Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Pakkasongelmia?

  • 127 059
  • 559

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ajoin hetki sitten Lahdenväylää pitkin pohjoisesta keskustan suuntaan. Väli KehäIII - KehäI oli aika karua katseltavaa. Tuli mieleen kuvat Raatteentien tuhotuista kolonnista.

Neukuilla vain ei olut Audeja ja Bemareita.

Muksut heitin kouluun autolla tuossa klo 8 aikaan. Keli oli kyllä hirveä. Pyyhkijät jäätyivät asap jne. Lähellä oli Bayerische Motor Werkilla peräänajo, mutta väistin luodin. Ihmiset ajoivat Itäväylällä n. 40 km/h. Oikein. Näkyvyys n. 5 metriä. BMW:llä/Audilla toki voi ajaa 80 km/h, koska kuolemattomuus.

Himaan tullessa oli sellainen Bon Voyage fiilis. Sihautin pintin laadukasta virolaista olutta heti ja pysyin loppupäivän neljän seinän sisällä. Profit...
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Vaimon sisko perheineen lähti iltapäivällä kohti pääkaupunkiseutua viikonlopun viettoon, tästä Joensuun kyljestä. Jo ennen Varkautta baijerilainen sitten hyytyi, ja arvatkaas kuka joutui vetämään palttoota niskaan ja hakemaan koko poppoon takaisin Karvion Nesteeltä? Jep, ihan oikein.

Piti kärvistellä tämä ilta selvin päin, mutta reissun jälkeen koukkasin Alkon kautta kotiin. Pakkanen on siis syypää viinanjuontiini.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Vaimon sisko perheineen lähti iltapäivällä kohti pääkaupunkiseutua viikonlopun viettoon, tästä Joensuun kyljestä. Jo ennen Varkautta baijerilainen sitten hyytyi, ja arvatkaas kuka joutui vetämään palttoota niskaan ja hakemaan koko poppoon takaisin Karvion Nesteeltä? Jep, ihan oikein.
Sisko lähti perheineen kohti pääkaupunkiseutua viikonlopunvietosta ja baijerilainen hyytyi keskelle korpea. Kukakohan saa hakea webaston varassa värjöttelevät sieltä kairasta?

Olen sivullinen uhri kuten Evil. Ota minunkin puolesta.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Joo-o. Vaimon italianihmeen vaihteisto niin kohmeessa että auto yrittää liikkeelle vapaalla käynnistettäessä. Kytkimen vaikutus minimaalinen :-)
Itseasiassa tämä ongelma ei ole mitenkään kytkimen. Ilman vaihdetta eteenpäin yritys johtuu siitä, kun kytkinpoljin nostetaan ylös, niin kytkinakseli lähtee pyörimään samaa vauhtia kuin kampiakselikin. Ja kun vaihteiston öljyt ovat erittäin jäykkiä, ne saavat aikaan kitkan jonka avulla toisioakseli yrittää lähteä pyörimään, vaikka mikään vaihde ei ole kytketty päälle. Ihan hetken kun öljy pyörii laatikossa, niin se lämpenee ja tämä "ominaisuus" katoaa.

Saisko lohkolämmittimen vaihdelaatikon kylkeen kans?
Kyllähän laatikon kylkeen pystyy asentamaan vastuksia, joiden turvin se saadaan lämpeämään. Joissakin laatikoissa on myös samanlainen vesiprikka, joka löytyy kaikista moottoreista, ja niihin se plokilämmitin asennetaan. Käytännössä aika turha hankinta, eikä juurikaan maksa takaisin itseään jos ajatellaan paljonko se kuluttaa sähköä.
Tulis jo kesä ja SC finaalit.
Sama, vaikka SC-finaalit eivät itseä kiinnostakkaan.
Muita ongelmia ei ole ollut autojen osalta vielä kuin se, että tyhjäkäynti hävisi autosta hetkellisesti kokonaan. Vähän aikaa parkissa ja meno jatkui sen jälkeen taas normaalisti, liekö tuolta jotain jäätynyt. En tosin tiedä autoista käytännöstä mitään mutta luulen, että joku tyhjäkäyntimoottori tai vastaava ei vaan tykännyt kylmästä.
Ei autossa ole mitään tyhjäkäyntimoottoria. Ruiskukoneissa boksi säätää tyhjäkäyntiä, ja sen pitäisi hoitaa asia kuntoon joka olosuhteessa. Niissä voi olla erilaisia ohjelmia, ja joku perusohjelma saattaa pudottaa kierroksia liiaksi vaikka kone ei ole lämmennyt ollenkaan. Tällöin tulee esiin näitä tyhjäkäyntiongelmia. Sitten ne poistuvat kun kone lämpeää tarpeeksi ja käy näin helpommin tyhjäkäynnillä.
 

Reilander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja sen häijyt haittalevyt
..Ei autossa ole mitään tyhjäkäyntimoottoria. Ruiskukoneissa boksi säätää tyhjäkäyntiä, ja sen pitäisi hoitaa asia kuntoon joka olosuhteessa...

Onpas, ainakin puhekielellä ilmaistuna.
Tyhjäkäyntimoottoriksi kutsutaan venttiiliä, joka tyhjäkäynnillä säätää ilman virtausta ohi kaasuläpän ruiskuboxin ohjaamana.
 

Reilander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja sen häijyt haittalevyt
Pakkasongelmiakin on, autoni akkumulaattori osoittaa hiipumisen merkkejä yli 20:n asteen pakkasissa.
Vielä on käyntiin lähtenyt, joskin kovin vaivalloisesti.
Ei kyllä uuttakaan suuttaisi ostaa, joten asseroisin ctecin näppärän pikaliittimen akun napoihin, jolloin laturin saa kätevämmin kiinni.

Keskuslukkokin pränkkää välillä, vaan eihän täällä maalla ovia tarvitse lukkoon laittaakaan.
 

Rocco

Jäsen
Oma 90-luvun Farmari-Volvo ei ole moksiskaan pakkasista. Käynnistyy sekunnissa, laturi vinkuu sekunnin tai pari, sitten sekin hiljenee. Lämmintä pukkaa muutamassa minuutissa. Ainut mikä autossa on kohmeessa, on kuski.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Ihmettelin aamulla, kun piti etsiä kylmästä ulkovarastosta autoon tehokkaampi sisätilanlämmitin ja reilun viiden minuutin etsimisen jälkeen sormet olivat yllättävän kohmeessa. Löysin lämppärin ja takaisin sisälle katsomaan lämpömittaria.

-30,3c yllätti ainakin minut, kun ajattelin ulkona olevan viimeaikainen perus -18c.

Siperia opettaa, sais tulla jo Juhannus.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helsingissä ilmatieteenlaitoksella Kumpulassa vain -25,2. Voisi lähteä äänestämään. Se varmaan herättää? Varsinaisia ongelmia ei vielä ole. Saksalainen autokin on piuhan päässä ja toivottavasti hörähtää käyntiin.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Ainoa pakkasongelma oli viime yönä kun -35 asteessa autolla kiitäessä varpaat meinasivat jäätyä. Joensuun ja Outokummun välissä tuli koettua tuo henkilökohtainen pakkasennätys.

Just täräytin auton käyntiin kylmänä, mittari näyttää -32. Wanha kunnon isolohko-mb...
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo oon täällä Pohjois-Suomessa kiertelemässä. Samalla oli hieman tarkoitus mennä myös Kuusamoon mökille, mutta taitaa nyt jäädä väliin. Mökki kun on jääkylmä, ja tuolla suunnillahan niitä kovimpia pakkasia on mittailtu. Eilen oli kuulemma siellä suvun mökkikylässä ollut -37 astetta. Tai kyllähän sen mökin nyt tietenkin lämpimäksi saisi, mut...
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jep jep. Auto seissyt viikon parkkipaikalla, eikä inahtanutkaan, kun yritin käynnistystä. Akku tyhjänä. Ei muuta kuin soitto faijalle ja kaapelien avulla auto helposti käyntiin. Pari tuntia ehtii akkua pitää latauksessa, toivottavasti ehtii tarpeeksi latautua. Suurempi ongelma on keskuslukituksen kanssa. Lukkoon ei naksahda kuin kuskin ovi, apukuskin puolelta kun nostaa kahvaa, niin aukeaa kuskin ovenkin lukitus. Kaikki ylimääräinen lähtee tänään autosta sisälle, toivotaan ettei kukaan saa päähänsä kokeilla auton ovia.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Kaikki ylimääräinen lähtee tänään autosta sisälle, toivotaan ettei kukaan saa päähänsä kokeilla auton ovia.
Kovissa pakkasissa on se hyvä puoli, että ikkunat ovat silkkaa joelhallikaista, joten sisälle ei näe. Minulla jäätyi A4:n viime talvena kovilla pakkasilla keskustaan, eikä se helvetin sähköihme antanu avainta virtalukosta ulos. Siellä se oli vuorokauden lukitsemattomana ja ainoastaan lompakon ja avaimen kannan otin mukaan kun auton sinne jätin.

Ei siellä mikään laitapuolen kulkija ollut autossa käynyt, kun ei sinne sisään edes nähnyt sen jään läpi. Mistäpä sitä arvaisi reilun vuoden vanhaa autoa lähteä keskustassa koplaamaan.
 

Benn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Arsenal, Stars, Hahl, Wilshere, Roussel
2pv oli baijerilainen paikallaan, tänään aamulla ei lähteny sitten enää käyntiin. Kaapeleilla saatiin käyntiin. Mitenhän tuo nyt oikein menee, että kannattaako sitä pitää kaikki penkin ja takalasin lämppärit päällä vai häh? Mitään en autoista tiiä sen takia ajanki baijerin ylpeydellä
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos akku on hyytynyt ja se on kaapeleilla saatu käyntiin niin suosittelen autolla pientä lenkkiä (=ajetaan auto kunnolla lämpimäksi) tasanopeudella ilman mitään sähkölaitteita, ts. radiot, istuinlämppärit, ilmastoinnit, takalasin lämmittimet jne. kiinni.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Eilen sattui silleen, että olimme emännän kanssa molemmat töissä lauantaina (surkeaa, tiedän) mutta pojan piti päästä hallille ja nousta bussiin pelireissulle. Ei hätää, isovanhemmat apuun. Vaan kun lähtö lähenee, niin puhelin soi. Auto on ollut pihalla pari päivää ja ei suostu inahtamaankaan isäni ilmoittaa. No worries, onneksi appiukko asustaa myös lähistöllä. Hänellä on myös uusi Toyota, joka on valmiiksi johdon päässä. Appiukko lupaa tottakai lähteä saman tien. Vaan mitäs sanoo appiukon Toyota? Ei mitään, akku on tyhjä. Perhana, ei muuta kuin soittamaan tuuraajaa hetkeksi paikalle, pitää lähteä itse. Yönsä tallissa viettävä diesel Mondeo lähtee toki käyntiin jopa ilman webastoa, koska ei ole vielä montaa tuntia ajon jälkeen palellut, joten poika ehtii kuin ehtiikin hallille ja bussiin (ja pelaa äärimmäisissä olosuhteissa vanhassa kuplahallissa voittoisan pelin- pakkasta on sisällä ainakin yhtäpaljon kuin ulkona). Firmaan palatessani tuurajaksi kaavailemani henkilö pahoittelee, ettei päässytkään, koska auto ei inahtanutkaan. Ei kai siinä. Ei mennyt firma nurin kuitenkaan ja Mondeon webaston ajastin kohdalleen, jotta illalla päsee kotiin. Mutta ilmeisen kylmää on, nykytekniikalle.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Auton akku sanoi eilen sopimuksensa irti. Oli auto parkissa Urheilukadulla Talviklassikon aikana. Siinä mietin että mitähän nyt. Vieressä kiukkuinen vaimo ja itkevä muksu. Käynnistyskaapelit oli takakontissa ja pysäytin lennosta auton ja kysyin naiskuskilta, että et viittis virtaa antaa? Tämä suostui ja veti auton parkkiin oman autoni viereen. Tässä vaiheessa kävi ilmi, että Jokerikannattajastahan oli kyse. Itselläni HIFK:n pipo päässä. Naishenkilö kysyi: "voit varmaan kertoa paljonko peli päättyi?" Vastauksen kuultua tuli vain, että voi vittu ja sitten laitettiin auto käyntiin. Kiittelin ja matka jatkui. Huomenna ostamaan uusi akku. Latasin sen vasta kaksi päivää aikaisemmin, joten finaalissa taitaa olla.
 

Ramses

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joka talvinen riesa, eli keittiöstä jäätyi putki. No onneksi on muoviputki suojaputkessa niin ei muuta kun imuri muutamaksi minuutiksi suojaputkeen kiinni niin vesi virtaa taas.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos kyseessä on Fiesta about vm 92-02 tai jotain, niin niissä taitaa olla tyyppivikana sen lämpötilanamiskan sähköisen ohjauksen (ns. HCV) rikkoutuminen.

Joskus näköjään on hyötyäkin siitä, että pitää kovaa meteliä ongelmistaan. Kiitoksia arvon palstaveli, vika löytyi ja sain auton lämpimäksi heti ohittamalla tuon hcv:n takana olevan venttiilin. Se oli siis jumissa, ei päässeet nesteet kiertämään. Nyt vain varaosa jostakin tilalle, niin auto on kuin uusi...

Kun vielä talo kestäisi pakkaset, niin hyvä olisi. Keittiöön ei ole kolmeen päivään tullut vettä, toivottavasti tänään aukeaa ilman lämmetessä.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Venäjän kaasutoimitukset alkaneet jälleen yskiä.

Eli ne joilla edullisimmat sopimukset kokevat ongelmia, vaikka perimmäinen syy taitaa tällä kertaa olla ihan aidosti Venäjän resursseissa pistää kaasua liikkeelle. Mutta Suomen osalta toimituksiin tuskin tulee ongelmia tälläkään kertaa.

Kuinka paljon toimitukset Saksaan ovat kasvaneet?
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Perskele, eilen palattiin kahden viikon lomalta Vantaan kentälle. Diesel Mondeo oli kiltisti parkkitalossa ja käynnistyi laakista. Mutta mutta, pari-kolme minuuttia senjälkeen alkoi kierrokset uupua ja hehkun valo vilkkua.

Tätä jatkui vartin, aina välillä tyhjäkäynnillä moottoria lämmittelin ja odottelin polttoainesuodattimen sisällä olevan jäätipan sulamista.

No sulihan se lopulta ja varmuuden vuoksi ajoin Vantaan Automaalle. Siellä ystävällisesti katsoivat saman tien vikakoodit pois ja tsekkasivat että löpöä virtaa suodattimesta kuten pitääkin. Upeaa palvelua kesken iltapäivän!

No tulipa opittua, että älä jätä autoa puolella tankilla talvella kahdeksi viikoksi seisomaan pakkaseen. Mistäs sitä osasikaan odottaa liki -30 lämpöjä. Oma tyhmyys.....
 

scholl

Jäsen
Perskele, eilen palattiin kahden viikon lomalta Vantaan kentälle. Diesel Mondeo oli kiltisti parkkitalossa ja käynnistyi laakista.

Mistäs sitä osasikaan odottaa liki -30 lämpöjä. Oma tyhmyys.....

Mielestäni parkkitalossa autot pitäisi olla lämpimässä. Siitä maksaa kuitenkin ihan riittävästi per päivä. Se on eriasia ne ulkoparkit. Mulla oli eilen auto P1:ssä, joka on oikeasti ihan simokallis, eikä auto ollut lämpimässä siltikään.
 

Fat Mark

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Boston Bruins, Nott'm Forest
Ajattelin herättää pikkupakkasten myötä myös tämän ketjun ylös, eli onko kellään jatkislaisella kokemuksia tällaisista starttiapu (APUKÄYNNISTIN STARTTIAPU 12V - Löytötavaratalo) laitteista. Googettelin hieman ja tuloksena oli kertomuksia hajonneista latureista ja muista ongelmista, mutta minusta tuollainen laite olisi kuitenkin hyvä hätävara auton perällä, jos esim. valot ovat jääneet päälle.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ajattelin herättää pikkupakkasten myötä myös tämän ketjun ylös, eli onko kellään jatkislaisella kokemuksia tällaisista starttiapu laitteista. Googettelin hieman ja tuloksena oli kertomuksia hajonneista latureista ja muista ongelmista, mutta minusta tuollainen laite olisi kuitenkin hyvä hätävara auton perällä, jos esim. valot ovat jääneet päälle.

Kokemusta on boostereista kyllä, joskaan ei noin pienestä. Epäilyttävän halvaksikin sanoisin, kun pienikin kunnon akku maksaa jo useamman kympin. Toimiva systeemi tuollainen boosteri on eikä ole mitään ikinä hajonnut. Ne laitteet on kyllä olleet useamman satasen hintaisia, ja kuorma-autotkin käynnistäviä, möhkäleitä, joissa on pyörät alla. Ei tuota kokeilemalla paljon ainakaan häviä ja voi sen sitten palauttaa jos ekalla kerralla rikki kärähtää:)

Täyteen ladattu kuorma-auton akku ja paksut kaapelit takaluukussa on ollut tarvittaessa oma boosterini talvisin, ja käytännössähän tuo on ihan sama setti mutta vaan muovikuorissa.

En kyllä tajua mikä tuollaisen käytössä jotain hajoittaisi, kun ei pitäisi ainakaan mitään uusintakaan informaatioteknologiaa häiritseviä virtapiikkejä tulla, niin kuin toisesta autosta virtaa antaessa voi käydä.
Toisaalta olen kyllä uusistakin autoista virtaa antanut ja niihin sitä ottanut, eikä ole ikinä mitään kummallista tapahtunut kaikesta pelottelusta huolimatta. Liekö vaan hyvää tuuria ja palaa ensi kerralla molemmat biilit...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös