På svenska

  • 48 258
  • 214

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
- Sommaren är här jee, jee, sommaren är här jee jee, i mooorrron i mooorrron... - Het Potatis

- Hasse spelar drummor.

- Jag har en ont i halsen och hål i huvud

- Det är makaroniloda i ungen.

- Med bussen till Slussen

- Jag orkar inte höra mera

- Kom igen Jämtin!
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Ny måste jag skriva också!

Jag har en kompis som heter Timo. Timo är inte så skickligt med svensk språk, men när han har en möte i Sverige presenterar han sig:

"Jag är hungrig, vem är du?"

... förlåt mig och tackar ...
 
Suosikkijoukkue
Haukat
Det var ingen speciell ishockeyfest på Nordenskiöldsgatan i kväll. Matchen var inte alls jämn, domaren Favorin låtade KalPaspelarna haka för mycket och till sist bortalaget hade ingen chans att göra några mål. Spelet Kupiolaget spelade ikväll var - tyvärr - så dåligt, att det ska säkert bli en hård säsong. Om KalPa fotsätter på denna skitnivå, så ska det bli jättehårt att ta några extrapoäng, om motståndaren bara spelar så bra som dom kan. Pelicans räknade jag ju inte med.

I Mestis har Träskändalaget Haukat hamnat till en jättedålig situation. Laget är klart sämst i serien för spelarna rör sig inte tillräckligt. Spelarna som Janne Lehtinen, Marko Sakko och Tomi Räisänen har ju spelat mycket, mycket sämre än jag hade väntat. Dessutom verkar det inte finnas något idée på lagets spelsystem. Nå ju, förstås är det lätt att komma tillbaks upp närmare toppen, för nästa matcherna spelas borta mot Sport i Vasa, och hemma mot Jukurit från St. Michel och TuTo från Åbo!! Säkra sex poäng, jätteskoj, alla spelar, potatischips med kola, Muurinen Ulos osv. Hoppas att Jan Lehti kan vända saker på bänken - trots att jag inte alls tror på det.

Till sist vill jag tacka ELÄKELÄINEN för en jättebra öppningen på den här threaden. Dags att utveckla sig skriva bättre svenska.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Iceberg kirjoitti:
- Kom igen Jämtin!

Aah, du menar Andreas!

Jag tänker att en finlandssvensk kilar i kön, är givetvis vänsterhänt, rik och går med näsan i vädret. Och hos finlandssvenskarna är det mamma som lagar mat och pappa som betalar.

Omituisia nuo rantaruotsalaiset.

Kylläpä vanha ruotsin opettaja olisi ylpeä, kun muistan kappaleesta noin paljon ulkoa.

Wald oder Wüste aus Asphalt? Saksaakin vielä. Huh huh.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Har ni redan fyllt frysboxen med knackkorvar?

De behövs i april, då Kastrullen kommer tillbaka till Tölö (för språkpolisen: det heter Tölikkä på ditt språk).
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
seeyou@jäähalli kirjoitti:
Har ni redan fyllt frysboxen med knackkorvar?

Förstås har jag börjat göra det. Kanske är det lite tidigt, men man måste vara färdig för allt. Om vi tar FM-guld, är alla IFK-anhängare välkomna till min lägenhet i Bortre Tölö.
 

Henkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Det var jätteduktigt av Pensionären att öppna den här kedjan! Bara för hans skull hoppas jag det skall gå bättre för Träskända Hökarna i Superettan. De har ju några grabbar som spelat i IFK:s juniorer, tex minns jag att Harry Gravflod gjorde en massa poäng i rödtröjan!

Själv håller jag på Idrottsföreningen Kamraterna, Helsingfors (eller HIFK som det brukar förkortas). Kvällens match mot Kalevas Boll var inte så bra för IFK var helt överlägset. Men det är alltid roligare att vinna än att förlora. Nästa lördag ska jag gå och se på fotboll. Då hoppas jag att HIFK vinner IFK Willmanstrand i Finlands cup.

Jag tror att seeyou@jäähalli tänker dricka mer än ett öl nästa veckoslut.

Och liksom så många redan har sagt, också jag gillar flickor med stora tuttar.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Grainger kirjoitti:
Jag tänker att en finlandssvensk kilar i kön, är givetvis vänsterhänt, rik och går med näsan i vädret. Och hos finlandssvenskarna är det mamma som lagar mat och pappa som betalar.

Dessutom har de alla röda topparockar på sej och talar högt i spåran.

Seeyou@jäähalli: Hördu nu min wannabe-kaiffare, i IFK använder vi inga kastruller utan det heter också pytty på stadi-svenska. Stadi-svenskan är ett skillt språk som bara Tölikkä killar kan tala ;-)

Tänka sej att HJK har köpt ett finskt mästerskap i fudis (Paitselo: märkte du, det gick genast rätt!).
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Henkku kirjoitti:
Jag tror att seeyou@jäähalli tänker dricka mer än ett öl nästa veckoslut.

Varför tror du det? På grund av det, att det finns en hemmamatch på fredag och Hadanka inte säljer KOFF, eller?

Ja, antagligen ska jag dricka mer än ett öl, åtminstone två - KOFF och Velko.
 

carzala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Bolton
Arnold kirjoitti:
Knulla fitta?
Kort och kraftigt!

Helt bra ide, skulle man ju kunna säga, även om ifrågavarande diskussionsavdelningen inte innehåller något vidare korrekt språk. Åtminstone kan det vara roligt att emellanåt byta språk här...
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Alltså va i himlens namn håller ni på med här i Övertid.com? Jag heter förresten Pentti M. Jag gillar hästar och Niclas Hedberg samt några andra djur.
Jag har fått av en yh-morsa när jag var 17 år gammal (sori, man borde inte få använda finlandismer, eftersom de inte räknas till högsvenskan och dess kulturarv).
Jag är chef fö en hockeyklubb och e kompisar me Göran Stubb och Frankie Moberg, men de få ni int berätta framåt ti era kaverin i Jokerimafian (Hjallis o Jolle).
 

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Jag började att kolla våras ishockey hallens namnet Äijänsuo på svenska. Vi kan prata altså av Gubbemyrens arena. Jätte roligt det här svenska! Storbacken, Gubbemyren, Västra bilen arena...
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Metsästäjä kirjoitti:
Jag började att kolla våras ishockey hallens namnet Äijänsuo på svenska. Vi kan prata altså av Gubbemyrens arena. Jätte roligt det här svenska! Storbacken, Gubbemyren, Västra bilen arena...

Jo eller Gubbkärr. Raumo är en mycket vacker stad speciellt på sommaren. Och Raumo-dialekten är också ganska roligt att höra. Hur är det med Lappeenranta, alltså Villmanstrand? Kisapuisto? Är det tävlingsparkens ishall?
 

Blågula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Vau, jätteimponerande och underhållande tråd!

Jag tycker de flesta av er skriver överraskande bra, så kämpa på bara!
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Veter någon om dom ishockey tyckare i Sverige har hört om de här diskussion? Jag tror at dom skulle tycka de här because nu de kan forstå att vad oss finska ishockey tyckare talar med varandra. Det skulle inte hända när alla talade bara finska. Hälsningar till dom alla! Jag lovade en gång att jag skulle inte bäratta till nagon att vi ses på ishallen har drickat lapplands guld och den är en lovande som jag ska inte låta gå til sönder.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Designer kirjoitti:
Veter någon om dom ishockey tyckare i Sverige har hört om de här diskussion?

Oder har dom i Sverige sådant diskussion, var svenska människor talar finska! Det skulle kunna vara intressant!

I dag Lekatter-Essen. Kan Essen ha möjligheter? Sista gången i Björneborg var 0-4, Lekatter vann.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Svante kirjoitti:
Tänka sej att HJK har köpt ett finskt mästerskap i fudis (Paitselo: märkte du, det gick genast rätt!).

Har du någon grå aning om varför Paavo Einiö kom fram med det? Kunde inte sova på natten? Tänkte betala fisk skulder åt någon? Jag diskuterar hellre om fudis än stora tuttar för att jag är en flicka (hihihi). Nåja, en mogen kvinna kanske :)
Tack, Pensionären för subjektet. Kanon kul!
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
teemu73 kirjoitti:
I dag Lekatter-Essen. Kan Essen ha möjligheter? Sista gången i Björneborg var 0-4, Lekatter vann.

Är rätt so säker att spadertröjorna far hem med tre poäng och därmed basta (eller "lök" liksom Esbo-borna brukar säga). Lodjur ska ha ingen chans.
 

Fanduli

Jäsen
Suosikkijoukkue
pohojoosen poijjaat
finnjewel kirjoitti:
Är rätt so säker att spadertröjorna far hem med tre poäng och därmed basta (eller "lök" liksom Esbo-borna brukar säga). Lodjur ska ha ingen chans.

Hmm, jag delar inte din åsikt! Lodjur från Tammerfors har en chans mot klubben från Kornby, liksom Lekatter har en chans mot Ess. Jag tror att Lekatter tsemppar bra och utan avseende på skador dom vinner i kvällen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Fanduli: Du har rätt! Jag hade förväxlat de inhemska rovdjurlagena. Men det har dock hänt även tidigare, att Ess besegrat i Uleåborg.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
finnjewel kirjoitti:
Fanduli: Du har rätt! Jag hade förväxlat de inhemska rovdjurlagena.

Här ett typexempel på svenska i Sverige. Vi i Finalnd säger rovdjurslagen, alltså vi svänger allt till genitiv. Pappersingeniörer, fotbollsförbund... men i Sverige heter det papperingeniörer och fotbollförbund.

Tanten greduliskär: Nä, jag vet inte varför gamlingen gick och spottade ut det där med betalningen. Gubben Einiö är en aning besviken på finsk fudis då de började med "kaikki pelaa" på juniornivå. Dessutom har han gjort mera ifrån sej på damfudis sidan.
Jag har nog hört om ännu värre köp inom finsk fudis, men det håller jag tyst om då jag inget vet eller sett.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Ess har chans i Uleåborg. Lekatter har så monga spelar i 'sjukstugan', att det kan ha effekt mot direktion eller annat. Jag funderar att de unga spelar har nu ett briljant tillfälle bevisa sina skicklighet. Men om de kan inte spela bra, där är chans åt Ess. Kalle Sahlstedt är den nyaste spelare med skadan. Han spelade väldigt fint i Björneborg några veckor tillbaka.

Taktik:
Ess måste handtaga lite, så lite att domaren kan inte se den;-) och Nissinen måste ta varje pucken i sin handske. Nielikäinen ska städa framsida av mål. Kivenmäki väntar vid den röda linjen och när han får pucken han skrinnar med hög hastighet mot Backstöm's mål. Så, Nicke sitter på iset och pucken är i målen. Efter den Ess byta ut till sköldpadda defensiv och där är chansen och Ess vinnar 0-1 kvällens match. Jag skulle vara tränare i stället Toivola!

edit: tryckfelsnisse igen
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös