Mielestäni läppä oli siinä, että kaveri luki tuon ruotsin suoraan paperista. Sitten huutelee perään muita junteiksi.Itse ainakin otsikoista tulkitsin, että hän oli noin sanonut ihan tosissaan. Ja jos ei ollut tosissaan, niin missä oli läppä?
Mielestäni läppä oli siinä, että kaveri luki tuon ruotsin suoraan paperista. Sitten huutelee perään muita junteiksi.Itse ainakin otsikoista tulkitsin, että hän oli noin sanonut ihan tosissaan. Ja jos ei ollut tosissaan, niin missä oli läppä?
Ei tuo nyt niin outo asia ole, kun kyse oli Finlandia-palkinnon kiitospuheesta. Tuli kuitenkin noinkin virallisella foorumilla "läpällä" rinnastaneeksi ruotsinkielen osaamisen jonkinlaisen sivistyksen mittariksi - jos kerran sitä osaamattomat ovat juntteja. Ja moni Suomen sivistyneistöstä taitaa ajatella näin. Mutta maailma kansainvälistyy kovaa vauhtia, ja sillä mittarilla ihminen, joka leveilee sivistyksellään kahden marginaalikielen kautta, on se todellinen juntti. Opiskelkaa kansainvälisiä kieliä, juntit!Huvittava tapaus. Jengi loukkaantuu jostain huonosta läpästä ja sitten itse syyllistyy heti perään vastaavaan. Ilman Sampo Terhon kitinää kukaan ei olisi enää muistanut tätä tänään.
Ei tuo nyt niin outo asia ole, kun kyse oli Finlandia-palkinnon kiitospuheesta. Tuli kuitenkin noinkin virallisella foorumilla "läpällä" rinnastaneeksi ruotsinkielen osaamisen jonkinlaisen sivistyksen mittariksi - jos kerran sitä osaamattomat ovat juntteja. Ja moni Suomen sivistyneistöstä taitaa ajatella näin. Mutta maailma kansainvälistyy kovaa vauhtia, ja sillä mittarilla ihminen, joka leveilee sivistyksellään kahden marginaalikielen kautta, on se todellinen juntti. Opiskelkaa kansainvälisiä kieliä, juntit!
Ja "anteeksipyynnössä" kertoo Terhon tulleen ulos henkisestä kaapista. Spede mikä spede.Mielestäni läppä oli siinä, että kaveri luki tuon ruotsin suoraan paperista. Sitten huutelee perään muita junteiksi.
Näköjään aika moni muukin hyötyruotsin vastustaja tarvitsisi pukilta joululahjaksi isomman pipon.Ja "anteeksipyynnössä" kertoo Terhon tulleen ulos henkisestä kaapista. Spede mikä spede.
Voi olla oma kuplani, mutta aika harvaa suomalaista joku Finlandia-palkinto koskettaa millään tavalla. Se että joku Juha Hurme pitää ihmistä junttina (myös minua) vitsillä sen takia ettei hän osaa ruotsia on minusta aika mitätön asia.
Kaveriltahan löytyy paljon erikoisempiakin kannanottoja eri aiheisiin vuosien varrelta.
Ja "anteeksipyynnössä" kertoo Terhon tulleen ulos henkisestä kaapista. Spede mikä spede.
Hyötyruotsi? No tämä oli uusi termi ainakin minulle.Näköjään aika moni muukin hyötyruotsin vastustaja tarvitsisi pukilta joululahjaksi isomman pipon.
Minulle on ihan sama mitä joku hippikommari tuolla huutelee tai itse asiassa kuka tahana, mutta jos moralisoi muita ja itse heittelee vastaavaa läpää, niin saa minulta 0 pistettä ja ikuisen urpon maineen. Vielä alleviivasi urpouden muka-anteeksipyynnöllään. Luultavasti siksi, että ei edes tajua olevansa väärässä ja kusipää, mikä onkin juuri urpojen ongelma. Epäilen myös sinussa samaa ongelmaa jos et näe mistä on kyse.Näköjään aika moni muukin hyötyruotsin vastustaja tarvitsisi pukilta joululahjaksi isomman pipon.
Mikä tämä hyötyruotsi on? Joillain pipo on niin iso, että se valuu silmille.Näköjään aika moni muukin hyötyruotsin vastustaja tarvitsisi pukilta joululahjaksi isomman pipon.
Kyllä sanaa hyötyruotsi/nyttosvenska on käytetty jo vuosia. Googleta vaikka sana.Hyötyruotsi? No tämä oli uusi termi ainakin minulle.
Näen asiassa huumoria, mitä tiukkapipoiset tosikot eivät näköjään ymmärrä. Kuulin Hurmetta viime keväänä eräässä tilaisuudessa, missä hän puhui erittäin hyvin hulluudesta (myös omakohtaisesta kokemuksestaan siitä). Suosittelen lukemaan Juha Hurmeen kirjan Hullu.Epäilen myös sinussa samaa ongelmaa jos et näe mistä on kyse.
Kyllä sanaa hyötyruotsi/nyttosvenska on käytetty jo vuosia. Googleta vaikka sana.
Hyötyruotsi? Onpa outo käsite. Jos pakkoruotsi on ruotsia, jota pakotetaan oppilaille, niin mitä hyötyruotsi on? Ja miten se eroaa pelkästä ruotsista? Ei anna kovin hyvää kuvaa tuotteesta, jos sitä täytyy yrittää markkinoida tällaisin etuliittein.Kyllä sanaa hyötyruotsi/nyttosvenska on käytetty jo vuosia. Googleta vaikka sana.
Jokainen kieli on jollain tapaa hyödyttävää, jos ei muuten niin aivojumppana. Kyse on siitä mikä kullekin yksilölle on se hyödyllisin kieli. Pakkoruotsissa on kyse tahoista, jotka yrittävät tyrkyttää ruotsia hyödyllisimpien kielten joukossa. Totuus on, että joillekin se on hyödyllisin kieli, joillekin ei.
Itse en kyllä näe mitään hauskaa missään miehen jutuissa. Trollaillaan ja haukutaan toisia junteiksi ja sitten ollaankin "ihan läpällä vaan mut sitä ei tosikot ymmärrä." Sitten kun sanotaan, että voisihan sitä anteeksikin pyytää niin sekin vedetään vituiksi ja auotaan päätä. Melkoisen junttia mielestäni. Mutta minä taidankin olla sitten tiukkapipoinen tosikko ja juntti.Näen asiassa huumoria, mitä tiukkapipoiset tosikot eivät näköjään ymmärrä. Kuulin Hurmetta viime keväänä eräässä tilaisuudessa, missä hän puhui erittäin hyvin hulluudesta (myös omakohtaisesta kokemuksestaan siitä). Suosittelen lukemaan Juha Hurmeen kirjan Hullu.
Jokainen kieli on jollain tapaa hyödyttävää, jos ei muuten niin aivojumppana. Kyse on siitä mikä kullekin yksilölle on se hyödyllisin kieli. Pakkoruotsissa on kyse tahoista, jotka yrittävät tyrkyttää ruotsia hyödyllisimpien kielten joukossa. Totuus on, että joillekin se on hyödyllisin kieli, joillekin ei.
Englannin opiskelun poistaminen tosiaan olisi aika hölmö veto. Kolmannen kielen opiskelu voisi puolestaan olla vapaaehtoista.Toisen kielen opiskelun kokonaan poistaminen olisi hölmö veto, koska kuten lainauksissa todettu, kielten opiskelu on yksi parhaista aivojumpista, ja vielä nuorten kehittyville aivoille. Lisäksi kielten opiskeleminen helpottaa myös jatkossa toisten kielten opiskelua, etenkin mm. germaanisten kielten kohdalla.
Itse pelkään, että tämä tulee valitettavasti olemaan vielä pitkään kauppatavaraa poliittisissa lehmänkaupoissa. Sillä välin maailma ja etenkin Eurooppa kansainvälistyy, ja meidän tulisi kouluttaa näille markkinoille osaajia, jotta vientimme vetää ja yrityksemme pysyvät kilpailukykyisinä. Annamme liikaa tasoitusta kilpailijoille, joiden ei tarvitse haaskata opiskeluresursseja toisen marginaalikielen osaamiseen - varsinkin kun marginaalikieli unohtuu, ellei ole piireissä joissa sitä aktiivisesti kuulee. Ja tämä vain esimerkkinä yksilöistä, jotka haaveilevat kansainvälisestä urasta ja haluavat rakentaa laajankielitaidon. Henkilö, joka osaa suomea, englantia, ranskaa ja saksaa - on kovempaa valuuttaa, kuin henkilö, joka osaa suomea, englantia, ruotsia ja ranskaa. Englannilla pärjää hyvin skandinaviassa, mutta ei kaikkialla Euroopassa.Mielenkiinnolla odotan, että kuinka kauan Suomessa jaksetaan kunnioittaa tuota kaksikielisyyden velvollisuudentuntoa.
Englannin opiskelun poistaminen tosiaan olisi aika hölmö veto. Kolmannen kielen opiskelu voisi puolestaan olla vapaaehtoista.
Ihan sama. Vaikka liikuntaa. Lyhemmät koulupäivät. Jotain muuta kuin pakollisia kieliä. Ei oo hankala keksiä jotain.Korjaan siis, että sen kolmannen kielen poistaminenkin olisi periaatteessa hölmö veto. Mitä järkevää ainetta tuohon tilalle heittäisit?
Ihan sama. Vaikka liikuntaa. Lyhemmät koulupäivät. Jotain muuta kuin pakollisia kieliä. Ei oo hankala keksiä jotain.
- Tutkimusraportista nousee esiin kuusi keskeistä toimintoa, joissa monikielisyydestä ja sen myötä monimutkaisten ajatteluprosessien hallinnasta näyttää olevan ihmiselle hyötyä. Näitä ovat oppiminen yleensä, ajattelu ja luovuus, mentaalinen joustavuus, ihmissuhde- ja kommunikaatiotaidot sekä vanhuusiän mielen rappeutumisen lykkääntyminen
Vastaavia tutkimuksia on paljon muitakin.