Pad- ja Tab-laitteet

  • 265 424
  • 1 076
Itse saan töissä leikkiä näillä iPad1-3 sekä Samsung Galaxy Tab -laitteilla ja mielestäni ne on vain leluja. Ei niillä voi kuitenkaan korvata läppäriä tai sitten soittaa. iPad toimii jonkun iltalehden selailussa ihan ok jos ei vain tartte alkaa kirjoittelee mitään. Yliarvostettuja ja ylihinnoiteltuja laitteita, pyh!
Noin kuukauden ollut iPad käytössä ja tänä aikana käyttänyt omaa kannettavaani ehkä viisi kertaa. Mielestäni tabletti paljon kätevämpi surffatessa, johon suuri osa ajastani menee. Kirjoittaminen onnistuu melko vaivattomasti, toki jos pitkiä tekstejä kirjoittaa, sitten läppäri parempi. Mahtava vehje, sanon minä!
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Ei älypuhelimia pidä verrata läppäreihin, sama pätee tab- ja pad-laitteisiin. Eivät korvaa toisiaan, vaan täydentävät eri tilanteissa hyvin koko paketin, johon kuuluu puhelin, tablet, läppäri ja pöytäkone. Kaikille on tilaa, jos miettii omat käyttötavat loppuun saakka ja rahaa ei kulu liian paljon, jos ostaa sopivalla hetkellä itselle parhaat laitteet järkeviin hintoihin, vaikka hankkisi puhelimen, tabletin (tai iPad), läppärin ja pöytäkoneen. Puhelin voi olla halpa dumb- tai kalliimpi älypuhelin, käytön ja mieltymysten mukaan. Tablet voi olla halpis 7 tuumalla tai iPad jne...
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Johannes, totta, kaikille laitteille kyllä löytyy jonkin sortin spesiaali käyttökohde. Pöytäkone edelleen paras pelialusta, läppäri ihan kuningas etätöissä ja paltsuissa, Pad ja Tab-laitteet sitten vapaa-ajan käytössä ja älypuhelimella voi sitten surffata vaikka lätkäpelissä erätauolla tai kattoo vaikka postit. Jotkut meistä lukee vielä ihan paperilehtiäkin. :)
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Mulla ei ole tarvetta iOS tai Android -alustaisille tableteille kun ne eivät tarjoa isompaa näyttöä lukuunottamatta mitään uutta älypuhelimeen verrattuna. Turhia kapistuksia IMO.

Sen sijaan W8-tabletteja odotan innolla. Suht innovatiivinen käyttöjärjestelmä ja niillä pystyy tekemään ihan oikeasti jotain järkevääkin. Oli sitten RT- (ARM) tai x86-alustalla. UI:ssa on paljon käytetty hyödyksi näytön reunoja ja ajateltu asiaa pidemmälle kuin vain mitä näytössä näkyy. Parin viikon päästähän tuo virallisesti lanseerataan.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Millaiset noiden 3g laitteiden karttaohjelmat ovat Androidilla? Toimiiko niissä navigointi. Olen ihan pihalla näiden tablettejen kanssa. Harkitsen hankkimista ja navigointi olisi tietty plussaa.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Millaiset noiden 3g laitteiden karttaohjelmat ovat Androidilla? Toimiiko niissä navigointi. Olen ihan pihalla näiden tablettejen kanssa. Harkitsen hankkimista ja navigointi olisi tietty plussaa.

GoogleMapshan otti Suomessakin betaversiona navigoinnin käyttöön keväällä tms. Eipä siinä paljon muuta nykyään juuri tarvita.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Millaiset noiden 3g laitteiden karttaohjelmat ovat Androidilla? Toimiiko niissä navigointi. Olen ihan pihalla näiden tablettejen kanssa. Harkitsen hankkimista ja navigointi olisi tietty plussaa.

GoogleMapshan otti Suomessakin betaversiona navigoinnin käyttöön keväällä tms. Eipä siinä paljon muuta nykyään juuri tarvita.

Ja täysiverisen navigaattorisoftan offline-navigoinnilla voi ostaa playstoresta alle 20€:lla.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Johannes, totta, kaikille laitteille kyllä löytyy jonkin sortin spesiaali käyttökohde. Pöytäkone edelleen paras pelialusta, läppäri ihan kuningas etätöissä ja paltsuissa, Pad ja Tab-laitteet sitten vapaa-ajan käytössä ja älypuhelimella voi sitten surffata vaikka lätkäpelissä erätauolla tai kattoo vaikka postit. Jotkut meistä lukee vielä ihan paperilehtiäkin. :)

En ole Johannes, vaan joku paljon komeampi, mutta vastaan silti. Hymiö.

Itse asiassa Pad ja Tab -laitteet pääsivät yllättämään minut totaalisesti käytöltään. Ennen tabletin hankintaa olin asennoitunut juuri noin. Se tuntui turhalta kapistukselta. Ehkä se sitä onkin sikäli, että sillä ei ole mitään korvaamatonta käyttötarkoitusta, mutta mikäli elektronisten laitteiden käyttötunteja alettaisiin listaamaan, niin Tabi menee ihan kärkipäähän kodin laitteista (ohi mm. pöytäkoneen, älyluurin ja television). Ainoastaan läppäriä käytän aktiivisesti enemmän, johtuen mm. opiskeluista, keskustelupalstoilla trollailusta, kommunikoinnista ym kirjoittaista vaativien hommien takia.

Toinen minut yllättänyt asia tableteissa on niiden soveltuvuus vanhusten ym tietotekniikasta muuten vieraiden ihmisten käyttöön. Isovanhemmat käyttävät ipadia satunnaiseen surffailuun, navigointiin, Skypeen ulkomaansukulaisia varten ja tablettiverkkopankin käyttökin on heille helpompaa kuin perinteisen nettipankin. E-kirjoista, peleistä (pl. pasianssi) he eivät sentään vielä ole innostuneet.
Kosketusnäyttöön pohjautuvat ohjelmistot ovat suorastaan nerokkaita tältä kantilta katsottuna. On huomattavasti luontevampaa käyttää laitetta koskettamalla sitä mitä haluaa tehdä kuin opettelemalla omituisia näppäinkomentoja, käynnistysvalikkoja ym.
 
Pitkään olin itsekin sitä mieltä että tabletille ei minulla ole käyttöä. Sitten alkoi tulla Androidpuolelta laadukkampia vaihtoehtoja ja samaan aikaan kevyen laitteen tarve kasvoi. Pitkään mietin 10 tuumaista tablettia näppistelakalla, mutta hypistelyjen jälkeen mikään ei sytyttänyt. Lopulta kokeilin liian pienenä pitämääni 7 tuumaista ja huomasin kuinka näppärän kokoisia laitteita nämä ovat.

Päädyin sitten ostamaan kevyen 13 tuumaisen läppärin, joka taipuu vähän raskaampaankin käyttöön, sekä Google Nexus 7-tabletille enemmän kodin viihdelaitteeksi. On kyllä minulle tarkoituksenmukainen valinta.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Nyt kun on alkanut himottamaan ostaa Tab/Pad. Missä näistä laitteista on sim kortti paikka? Vai onko joissain jo 3G homma sisäänrakennettuna?

Mitään suositteluja?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Mikä on budjetti ostolle ja mahdollisille yhteyskustannuksille.
Tarvitseko oikeasti mobiilidatayhteyttä vai riittääkö lähiverkko sittenkin.
Haluatko n. 7 vai n. 10 tuuman näytön.
Pitääkö olla paras laite vai riittääkö "riittävän hyvä omaan käyttöön".
Oletko ostamassa jo myynnissä olevista laitteista vai jaksatko odottaa esim. tammi-maaliskuulle 2013.
Haluatko nähdä laitteen ensin kaupassa vai tilaatko laitteesi suoraan nettikaupasta.
Onko oma mielenkiinto älypuhelimissa Apple-, Android- vai Win8-tyylinen.

Kun esim. nuo asiat selvittää itselleen, niin voi rajata jollain tapaa laitteita, joista on kiinnostunut tai sitten ostaa iPadin, kuten toistaiseksi vähintään yli 50% ostajista tekee, ajattelematta päätöstään yhtään tai kovin paljon. Ipadin kanssa ei voi mennä ostos pieleen, mutta onko se itselle sopivin laite, on toinen juttu.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Mikä on budjetti ostolle ja mahdollisille yhteyskustannuksille.
Tarvitseko oikeasti mobiilidatayhteyttä vai riittääkö lähiverkko sittenkin.
Haluatko n. 7 vai n. 10 tuuman näytön.
Pitääkö olla paras laite vai riittääkö "riittävän hyvä omaan käyttöön".
Oletko ostamassa jo myynnissä olevista laitteista vai jaksatko odottaa esim. tammi-maaliskuulle 2013.
Haluatko nähdä laitteen ensin kaupassa vai tilaatko laitteesi suoraan nettikaupasta.
Onko oma mielenkiinto älypuhelimissa Apple-, Android- vai Win8-tyylinen.
.

Budjettia ei ole. Tarvitsen myös mobiilidatayhteyden. Riittävän hyvä pitää olla :D. jo myynnissä olevista laitteista ajattelin ostaa, toki riippuu myös mitä lähiaikoina on tulossa myyntiin. Tilaan nettikaupasta. Olen tottunut Androidiin mutta vaihto Appleenkaan en pidä mahdottomana.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Budjettia ei ole. Tarvitsen myös mobiilidatayhteyden. Riittävän hyvä pitää olla :D. jo myynnissä olevista laitteista ajattelin ostaa, toki riippuu myös mitä lähiaikoina on tulossa myyntiin. Tilaan nettikaupasta. Olen tottunut Androidiin mutta vaihto Appleenkaan en pidä mahdottomana.

Omat kokemukset rajoittuvat iPadeihin, jos rajataan lähiverkkolaitteet pois harkinnasta. Uusi iPad 16 Gb mobillidatalla maksaa n. 600 euroa ja se on kelpo laite omassa käytössäni, mutta kannattaa käydä jossain kaupassa kokeilemassa myös Android-tablet laitteita, jos ne sittenkin sopivat käyttöösi paremmin kuin iPad. Win 8-laitteet tulevat parin viikon sisäälä myyntiin, mutta milloin niitä saa Suomen kaupoista, on toinen juttu. Lisäksi, pian kaupoissa on paljon Android 4.1x-tablet-laitteita ja muutaman viikon päästä todennäköisesti myös Applen iPad mini, joten ei tämä ihan helppoa ole, jos kysytään, että mikä kannattaisi ostaa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ja kannattaa miettiä onko turha maksaa 3g-ominaisuudesta mitään jos kännykällä saa jaettua wlanin läppärille.
 

voittamaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Ja kannattaa miettiä onko turha maksaa 3g-ominaisuudesta mitään jos kännykällä saa jaettua wlanin läppärille.

Itse suosittelen tätä kännykän verkon jakamista. Olen katsonut automatkalla kaksi Bluesin ottelua netistä ilman pahempaa pätkimistä, eli minulla ainakin toiminut loistavasti.

Ja laitteinani ovat toimineet Samsung Galaxy S 2 ja iPad
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Itse suosittelen tätä kännykän verkon jakamista. Olen katsonut automatkalla kaksi Bluesin ottelua netistä ilman pahempaa pätkimistä, eli minulla ainakin toiminut loistavasti.

Ja laitteinani ovat toimineet Samsung Galaxy S 2 ja iPad

Mulla on sama kombo ja ei tulisi kyllä mieleenkään hankkia tabia/padia ilman 3G-mahdollisuutta, jos vehjettä meinaa käyttää muuallakin kuin himassa. Esim Samsungista akku loppuu suht nopeasti, jos satut verkon jakamisen unohtamaan päälle. Lisäksi moinen räpeltäminen edestakaisin ei oikein sovi tähän padin helppokäyttöisyyteen. Ainakaan mulle.
 

#76

Jäsen
Kaikki on suhteellista, mutta itse poimin tarjouslaarista vanhanmallisen ipadin ilman 3g:tä, kun kotona ja mökillä kuitenkin langaton ja monessa reissupaikassakin langaton löytyy. Toistaiseksi tosin monessa hotellissa harmittavasti langaton toimii aulassa sekä sen läheisyydessä, mutta huoneissa tarttis piuhan. Viime kädessä ratkaisee myös paljonko 3g-ominaisuudesta joutuisi maksamaan. Nyt osui eteen hyvään hintaan 32gb ipad 2-versio alta 400 euroa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Nyt kun on alkanut himottamaan ostaa Tab/Pad. Missä näistä laitteista on sim kortti paikka? Vai onko joissain jo 3G homma sisäänrakennettuna?

Mitään suositteluja?
Reilu kuukausi sitten tuli hankittua Asuksen Padfone. Oli tarpeen uusi puhelin ja myöskin tabletti kiinnosti, joten tuohon päädyin. Kokemukset tähän asti vallan positiivisia. Suojalaukku on iPadin vastaavaan verrattuna hiukan kömpelö, mutta hyvin sen kanssa on pärjätty.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Reilu kuukausi sitten tuli hankittua Asuksen Padfone. Oli tarpeen uusi puhelin ja myöskin tabletti kiinnosti, joten tuohon päädyin. Kokemukset tähän asti vallan positiivisia. Suojalaukku on iPadin vastaavaan verrattuna hiukan kömpelö, mutta hyvin sen kanssa on pärjätty.

Tuota olen myös itse katsellut. Oma luuri hajosi (SGS2) ja tilalle pitäisi ostaa uusi. Taidan vaan menne ensi kevääseen asti tällä wanhalla luurilla ja odottaa Padfone 2:sta.

Mites tuo padfone on sulla toiminut? Saako puhelimeen ja tablettiin omat "säädöt" vai puhelimen säädöt näkyy myös tabletissa? Oletko sen kynän hommannut?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ei ole ollut laitteen toiminnassa mitään ongelmia. Kokemusten perusteella GPS on varsin tarkka. Karttaselain-ohjelmalla on löytynyt muutamat kadoksissa olleet rajapyykit varsin kivuttomasti. Datansiirto toimii myös paremmin kuin kämpillä olevassa Optionin 3g-reitittimellä. Jonkun kerran on joutunut surffailemaan läppärillä puhelimen jakamalla yhteydellä, kun reititin ei ole yhteyttä saanut. Kynää en ole hankkinut, eikä ole suunnitelmissa ainakaan tuo asuksen oma kynä-headset viritelmä. Yhteensopivia kyniä taitaa löytyä alle kympillä muilta valmistajilta.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tabletti hankittu! Androidvehje kyseessä ja ihmettelyn aiheena toimimaton fb-chat. Ei tule ilmoitusääniä, ilmoituksia eikä näytä ketään onlinessa... mikäköhän mättää? En myöskään saa Youtubevideoita toimimaan eikä tämä anna soittaa puheluita, vaikka sim-kortti on mukana! Mitähän helvettiä, mulla on ollut androidpuhelin iät ajat, eikä mitään ongelmia ole ollut xP
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse saan töissä leikkiä näillä iPad1-3 sekä Samsung Galaxy Tab -laitteilla ja mielestäni ne on vain leluja. Ei niillä voi kuitenkaan korvata läppäriä tai sitten soittaa. iPad toimii jonkun iltalehden selailussa ihan ok jos ei vain tartte alkaa kirjoittelee mitään. Yliarvostettuja ja ylihinnoiteltuja laitteita, pyh!

Me muut saadaan leikkiä niillä ihan missä halutaan ja aika hyviksi ollaan todettu. Oma läppärinkäyttö on jäänyt täysin nollaan iPadin hankkimisen jälkeen. Toki sit löytyy kunnon pöytäkone pelaamisen kaltaiseen, tehoa vaativaan touhuun. Plus kaikki kirjoittaminen on toki miellyttävämpää tietokoneella, mutta kyllä näille tableteille paikkansa on.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Me muut saadaan leikkiä niillä ihan missä halutaan ja aika hyviksi ollaan todettu. Oma läppärinkäyttö on jäänyt täysin nollaan iPadin hankkimisen jälkeen. Toki sit löytyy kunnon pöytäkone pelaamisen kaltaiseen, tehoa vaativaan touhuun. Plus kaikki kirjoittaminen on toki miellyttävämpää tietokoneella, mutta kyllä näille tableteille paikkansa on.

Sama. Meillä himassa läppäriin ei ole juuri koskettukaan padin hankkimisen jälkeen, ja pöytäkoneenkin käyttö on vähentynyt huomattavasti. Lähinnä koneelle pitää mennä jos on suurempaa kirjoittamisen tarvetta tai jotain tekstinkäsittelyä tms. Ainakin mun makuun tää iPad on helvetin kätevä, Elisa viihteen ja Netflixin kautta pystyy katsomaan tarvittaessa leffat ja sarjatkin vaikka sängyssä maaten. Ja Hesari tulee luettua paljon useammin ja tarkemmin.
 

Kiekkomies_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Los Angeles Kings
Kaikilla tablettien omistajila näyttää olevan sama alkutilanne!

"Emmä tollasta tarvi". Niin itsekin ajattelin. No, ostin tossa kuukausi sitten iPad 3 ja pöytäkone on ollut auki sinä aikana ehkä kolme kertaa.

Mietin MacBookia, mutta totesin että pöytäkone toimii sen verran hyvin, joten ostin iPadin. Tai no koko ajatus lähti siitä, kun enää ei jaksanut istua koneella vaan halusi sohvalle, vaikka olin koneella n. 0-2h per päivä. Huomasin, että olin koko ajan enemmän ja enemmän kännykällä netissä sohvalla. Nyt kelpaa makaa sohvalla tabletti mahan päällä. On tämä todella kätevä.

Mulla on tämä ilman 3G paikkaa, koska otan verkon kännykästä (kotona wifi). Mun mielestä kun yhteyspiste on päällä niin ei se niin paljon akkua syö kuin täällä puhutaan. Ja itsellä puhelimessa Elisan verkko, niin ihan sama missä on niin tämä tabletin netti on yhtä nopea kuin kännykän, kun ei noilla liittymillä kauheasti eroa ole. Kyllä 2MB kännykän netti riittää iltalehden selailuun :D Joskus otan tämän töihin ja voihan laturinkin ottaa mukaan jos ei usko akun kestävän :). Lisäksi itsellä autossa myös laturi, joten olen tyytyväinen, että ostin vain wifi-mallin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös