Paratiisin neitsyet – ynnä muuta maailman uskontoja koskevaa pohdintaa ja kysymyksiä

• 21 802
  • 168

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Sekavaa tekstiä

Viestin lähetti vlad
Miksi olet valikoinut elämänkatsomuksesi juuri muinaissuomalaisesta traditiosta?

Huoh. Tuo onkin mielenkiintoinen kysymys. En minä ole sitä sen kummemmin valikoinut, se vain on iskenyt.
Olen pienestä asti ollut kiinnostunut kaikesta valtavirrasta poikkeavasta ja koska meillä ei kotona annettu uskonnollista kasvatusta, niin uskon, että minulla on ollut paremmat lähtökohdat omaksua "uusi" elämänkatsomus.

Yläasteikäisenä kiinnostuin todenteolla okkultismista ja jossain määrin jopa saatananpalvonnasta - liekö sitten jonkinlainen äänekkäämpi kapina pienessä maalaiskunnassa nuoruutensa viettäneeltä nuorelta kapinalliselta :)
Leikkiähän se oli, auktoriteettien vastustamista ja sen semmoista. Ja koska en oikeasti uskonut kristittyjen Jumalaan, niin enpä sitten voinut Saatanaakaan ottaa tosissani.

Vuonna 2001 mietin sitten oikein tosissani mikä on minulle oikea tapa elää. Kaippa tuokin oli sellainen murrosiän viimeinen rypistys, ainakin osittain aikuiseksi kasvamisen paikka.
Ehtymätön tiedon jano oli jo aiemmin ajanut minut ottamaan selvää eri elämänkatsomuksista - wiccalaisuudesta, satanismista ja sitten shamanismista.
Shamanismin kohdalla kolahti. Ei ollut enää paluuta.

Ja koska olen aina kokenut Suomen (ja kun puhun Suomesta, en tarkoita valtiota. Rajat ja valtiovalta kun ei minulle näissä asioissa merkitse pätkääkään) luonnon läheisimmäksi, niin aloin tutustumaan muinaissuomalaiseen traditioon.
Sillä tiellä ollaan edelleen :)

Paljon on asia selvinnyt ja niin paljon vielä selviämättä. Eikä minua siis missään nimessä voi sanoa puhtaaksi uusssuomalaiseksi pakanaksi (hitto nää nimitykset on käsittämättömiä...), minä kun olen sitä mieltä, että jokainen kokoaa itselleen sellaisen paletin kuin hyvältä tuntuu. Ei kai kukaan oikeastaan voi väittää, että oma pakanauskonto olisi juuri se oikea tapa tulkita, varsinkin näinkin kauas historiaan menevissä tapauksissa.
Tarvittaisiin ensin se aikakone.

Eli siis mitenkään kattavaa kuvausta muinaissuomalaisista uskomuksista ja traditioista en voi enkä lähde antamaan. Tämä kaikki on siis vain minun tapani tulkita asia.

Se mikä minua erityisesti kiehtoo luonnonuskonnoissa, on luottamus ihmiseen itseensä, ilman jotakin ylempää tuomitsevaa tahoa. Eli jos teet paskasesti, niin tulet sen kärsimään elämäsi aikana.
Ja tietysti se, kuinka lohdullinen käsitys shamanismissa on kuolemasta ja sen jälkeisestä elämästä. Voipi olla, että olen sitten luonteeltani heikko ihminen, mutta niin monta todella läheistä ja tärkeää ihmistä on viime vuosina täältä lähtenyt (osa kun ei ole varsinaisesti tänne asti edes kerinnyt tulemaankaan), etten anna tuollaisen "heikkouden" haitata. Varsinkin kun en itse näe sitä heikkoutena, minulle se on antanut vain voimaa.

Tämä maailman vanhin uskontojärjestelmä on aihe, josta voisin puhua ja kirjoitella ikuisuuksiin, mutta en kiusaa teitä enempää. Ainakaan tällä kertaa.

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Tarot-kortit

Tulipa tuossa eilen illalla pöytää lukiessa mieleen, että mitenkäs muut suhtautuvat yllä mainittuihin lärpäkkeisiin?
Onko joku mahdollisesti jopa itse lukenut pöytiä? Tai onko joku lukenut sinulle?

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti Yläpesä
Toivottavasti tämä ei ole sairvartelua, mutta mielestäni hän tiesi perustavansa seurakunnan. Hän valitsi lähimmät vaikutusvaltaiset seuraajansa ja antoi heille lähtönsä hetkellä mandaatin jatkaa toimiaan. Mitä muuta kirkko on? Vai, ajatteletko että Jeesuksen mielestä homma oli hoidettu sillä, että kävi kääntymässä ja kuolemassa muiden puolesta ja sen avulla koko maailma tuli pelastettua? Tietenkin edelleen kyse oli kuolevaisesta ihmisestä.

Mitä me loppujen lopuksi tiedämme hänestä paitsi sen mitä kristillinen kirkko on perimätietoonsa ja teologiaansa hyväksynyt? En mitenkään torju yliluonnollista tulkintaa, mutta maallinen tulkinta voisi olla aidosta idealistista, köyhien ja syrjittyjen ystävästä, joka protestoi maailman menoa vastaan. Mutta vaikka näin olisi niin miten torjua jäykistyminen korruptoiviin valtarakenteisiin, jos kuitenkin tarkoituksena on konkreettisesti muuttaa maailmaa paremmaksi? Minusta tämä on paljon vaikeampi kysymys edistyksellisyydelle ja liberalismille kuin mikään konservatismin esittämä vastaväite. Joka tapauksessa erottaisin sekä historiallisen että potentiaalisesti jumalallisen Jeesuksen kristillisen kirkon opista hänestä.

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Seilatessani nuorempana poikana kauppalaivoilla Afrikkaan otimme Siera-Leonesta työmiehiä töihin, ajoimme unicefin lasteja lääkkeitä ambulansseja ja kaikenlaista krääsää sinneppäin. No olimme kaksi kuukautta kiinteässä yhteistyössä näiden ns, työmiesten kanssa jotka rasvailivat ja tekivät kaikenlaista kunnostustyötä. Musta-Magia oli heidän uskontonsa, kokki joka työskenteli heille oli erittäin vaikusvaltainen mies, hänelle ei kukaan uskaltanut sanoa pahaa sanaa ettei saanut kirousta päälleen. He väittivät ettei tätä miestä saa kuolemaan ampumalla (luoti ei tehoa), no en kokeillut , mutta usko oli kyllä valtavaa luokkaa ja leikkiä kyseisellä asialla ei voinut laskea.

Itse olen vahvasti ajatellut alkaa menninkäisten kanssa yhteistyöhön.
Pari kertaa olen jo nähnytkin, nyt kun ryyppääminen on olennaisesti laskenut ovat menninkäisetkin(kontaktit) kadonneet. Epäilenkin että menninkäiset kuten monet muutkin uskonlahkot pitävät alkoholisteista enemmän kuin ihan selvistä tyypeistä.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Evenuel
Tämä maailman vanhin uskontojärjestelmä on aihe, josta voisin puhua ja kirjoitella ikuisuuksiin, mutta en kiusaa teitä enempää. Ainakaan tällä kertaa.

Josko jatkossa "kiusaisit" lisää?

Minua aihe kiinnostaa tietty niiltä osin koska siinä uskonnollisuus ja uskominen on lähimpänä sitä millaisena perusolettamukseni mukaan uskonto on ollut alun alkean - tietty nykyisellään siihen yhdistyy runsaasti tulkintoja johtuen vierineistä vuosituhansista mutta hyvin lähelle alkuperäistä uskontokäsitettä jokatapauksessa päästäneen.

Luonnon- ja alkuperäisuskonnot kiehtovat senkin puolesta, että ne ovat jollain tapaa inhimillisemmät ja maanläheisemmät - mikä varmasti sopii monelle nykypolven ihmiselle, varsinkin sellaiselle joka ei koe valtauskontoja omakseen.

Pitäneekin jossain vaiheessa tutustua tarkemmin luonnonuskontoihin ja niiden erilaisiin uskomusjärjestelmiin - niissä tosin tutkittavaa riittää kun joillain maapallon seuduilla jokaisella kylällä on omat suojelushenkensä ja jumalanta tms.

vlad.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Girl, aged SIX, 'is forced to marry 55 year old man in exchange for a goat' - Mirror Online

Marriage of six-year-old girl in exchange for a goat sparks outrage | World | News | The Independent

Erään uskonnon uskonoppinut ottaa täräytti itselleen 6-vuotiaan vaimon. Onko tämä jälleen sitä väärää islamia? Siitäkin huolimatta, että mullah toimi kuten profeetta aikanaan?

Lapsien myyminen/ ostaminen on järkyttävää, valitettavasti sitä tapahtuu edelleen maailmassa, varsinkin Aasiassa.

