leipominen loppuu minun osalta tähän, loppukaneettina voisi heittää Ruonansuun lainaus "Aatteleppa ite, aatteleppa omalle kohalles.
Kiittäkää suomenruotsalaista että emme puhu venäjää, ja vasta toisena kotimaisena suomea.
Kun nyt tarraudutaan historiaan, niin kiittäkää venäläistä, että emme kaikki puhu ruotsia, emmekä ole enää pelkkä ruotsin riistämä siirtomaa, josta rikkaudet ja sotaväki revitään isäntämaan palvelukseen. Ei tuo Ruotsi pahalta nyt näytä, mutta historialla spekuloinnissa on se ikävä puoli, ettei koskaan voi tietää miten olisi käynyt jos asiat olisivat menneet toisin. Ruotsikin saattaisi olla hyvin erilainen mikäli expansiivinen suurvaltapolitiikka olisi jatkunut ja menestynyt. Suomen asema ei ollut Ruotsin vallanaikaan kovin kaksinen, ja pidetään mielessä, että Hitlerkin ammensi rotuoppejaan juuri Ruotsista (jotka pitkään pitivät suomalaisia alempirotuisena.... Keskitysleirit hoi,).
Ja tuohon "ajatteleppa omalle kohalles"; Mikä nyt on kurjasti suomenruotsalaisilla? Kukaan ei ole viemässä oikeuttanne saada palvelua omalla äidinkielellä. Tässä on vaan todettu, että se pakkoruotsi ei millään tavalla takaa tai auta tuota oikeutta. Omalle kohdalleni voisi tosin ajatella, että olisihan se ihan mukava päästä huomattavasti helpommalla esimerkiksi kauppakorkeakouluun vähemmistökielen ansiosta (Hanken). Enkä kyllä osaa kuvitella skenariota, että jos asuisin toisessa maassa vähemmistönä, vaatisin kaikkia opettelemaan minun kieltäni. Tällaisia pienvähemmistöjä on reippaasti eri maissa ympäri maailmaa, enkä tiedä ketään heistä, jotka vaatisivat kaksikymmenkertaisen enemmistön opiskelevan (ja unohtavan, koska niin siinä vääjäämättä enemmistön kanssa käy) heidän kieltään vain siksi, että tuntisivat olonsa kotoisammaksi.
Edit: Ai niin. Täytyy vielä lisätä, että kiitän kyllä montaa suomenruotsalaista (snellmannia, lönnrottia). Suomen historia on täynnä loistavia suomenruotsalaisia, jotka halusivat kehittää tätä kansaa ja sen kansalaisia. Minulla on myös paljon loistavia suomenruotsalaisia ystäviä. Heitäkin voin samalla kiitellä. En todellakaan ole sitä mieltä, että suomenruotsalaiset ovat mikään ongelma. Mätiä omenoita on joukossa, mutta missä väestössä niitä ei olisi.