Paljastuskirja Sonerasta

  • 14 333
  • 155

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Stone Cold
jussi_j, tämä ei ole vittuilua, esitit vain mielestäni hyvän tähän aiheeseen sopivan lauseen:

"UMTS on täydellinen systeemi, joka toimii ihan itsekseen"

Noniin...Koko ala on toiminut/toimii juuri tuon em. lauseen tyyppisessä Powerpoint-kalvo-shou - pöhnässä. Maalaisjärjen sekä normaalin ajattelun taitavat ammattilaiset valitettavasti hukkuvat tämän soopan alle.

Ovatkos muut törmänneet siihen mielenkiintoiseen ilmiöön, että aina kun jokin uusi järjestelmä, teknologia...mikä tahansa on "tulossa", niin siihen ladataan NIIN uskomattomat odotusarvot, että siitä harvoin tulee yhtään mitään. Samaan aikaan unohdetaan sen nykyisen ympäristön miettiminen eikä uhrata aikaa sen ylläpitämiseen tai kehittämiseen. Kunpa nykyisetkin asiat maltettaisiin tehdä paremmin, niin ei olisi niin kiire saada jotain uutta - näin olen asian ajatellut.


Uskoisin, että jussi_j tarkoitti ks. lauseella, että UMTS on itsenäinen systeemi, kun taas GPRS on ennemminkin GSM:n (ja tulevaisuudessa UMTS:in) palvelu, kuin UMTS:iin rinnastettava verkkoratkaisu.

Eli täydellisellä ei tarkoitettu, että itse tekniikka olisi mitenkään täydellinen, vaan sen (täydellistä) kokonaisuutta omana verkkotekniikkanaan.

jussi_j voi korjata, jos olen väärässä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juuri kuten Fläppis sanoo

En tosiaankaan väitä, että mikään systeemi olisi täydellinen, paremminkin tarkoitin kokonainen.

Ei pitäisi keksiä mitään vertauksia, mutta kuten sanoin aiemmin, näitä on vaikea sisäistää ihan pikakurssilla. Keksin kuitenkin väkisin tämmöisen vertailun.

Nissanissa ja Mersussa saattaa olla sama ilmastointilaite, mutta pelkällä ilmastointilaitteella ilman autoa ei tee mitään. Tämä ilmastointilaite on siten vähän niin kuin GPRS palvelu, joka toimii eri verkoissa, mutta ei missään yksinään.

Mitä tulee tuohon Stone Cold:in heittämään juttuun Pwer Point shoveista ja uusien tekniikoiden odotusarvoista, niin olen tasan samaa mieltä.

Vaikka yleisesti julkisuudessa jauhetaan "insinöörivetoisuudesta" negatiiviseen sävyyn ja tekniikan kehittäjiä syytetään ties mistä, niin totuus on toinen. Oikeastihan tilanne on se, että esim. kun joku joka on laskenut/keksinyt, että WCDMA (UMTS) -tekniikalla saadaan parhaimmillaan täydellisissä olosuhteissa 2M yhteyksiä aikaan.

Tästä huomiosta tehty dokumentti on sitten ajautunut jollekin merkonomille, joka sitten mikro bitin ohjeilla laskee kuinka hyvälaatuista kuvaa saa tuolla menemään. Tämän merkonomin laskennan tuloksia sitten painetaan mainoksiin ja tungetaan niihin power point kalvoihin ideaa myymään.

Sitten kun systeemi on käytössä ja huomataan, että tällähän pääseekin vain samaan kun tuolla GSM tekniikalla niin syytetään inssi väkeä paskan jauhamisesta. Vaikka inssi sanoi että parhaimmillaan ......

Merkonomia alkaa vituttamaan kun se tajuaa että sen optiot ei enää tuota toista milliä ja se vaihtaa alaa kiinteisöpuolelle. Inssi sen sijaan jatkaa kuin juna uusien ideoiden kehittelyä ja tuottaa uusia tekniikoita ja systeemejä uusien merkonomien päätä vaivaamaan. Ihan niin kuin ennenkin ja vieläpä hyvin ennustettavasti, mutta kun ala on niin hankala vain inssi voisi sen tajuta, mutta sitä ei kiinnosta, kun se juuri nyt suffaa netissä tai on uppoutunut koodiinsa.

Yksi paha piirre noissa insseissä kyllä on. Niillä on taipumus ennakoida tulevia aikatauluja ylioptimistisesti. Kuten kaikki ohjelmistojen kanssa työskennelleet tietävät, niin softamokkulat ovat koko ajan "melkein valmiita". Tämän ongelman hallintaan eivät inssien omat kyvyt ja kiinnostus taida riittää ja siksi tarvittaisiin taitavia ihmisiä ohjailemaan näitä inssejä. Aiheesta on muuten kirjoitettu jo 60/70-luvulla kirja There is no silver bullet tjsp., joka kertoo jo ennen epäonnistuneita ohjelmistoprojekteja, että sitten kun niitä projekteja tulee, ne tulevat epäonnistumaan. Pointtini on se, että kun asian tietää niin ei pitäisi olla ongelma.

Jatkan tästä surffailua tai sitten koodaan jos jaksan, mutta ei sillä niin väliä kun pomo ei tajua mitään mitä mä tässä teen ........
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Re: Puurot ja vellit sekaisin

Viestin lähetti jussi_j
Tässä tyypillinen telecom alaa kommentoivien ulkopuolisten tekemeä virhe.
Koitin vastustaa kiusausta ja olla vastaamatta, mutta epäonnistuin :P Myönnän että ilmaisin asian hyvin epätarkasti, sillä tarkoitukseni oli vain vastustaa ajatusta että 3G jäisi jalkoihin siirryttäessä 4G:hen. Ajatukseni oli että pakettimuotoinen tiedon siirto GPRS:n ja UMTS:n avulla tapahtuu melko samalla tavalla. Telecom alalla työskentelevänä (vaikkakin matkapuhelin puolella, eikä 3G työhän kuulukkaan) tiedän toki että UMTS on järjestelmänä aivan eri kaliberia ja siinä on miljoonia ominaisuuksia/käyttötarkoituksia joita 2.5 G:ssä ei ole, mutta en siitä vastaavanlaista selvitystä jaksanut/viitsinyt/osannutkaan tehdä.
Viestin lähetti jussi_j
Yksi paha piirre noissa insseissä kyllä on. Niillä on taipumus ennakoida tulevia aikatauluja ylioptimistisesti. Kuten kaikki ohjelmistojen kanssa työskennelleet tietävät, niin softamokkulat ovat koko ajan "melkein valmiita". Tämän ongelman hallintaan eivät inssien omat kyvyt ja kiinnostus taida riittää ja siksi tarvittaisiin taitavia ihmisiä ohjailemaan näitä inssejä. Aiheesta on muuten kirjoitettu jo 60/70-luvulla kirja There is no silver bullet tjsp., joka kertoo jo ennen epäonnistuneita ohjelmistoprojekteja, että sitten kun niitä projekteja tulee, ne tulevat epäonnistumaan. Pointtini on se, että kun asian tietää niin ei pitäisi olla ongelma.
Toinen lainaus onkin sitten mielenkiintoisempi: On faktaa että aikatauluja on helvetin vaikea tehdä, mutta vielä vaikeampi niitä on tehdä 'ulkoapäin'. Keitä nämä "taitavat ihmiset" ovat jotka ovat parempia kuin insinöörit tekemään aikatauluja? Väitän ettei niitä ole tai sitten ne ovat vain kokeneita inssejä (ellet ole sotkenut sanoja termiin "paremmat ihmiset" - bättre folk eli suomenruotsalaiset, jotka osaavat ilmeisesti kaiken lite bättre).

Vanha sanonta on "Ne jotka osaavat tekevät, ne jotka eivät osaa opettavat muita". Mieleen tulee että ovatko nämä "taitavat ihmiset" sukua niille jotka opettavat muita. Itse en ole insinööri, vaikka softan kanssa puuhailen. Millä alalla itse puuhaat jos saan kysyä?

Onko ajatuksesi että tuo kirja estäisi täysin ohjelmistoprojektien epäonnistumisen? En ole kirjaa lukenut, mutta olen tainnut käydä sen pohjalta tehdyn kurssin. Silti väitän ettei sellaista ohjetta ole jonka pohjalta kaikki projektit onnistuisivat.

Tulee mieleen JA:n kirjoitus "Jos kerran kaukalossa
olevien tuomareiden määrän vähentäminen auttaa, niin luovutaan raitapaidoista sitten kokonaan." Vastaavasti ohjelmistoprojektien epäonnistumiset saataisiin estettyä täydellisesti niin ettei tehtäisi enää projekteja.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Puurot ja vellit sekaisin

Viestin lähetti dana77

....

Toinen lainaus onkin sitten mielenkiintoisempi: On faktaa että aikatauluja on helvetin vaikea tehdä, mutta vielä vaikeampi niitä on tehdä 'ulkoapäin'. Keitä nämä "taitavat ihmiset" ovat jotka ovat parempia kuin insinöörit tekemään aikatauluja? Väitän ettei niitä ole tai sitten ne ovat vain kokeneita inssejä (ellet ole sotkenut sanoja termiin "paremmat ihmiset" - bättre folk eli suomenruotsalaiset, jotka osaavat ilmeisesti kaiken lite bättre).
Joo, kyllä ne varmaan on keskimäärin niitä kokeneita inssejä. Huono homma on se, että niitä tarvittaisiin tekemään niitä töitä, eikä projektipäälliköiksi. Ala on vielä niin nuori, että kokeneita osaajia on vaan niin vähän tai sitten he ovat kaikki siellä? Nokialla.

Viestin lähetti dana77

Vanha sanonta on "Ne jotka osaavat tekevät, ne jotka eivät osaa opettavat muita". Mieleen tulee että ovatko nämä "taitavat ihmiset" sukua niille jotka opettavat muita. Itse en ole insinööri, vaikka softan kanssa puuhailen. Millä alalla itse puuhaat jos saan kysyä?

Telecom alalla. Töissä softatalossa, joka tekee verkkoihin liittyviä softia operaattoreille. Roolina toimitukset asiakkaille. Eli käytännössä softien virittelyä/asennusta, operaattoreiden neuvonta. Olen mä koodannutkin joskus aiemmassa elämässä, siellä N-networksilla. Olen siis insinööri.

Viestin lähetti dana77

Onko ajatuksesi että tuo kirja estäisi täysin ohjelmistoprojektien epäonnistumisen? En ole kirjaa lukenut, mutta olen tainnut käydä sen pohjalta tehdyn kurssin. Silti väitän ettei sellaista ohjetta ole jonka pohjalta kaikki projektit onnistuisivat.

Ei aina voi onnistua. Eihän Jokeritkaan aina voita mestaruutta, vaikka ne kovasti varmaan yrittävät. (ja se olisi oikein!)

En itsekään ole sitä kokonaan lukenut, mutta selaillut. Kirjahan on tosiaan aikamoinen kulttijuttu ja kovasti referoitu. Eka painos tehty joskus aikoja sitten ja nyttemmin uusia mihin on lisätty "mitäs mä sanoin"-osuus.

Pääpointtini oli kuitenkin se, että koko tämä it-alan nousu ja lasku liittyy osittain tekniikan kehitykselle asetettujen liian suurien odotusten pettämiseen. Yritin esittää, että nämä katteetomat lupaukset joita on annettu on annettu pääosin näiden power point heppujen taholta, eikä suinkaan tekniikan suunnitelijoiden/toteuttajien taholta.

Esitin myös, että taitavat/kokeneet power point heput olisivat tienneet, että noihin tekniikan tyyppien aikataululupauksiin tulee suhtautua skeptisesti, eikä suinkaan laskea niiden varaan 5G€ sijoituksia.

Loppujen lopuksian on kysymys siitä, että jos asiakkaille sanotaan, että data kulkee 2M ensivuonna ja sitten se kulkeekin 300k kolmen vuoden kuluttua, niin asiakasta ottaa pattiin ja se ei suostu maksamaan.

Viestin lähetti dana77

Tulee mieleen JA:n kirjoitus "Jos kerran kaukalossa
olevien tuomareiden määrän vähentäminen auttaa, niin luovutaan raitapaidoista sitten kokonaan." Vastaavasti ohjelmistoprojektien epäonnistumiset saataisiin estettyä täydellisesti niin ettei tehtäisi enää projekteja.

Ei helvetissä, mulla on asuntolainat maksamatta vielä.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Re: Juuri kuten Fläppis sanoo

Viestin lähetti jussi_j
Yksi paha piirre noissa insseissä kyllä on. Niillä on taipumus ennakoida tulevia aikatauluja ylioptimistisesti. Kuten kaikki ohjelmistojen kanssa työskennelleet tietävät, niin softamokkulat ovat koko ajan "melkein valmiita". Tämän ongelman hallintaan eivät inssien omat kyvyt ja kiinnostus taida riittää ja siksi tarvittaisiin taitavia ihmisiä ohjailemaan näitä inssejä. Aiheesta on muuten kirjoitettu jo 60/70-luvulla kirja There is no silver bullet tjsp., joka kertoo jo ennen epäonnistuneita ohjelmistoprojekteja, että sitten kun niitä projekteja tulee, ne tulevat epäonnistumaan. Pointtini on se, että kun asian tietää niin ei pitäisi olla ongelma.

Totta turiset. Varsinkin kokemattomilla henkilöillä on suuria ongelmia aikataulujen arvioinneissa. Lisäksi ala on vielä niin nuori, että pitkän linjan konkareita ei ole hirveästi käytettävissä. Aina aikataulustusongelmat eivät kuitenkaan ole pelkästään projektin toteuttajien vika, vaan varsinkin viime vuosina IT-firmoja ovat johtaneet ohjelmistokehityksestä ymmärtämättömät henkilöt, jotka painostavat koviin aikatauluihin. Kun tähän lisätään se, että myynti myy tulevaisuutta, eli siis tuotteita, joita ollaan vasta kehittämässä, niin soppa on valmis. Suomessa on myös sellainen ero esim. jenkkeihin verrattuna, että palkkataulukossa et tule nousemaan, ellet ole esimiesasemassa. Mielestäni juuri kovalla kokemuksella ja osaamisella varustetut kaverit ohjelmistokehityksen ytimessä ovat kultaakin kalliimpia. Esim. Nokia on vanha ja järkälemäinen firma, jossa yrityksen ja softakehityksen prosessit ovat kohtuullisen hyvässä kuosissa, vaikka olen minä useita kauhutarinoita Nokialtakin kuullut. Monet nousevat yritykset kaatuvat juuri siihen, että firman kasvua ei osata hallita, ja juuri nämä prosessit ym. ovat lapsen kengissä. Loppukaneettina totean, että softamokkulat eivät ole ikinä valmiita. Asiakkaille vaan todetaan, että tämä on valmis, vaikka olemassa olevia vikoja tiedetään... Päätän sekavan tarinointini tähän.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Re: Re: Re: Puurot ja vellit sekaisin

Viestin lähetti jussi_j
Pääpointtini oli kuitenkin se, että koko tämä it-alan nousu ja lasku liittyy osittain tekniikan kehitykselle asetettujen liian suurien odotusten pettämiseen.
Niin. IT-alalla kun tuntuvat unohtuneen kaikki markkinoinnin yksinkertaisimmatkin prinsiipit. Kuten se, että asiakastyytyväisyys muodostuu odotusten ja kokemusten erotuksesta. Homma toimisi huomattavasti paremmin, jos maltettaisiin vaan olla sanomatta, että juuri se meidän kännykkäsovellus leikkaa myös nurmikon, sulattaa jääkaapin ja kääntää pihvit grillissä. Näillä ylisanoilla tai suoranaisilla valheilla saadaan toki lyhyellä tähtäimellä lypsettyä sijoittajilta rahaa, mutta ostajien älykkyyden jatkuvalla aliarvioimisella ei lopulta pitkälle pääse, kuten viime aikoina on vihdoin ruvettu huomaamaan.

Yritin esittää, että nämä katteetomat lupaukset joita on annettu on annettu pääosin näiden power point heppujen taholta, eikä suinkaan tekniikan suunnitelijoiden/toteuttajien taholta.
Voi voi, kun on tuttua. Vieläkin pahempi tilanne tosin on se, että toimitusjohtaja on mennyt omin päineen lupailemaan sijoittajille kuun taivaalta - kysymättä toteuttajilta mitään. Ja valitettavasti tästäkin on omakohtaisia kokemuksia.
 

NorthenAxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, DFB, LFc, TML, FC Bayern, RoPs
Minulle on tässä keskustelussa ainoa tärkeä asia, että tuo homma selvitetään, niinkuin nyt onneksi alkaa pikkuhiljaa näyttämään.
 

JanJ

Jäsen
Kyllä on muuten hyvä kirja.
Ja monen kirjassa esiintyneen mukaan todenmukainen.
Ainoastaan väitteet siitä, että Relander olisi kavaltanut pyöreät sata miljoonaa markkaa, ovat aika kovia.
Mutta ehkä siihen saadaan selvyys.
Ei tosin ennen vaaleja. Niin monen poliitikon nimi löytyy taustalta.

Niin, taitaa multakin löytyä tuo kirja jostain.
Ja vieläpä se skandimerkeillä varustettu versio.
 

JanJ

Jäsen
Re: Re: Paljastuskirja Sonerasta

Viestin lähetti dana77
Selvä syyte oli myös väite Kim Ignatiuksen kavalluksesta.
Hetkinen, muistanko nyt väärin vai oliko se Ignatius se Tamrosta tullut kaveri?
Silloinhan häntä ei syytetä kavalluksesta vaan todetaan että hänen vastuullaan oli valvoa taloutta. Silti sieltä firmasta kavallettiin 40 miljoonaa markkaa. Eli ei häntä syytetty, todettiin vain mitä oli tapahtunut.
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Inssin aika on kortilla

Viestin lähetti jussi_j
Yksi paha piirre noissa insseissä kyllä on. Niillä on taipumus ennakoida tulevia aikatauluja ylioptimistisesti.....

....Jatkan tästä surffailua tai sitten koodaan jos jaksan, mutta ei sillä niin väliä kun pomo ei tajua mitään mitä mä tässä teen ........

Hmm tai olisiko niin että ne käyttävät allakoitua aikaa johonkin muuhun ;)
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Viestin lähetti OldTimeHockey

Voi voi, kun on tuttua. Vieläkin pahempi tilanne tosin on se, että toimitusjohtaja on mennyt omin päineen lupailemaan sijoittajille kuun taivaalta - kysymättä toteuttajilta mitään. Ja valitettavasti tästäkin on omakohtaisia kokemuksia.

Niin ja se taas johtuu siitä että sijoittajilta ei raahaa tipu ellei se ole jotain niin ihmeellistä että niillä silmät pyörii päässä. Niin ja rahaa tietenkin pitää hakea että voi maksaa niille propellipäille ylisuurta liksaa, jotta he voivat kehittää lisää tuotteita joita osaavat käyttää vain toiset insinöörit.... Ja kukaan ei kuuntele asiakasta.

Hei mutta sitähän se riskibusiness on. Ei kaikki IT/High Tech -jutut voi toimia, muutenhan meillä olisi jokaisella vähintään 15kg elektroniikkaa kannossa jatkuvasti yöt päivät.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti JanJ
Kyllä on muuten hyvä kirja.
Ja monen kirjassa esiintyneen mukaan todenmukainen.
Ainoastaan väitteet siitä, että Relander olisi kavaltanut pyöreät sata miljoonaa markkaa, ovat aika kovia.
Mutta ehkä siihen saadaan selvyys.
Ei tosin ennen vaaleja. Niin monen poliitikon nimi löytyy taustalta.

Sitä minäkin pelkään. Liipasimella on entinen liikenneministeri (kok). Hallitus, jossa edustettuina SDP, kok, Vasemmistoliitto ja Vihreät. Soneran hallintoneuvoston puheenjohtajajana toimi Kepulainen Saapunki.

Summa summarum. Mikäli jotain pahaa poliittisista päättäjistä löydetää, tullaan varmaankin etenemään varoen ja hiljaisuudessa. Tämä selkkaus kun on luonteeltaan sellainen, että yhtä lyömällä tulee lyötyä helposti omiakin. Toivottavasti selkärankaa löytyy.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Paha juttu tässä on se, että nyt kun vihdoinkin on alettu puhua asian tutkimisesta, niin lähinnä on kyse siitä, että kuka kantaa poliittisen vastuun. Missä on julkinen keskustelu aiheesta Relanderin 100 milliä??? Tämähän on ainoa oikeasti rikollinen teko mistä tuossa kirjassa puhutaan.

Poliittinen vastuukin jäänee kantamatta, eli mitään eroja tms. ei tule. Heinonen on jo siirretty pois politiikasta joten hänestä varmaankin tehdään jonkin tasoinen syntipukki, mutta paskanko väliä tuolla on kenellekään. Mieshän tienaa hyvin ja ei ole enää mukana politiikassa keräämässä ääniä.

Muuten en edes ymmärrä tätä keskustelua siitä, että kuka tiesi. Minä ainakin tiesin silloin kun näitä sijoituksia tehtiin tai kun ne oli tehty. Nuo sijoituksethan aiheuttivat kurssin nousua ja pahaa yliarvostusta Soneralle. Nyt jälkikäteen on kiva tulla etsimään syyllisiä omiin tappioihin. Totuus on kuitenkin se, että olisit myynyt pois jos sijoitus oli kerran huono. Turha tulla enää itkemään jälkikäteen.