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@HeGe41 Kaltaiselleni pakanalle nämä uskontojen kaikkein hulluimmat opit ovat hyödyllisiä aseita väittelyssä. Aika moni suomalainenkin otaa uskoonsa osia kristinuskosta, unohtaen ne hulluimmat opit. Jos et aidosti usko, että ehtoollisviinistä tulee suussasi Jeesuksen verta, niin olet vääräuskoinen.
Toisin sanoen näillä lapsivaimoilla on kohtalona olla uskonnonvastaisen työn marttyyrejä. Ikävä kyllä. Käytännössä kaikki uskonnot ovat jonkinlaisen patriarkaalisen valtajärjestelmän vaalijoita. Vieläpä aika vanhan sellaisen, joka ei enää sovellu nykyaikaiseen elämänmenoon.
Muslimit näkevät usein uskonsa edistyksenä, koska vertaavat sitä johonkin uskontoja edeltäneeseen aikaan. Länsimaissa aletaan jo puhua uskontojen jälkeisestä ajasta, vaikka se tietysti vielä kaikana onkin. Tieteen näkökulmasta uskonto on yhteiskunnallinen jarru.

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Lapsien myyminen/ ostaminen on järkyttävää, valitettavasti sitä tapahtuu edelleen maailmassa, varsinkin Aasiassa.

Olet oikeassa.

Minua häiritsee se, että jos ja kun jotain ikävää tehdään Islamin nimissä, alkaa mahdoton valkopesu ja selittely. Ei ole sitä oikeaa Islamia (TM) (C), on tulkittu väärin, mielisairas...oliko vielä jotain? Täällä Suomessa pystytään keskustelemaan järkevästi esimerkiksi Raamatun epäkohdista ja kaikesta siitä pahasta mitä on tehty ja edelleen tehdään kristinuskon nimissä. Jos esimerkiksi Päivi Räsänen paasaa homoja vastaan, en minä väitä etteikö se olisi kristinuskon mukaista. Löytyyhän tähän selvät kohdat Raamatusta.

Islam ei ole etninen uskonto. Islamia voi kritisoida loukkaamatta kenenkään ihmisen sellaista piirrettä, jolle hän ei mitään voi. Sama pätee kristinuskoon.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olet oikeassa.

Minua häiritsee se, että jos ja kun jotain ikävää tehdään Islamin nimissä, alkaa mahdoton valkopesu ja selittely. Ei ole sitä oikeaa Islamia (TM) (C), on tulkittu väärin, mielisairas...oliko vielä jotain? Täällä Suomessa pystytään keskustelemaan järkevästi esimerkiksi Raamatun epäkohdista ja kaikesta siitä pahasta mitä on tehty ja edelleen tehdään kristinuskon nimissä. Jos esimerkiksi Päivi Räsänen paasaa homoja vastaan, en minä väitä etteikö se olisi kristinuskon mukaista. Löytyyhän tähän selvät kohdat Raamatusta.

Islam ei ole etninen uskonto. Islamia voi kritisoida loukkaamatta kenenkään ihmisen sellaista piirrettä, jolle hän ei mitään voi. Sama pätee kristinuskoon.

Toinen ongelma on islamin demonisointi ääri-ilmiöiden perusteella.

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Toinen ongelma on islamin demonisointi ääri-ilmiöiden perusteella.

Poteroissa ollaan. Puolin ja toisin. Itsekin mukana, myönnän.

Olisi helvetin hieno avaus, jos merkittävät länsimaiset muslimijohtajat ilmoittaisivat yks'kantaan, että Koraani mahdollistaa myös pahan. Unohdetaan täysin no true scotsman -selitys. Väärissä käsissä vallan välineenä Islamilla saadaan paljon murhetta. Oikeissa käsissä ja oikein tulkittuna Islam on kuitenkin asiallinen uskonto, joka osuu länsimaisiin arvoihin kuin nenä päähän. Kun minä saan tämän, olen omalta osaltani valmis tsekkaamaan kantaani.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Poteroissa ollaan. Puolin ja toisin. Itsekin mukana, myönnän.

Olisi helvetin hieno avaus, jos merkittävät länsimaiset muslimijohtajat ilmoittaisivat yks'kantaan, että Koraani mahdollistaa myös pahan...

Islam elää menneisyydessä, yhteiskunta josta se tulee on vasta nyt siirtymässä nykyaikaan. Joudumme varmasti odottamaan tuon tyylisiä lausuntoja vielä jonkin aikaa. Protestantit ovat olleet edellä aikaansa yhteiskunnan ja kirkon erottamisessa, siitä syystä on vaikea ymmärtää muiden uskontojen ahdasmielisyyttä. Nykyinen paavi on modernisoinut katolilaisuutta jonkin verran, toivotaan että Euroopan imaamit seuraavat hänen esimerkkiä.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Girl, aged SIX, 'is forced to marry 55 year old man in exchange for a goat' - Mirror Online

Marriage of six-year-old girl in exchange for a goat sparks outrage | World | News | The Independent

Erään uskonnon uskonoppinut ottaa täräytti itselleen 6-vuotiaan vaimon. Onko tämä jälleen sitä väärää islamia? Siitäkin huolimatta, että mullah toimi kuten profeetta aikanaan?
Vaikka näin on tarinan mukaan tapahtunut, niin onko tämä lapsen ostaminen nyt kuitenkaan seurausta uskonnosta?
Thaimaassa käy länkkäri-pedofiileja, jotka pääsääntöisesti ovat tilastoissa kristittyjä, mutta ei ne mielestäni ole seurausta uskonnosta. Toki juridisista syistä he eivät naimisiin mene. Hienoa tietenkin olisi että uskonto ja lainsäädäntö kieltäisi joka paikassa moisen, mutta ei se kuitenkaan valitettavasti kokonaan estäisi. Joku rajahan siinä Islamissakin on milloin avioliittoa sopii täytäntöön laittaa, mutta en epäile etteikö siitä tingittäisi.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Historia on osoittanut, että kristinusko ei ole "rauhan uskonto", vaikka väkivaltaisimmat piirteet ovatkin vuosisatojen myötä vähentyneet ja kristillinen kirkko on melko hyvin onnistunut leimautumaan rauhaan pyrkiväksi.
Sitä voi tietysti pohtia, ovatko esimerkiksi kaikki Israelin olemassa olonsa aikana käymät sodat olleet nimenomaan kristinuskon lietsomia (silloin jos/kun Israel on ne aloittanut) ja oliko länsiliittouman sota Irakissa uskonnosta johtuva.
Ovatko kristinuskon rauhanpyrkimykset näennäisiä ja ite asiassa hyvin naamioitua taistelua vääräuskoisia vastaan?
Viime vuosina uutiskynnyksen ylittäneihin väkivaltaisuuksiin on varsin usein liittynyt islamin uskonto. Kyseinen uskonto pyritään kuitenkin valtamediassa tuomaan esille "rauhan uskontona".
Se, mitä jää kuitenkin kaipaamaan ovat konkreettiset esimerkit islaminuskon rauhantahdosta.

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Vaikka näin on tarinan mukaan tapahtunut, niin onko tämä lapsen ostaminen nyt kuitenkaan seurausta uskonnosta?

Mullah voi kysyä, että miksi profeetta mutta en minä.

Nythän kyseessä ei ollut lainvoimainen avioliitto, vaan uskonnollinen liitto. Lainvoimaista avioliittoa ei Afganistanissa pysty solmimaan näin nuorena.

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Historia on osoittanut, että kristinusko ei ole "rauhan uskonto",

Kyllähän kristinusko perustajansa oppien mukaisesti on rauhan uskonto, mutta se on sitten toinen asia, että kristilliset kirkot ym. instituutiot eivät ole toimineet kovin kristillisesti historiansa aikana.

Vähän tällainen identiteettivarkaus-tyyppinen juttu. Kristinusko on oikeasti mukava tyyppi, mutta luullaan paskaksi jätkäksi, koska pedofiilipapit ja sodanlietsojat on kaapannut kristinuskon twitter-tilin.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kyllähän kristinusko perustajansa oppien mukaisesti on rauhan uskonto, mutta se on sitten toinen asia, että kristilliset kirkot ym. instituutiot eivät ole toimineet kovin kristillisesti historiansa aikana.

Vähän tällainen identiteettivarkaus-tyyppinen juttu. Kristinusko on oikeasti mukava tyyppi, mutta luullaan paskaksi jätkäksi, koska pedofiilipapit ja sodanlietsojat on kaapannut kristinuskon twitter-tilin.

Aivan. Ihan niin kuin ISIS, Taleban ja Saudi-Arabian rahoittamat mullahit ovat kaapanneet islamin Facebook-profiilit.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
@Blöö Transsubstantaatio-oppi ei kuulu luterilaisuuteen. Katolilaisuuteen se kuuluu, orotdokseista en ole varma. Eli luterilaiset ja protestantit eivät usko että ehtoollisviini muuttuu kristuksen vereksi ja öylätti lihaksi.

Edit. Lisätään vielä että en ihan ymmärrä mitä tekemistä kristinuskolla on Israelin juutalaisvaltion ja sen fundamentalistien kanssa.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Islam elää menneisyydessä, yhteiskunta josta se tulee on vasta nyt siirtymässä nykyaikaan.

Kristinusko tuli nykyaikaan maallistumalla ja menettämällä merkityksensä. Entä, jos Islamin siirtyminen nykyaikaan on tapahtumassa parhaillaan. Ja tarkoitan siis nyt ISIStä ja radikalisoitumista. Ei se ole mikään universaali totuus, että muut uskonnot noudattavat kristinuskon kaavaa. Aivan yhtä hyvin muslimimaailman nykyaika ja tulevaisuus saattaa olla ISIS ja sen jälkeen syntyvät vielä radikaalimmat ja konservatiiviset suuntaukset.

Jos katsotaan mitä islamilaisessa maailmassa on viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana tapahtunut, niin suuntaus on ollut nimenomaan tuo, eikä mikään kristinuskon kaltainen maallistuminen.

Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Historia on osoittanut, että kristinusko ei ole "rauhan uskonto", vaikka väkivaltaisimmat piirteet ovatkin vuosisatojen myötä vähentyneet ja kristillinen kirkko on melko hyvin onnistunut leimautumaan rauhaan pyrkiväksi.

Islam, juutalaisuus ja kristinusko ovat kaikki kolme ihan yhtä paljon rauhanuskontoja, kuin ydinaseet ovat rauhanaseita. Kyllä, niistä voi teknisesti ottaen käyttää nimitystä rauhanuskonto, mutta väärissä käsissä niillä tapetaan miljoonia ihmisiä.

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
@Blöö Transsubstantaatio-oppi ei kuulu luterilaisuuteen. Katolilaisuuteen se kuuluu, orotdokseista en ole varma. Eli luterilaiset ja protestantit eivät usko että ehtoollisviini muuttuu kristuksen vereksi ja öylätti lihaksi.
Ihan riittävän moneen hulluun asiaan silti uskovat. Taivas, helvetti, jumala...

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Kristinusko tuli nykyaikaan maallistumalla ja menettämällä merkityksensä. Entä, jos Islamin siirtyminen nykyaikaan on tapahtumassa parhaillaan. Ja tarkoitan siis nyt ISIStä ja radikalisoitumista. Ei se ole mikään universaali totuus, että muut uskonnot noudattavat kristinuskon kaavaa. Aivan yhtä hyvin muslimimaailman nykyaika ja tulevaisuus saattaa olla ISIS ja sen jälkeen syntyvät vielä radikaalimmat ja konservatiiviset suuntaukset.

Jos katsotaan mitä islamilaisessa maailmassa on viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana tapahtunut, niin suuntaus on ollut nimenomaan tuo, eikä mikään kristinuskon kaltainen maallistuminen.

Turkki on loistava esimerkki mihin islam kehittyy.. saadaan seurata oikein aitiopaikalta. Islamin avulla vallassa olevat tekee kaikkenssa että maalistumista ei tule tapahtumaan sillä se usko lakkaa olemasta millään tavalla merkityksellinen ja siinä menetetään täydellisesti valta.

Viimeksi muokattu:

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Turkki on loistava esimerkki mihin islam kehittyy.. saadaan seurata oikein aitiopaikalta. Islamin avulla vallassa olevat tekee kaikkenssa että maalistumista ei tule tapahtumaan sillä se usko lakkaa olemasta millään tavalla merkityksellinen ja siinä menetetään täydellisesti valta.

Turkki on loistava esimerkki Erdoganin ja hänen lähipiirinsä vallanhimosta, islam tulee siinä sivussa. Jos Erdo olisi harras muslimi hän olisi ryhtynyt imaamiksi. Uskonto, tässä tapauksessa islam, on vallan väline.

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
@bebeto Islam nimenomaan on ideologia ja vallan väline. Eikä ansaitse yhtään sen enempää kunnioitusta osakseen kuin muutkaan ideologiat ja vallan välineet. Sitä täällä on yritetty satojen viestien voimalla selittää, mutta joillekin islam on vaan yhä pyhä ja arvostelematon, koska "kulttuuri".

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy