Parranajosta

  • 20 131
  • 104

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaikka tuolta äänestykset ja veikkaukset - osiosta jo löytyikin pari vuotta vanha äänestys partahöylä vai partakone, halusin avata uuden ketjun tästä meille miehille ah niin tutusta aiheesta.

Parranajohan on taidetta, joka kuuluu yleissivistykseen. Välineet, suoritusajankohdan ja -tiheyden sekä muodon ja sileyden vaatimukset suunnittelee ja toteuttaa jokainen itse.

Toiset höyläävät leukaansa aina kun ehtivät, ja vahtivat jokaista haitusta. Toiset (itse kuulun tähän joukkoon) ajelevat vain ja ainoastaan silloin kun rehotus alkaa häiritä. Eräät eivät tästäkään välitä, vaan parran annetaan kasvaa aimo mittoihin, ja tarvittaessa siistiminen riittää.

Miten siis sinä, arvoisa partaasi ajava kanssajatkoaikalainen teet? Jos olet nainen ja lukenut näin pitkälle, älä huolestu! Voit kertoa minkälainen on sinun unelmiesi parta, ja antaa näin vinkkejä piintyneille poikamiehille.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Koneella ajellaan about joka toinen päivä. Jätän kuitenkin pienen sängen aina.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täytyy sanoa, että onhan tämä aika arkinen aihe. Itse olen käyttänyt sellaista taktiikkaa, että ajelen parran vasta sitten, kun en itse kehtaa itseäni peilistä katsoa. Mitään suosikkihommaa ei tuo naakarvojen poisto ole, mutta ihan yleisen viihtyvyyden turvaamiseksi välttämätöntähän se on. Eikä sitä toki töihinkään voisi mennä naama rehottaen. Lomilla ja viikonloppuisin pyrin sitten pysymään kaukana koneesta ja annan pärstävärkin hiukan levähtää.

Yksi asia mua on tässäkin asiassa pitkään askarruttanut. Itselläni on höylien lisäksi ollut erinäköisiä partakoneita perusmallista ihan neliveto turboihin saakka, mutta mainoksista huolimatta en ole vieläkään löytänyt konetta, joka oikeasti poistaisi kaulan alueen sängen tehokkaasti. Voiko tällaista konetta olla olemassakaan, vai onko mulla vaan niin veemäiset naamakarvat, että piruilevat minulle loppuikäni ?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viime kuun lopussa viimeksi ajoin. Voisi ehkä tässä lähiaikoina vähän sivuilta taas leikata.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti pernaveikko
Viime kuun lopussa viimeksi ajoin. Voisi ehkä tässä lähiaikoina vähän sivuilta taas leikata.
Mitä turhia ! Joulu on jo ovella ja silloin parrakkaille pukeille on kysyntää.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itsehän kuulun ns. eskomörkö -osastoon parin ajamattoman päivän jälkeen. Eli raakausta on harrastettava joka päivä, muuten naama on kuin tarhapöllöllä ja lapsikin alkaa pelkäämään.

Verkkoterällä ajan, pestävä ja ladattava malli on käytössä. Surisee kuin jumalaton ampiaisparvi, vaan jälkeäkin tuntuu syntyvän. Höylät eivät sovellu kultivoituneelle ihotyypilleni, jos semmoisella erehtyy rääpimään saa teippailla naamataulua laastereilla sieltä täältä.

Kerran vuodessa täytyy antaa ihan periaatteen vuoksi kasvaa niinkuin luonto sen suo ja sitten katsellaan tyytyväisenä tulosta muutaman viikon jälkeen. Eikä ole järin kaunista katseltavaa se!
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Itse olen tykästynyt reiluun parran reuhkaan jonka ajelen kotiparturin rajaajalla kolmeen milliin parin viikon välein. Jotenkin tulee alaston olo jos ajaa koko parran pois kun ei kerran tukkaakaan ole.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
...mutta kuka tunnustaa pitävänsä partaa siksi että ilman sitä näyttää kaksarinsa/leuattomuutensa takia kiltiltä hölmöltä?
 

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Viestin lähetti goldenawe
...mutta kuka tunnustaa pitävänsä partaa siksi että ilman sitä näyttää kaksarinsa/leuattomuutensa takia kiltiltä hölmöltä?

Ovatko kaikki kiltit hölmöjä ja hölmöt kilttejä?

Ajan partani partakoneella.
 

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Suosin Osama-mallia, eli sellaista pitkää suipponevaa partaa. Ajan kaiken pois (siis leuasta) yleensä 1-2 kertaa vuodessa, lähinnä joidenkin saamarin häätilaisuuksien ja muiden kissanristiäisten takia. Särmään partaa kyllä ajoittain, eli ihan luonnontilassa se ei ole.

Pitkän parran ajamisen jälkeen on ainakin allekirjoittaneella ihan karmea fiilis vähintään parin viikon ajan, koska peilistä katsoessa tuntuu siltä että leuasta puuttuu pala. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Käytin Philishavea aina armeijaan asti, mutta sen jälkeen olen käyttänyt pelkästään höylää. Ainakin käyttämilläni partakoneilla jälki on aina ollut onnetonta verrattuna hyvään höylään. Kun on hyvän höylän ja partavaahdon löytänyt, ei paluuta koneeseen todellakaan haikaile.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Parin päivän välein ja koneella.

Ja Philipsin koneethan on sitten saatanan naurettavan näköisiä kapistuksia. Mä en oikeen tiiä mitä niillä pitäisi tehdä, mutta ei niillä kyllä partaa ajeta. Kuten vanha mainoskin totesi: "Aja millä ajat ja Braunilla loput"
 

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Kuulun ehdottamasti höyläpokaan ja syy on yksinkertaisesti toiminnan tarkkuus. Siinä vaiheessa kun joudutte ainoastaan 3Xpeiliä tutkimalla etsiä missä kohtaa on parran ja sopivien rintakarvojen raja, alatte olla jyvällä höylän nerokkuudesta.

Karvathan perinteisesti kasvavat miten sattuu ja höylällä ja vain ainoastaan höylällä pystyt sitkeimmätkin tulokkaat katkomaan "ajamalla niitä puskista" eli leikkuusuuntaa muuttamalla ja samalla pitämään muun karvoituksen erillään bleksistä.

Olen kokeillut ajosessionia sähköisellä, voitelevalla digitaali multileikkurilla mistä tosin puuttui nyt niin trendikäs
kukkopilli ja kirjevaaka, vaan eipä ajojälkikään vakuuttanut mua useista yrityksistä huolimatta.

Juuri se kaulaosuus vaatiikin tomerampia otteita ja siihen ei auta kuin vanha kunnon höylä ja partavaahto.

Lopuksi aloittajille pienimuotoinen kertaus terällä tehdystä lärvinajelusta.

Muista ennen ajoa pestä parta ja lämmittää se kuumalla vedellä tai kuumalla pyyhkeellä, kuumuudella saat karvasi nousemaan pystyyn ja pehmenemään eli ne ovat helpommin leikattavissa.

Partavesi on myös tärkeä ja tarkoitettu ihon desinfioimiseen. Vältä halpoja merkkejä.

Näillä eväin siloposket, lärvi edellä hankeen.



Tämäkö oli se pakkomielleketju?
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Kyllä se siitä

Viestin lähetti Tinke
Olen melkein 20 vuotias eikä minulla vieläkään kasva kunnolla partaa. Alan olemaan jo aika huolissaan

Elä huoli. Olen 41 ja mulla voi olla neljän päivän sänki, eikä kukaan huomaa.

Asiaan; höylä, helpompi ja nopeampi kuin kone. Jokin aika sitten oli myynnissä nää 'kaltereiden' takana olevat kaksikkoterät ja ne oli puhtaasti mun suosiossa. Niillä ei onnistunut silpasemaan niin herkästi ihoa mukaan. Nykyään on käytössä ihan kertakäyttöiset kaksikkoterät.

Parran ajan yleensä kun pakkaan itseäni ottelukuntoon. Vaikkei se sänki sinällään erotu, niin lyhyenä tuntuu inhalta maskia vasten.
 
Löytyykö jotain hajutonta partavaahtoa? Gilletten mönjät löyhkää liian vahvasti.
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kai tässä ketjussa saa valittaa Gilletten tosiasiallisesta monopoliasemasta höylämarkkinoilla? Ovat kunnollisen kilpailun puuttuessa niin v***n kalliita nuo terät, varsinkin kun alkavat tylsyä noin viiden ajon jälkeen.

Eipä tuo monopoli kyllä ihmetytä. Pari vuotta sitten intouduin ostamaan Pirkka-merkkisen kolmikkoterähöylän, koska se jostain käsittämättömästä syystä voitti Hesarin kuluttajasivun partahöylätestin. Kokemus oli aivan hirveä, veri lensi.

Olen haaveillut, että partaveitsessä sitä vasta tyyliä olisi, kulut olisivat pienet ja jälki ilmeisesti ylittämätöntä, kunhan taidon vaan handlaa ja veitsi on hyvä ja terässä. Onko kellään kokemuksia?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minullahan tuo parta ei vieläkään kasva...

No kyllä se kasvaa, mutta aika harvalukuista rönsyä se on. Jäkälää siellä täällä ja muualla paistaa aavikko.

Aika harvakseltaan ajelen ja jos ajelen, niin ajelen koneella. Syynä tähän on lähinnä se että minua on siunattu noilla ihon hienoilla koristeilla eli luomilla, joita on kasvoissani siellä täällä. Tavallinen partahöylä ei välttämäti tee kauhean gutaa noille mollukoille, joten en ehdoin tahdoin halua niitä viillellä aukikaan. Saisihan noita leikattua, mutta sekin maksaa. Kotikirurgiaa kun en harrasta.

Niin, muuten annan tuon harvalukuisen risukon rehottaa tiettyyn pisteeseen asti, kunnes tyttöystävä huomauttaa että pistelee ja silloin on otettava kone kauniiseen käteen ja surautettava naamakarvat irti.

Sellaisia piruja ne naiset. Emmehän me miehetkään heitä patista sääriä ajelemaan. Itse he sen tekevät... noh ehkä ihan hyvä niin kuitenkin.
 

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kumpa mullekaan ei kasvais parta kunnolla... Ärsyttävää touhua tuo parranajo. Höylän kanssa saunan jälkeen suunnilleen siedettevää touhua, mutta välillä sitä innostuu vetelemään mainoksista nähdyillä riuskoilla vedoilla ja sitten veri lentää ja naamasta on siivu pois.

Parrankasvun takia pitäs ajalla vähintään kerran päivässä, jos haluaa näyttää siistiltä, mutta iho ei meinaa kestää edes joka toinen päivä suoritettavaa ajoa. Hieman pidempi parta taas alkaa raavituttaa ja hilseillä, joten sekään ei ole hyvä ratkaisu.

Sekin tosiaan ahdistaa, että paha Gilleten riistomonopoli nettoaa varmaan 40 euroa vuodessa myymällä teriä minulle (ja pari euroa partageelistä).
 

Strigidae

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tjhaah..

Itsellä parta kasvaa vähän turhankin ripeästi, ja kahden viikon jälkeen näyttäisin lähinnä peikolta.

Ainoa oikea tapa parranajoon on kone, höylällä saa vaa naamansa kipeäksi ja veren lentämään. Pari kertaa olen käsipelillä naamaa raappinut, eikä kumpikaan ollu lasten katsottavaa.

Itse yleensä tykkään pitää sellaista "kohtuullista" sänkeä, eli 2-4 päivää. Sen jälkeen sitten ajellaan, tai ei ajella, jos renttumeininki päällä :D . Mutta jossain se raja menee, en vielä ole kunnon partaa kasvattanut.
 

#71_Jartsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Finland, Porot
partaa pukkaa ku joulupukilla

Ihka ensimmäisen partakoneeni sain ennakkoperintönä joskus oisko ollu 1984. Varhaisteinillä tais olla hius tippunut poskille kun iskä pukkas kouraan vanhan philishaven ampiaislaatikon sanoen että "näyttää poikakin sitten tarttevan vähitellen partakonetta, alappas harjoitella.." Siinä sitä sitten perjantai-iltaisin ennen teini-diskoon menoa pyöriteltiin pientä mustaa laatikkoa poskien ja leuan ympärillä. Laatikkoa, joka piti sisällään 4 aa-patteria, hopeanvärisen kannen hienolla 2.5cm x 6cm peilillä ja olihan tuossa ruhtinaalliset 2 pyörivää terääkin.

Parrankasvu on nykyisin niin nopeaa, että yön yli nukuttua alkaa olla muodissa mukana, eikös se ollutkin se sänki muodikas? ;) Tällä hetkellä leukaa koristaa sellainen 2cm leveä ja oisko kohta 10cm pitkä parrantapainen reuhake, liekö nuo hiukset ottalta tippuneet kasvojen alitse, kun päälaella ei näytä juurikaan enää karvaa kasvavan.. Tosin tästäkin parrankasvusta on eräs nimeltämainitsematon seurajohtaja tällä viikolla mennyt mainitsemaan, että "Tuo saa sitten lähteä", toivottavasti tarkoitti todellakin partaa eikä miestä! =D Onneksi kaks päivää mietittyään meni lupaamaan, että saan leukapartani pitää, jos kerran hallitus kotona on sen aktiviteettien jälkeen määrännyt pidettäväksi..

Tän illan peliä varten on varmaan otettava taas tuo partakoneiden ferrari, elikkäs G Mach3 kauniiseen kätöseen ja annettava poskivilloille kylymää kyytiä. Kerran oon menny armeijan BiGien lisäks tekemään sen virheen että sorruin höyläpuolella Minardin arvoiseen höyläversioon, siinä veri roiskui niin että peili piti pyyhkiä ja lavuaarikin desinfioida, ei ollu miehellä mitään asiaa pihalle päivään kahteen sen laastarimäärän kans.. Tuolla ne taitaa olla nykyisin perhonsidontatyökaluina, daily-halpikset! :) Testiryhmämme ei tod. suosittele. Mutta nyt, päätämmä täältä näihin tunnelmiin, kuvat kutsuvat!

Miettikääpä sitä... B)
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On tullut joskus höylää kokeiltua, mutta partani on sellainen, että höylä tyssää ensimmäiseen partatuppoon ja jää siihen kiinni. Eli karvat ovat vahvoja (karhunlankaa) ja sitten kun ne kasvavat vielä jokainen pyöriäisinä joka suuntaan niin, että kädestä loppuvat ulottuvuudet, jos meinaisi saada joka suunnasta vedeltyä.

Ajelen siis koneella, mutta kun olen vielä niin herkkähipiäinen, että kaksi päivää totaaliparranajon jälkeen iho punoittaa ja kutisee kuin tuhatpäisen hyttyslauman jäljiltä, olen siirtynyt sänkeen. Ajelen suunnilleen joka toinen päivä ja leukaperiäni komistaa ajoajankohdasta riippuen 0,2 -2 millin sänki.

Mikä hämmästyttävintä, karvat ovat kyllä vahvoja, mutta minulla on meidän suvun ominaisuutena poskien kohdalla sellainen sentti kertaa sentti -kokoinen alue, jossa ei juuri partaa kasva. Kokoparta on siis poissuljetu vaihtoehto mutta toisaalta, jo puolen sentin mittaiseksi päästetty parta kutittaa kamalasti ja nyppii koko ajan, kun jää paitojen kauluksiin ym. kiinni.

Kertokaakin nyt parrakkaat, eikö se kutita vai ettekö te vaan välitä siitä kutinasta?
 

MustaEnkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Evolution
Höylämiehiä hän tässä ollaan. Suosikkeina on Gilletten värkit. Käytöstä poistettuina ovat Sensor Excel ja Mach 3. Tämä pitkälti siitä syystä että kesällä New Yorkissa käteen tarttui uutuus M3 Power. Sen kahvaan upotetaan yksi AAA paristo ja se käynnistetään pienellä napilla. Käynnistys saa aikaan terän värinää jonka on määrä "nostaa karvat pystyyn" tarkemman parranajon toivossa.

Teräosa on myös uusittu, mutta vanhempia M3 teriä voi myös käyttää. Kokemukseni perusteella en voi sanoa onko sitten tää uusittu systeemi yhtään parempi, mutta ainakin se madaltaa parranajon kynnystä kun vihdoinkin elektroniikkaa on saatu niinkin yksinkertaiseen kapistukseen kuin partahöylä.

Kyseistä mallia en vielä Suomessa nähnyt tullee kuitenkin lähiaikoina koska se erittäin näkyvästi mainostettiin jenkeissä jo kesäkuun alkupuolella. Gentlemen, start your engines!
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Hazardipakki
Löytyykö jotain hajutonta partavaahtoa? Gilletten mönjät löyhkää liian vahvasti.

Ei ehkä täysin hajutonta, mutta sentään mietoa ja huomattavasti parempaa, kuin Giletten peräöljy. Turvaa Nivean partageeleihin. Huippukamaa vaikkakin aavistuksen kalliimpia.

Höylällä olen itse ajellut viimeiset 18 vuotta. Homma on kyllä kieltämättä melkoista taidetta ja manooverejä, mutta ajotulos on aina parempi ja miellyttävämpi kuin koneella.

1. Pehmitä parta ja iho ennen ajoa kuumalla vedellä. Tai kuumalla pyyhkeellä.

2. Laita höylä kuumaan veteen

3. Levitä kunnolla hieromalla partageeli ajettavalle alueelle.

4 Aja!

5. Käytä kosteusvoidetta ajon jälkeen. Myös Nivea rokkaa tässä.

6. Heitä helvettiin partavedet ja käytä EDT:tä rasvan imeytymisen jälkeen, jos hajua tarvitaan. Tuo Nivean juttu imeytyy minuutissa parissa.


Näillä ohjeilla homma höylällä onnistuu. Ei tule mustapäitä, finnejä tai ihottumaa.

K
 

DeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
Naaman kolaamisen olen optimoinut seuraavalla tavalla. Höylällä aina viimeisen yövuoron kotiinlähtösaunan jälkeen, silloin siitä saa palkan eikä kallisarvoista vapaa-aikaa kulu tähän turhanpäiväiseen ja ärsyttävään toimintaan. Kovin pitkäksi tuo ei ehdi kasvaa kiitos nopeakiertoisen vuorosysteemin. Tosin yksi poikkeus toiminnassa on, jos vapailla tulee touhuiltua maaliruiskun kanssa silloin on hyvä kolata lärvi siliäksi ettei maalikäry änkeä maskin välistä sisäiseen kiertoon, siitä tulee niin hiton huono olo. Niin ja sitten jos on jotain tapahtumia jossa pitäisi olla siistinä
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös