Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Pakkasongelmia?

  • 127 057
  • 559

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämän viestiketjun syntysanat kirjoitettiin tammikuussa 2003, kun vuoden alku oli kautta maan todella kylmä. Saapa nähdä lyödäänkö nyt 21 vuotta myöhemmin tilastoihin vielä hyytävämpiä lukemia ja miten pitkään pakkasjakso tällä kertaa kestää.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näyttäisi Helsingissä torstaina menevän hivenen alle -20, mutta välittömästi sen jälkeen taas lämpenisi. En tiedä onko tämä nyt niin dramaattista.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Näyttäisi Helsingissä torstaina menevän hivenen alle -20, mutta välittömästi sen jälkeen taas lämpenisi. En tiedä onko tämä nyt niin dramaattista.

Ei ole dramatiikkaa. Ihan Suomen sydäntalven kelejä. Tuota uudehkoa Volvo v60 plugaria toki ei ole testattu vielä 30 asteen pakkasessa. Saas nähdä miten aamulla hörähtää kun noissahan ei varsinaista moottorilämmitintäkään ole. No ajoakku ainakin on täynnä kun yön johdossa lepää. Luotan että matkaan päästään kivuttomasti. Dieseleillehän nämä kelit alkavat olla kovia varsinkin kun arktista talvilaatua ei juuri Oulun eteläpuolella ole myynnissä.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
-16 astetta nyt. Kun jotain puuhasi pitkin pihaa, ei tuottanut ongelmaa. Paikallaan voi tulla vilu.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei ole dramatiikkaa. Ihan Suomen sydäntalven kelejä. Tuota uudehkoa Volvo v60 plugaria toki ei ole testattu vielä 30 asteen pakkasessa. Saas nähdä miten aamulla hörähtää kun noissahan ei varsinaista moottorilämmitintäkään ole. No ajoakku ainakin on täynnä kun yön johdossa lepää. Luotan että matkaan päästään kivuttomasti. Dieseleillehän nämä kelit alkavat olla kovia varsinkin kun arktista talvilaatua ei juuri Oulun eteläpuolella ole myynnissä.
Eikö siinä V60 plugarissa ole polttoainetoimista lämppäriä? Omassa XC60 plugarissa löytyy ja hieno lähteä pakkasaamuisin liikkeelle, kun auto lämmin sisältä ja lasit liki puhtaat.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Ei näillä, nyt luvatuilla, mahdollisilla pakkasilla ole vielä mitään ongelmia. Ihan perus-Tammikuun pakkasia.
Nyt kun on pitkin iltaa käynyt tuossa pihalla raketteja katsomassa, niin yhtään ei tuntunut liian kylmältä, vaikka mittari näyttää -15 astetta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eikö siinä V60 plugarissa ole polttoainetoimista lämppäriä? Omassa XC60 plugarissa löytyy ja hieno lähteä pakkasaamuisin liikkeelle, kun auto lämmin sisältä ja lasit liki puhtaat.

On siinä lisälämmitin toki sisätiloihin. Toimii ajoakulla ja moottorilla mutta itse moottoria ei taida mikään lämmittää ennen käynnistämistä.

Tosin eihän lohkolämmittimiä ole ollut autoissa enää vuosiin,jotain säteilylämmittimiä jossain vaiheessa. En tiedä onko dieselit mitenkään eri tavoin valmisteltu kylmäkäynnistyksiin kun ovat paljon herkemmällä.
 
Viimeksi muokattu:

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jäipä vanhahko bensafarkkuni eilen pihaan. Hain tänään uuden akun. 100 ah on ehkä hieman liioiteltu, ainakin jos entiseen vertaa, mutta nyt lähtee mukavasti tulille.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Ei muuten olisi mitään, mutta auton ovet lakkasivat avautumasta toissapäivänä. Nyt toimivat taas.

Tämän siitä sai, kun vaihtoi 2000-luvun puolella valmistettuun malliin. :D
 
Viimeksi muokattu:

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Ensin pamahti VILP:n kompressori hajalle ja parin tunnin päästä vesijohto jäässä. Nyt on lämmitys vaihdettu vastuksille ja vesijohto lämmitelty sulaksi. Pientä härdelliä siis keskiviikon ratoksi, mutta onneksi kompressori menee takuuseen ja vesijohto ei hajonnut. -25 kieppeillä pakkasta eli mikäs sen parempi ajankohta tällaisille.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Eipä oikeastaan.

Vaikkakaan tuossa autossani (hybridi Bemari) ei ole mitään moottorinlämmitintä, niin joka aamua lähtenyt kuin palmun alta käyntiin työreissuille. Kyllä saksalaiset osaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Eipä oikeastaan.

Vaikkakaan tuossa autossani (hybridi Bemari) ei ole mitään moottorinlämmitintä, niin joka aamua lähtenyt kuin palmun alta käyntiin työreissuille. Kyllä saksalaiset osaa.

On tässä joku juju. Mulla uus Volvon hybridi eikä tunnu piittaavan -35 pakkasista mitään.

Mikä tää moottorinlämmitysjuttu oikeastaan edes on. Paskoja akkuja?
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Mikä tää moottorinlämmitysjuttu oikeastaan edes on. Paskoja akkuja?
Olikohan jopa niin, että itse sähkömottorin akulla käynnistyy nuo autot? Ei sieltä siis ainakaan käynnistysvirta lopu kesken.

Ja toki nykyautoissa öljytkin sellaista vettä, että kyllähän ne voitelee paukkupakkasessakin.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Enontekiön lentoasemalla meni juuri -40,0c lämpötila rikki.

Siellä voi olla pieniä pakkasongelmia.
 

Buster

Jäsen
Lada olisi kova sana näillä keleillä.

Auton akkua latailtu täyteen kaiken varalta ja hyvin starttaa. Vähän raskaasti käy hetken kun pitkään seisonut, mutta ihmekös tuo. Ei ole tarvinnut tehdä millekään missään alex fergusoneja, eli hairdryer treatmentia, elikkäs hiustenkuivainta käyttää. *koputtaa päätä*

Eilen tuli elämäntapaintiaaneja vastaan, kun oli joku pariskunta lenkillä ja 30 astetta näytti auton mittari. Tiedä onko itsellä niin paljoa vaatteitakaan laittaa päälle, että siellä tarkenisi tallustella pingviininä. No olisi niitä kerroksia, mutta tuskin siitä nauttisi ja kunnon lenkkiä oikein voi tai kannata tehdä. Vaikka voisihan sitä käydä näin vapaapäivänä eksoottisuuden merkeissä tepastelemassa ja sitten saunaan, kun tainnut viimeksi olla joskus 2015 yhtä alhaalla mittarit. Saa sitten kehua, että hyvin siellä tarkeni. Salille ainakaan ole viitsinyt ajella, vaan kotona väännetty itseä umpisolmuun.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Dieseli ilman lohkolämppäriä lähti eilen käyntiin vain isolla lämpimästä tuodulla apuakulla tuplakaapeleilla ja silläkin piti ihan huolella pyörittää. Yhdet halvat ohuet käynnistyskaapelit akkujen välissä ei riittänyt mutta onneksi varastossa oli kahdet . Normaalipakkasilla (vähemmän kuin -20) hörähtää käyntiin kertapyöräytyksellä. Ilmeisesti jossakin lämpötilassa ei ruisku saa enää palamiskelpoista seosta aikaiseksi ja sitten ei normaali pakkasessa seissyt akku riitä vaikka se olisi hyväkuntoinenkin.
 

bart

Jäsen
Ei muuten olisi mitään, mutta auton ovet lakkasivat avautumasta toissapäivänä. Nyt toimivat taas.
Itselläni oli samantyyppinen ongelma maanantaiaamuna. Uudehkossa Volvossa vain matkustajan puolen etuovi sekä peräluukku avautuivat ulkopuolelta. Muut kolme ovea sai kyllä sitten sisäpuolelta pukattua auki eli jäässä tuskin olivat..
Eilen tuli elämäntapaintiaaneja vastaan, kun oli joku pariskunta lenkillä ja 30 astetta näytti auton mittari. Tiedä onko itsellä niin paljoa vaatteitakaan laittaa päälle, että siellä tarkenisi tallustella pingviininä.
Aikanaan nuorempana tuli monesti käveltyä töihin n. 3km matka kaikkein kylmimmillä ilmoilla kun ei raaskinut autoa startata. Lämpimimillä keleillä mentiin sitten autolla.. Toppahousut ja yksi ylimääräinen paita talvitakin alle + paksut kintaat ja pipo. Selkähän siinä aina kastui ennen kuin oli työpaikalla vaikka naama olikin kovilla. Nykyäänkin tykkään käydä kävelyllä tällaisilla 30 pikkupakkasilla - toki tällä kertaa on jäänyt väliin kun sitkeä räkätauti on vaivannut jo useamman viikon ajan.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Helppo ratkaisu naamaongelmiin on ostaa kypärähuppu. Ei tarvitse olla edes mikään vuorattu talvimalli vaan ohut kesäversiokin on ihan riittävä. Valkkaa vaan sellaisen, jossa silmien ja suun aukko ei ole liian suuri.
 

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Eilen tuli elämäntapaintiaaneja vastaan, kun oli joku pariskunta lenkillä ja 30 astetta näytti auton mittari. Tiedä onko itsellä niin paljoa vaatteitakaan laittaa päälle, että siellä tarkenisi tallustella pingviininä. No olisi niitä kerroksia, mutta tuskin siitä nauttisi ja kunnon lenkkiä oikein voi tai kannata tehdä. Vaikka voisihan sitä käydä näin vapaapäivänä eksoottisuuden merkeissä tepastelemassa ja sitten saunaan, kun tainnut viimeksi olla joskus 2015 yhtä alhaalla mittarit. Saa sitten kehua, että hyvin siellä tarkeni. Salille ainakaan ole viitsinyt ajella, vaan kotona väännetty itseä umpisolmuun.
Mitä tuolla tullut nyt koiran kanssa tallusteltua, niin eipä se kävellessä kylmä tule oikeassa vaatetuksessa. Itse asiassa eilen tein pukeutumisvirheen ja puolikas kävelylenkistä piti kävellä takki auki.

Lähinnä harmittaa, kun pitää koiran takia pitää lenkit lyhyenä. Sattuu olemaan tuollainen aluskarvaton malli, niin ei oikein ole talveen tehty. Pakkasella olisi jotenkin rauhallinen fiilis käveleksiä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Oma autoni käynnistyy ihan nätisti ja Eberi hoitaa esilämmityksen, mutta sähköt siinä ei tykkää pakkasesta. Tai jokin järjestelmähäiriö tulee kylmällä säällä. Milloin sanoo renkaiden olevan tyhjät, milloin vaihteet ei kuulemma toimi, joskus radio pysyy hiljaisena. Ja sitten kohta taas kaikki on ihan kunnossa.

Mutta pois en vaihda, kun muuten on just passeli auto meille.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Maanantaina auton ovet ei suostuneet aukeamaan, kun pakkasta oli 30 astetta. Autossa on keskuslukitus ja pakkanen jäädytti lukot ihan totaalisesti. Aina kun yritti avaimen napista avata, niin menivät uudestaan lukkoon. Sitä sitten kesti koko päivän.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Oma autoni käynnistyy ihan nätisti ja Eberi hoitaa esilämmityksen, mutta sähköt siinä ei tykkää pakkasesta. Tai jokin järjestelmähäiriö tulee kylmällä säällä. Milloin sanoo renkaiden olevan tyhjät, milloin vaihteet ei kuulemma toimi, joskus radio pysyy hiljaisena. Ja sitten kohta taas kaikki on ihan kunnossa.

Mutta pois en vaihda, kun muuten on just passeli auto meille.
Kuulostaa ihan ranskalaiselta autolta. Ominaisuuksia nuo on niissä eikä vikoja.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kanoille piti hommata lisälämmitin, kun mittari näytti enää +2 ja lattian rajassa alkoi juomavesi mennä hileeseen. Kanat kestävät kyllä nollan tienoilla olevia lämpötiloja, mutta juomavettä pitää olla aina saatavilla. Nyt lämpötila kanakopissa on +12 ja sähköä menee jonkin verran enemmän, mutta ei auta!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös