Pad- ja Tab-laitteet

  • 265 394
  • 1 076

Plätsis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, sama juttu, kyllä ihan oikeaa skandinäppistä kaipaisi. Vähän yllättävää, ettei moista nimenomaan kansiomallisena löydy, kun noita 7 tuumaisia tabeja kuitenkin on markkinat väärällään.

Mutta siitäkin huolimatta tämä ajaa hyvin asiansa tässä vaiheessa. Erityisesti kun enlnannin kielistä näppistä joudun suurimman osan ajasta käyttämään kuitenkin.

Olen aiemmin tilannut Kiinalaisesta nettikaupasta halpistabin, ja siellä löytyy ainakin hakusanoilla "swedish keyboard" kansioskandinäppis 7-tuumaiseen tabiin. Hintaa n. 10 dollaria, ja olisin muuten tilannut mutta postikulut Suomeen olisi ollut n. 30 dollaria. Joihinkin maihin, esim. Ruotsiin olisi ollut ilmainen toimitus. Ostin sitten tavallisen mininäppiksen joka kulkee silloin mukana kun tiedän sille olevan tarvetta.

Halpistab toimii muuten ihan hyvin. Android ice cream sandwich. Tekstinkäsittely, nettiselailu, sähköposti, kalenteri, angrybirds ja monet muut toimivat oikein hyvin. Resoluutio ei päätä huimaa mutta minua ei haittaa. Netflix-app ei toimi.

edit: Kävinpä huvikseni tarkistamassa vielä nettikaupan, ja näytti nyt olevan ilmainen toimituskin, tosin pidempi kuljetusaika. Hinta $15 ja paikkana AliExpress. Jos jollain on tuollaisesta kokemusta niin olisi mukava kuulla kommentteja, miten tuo toimii.
 
Viimeksi muokattu:

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Onko kenelläkään kokemusta Samsung Galaxy Note 10.1 -tabletista? Tabletin hankkiminen kiinnostaisi kovasti, mutta valinnan vaikeus iskee. Etenkin kun näppäimistötelakalliset "tablettiläppärit" alkavat pian valtaamaan markkinoita. Odottaakko WIN8-tabletteja, vai ostaako tuo notetab?

Aivan saman ongelman kanssa painin minäkin. Kävin tänään räpläilemässä kyseistä tablettia ja olipahan mukavan oloinen vehje! Applea en halua suljetun ekosysteemin vuoksi.

Pompahti sellainen mieleen, että kuinka helppoa on tehdä omia muistiinpanoja esim. PowerPoint- tiedostoihin? Kynällä kirjoitettaessa kyllä käsi ei ollut tarpeeksi vakaa muistiinpanoihin. Alleviivauksia tosin oli helppo tehdä.

Stockmannilla olisi ollut 459€ laite, jossa on pelkkä WiFi. E: Tämä olikin myyjän väärin sanoma hinta. Ajattelinkin, että aika kilpailukykyinen hinta. Huomenna hyvin todennäköisesti käyn Gigantista hakemassa.

E2: Onko kenelläkään, joka on ostanut pelkän Wifi-version alkanut kaduttaa tuo pihistely 3G:stä? Itselleni olen perustellut tätä sillä, että voin ostaa 10€:n langattoman reitittimen kämpille, koululla, junissa ja kotona on langaton netti ja muualla saan jaettua netin puhelimella. Itseasiassa juuri testasin tätä puhelimella netin jakamista ja hyvin näyttää toimivan, kun viestit Jatkoaikaankin lähtee! :)
 
Viimeksi muokattu:

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Vastauksia en saanut, mutta niin paljon luotin omaan arvostelukykyyni, että uskalsin tänään käydä Samsung Galaxy Noten Gigantista hakemassa. Aivan upea vehje!
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Ei kannata koskea pitkällä tikullakaan. Itsellä iPad ja testailin erään tutun iZenia joku kymmenisen minuuttia, niin ei voinut kuin nauraa. Normaali aloitusvalikon rullaaminenkin oli todella katkonaista, vaikka uusi laite olikin kyseessä. Lisäksi näytön resoluutio on erittäin huono. Tuolla heidän sivuillaan sitä ei näköjään kerrota, mutta muistaakseni sama kun omassa 4-tuuman Galaxy S:n näytössä.
.

Tuo alkuvalikon nykiminenhän on ihan tyypillistä Android tableteille. Sitä esiintyy myös Asus Transformer Infinityssä, jossa rauta on järeämpää kuin ipadissa.

Tuo näytön resoluutio on sitten jotain ihan karmeaa. Taitaa olla 800*460 eli sama kuin kännykässäni, joka ei sekään ole mikään kovin uusi.

Itse tuollaisen iZenin tilasin kun kaveri niitä myy, mutta tuo näyttö on niin paska että palautukseen menee. Mieluummin otan Samsung galaxy tab 2 7.0, jonka saa halvemmalla ja näyttö on ihan toisesta todellisuudesta.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Eri tableteissa eri paikoissa. Jossain laitteen reunassa se on. Mikä malli on kyseessä?

Samsungin sivuilta vaan tuki ja sieltä valitsee laitteen mallin niin näkee käyttöohjeen.

Tässä yksi ohje: http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201207/20120730181401637/GT-P3100_UM_Open_Icecream_Fin_Rev.1.0_120717_Screen.pdf

Ehkä olisi pitänyt itse vielä tarkentaa kysymystäni. Siis minkä mallisissa tabeissa on sim kortti paikka. Kun sellainen haluttiais ostaa ja pitäisi olla sim-kortti paikka
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
^Ei välttämättä. Noita myydään 3G:llä (korttipaikalla) ja ilman.

Esim. Verkkokaupan tuotenimiä alla. Ensimmäisessä ei ole korttipaikkaa.

- Samsung Galaxy Tab 2 (10.1) Wi-Fi
- Samsung Galaxy Tab 2 (10.1) Wi-Fi+3G
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
^Ei välttämättä. Noita myydään 3G:llä (korttipaikalla) ja ilman.

Esim. Verkkokaupan tuotenimiä alla. Ensimmäisessä ei ole korttipaikkaa.

- Samsung Galaxy Tab 2 (10.1) Wi-Fi
- Samsung Galaxy Tab 2 (10.1) Wi-Fi+3G

Jees, kiitos tyhmälle selventämisestä.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Baloun varmasti tietää itse parhaiten oman tilanteensa ja tarpeet, mutta sen verran sanon, että nyt kun olen pelkän WiFi-laitteen ostanut niin olen ollut melkoisen tyytyväinen. Säästän rahaa sillä, että sain Samsung Galaxy Noten 150€ halvemmalla, kun siinä ei ole sitä 3G paikkaa. Lisäksi rahaa säästää siinä, kun ei tarvitse ostaa mitään datapakettia tablettiin ja maksaa jotain kuukausittain.

Olen jakanut puhelimella internettiä, mutta aion nyt huomenna Gigantista hakea suojuksen tuolle tabletille ja ostan WLAN-reitittimen samalla, sen saa kuitenkin alle 30€:lla.

Tämä ihan vain yleisesti mietintönä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Tämä ihan vain yleisesti mietintönä.
Ihan yleisenä mietintönä heitän päinvastaista. Mulla on tuo Galaxy Tab 2 3G ja olen erinomaisen tyytyväinen nimenomaan siihen, etten lähtenyt pihistelemään ja leikkimään kännyn netin jakamisella.

- Tab on nyt käytössä sillä sekunnilla kun otan sen käteen. Ei siis säätöä puhelimen kanssa.
- Käytännössä kaikki käyttöni on nettikäyttöä ja lähes aina kodin ulkopuolella. Kotiliittymistä ei siis apua.
- Wifin jakaminen vie kännystä reippaasti akkua. Nyt ei siitä huolta.
- Siltikin siinä on se wifi, jolle on käyttöä mm. ulkomailla ja joidenkin laitteiden, esim. kameran kanssa.

Ei tästä riitaa saada, kun käyttötapoja ja rahatilanteita tosiaan on erilaisia. Siksi noita eri malleja onkin myynnissä.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Ei tästä riitaa saada, kun käyttötapoja ja rahatilanteita tosiaan on erilaisia. Siksi noita eri malleja onkin myynnissä.


Juuri näin, ihan loistavaa, että käytännössä joka laitteesta saa nykyään molemmat versiot. Itselläni ei ole mitään tarvetta 3g:lle kun kaikkialla, missä tablettia käytän on tarjolla langaton yhteys. Ja hinnat ovat halvimmilla laadukkaillakin laitteilla todella edulliset tänä päivänä. Vajaalla parilla sadalla saa kunnon laitteen, eikä mitään halppismyllyä.

Toisaalta ymmärrän kyllä niitäkin, jotka tuon sim-paikan ehdottomasti haluavat. Kaikilla omat käyttötarpeensa.

Pitää muuten sanoa, että nyt kun tota tablettia on tullut enemmän käytettyä, niin kyllä läppärin käyttö on selvästi vähentynyt. Lähinnä kun tulee nettiä selailtua kotona.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Ei tästä riitaa saada, kun käyttötapoja ja rahatilanteita tosiaan on erilaisia. Siksi noita eri malleja onkin myynnissä.

Juu nimenomaan näin! Kerroinkin tuonne aiemmin, että mulla on silleen hyvä tilanne, että matkustan junissa aika paljon, joissa on nykyisellään lähes kaikissa WLAN ja niin on myös kotonani sekä yliopistolla sekä kaupungilla, jossa voin käyttää WLANia ilmaiseksi opiskelijatunnuksillani. Silloin jos joskus tulee jäätävä tarve käyttää tabia niin voin turvautua puhelimen netin jakamiseen, mutta niinku kirjoitit niin silloin on oltava tiedossa, että pääsee lataamaan puhelinta aika pian. Niinkuin kirjoitin niin tarpeet ja tilanteet on erilaisia ja siksi on onneksi näitä eri mallejakin!
 

Jim Beam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Android-tabletit

Aattelin lähtee tähän tab/pad-maailmaan tutustumaan edullisella "kiina"-tabletilla. ePad, Ainol ja mitä näitä onkáan.
Mitä ominaisuuksia tuollaisessa pitäisi olla, että siitä olisi jotain hyötyä. Sohvasurffailuunhan tuota tulisi varmaankin lähinnä käytettyä.
Mitkä ois minimivaatimukset prosessoriteholle, RAM-muistille ja näytöntarkkuudelle. Nuo ne varmaan ne ratkaisevimmat specsit on.
Onko joku merkki tai verkkokauppa, jonka laitteesta jollain olisi kokemusta ja suositusta.
 

Schadowan

Jäsen
Onkos muilla Jatkoajan lukijoilla ostoslistalla Asus/Google-yhteistyön tulos Nexus 7? Vaikuttaa kaikinpuolin erittäin hyvältä laitteelta, vaikka kamera puuttuukin. Mietin vain, että pitäiskö tässä vielä odottaa tuota 10" mallia, sekin oletettavasti on jossain vaiheessa tulossa? Hintahan on tällä 7" 32gb 3g-versiolla varsin suopea, eli 330euroa.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Onko joku merkki tai verkkokauppa, jonka laitteesta jollain olisi kokemusta ja suositusta.

Ainol taitaa olla selvä ykkönen näistä halpisvalmistajista. Olen käyttänyt nyt pari viikkoa Pandawillistä tilaamaani Ainol Novo 7 Crystalia ja on kyllä ollut oikein hyvä ostos hintaisekseen (maksoin reilut 80 euroa). Juurikin surffailuun tuota tulee käytettyä ja sen suhteen ainut puute on, että kirjoittaminen on vähän hankalaa ja kaikki vähänkin pidemmät tekstit kirjoitankin mieluummin kannettavalla tai jopa kännykällä N9:n Swypen ansiosta. Tuo tietysti taitaa päteä kaikkiin kosketusnäyttöihin, mutta korostuu tässä kun pientä epätarkkuutta tuntuisi näytössä olevan kosketuksen suhteen. Kuvanlaadun ja katselukulman puolesta näyttö on kuitenkin erinomainen noin halvaksi vehkeeksi.

Ainoat selvät viat ovat olleet Crystaleille tyypilliset boottailu kun tabletti on kymmeniä minuutteja käyttämättömänä ja se, että akku näyttäisi olevan aina lähes täynnä vaikka todellisuudessa niin ei tietenkään ole. Tuohon boottailuongelmaan löysin tosin niksejä, joiden avulla se näyttäisi nyt vähentyneen lähes olemattomiin.

Pandawillistä ei minulla ole pahaa sanottavaa. Postitusilmoitus tuli päivä tai pari ostamisen jälkeen ja vajaa kuukausi meni siihen, että sain paketin. Lisämaksusta postittavat olikohan DHL:n kautta jos ei halua China Postin hitaan toimituksen kanssa tuskailla. Tullin haaviin jääminen on tietysti Kiinasta tilatessa riskinä, jolloin hintaa tulee vähän lisää, mutta minun paketti ei sinne jäänyt. Ainolilla on myös oma verkkokauppansa, jossa myyvät tablettejaan. Hinnat siellä taitavat olla aivan samaa luokkaa kuin muissa kiinalaisissa verkkokaupoissa.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkos muilla Jatkoajan lukijoilla ostoslistalla Asus/Google-yhteistyön tulos Nexus 7?
Ei ole ostoslistalla, kun on ostettu jo (32 GB, ei 3G). Oikein hyvä laite, vaikea kuitenkin sanoa, onko hinta/laatusuhteeltaan parempi kuin nuo Kiinan ihmeet. Tykkään kyllä siitä, että laitteessa on potkua, näyttö on oikein hyvä ja reagoi herkästi kosketukseen. Suosittelen iskemään kiinni nyt heti ja unohtamaan tuon 10" laitteen. Tai no, riippuu siitä, miten kovasti hingut suuremman näytön ja tehokkaamman laitteen perään. Hintaahan Nexus 10 -tabletilla on varmastikin n. 200 € enemmän kuin Nexus 7:llä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Onkos muilla Jatkoajan lukijoilla ostoslistalla Asus/Google-yhteistyön tulos Nexus 7? Vaikuttaa kaikinpuolin erittäin hyvältä laitteelta, vaikka kamera puuttuukin. Mietin vain, että pitäiskö tässä vielä odottaa tuota 10" mallia, sekin oletettavasti on jossain vaiheessa tulossa? Hintahan on tällä 7" 32gb 3g-versiolla varsin suopea, eli 330euroa.

7 ja 10 tuuman laitteet ovat kaksi aika erilaista laitetta, kun n. 7 tuuman tablet sopii yhteen käteen ja painaa n. 300-350 grammaa. 10 tuuman laitteita pidetään yleensä sylissä ja käytetään kahdella kädellä ja ne painavat n. 500-700 grammaa, joten jos ostaa yhden tabletin, niin kannattaa miettiä ensin minkätyylistä tabletia hakee ja mihin käyttöön. Itse pidän 7 tuuman tableteista matkoilla ja liikenteessä ja 10 tuuman laite palvelee paremmin, kun leikkii sohvaperunaa kotona.
 

scholl

Jäsen
7 ja 10 tuuman laitteet ovat kaksi aika erilaista laitetta, kun n. 7 tuuman tablet sopii yhteen käteen ja painaa n. 300-350 grammaa. 10 tuuman laitteita pidetään yleensä sylissä ja käytetään kahdella kädellä ja ne painavat n. 500-700 grammaa, joten jos ostaa yhden tabletin, niin kannattaa miettiä ensin minkätyylistä tabletia hakee ja mihin käyttöön. Itse pidän 7 tuuman tableteista matkoilla ja liikenteessä ja 10 tuuman laite palvelee paremmin, kun leikkii sohvaperunaa kotona.

Mä en ymmärrä 7" tabletteja. Periaatteessa tuollaista laitetta voisi ajatella käytettävän jossain konferenssissa tai vastaavassa tilaisuudessa, missä istutaan päivät pitkät yleisössä, mutta ei ole mahdollisesti mitään pöytää käytettävissä, jolloin läppäri on mahdoton. Samoin tablettia voi käyttää esim. lentokoneessa, lentoasemilla, junassa ja vaikka hotellihuoneessa. En ymmärrä miksi sen ruudun pitäisi olla silloin niin pieni. Ainoa syy 7" tabletille on käsittääkseni se, että sen voi laittaa povariin. Usein vain kun matkustetaan, mukana on jonkinlainen laukku, joten suurempi koko ei ole ongelma.

Itse en ole lähtenyt tabletteihin mukaan, mutta jos puhutaan siitä tarvitseeko yhden vai kahden tabletin niin se ei ole mielestäni kokokysymys, vaan tekniikka. Jos haluaa lukea kirjoja näytöltä niin kannattaa ostaa Kindle, koska siinä on elektronista mustetta ja se ei rasita silmiä. Kirjoja siis ei kantsi lukea normitabletilla, kun taas kaikki muu kantsii tehdä sellaisella. Itse toki olen perinteisten kirjojen ystävä, joten en ole vielä lähtenyt e-häröilyyn, mutta näin ajatuksen tasolla toin esille tämän olennaisen eron.
 

#76

Jäsen
7" tabletti on huokeampi ja riittää esim. muksuille automatkan huviksi hyvin, joten aikanaan sellaiset hankin kakruille mieluummin kuin satsaan sen extrahinnan isompaan tablettiin.
 

scholl

Jäsen
7" tabletti on huokeampi ja riittää esim. muksuille automatkan huviksi hyvin, joten aikanaan sellaiset hankin kakruille mieluummin kuin satsaan sen extrahinnan isompaan tablettiin.

no se voi olla niin, mutta itse kun olen jo lapsuusiän ylittänyt niin ei tule asian kanssa ongelmia. Ennen riitti automatkan huviksi se, että kirjoitti vihkoon ylös vastaan tulleiden autojen rekisterinumeroita.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
no se voi olla niin, mutta itse kun olen jo lapsuusiän ylittänyt niin ei tule asian kanssa ongelmia. Ennen riitti automatkan huviksi se, että kirjoitti vihkoon ylös vastaan tulleiden autojen rekisterinumeroita.

Vielä ennemmin riitti asuinpaikaksikin luola.

Kyllä tuollainen tabletti+Angry Birds on aika tehokas turvantukkija monessa tilanteessa.
 

Plätsis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sellainen tuli mieleeni kun tabia käyttelen ja joskus se on reissuillakin mukana... mitä mä voin tehdä jos tämä häviää? Laite siis muistaa tunnukset ja salasanat facebookiin, s-postiin ja monille eri nettisivuille, sekä synkkaa kalenterin. Avatessa ei kysy salasanaa, ja siis paljon henkilökohtaista tietoani on väärin käytettävissä jos tämä väärälle ihmiselle joutuu.

Pystyyhän play storesta lataamaan remote kontrolleja ym., salasanat voi muuttaa, mutta kun tämä käyttää vain wifiä, sitä ei pysty hallitsemaan. Kaikki laitteella oleva informaatio on myös käytettävissä ilman yhteyttä
.

Ylläolevan olin kirjoittanut kunnes kävin tarkistamassa asetukset ja laitoin lukitusnäyttöön pin-koodin. Tämä ajanee tarvitsemani asian ja voin taas ottaa tabin turvallisin mielin mukaan. Voisin suositella jos sitä joku ei vielä käytä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös