Mainos

Parempaa seppälää – pelipaidat 2019–2020

  • 114 115
  • 365

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En ihan tajunnut tätä juttua, mutta yleisesti ottaen tarvitsisi yhden todella ison sponsorin, joka ostaisi koko paidan puhtaaksi. Suomessa kuitenkin toimitaan siten, että rahaa joudutaan raapimaan melko pieniltä yrityksiltä ja volyymi saadaan pääosin nimenomaan sponsorien määrällä. Jos jollain on heittää tunnuslukuja, mitä pelipaitamainos maksaa, niin voisi laskea mitä paidan puhtaaksi ostaminen maksaisi. Veikkaan, että siinä kohtaa menee jo aika monen firman toimarilla sormi suuhun, että taidetaan sittenkin ottaa vain se pieni tilkku täkistä.

Varsinkin kun näkyvyyttä saa joka tapauksessa kovin marginaalisesti ja ainoastaan Suomen rajojen sisäpuolella.
Esimerkiksi SaiPan tämän kauden peliasunäkyvyys lähtee 8000€ pohjahinnasta. Sillä saanee jonkin pienellä präntätyn tekstin kypärän reunaan. Kummipelaajan (eli mainoksen vain yhteen paitaan) saisi 3000€:lla. Mainospaikkoja peliasussa on 33. Tuon perusteella heitän veikkauksen, että "paidat tyhjiksi" maksaisi ainakin puoli miljoonaa.
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mainokset on pakollinen paha, mutta niistä pitäisi tehdä paitoihin sopivat kuten Tepsillä. Eipä se valtaisasti häiritse jos Ässilläkin kaikki mainokset olisi joko valkoisia tai mustia. Se että olisi rinnan kokoinen Euromaster logo sinivihreäkeltaisena niin poksahtaa silmiin ikävästi. Sitten taas vieressä keltaisella joku jne....
 

Miekkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Melkein kaikilla muilla jengeillä on tyylikkäitä pelipaitoja ja meillä (Kärpillä) helvetin rumat tilkkutäkit. Yhyy!
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
En ihan tajunnut tätä juttua, mutta yleisesti ottaen tarvitsisi yhden todella ison sponsorin, joka ostaisi koko paidan puhtaaksi. Suomessa kuitenkin toimitaan siten, että rahaa joudutaan raapimaan melko pieniltä yrityksiltä ja volyymi saadaan pääosin nimenomaan sponsorien määrällä. Jos jollain on heittää tunnuslukuja, mitä pelipaitamainos maksaa, niin voisi laskea mitä paidan puhtaaksi ostaminen maksaisi. Veikkaan, että siinä kohtaa menee jo aika monen firman toimarilla sormi suuhun, että taidetaan sittenkin ottaa vain se pieni tilkku täkistä.

Varsinkin kun näkyvyyttä saa joka tapauksessa kovin marginaalisesti ja ainoastaan Suomen rajojen sisäpuolella.

Näissä yhden sponsorin paidoissa on myös se riski, että kun aikanaan se sponsori lähtee pois niin verkosto pikkumainosten keräilyyn on paljolti kadonnut.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Melkein kaikilla muilla jengeillä on tyylikkäitä pelipaitoja ja meillä (Kärpillä) helvetin rumat tilkkutäkit. Yhyy!
Teillä ja Tapparalla.
Ja se johtuu siitä että mainokset voi toteuttaa hyvällä maulla (Kalpan ja Tepsin värimaailmaan sopivat), hyvällä myynnillä (Eipä taida IFK:n paidoissa montaa olla ja silti rahaa riittää) tai tilkkutäkkinä.

Surullistä tässä on se että Kärppien perusdesign on tyylikäs.
 

Jakub

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Teillä ja Tapparalla.
Ja se johtuu siitä että mainokset voi toteuttaa hyvällä maulla (Kalpan ja Tepsin värimaailmaan sopivat), hyvällä myynnillä (Eipä taida IFK:n paidoissa montaa olla ja silti rahaa riittää) tai tilkkutäkkinä.

Surullistä tässä on se että Kärppien perusdesign on tyylikäs.

Kalpaa en nyt tähän laskisi, rinnassa on nytkin jo punasita ja oranssia logoa, ja selkään tulee perinteisesti puolen paidan kokoinen sininen Bella-veneiden mainos. Viime kaudesta jos miettii niin Ilves, HPK, Pelsut, TPS ja HIFK saivat ainakin paitamainoksensa parhaiten sopimaan värimaailmaltaan ilman isompia tökeryyksiä.
 

Veijo Esso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eri versiot Reippaasta ja Pelicans
Kalpaa en nyt tähän laskisi, rinnassa on nytkin jo punasita ja oranssia logoa, ja selkään tulee perinteisesti puolen paidan kokoinen sininen Bella-veneiden mainos. Viime kaudesta jos miettii niin Ilves, HPK, Pelsut, TPS ja HIFK saivat ainakin paitamainoksensa parhaiten sopimaan värimaailmaltaan ilman isompia tökeryyksiä.
Pelsu on aika monta kautta (5-6?) jo saanut kaikki mainoksensa joko mustalla tai valkoisella jokaiseen kolmeen paitaansa (koti-vieras-lauantai) laitettua. Ihmettelen miten muka muut eivät tähän kykenisi. Se lienee pakollinen paha toistaiseksi että niitä mainoksia on, mutta niiden värityksellä ja sijoittelulla saadaan paljon tuota yleisilmettä hillittyä.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Esimerkiksi SaiPan tämän kauden peliasunäkyvyys lähtee 8000€ pohjahinnasta. Sillä saanee jonkin pienellä präntätyn tekstin kypärän reunaan. Kummipelaajan (eli mainoksen vain yhteen paitaan) saisi 3000€:lla. Mainospaikkoja peliasussa on 33. Tuon perusteella heitän veikkauksen, että "paidat tyhjiksi" maksaisi ainakin puoli miljoonaa.

Erään liigajoukkueen peliasunäkyyvyden budjetti on n. 350k€. Ei taida liigasta löytyä yhtään yhteistyökumppania, joka painaisi tuolla suuruusluokalla yhdelle liigajoukkueelle euroja. Ei edes lähelle. Ja vaikea laskea miten tuon saisi järkeväksi yhteistyökumppanille, parempaa näkyvyyttä saa todella paljon halvemmalla.
 
Suosikkijoukkue
#41 & #66
Aikamoisessa haavemaailmassa saa elää, jos kuvittelee peliasumainosten katoavan johonkin. Amerikassakin on valtava paine tuoda lisää mainoksia niin pelikenttien pintoihin kuin myös peliasuihin. NBA:ssa jokaisella joukkueella on jo peliasupartneri, NHL:ssä lisättiin pari kautta sitten kahdet mainokset molempien päätyviivojen taakse (jäämainospaikkoja nostettiin siis keskialueen neljästä kahdeksaan paikkaan).

Vaikka mainospaikat ja mainosten tuotot ovat kasvaneet, on myös toisenlaisia esimerkkejä: Brynäs kehitti viime kaudeksi yhteisvastuullisen kampanjan, eikä heillä ei ollut viime kaudella paitamainoksia ollenkaan lukuunottamatta UNICEF:n pientä mainosta.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Aikamoisessa haavemaailmassa saa elää, jos kuvittelee peliasumainosten katoavan johonkin. Amerikassakin on valtava paine tuoda lisää mainoksia niin pelikenttien pintoihin kuin myös peliasuihin. NBA:ssa jokaisella joukkueella on jo peliasupartneri, NHL:ssä lisättiin pari kautta sitten kahdet mainokset molempien päätyviivojen taakse (jäämainospaikkoja nostettiin siis keskialueen neljästä kahdeksaan paikkaan).

Vaikka mainospaikat ja mainosten tuotot ovat kasvaneet, on myös toisenlaisia esimerkkejä: Brynäs kehitti viime kaudeksi yhteisvastuullisen kampanjan, eikä heillä ei ollut viime kaudella paitamainoksia ollenkaan lukuunottamatta UNICEF:n pientä mainosta.
Niin. Mutta mainokset paidassa,voi silti toteuttaa hyvällä maulla.

Ei kai täällä kukaan mainoksia sinällään kritisoi vaan tilkkutäkkimäistä asettelua.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kai Kärpät saa vaihtuvat valomainokset pelipaitoihinkin?
Mikään tuossa ei oikeastaan muutu muutamaa lediä enempää, koska periaatteessa ne ovat jo tuollaiset.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos paitoja haluttaisiin tyhjäksi mainoksista, niin on hullu ajatus, että yhden sponsorin pitäisi "ostaa" paita tyhjäksi. Kyllä siinä lähtökohtana pitäisi olla, että samat sponsorit ja sponsorirahat säilyvät, mutta näkyvyys haetaan muualta.

Mielestäni monet sponsorit hakevat liian putkinäköisesti pelkästään mahdollisimman suurta näkyvyyttä. Pelkkä näkyvyys kun ei toisaalta välttämättä johda kovin pitkälle. Tämän ajattelumaailman ihmeellisyys korostuu, kun tietää että monet sponsorit eivät edes usko tällaisen näkyvyyden tuovan heille lisää tuloja, vaan seuroja tuetaan pitkälti sen vuoksi, että päästään mukaan "piireihin". Tällä tarkoitetaan sitä, että sponsoroinnin kautta saadaan yhteyksiä muihin yrityksiin ja useissa tapauksissa tämä tuottaa yhteistyökuvioita urheiluseuran ulkopuolellakin.

Sponsoreille pitäisi jollain tapaa pyrkiä myymään ajatusta siitä, että paitojen tyhjentämisellä saataisiin aikaiseksi positiivisia mielikuvia ko. yrityksiä kohtaan. Tehtäisiin selväksi, että nämä tietyissä yhteyksissä näkyvät sponsorit hyväksyivät mainosten poistamisen peliasuista ja haluavat tukea tällä tavoin seuran imagoa tyylikkäämpien peliasujen myötä. Ruotsissa Brynäs taisi tehdä juurikin jotain tämän kaltaista?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös