadi edes säännöllistä käyttöä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
On vähän jäänyt parranajo viime viikoilta, mutta tällä viikolla pitää ottaa taas kymmenisen vuotta naamasta pois. On tämä nimittäin niin hirvittävän näköinen. Talebanit pian kateellisia.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Tässä ei öljyistä sen enempää juttua ollut, joten:

Dick Johnsonilta ommosia partaöljyjä tullut tilailtua joskus vuosi sitten. Tuo Snake Oil lienee hyvä, kun tyttöystäväkin sitä joskus kehui. Omasta mielestäni myös hyvä tuoksu, tuoksuu kuten kuuluukin mutta ei mun mielestä liikaa. Se toki loppui jokin aika sitten, mutta nyt on tollasta "Kasvu" nimistä tököttiä vielä jäljellä, oon sitä varmaan 10-20 kertaa naamaan laittanut. Ton Kasvun tuoksu on kans ihan ok, tulee mieleen joku metsäinen pihka ja jotain muuta siihen päälle vielä. Kumpikin em. puteleista on kyllä helvetin pieni (50ml), mutta riittoisa ainakin tuo Snake Oil oli.

 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä ei öljyistä sen enempää juttua ollut, joten:
Mainittakoon, että omat partatököttini (eli öljyä ja vahaa) tilaan myös Dick Johnsonilta. Ihan arvalla joskus tilasin öljyä, joka oli kyllä muuten ihan ok, mutta tuoksu oli osastoa "Mennen Black Musk"= ei jatkoon. Seuraava tilaus osuikin sitten nappiin ja tätä linkittämääni öljyä siis käytän. Tuoksu on mieto ja "puhdas", tuote on riittoisaa ja sen vaikutus pätevää. Silloin harvoin ku partavahaa käytän, on se saman puljun tuote.


Dick Johnsonista kauppana ei ole pahaa sanottavaa, kaikki on aina toiminut hienosti ja tuotteet toimitettu nopeasti. Viimeksi kun öljyä tilasin, oli pullon pumppumekanismi jotenkin rikki. Pystyi sitä käyttämään, mutta tylsyyspäissäni naputtelin Dickille perus kahden rivin palautteen sähköpostitse, jossa kerroin vain pumpun olleen epäkunnossa ja kehotin selvittämään oliko kyse yksittäistapauksesta, oliko joku tilauserä kokonaan viallinen tmv. En pyytänyt enkä odottanut mitään mielenpahoituskompensaatiota, mutta lähettivät silti (veloituksetta) pari uutta pulloa ja pahoittelut. Kiitollisena otin laadukkaan asiakaspalvelun vastaan ja päätin entistä pontevammin tilata parranhoitotuotteet tuolta myös jatkossa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Tämä on se tuote, jota minä taas käytän. Arvokastahan tuo on, mutta toisaalta erittäin riittoisaa ja tuo pullo kestää tosi pitkään.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin pari kertaa viikossa tuolla pesen. Kutinaa ei ole parrassa juuri ollenkaan.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK

Tämä on se tuote, jota minä taas käytän. Arvokastahan tuo on, mutta toisaalta erittäin riittoisaa ja tuo pullo kestää tosi pitkään.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin pari kertaa viikossa tuolla pesen. Kutinaa ei ole parrassa juuri ollenkaan.

Tää oli hyvä! Hintavaa, mutta ainakin mulla lähti kutina kokonaan pois tän avulla samoin ihon hilseily parran alla loppui seinään.

Myös saman firman partaöljy oli mieluisa ja viiksivaha toimii myös erittäin hyvin, jos joku niitä on innostunut muotoilemaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla ei leukaparta kutia ollenkaan, mutta viikon vanha kaulan alueen karvoitus sen sijaan kutisee jonkin verran, varsinkin jos on jotain kauluria tai pooloa sitä vasten.

Karvoitus on tällä hetkellä jotain 5 cm leuan kärjessä, vähän ale leukaperissä ja siitä nopeasti lyhenee feidi, mitä ylemmäs poskia mennään. Itse tuunaan viikoittain trimmerillä. Höylällä sitten kaula ja poskien rajat, saippua kera. Parran pesen about kerran viikossa, öljy näin etäaikaan ehkä kerran viikossa.

Kasvatan jonkin aikaa ja trimmaan sitten hiukan enemmän. Vähän selaimen kaksi askelta eteen ja yksi taakse -taktiikka, niin pysyy pääosin siistinä mutta kasvaa koko ajan eteenpäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös