Asenne ja pukeutumiskysymyshän tämä oikeastaan on. Ei parikymmentä pakkasastetta ole oikeastaan lämpötila eikä mikään, ei se elämää kauheammin hankaloita. Ainoa pieni haitta on se, että pyörä kulkee nihkeämmin ja saa polkea hiukan rajummin jotta pääsee eteenpäin pakkasen kangistamalla kulkuvälineellä.
Nykyiset vajaan parinkymmenen asteen pakkaset ainakin minun elämääni hankaloittavat. Keuhkoputket ärsyyntyvät pakkasilmasta ja astmaoireiden määrä lisääntyy. Kuiva sisäilma yhdistettynä kovaan pakkaseen ulkona repii myös nenän limakalvoja päreiksi, verta sieltä nytkin niistäessä tihkuu.
Kehno verenkiertoni (kiitos betasalpaajien popsimisen ynnä muun, mikä alentaa keinotekoisesti pulssia ja verenpainetta) takaa myös sen, että sormet ovat paleltumisvaarassa jos ulkona joutuu pidempään kökkimään. Siksi vältän kovemmilla pakkasilla ulkona oleilua ja ulkoilua.
Ei ole minulla kyse liian vähäisestä pukeutumisestakaan. Eilenkin paksu toppatakki, paksu pipo, kahdet hanskat (neulehansikkaiden päällä lampaanvillalla vuoratut talvinahkahansikkaat), tuhti kaulahuivi, paksu huppari paidan päällä, pitkät kalsarit, paksut farkut ja talvisaappaat. Luulisi riittävän, mutta kun ei riitä.
Nyt ei tosin onneksi ole vielä mitään lääkärin ulkonaliikkumiskieltoa kuten muutama talvi sitten, jolloin olivat hirmupakkaset ja sitä edeltäneen keuhkokuumeen toipumisjakso. Silloin en saanut viedä edes roskapussia ulos. Tosin ei minun erityisesti tarvitse pakottaa itseäni jäämään sisälle töistä tultuani, se sujuu varsin luonnostaan. Katsotaan ulkoilua ja ulkoliikuntaa uudestaan sitten joskus maaliskuussa. Pyörän satulaan uskaltaudun luultavasti pääsiäisen ja vapun väliaikana.
Pikkupakkaset ovat kyllä ihan mukava vaihtoehto talven keleille, sääli, ettei sellaisia nykyisin enää valmisteta. Ainoat vaihtoehdot ovat joko epäluonnollinen, iankaikkisesti jatkuva sadekeli +7 asteen lämpötilalla ja myrskytuulella tai sitten kuin nappia painamalla iskevä -18 asteen pakkanen. Mitä tapahtui 5-10 pakkasasteen "raikas talvisää"-keleille? Sellaiset eivät ärsytä keuhkoja, ja sormistakin on jäljellä muuta kuin valkoiset, huurteiset kalikat. Vähän alle kymmenen asteen pakkasessa jopa minun on tunnettu ja tiedetty tekevän vaikkapa puolen tunnin kävelylenkkejä ulkona.