Toinen asia on sitten veronmaksajan rooli tässä. Meidän puolesta tuota myymis/myymättä jättämis -päätöstä on ollut tekemässä ainakin herrat Lipponen/Niinistö/Heinonen. Olisiko heidä pitänyt tajuta, että yleisesti hyväksytty toimi sisältää liikaa riskejä ja estää se tai vaihtoehtoisesti myydä osakkeet pika pikaa ylihintaan. Osakkeitahan kyllä paljon myytiinkin, mutta olisi pitänyt myydä paljon enemmän ja aiemmin.

Paljonkos niistä osakkeista mitä myytiin saatiin rahuria. Riittäkö kattamaan nyt kirjattuja tappioita?

Niin ja Tapio äläs nyt, mulla on tässä tärkeä toinen homma kesken. Kyllä mä ton varsinaisenkin homman saan tehtyä, sehän on melkein valmis jo. Enää vähän säätöä.
 
Viimeksi muokattu:

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Viestin lähetti Aksu
Summa summarum. Mikäli jotain pahaa poliittisista päättäjistä löydetää, tullaan varmaankin etenemään varoen ja hiljaisuudessa. Tämä selkkaus kun on luonteeltaan sellainen, että yhtä lyömällä tulee lyötyä helposti omiakin. Toivottavasti selkärankaa löytyy.
Katsotaan. Vähän on sellainen kutina ainakin allekirjoittaneella, että Kepu olisi valmis uhraamaan Saapungin, jotta saisi ryvetettyä pahimpia kilpakumppaneitaan.

Sinänsä typerää, että koko tutkinta on näin lyhyessä ajassa kuihtunut pelkäksi poliittiseksi taktikoinniksi, jossa itse kunkin tarkoitusperät ovat jossain aivan muualla kuin rötöstelijöiden narauttamisessa ja todellisten vastuunkantajien etsinnässä.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti OldTimeHockey
Katsotaan. Vähän on sellainen kutina ainakin allekirjoittaneella, että Kepu olisi valmis uhraamaan Saapungin, jotta saisi ryvetettyä pahimpia kilpakumppaneitaan.


Siltä tuo kommenteista päätellen näyttää. Saapunki ei ole kuulunut puolueen ydinjohtoon ja poliittiinen tulevaisuus ei ilmeisesti ole huipulla asti. Tosiasia kuitenkin on, että juuri tämä kaveri on istunut niissä kokouksissa, jossa asiaa puitiin eli helvetin hyvin tietoinen (jos ymmärrystä piisaa) tapahtumista. Olivat ne sitten mitä tahansa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
jussi_j ollaan sitten näköjään loppujen lopuksi samaa mieltä asioista (vaikka minä jo välillä toisin luulin). Mun mielestä tässä softa kysymyksessä ja aikataulujen vaikeudessa on se että sitä verrataan rakentamiseen vaikka kysymys on tutkimustyyppimisestä toiminnasta. Joitain siltoja tai taloja tehdään jatkuvasti, niin kokemus osoittaa kauanko yhden talon tai sillan tekemiseen menee. Kun tehdään softaa pyritään usein löytämään ratkaisu johonkin ongelmaa, jota ei tunneta. Ongelma on vähän sama kun kysyttäisiin että kauanko kestää laskea ratkaisu kauppamatkustajan ongelmaan (tai johonkin muuhun matemaattiseen ongelmaan, johon ei ole vielä löytynyt ratkaisua). Tietenkin jonkun WWW-sivujen vaatima työmäärä on helppo arvioida. Se on 5 viikkoa. Ja elämäntarkoitus on 42.

Viestin lähetti jussi_j
Paha juttu tässä on se, että nyt kun vihdoinkin on alettu puhua asian tutkimisesta, niin lähinnä on kyse siitä, että kuka kantaa poliittisen vastuun. Missä on julkinen keskustelu aiheesta Relanderin 100 milliä??? Tämähän on ainoa oikeasti rikollinen teko mistä tuossa kirjassa puhutaan.
Minun käsittääkseni tätä asiaa ei tutkita siksi, että ilmeisesti on selvää ettei väite pidä paikkaansa. Ainakin tuota lukua käytettiin ristiriitaisesti, niinkuin jossain ensimmäisellä sivulla mainitsin.
Mielelläni silti näkisin että se tutkittaisiin, eikä poliittisesta vastuusta koiteta tehdä asetta ensi vaaleihin.
 

kallu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti jussi_j
Toinen asia on sitten veronmaksajan rooli tässä. Meidän puolesta tuota myymis/myymättä jättämis -päätöstä on ollut tekemässä ainakin herrat Lipponen/Niinistö/Heinonen. Olisiko heidä pitänyt tajuta, että yleisesti hyväksytty toimi sisältää liikaa riskejä ja estää se tai vaihtoehtoisesti myydä osakkeet pika pikaa ylihintaan. Osakkeitahan kyllä paljon myytiinkin, mutta olisi pitänyt myydä paljon enemmän ja aiemmin.

Kyllahan ne myikin niita, ja herrat sai aika paljon shittia niskaansa kun niin halvalla menivat myymaan. Olisi pitanyt odottaa viela vahan aikaa. Tosin nyt on ilmoittautunut aika paljon niita, jotka oli jo silloin sita mielta, etta kannattaa myyda heti kaikki pois.

Yks pikku juttu on tietysti se, etta valtion pussi oli aika pullollaan sita Soneraa, ei se kuitenkaan ihan niinkaan mene etta myydaan vaan, kylla siina pitaa olla ostajakin messissa. Vaihtoehtoja oli siis myyda porssissa, tai porssin ulkopuolella. Ulkopuolelta tuskin loytyis kotimaista ostajaa, joten ulkomailleko sitten olisi pitanyt myyda? Ei hyva. Porssissa taas, ei niita ostajia niin paljoa ollut, etta olisi silla hinnalla saanut myytya, ja jos taas olisi ruvennut vetelemaan laitoihin, niin piensijoittajat olisi nostanut ennenkuulumattoman metelin valtion kurssipoljennasta.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti kallu

. Vaihtoehtoja oli siis myyda porssissa, tai porssin ulkopuolella. Ulkopuolelta tuskin loytyis kotimaista ostajaa, joten ulkomailleko sitten olisi pitanyt myyda? Ei hyva. Porssissa taas, ei niita ostajia niin paljoa ollut, etta olisi silla hinnalla saanut myytya, ja jos taas olisi ruvennut vetelemaan laitoihin, niin piensijoittajat olisi nostanut ennenkuulumattoman metelin valtion kurssipoljennasta.

Tarkoitatko, että kun myy pörssissä ostaja on vain kotimainen ja pörssin ulkopuolella voi ostajana olla kotimaisen lisäksi ulkolainen?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti kallu
Yks pikku juttu on tietysti se, etta valtion pussi oli aika pullollaan sita Soneraa, ei se kuitenkaan ihan niinkaan mene etta myydaan vaan, kylla siina pitaa olla ostajakin messissa. Vaihtoehtoja oli siis myyda porssissa, tai porssin ulkopuolella. Ulkopuolelta tuskin loytyis kotimaista ostajaa, joten ulkomailleko sitten olisi pitanyt myyda? Ei hyva. Porssissa taas, ei niita ostajia niin paljoa ollut, etta olisi silla hinnalla saanut myytya, ja jos taas olisi ruvennut vetelemaan laitoihin, niin piensijoittajat olisi nostanut ennenkuulumattoman metelin valtion kurssipoljennasta.
Mielestäni se että valtion hallitus käyttäisi hyväkseen sisäpiiritietoja ja kusettaisi näin piensijoittajia (isot tietävät kuitenkin samat sisäpiiritiedot) ei olisi täysin korrektia. Suomessa on kuitenkin suuri joukko sijoittajia, jotka luottivat Soneraan nimenomaan sen takia, että valtio oli suurin sijoittaja. Muutenkin valtion tehtävä on saada talouteen pysyvyyttä/tasoittaa suhdannevaihteluita, eikä pyrkiä saamaan maksimaalista hyötyä lyhyellä kaupalla.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Sonaran anneissahan faktat ovat, että pääomistaja (valtio) antoi takauksen, että se ei tuo uusia osakkeita myyntiin tietyn karanteeniajan kuluessa ilman annin järjestäjän lupaa. Eli valtio ei voinut myydä osakkeita ilman toisen annin järjestäjän lupaa.

Valtio anoi erityislupaa suunnattuun antiin (suunnattiin kv. sijoittajille, yksityishenkilöt eivät voineet merkata) ja saikin luvan. Tosin osa edellisessä annissa merkanneista instituutioista oli kyrpiintyneitä, koska valtio rikkoi heille antamansa lupauksen olla myymättä lisää osakkeita tietyn ajan sisällä annista. Tuo ylimääräinen anti järjestettiin silloin, kun osakkeen hinta oli yli 90 €. Valtio sai silloin pienen osan myynnillä todella valtavasti rahaa suhteessa yrityksen substanssiarvoihin.

Eli ei pidä puida sitä, miksi ei myyty enempää. Ei ollut lupaa tehdä niin, piste. Toiseksi Valtio nettosi ihan mukavasti kv sijoittajien kustannuksella kolmannen annin ansiosta.

Ja kuten joku jo totesi, turha sitä on yksityissijoittajienkaan itseä. Jos he tulkitsivat umts-kaupat oikein Soneran arvon kannalta, he myivät osakkeensa ja tekivät hyvän tilin hypen ansiosta. Jos he eivät myyneet, he olivat vähintään yhtä sokeita teknohypestä kuin kaikki muutkin siihen aikaan, tai sitten eivät edes seuranneet sijoituksiensa tilannetta (joka taas on aivan oma moka).

Minun kantani on, että virhepäätöksistä ei ketään voi syyttää. Siihen aikaan maailma oli erilainen, piste. Jos taas esiintyy varsinaisia rikoksia, tai edes hämärää koplailua, niin siitä voi ja pitää asettaa syylliset tuomiolle. Toteennäyttäminen tulee ainakin varmasti olemaan vaikeaa, vaikka jotain hämärää epäiltäisiinkin.
 

Playmaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Helsinki
Tänään klo 13.00 tiedotustilaisuus asiasta.
TV1.

Tämän täytyy voittaa jopa Isometsän ensimmäisen doping-tilaisuuden.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Playmaker
Tänään klo 13.00 tiedotustilaisuus asiasta.
TV1.

Tämän täytyy voittaa jopa Isometsän ensimmäisen doping-tilaisuuden.

Aion katsoa tilaisuuden, mutta en usko siellä mitään ihmeellistä sanottavan. Koska kyseessä on liikenne- ja viestintäministeriön oma tutkimus, oma pesä puhdistetaan eli todetaan Heinosen toimineen aivan oikein jne. Katsotaan... Kaipa siellä istuu Isometsäkin rivissä mukana... ja Kyrö.
 

Playmaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Helsinki
Viestin lähetti Aksu


Aion katsoa tilaisuuden, mutta en usko siellä mitään ihmeellistä sanottavan. Koska kyseessä on liikenne- ja viestintäministeriön oma tutkimus, oma pesä puhdistetaan eli todetaan Heinosen toimineen aivan oikein jne. Katsotaan... Kaipa siellä istuu Isometsäkin rivissä mukana... ja Kyrö.
Tuota juuri tarkoitin.
Kierrellään ja kaarrellaan kuin Häkkinen konsanaan.

Tuskin saadaan edes viidesosaa sanottua koko totuudesta.
 

Jukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Asioiden tärkeysjärjestyksestä Suomessa saa hyvän kuvan, kun miettii minkälaiseen ryöpytykseen Kari-Pekka Kyrö on joutunut verrattuna Kai-Erik Relanderiin.

Isoveljeni, joka "harrastaa" osakekauppaa sanoi jo joskus vuonna 1999 tai 2000, että Soneran johto pitäisi laittaa hoitoon ja käski myydä kaikki Soneran osakkeet. Ennusti myös UMTS-lupaseikkailun jälkeen, että Sonera menee konkurssiin. Konkurssiinhan se kai olisikin mennyt ilman uutta antia. Siksi uskon, että Soneraa läheltä seuranneiden poliitikkojen on pitänyt ymmärtää, mitä Sonerassa on ollut tapahtumassa jos heillä vain sitä ymmärrystä on ollut. Ilmeisesti sitä ei ollut. Poliittinen vastuu? No, Heinosesta ei tullut Kokoomuksen puheenjohtajaa ja hallituksesta piti lähteä johonkin mukavaan pakastevirkaan. Hallituspuolueiden kannatukseen näillä mokilla tuskin on mitään vaikutusta, niin tyhmää on Suomen kansa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös