Viestin lähetti Jukka
"Koko hommahan meni niin, että Sonera laittoi koko olemassaolonsa Deutsche Telekomin osakkeen varaan, jota yritys ei saanut myydä karenssiaikana. Vallinneen markkinatilanteen aikaan suurin osa niistä, jotka sijoittavat pörssiin omia, itse pörssistä tienaamiaan rahoja myivät teknologiaosakkeensa. "
Jos kerran kaikki myi, niin kuka ne sitten osti? Kaupassa kun aina kaksi osapuolta. Ota huomioon, että sillä hetkellä, kun DT:n osakkeiden vastaanottamisesta sovittiin, ei telesektorin yleistä syöksyä voinut aavistaa. Ja varsinainen telesektorin joukkopako alkoi osakesijoituksien suhteen vasta myöhemmin, kun alkoi selviämään, ettei verkkoja saada tuottamaan vielä pitkään aikaan. Toinen virhearvio oli, ettei Sonera ilmeisesti suojannut DT:n osakkaita, eli myynyt DT:n futuureja. Tällöin DT:n osakkeen lasku ei olisi lyönyt silmille nyt koetulla tavalla.
"Vaikka lupa olisikin saatettu kyetä maksamaan Voiceshitin myynnillä, paljonko olisi maksanut verkon rakentaminen Saksaan? Mistä rahat siihen?"
Verkkoinvestointi olisi rahoitettu vieraalla pääomalla. Itse verkon rakentaminen olisi ollut normaali-investointi, joka olisi voitu rahoittaa vieraalla pääomalla, koska itse lisenssi ei olisi vaatinut velanottoa. Sonera meni metsään kenties siinä, että se oli saanut liian? paljon voittoa teknohuuman ansiosta muista teleyhtiöistä, joita Sonera omisti. Tämä helppo raha kenties tuuditti väärään uskoon talouden pohjasta. Mutta tämäkin on vain arvailua.
"Montako asiakasta Soneralla on/oli Saksassa?"
Ei yhtään. Kyseessä oli siis riski-investointi, ei siitä kukaan ole eri mieltä ollutkaan. Mutta jos yritys aikoo laajentua, on vaihtoehtoina vain suorat investoinnit tai yritysosto. Nyt on helppo sanoa, että valittu strategia oli täysin väärä. Sonerasta piti tehdä kansainvälinen yritys, ja vituralleen meni. Mutta niin meni moni muunkin eurooppalaisen telefirman valloitus.
"Ben Zyzkowitskin myönsi tämän päivän iltasanomissa laittaneensa Soneraan vain sen verran kuin oli varaa hävitä. Olisi nyt laittanut koko omaisuutensa, kun Sonerassahan ei piillyt mitään riskiä...