På svenska

  • 48 146
  • 214

LukkoUkko79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Min favoritklubb är Lukko från Raumo. Det var jättekul att vara i Åbohallen i förra lördag. Lukko vann TPS fem-två. Min flickvän var också där. Så behövde jag inte berätta om matsen hemma. Vad tror ni bästa medskrivare, börjar Lukko vinna flera nu? Jag skulle ha tyckt om Ondrej Steiner hade fortsatt, men dem frågar inte mitt lilla åsikt. Nu måste Lukko hitta en ny center. Hoppas att Laiho snappar en bra spelare åt sig.

Edit: Skrivsmisstag.
 
Viimeksi muokattu:

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Målttorka måste mena att Foppa har inte slagit pucken till målet?Hoppas han lyckas snart och blir glad...

Joo-o, det samma önskar jag också. Men jag tycker, att han är inte ledsen fast han har inte lyckade måla ännu. I alla fall Foppa är högt uppe i poängbörssen. Med sin 12 passning, han är på den tredje platsen. Kanske Foppa målar redan på onsdag när Philadelphia Flyers spelar mot Montreal Canadiens!

Min absolut favorit är Jason Williams från Björneb...jag menar från Detroit Red Wings! Jason, vårt egen pojke, är också högt uppe i börsen. Ett par dagar sen han lyckades skjuta ett hat trick. Jag är säker att alla motspelare var huller om buller på deras området. Det är säker det.

Tack PENSIONÄREN för den här roliga kedjan. Här 'grammatik kriminaler', liksom jag, kan minnas svenska språket och praktisera lite mig.

-Läderbarberare

edit: tryckfelsnisse
 
Viimeksi muokattu:

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
K-18

Knulla fitta?
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Arnold kirjoitti:
Knulla fitta?

Tack och adjö.

Den här är en mycket bra kedja! Det är viktigt för oss finländare att kunna tala svenska bra, eftersom det är Finlands andra officiella språk. För mig själv kan jag säga, att jag behöver väldigt mycket träning, och därför är den här kedjan en väldigt bra ideè.

Mitt favoritlag är Helsingfors idrottsföreningskamraterna, några av er har kanske hört förkortningen HIFK. På senaste tidarna har IFK spelat riktigt bra. Men det räcker inte för IFK-supporter. Vi vill också se slagsmål i matcherna. Tyvärr blir det ganska dyrt för IFK, men livet är. Patrik Lostedt är väldigt populär, eftersom han hämtar viktiga spelare.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Rygge kirjoitti:
Tack och adjö.

Men det räcker inte för IFK-supporter. Vi vill också se slagsmål i matcherna. Tyvärr blir det ganska dyrt för IFK, men livet är. Patrik Lostedt är väldigt populär, eftersom han hämtar viktiga spelare.

Visst du att det finns ett håckeylaget ´Östra Helsingfors Hämtare´?
Över hufvudtagen är jag imponerad att här finns så många ishockey vänner som vågar använda sitt svenska ocj delta i den intressanta kedjan.
Jag var rädd att jag skulle vara ensam att vänta någon att diskutera med.
Nu måste jag inte vidta i åtgärder som jag lärde mig när jag gjorde min värnplikt.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Rygge kirjoitti:
Mitt favoritlag är Helsingfors idrottsföreningskamraterna, några av er har kanske hört förkortningen HIFK...... Patrik Lostedt är väldigt populär, eftersom han hämtar viktiga spelare.

Nu måste språkpolisen slå till: det är ett gammalt knep att förkortningen "HIFK" kommer från ord
"Helsingfors Idrottsförening Kamraterna".

Även jag har många gånger hämtat spelare - i synnerhet från restauranger.
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Visst du att det finns ett håckeylaget ´Östra Helsingfors Hämtare´?

Har hört om det, men är inte särskilt benkant med det här laget. Men om man tänker på lagets namn, kan man ha vissa aningar om det här laget.

Att skriva på svenska till Övertiden är ganska konstigt, men ju mer jag skrivar, desto mer flytande blir det. Nu ska jag gå och titta på TV, det börjar en jättebra film (eller så har jag hört) från MTV3. Ha det så bra, mina svenskatalande Overtiden-bröderna.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tackar, Pensionär, för att du öppnade denna kädja. Jag är en wannabe-tvåsprågig, som utnyttjar all möjlighet, att lära sig det andra inhemska.

Undrar bara, om någon/några av de äkta hurrarna bland oss Förlängningsskrivare ska delta i "diskussionen" i den här kedjan. Svante, du gammal språkpolis, du behövs här.

Åjdå, har nästan glömt - jag är en HIFK-anhängare.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Oo, vilken underbar topic! Här får ni några nyckelslogan som öppnar vägen till den finlandssvenska hockeyscenen. Stadisvenskan rular, alla som bor bakom ring 3:ean borde också minnas, att om du icke hittar ett svenskt ord inom 4 nanosekunder, ställa in finska version och hoppa fortare. So gjorde vi i svenskspråkiga skolan helt suruttomasti också.

Börja här:

-Sticka i väg då du ännu hinner
-Vi har ingen bruk för en spelare liksom du
-Fittan, du skolar dom!
 

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Hallå!

Jag undrade först meningen till den här kedja. Jag har fattat att mest av finländare tycker ingenting om man pratar svenska. Dem bara seger för mej att du är jävla svenne. Faktisk vi kan inte öva våras svenska här i Sud-Västra Finland. Jag gillar oxå Lukko från Raumo. Jag är inte från två spåkiga familjen. Jag bara flyttade till Sverige i April den 2000 och bodde dittils som i December i 2004. Jag pratade ingen svenska när jag flyttade dit.

Lukko har varit lite dåligare på den här sesongen som trodde aldrig. Jag försöker att balanciserar min hoppet allafalla att Lukko kan vinna alla fall någonting.

Några av er pratar mycke bra svenska förstår jag... Jag tillkommer senare :D
 
Viimeksi muokattu:

Birchman

Jäsen
Hej jag heter Rallar! Jag bor i Åbo och mitt favorit lag är TPS. Den här sesong har inte gick så bra, men hoppas vårt VD Narvanmaa kan köpä någon bra spelare. Jag har talat svenska ganska mycket, men jag skriver det dålig. Jag har ingen åning om grammatik. Hoppas någon kan fatta vad jag skriver. Och hälsning till vårt spelarna från Sverige - Jämtin och Widing.

Fan de är svårt att skriva på svenska...
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Rallar kirjoitti:
Fan de är svårt att skriva på svenska...

Och speciellt är det svårt att svära på svenska, eftersom jag känner bara en eller två svordomar på svenska. I alla fallet är det nyttigt, att Pensionär har uppfunnit den här ideén, det är mycket roligt att skriva på något annat språk än finska. Det är viktigt för en riktig IFK-anhängare att kunna tala svenska, eftersom IFK urpsprungligen är en svenskspråkig klubb.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jag kan utnämna mig själv som en vikarierande språkpolis innan en äkta representat av det svenskatalande (nej, skall inte inte använda ordet "bättre") folk uppenbarar sig.

Visst hade min gamla lärare i svenska skrattat sig ihjäl om hon hade kunnat läsa dessa historier. Och jag menar dock inte den där urgamla redan-redan-ordleken.

Straffa dom, Foppa! Ge järnet!
 

Fanduli

Jäsen
Suosikkijoukkue
pohojoosen poijjaat
Jahans, nya dagen har kommit. Det borde vara en spännande kvällen, eftersom man spelar fem matcher i FM-ligan i dag. Jag förväntar mest spelet i Uleåborg, vilken överraskning är det.. Hoppas att Lekatterna kämpar bra och funderar inte deras skadade spelarna.

Brr, det var kallt i morgon, sju köldgrader i Borgå! Jag kan inte förvänta vintern, det är ju jätte fint att åka skidor i snöig landskap.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Vi har tvungensvenska i skolan...

Jasså har ni det, det var väl roligt? Jag har förstått att vi har tvångssvenska i skolorna men att det nu är tvungensvenska är nog något nytt för mej.

Hur som helst så har jag blivit "inbjuden" av någon MC Heppi -diggare att komma hit och då gör jag det traditionsenligt, alltså korrigerar jag allt jag tror är fel. ;-)

För er som har det så svårt med det här andra inhemska så kan jag berätta om en översättning jag såg för länge sedan.
Svenska: Han såg så liderlig ut när orkestern föll in.
Översättning till finska: Hän katsoi liiteristä ulos kun orkesteri putosi sisään.

Seeyou!
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
seeyou@jäähalli kirjoitti:
Var i helvete ä vår ägen språkpolis?

Svante!!! I vilket hål ligger du?

Språkpolisen anmäler sej i föregående skrift.
Kom just att tänka på när jag förra veckan satt i en spårvagn på väg hem. Spåran var full med pojkar från Norsen och deras diskussion gick ungefär så här.
A: Vad sa den där majkan sulle på enku timmen?
B: Ej mitään viktigt, han kysyi mitä mun veskassa on och mä vastasin att ei mitään som sulle kuuluu.
A: Aha. Vet du miten internetin daunloud systemet toimii?
B: Joo, du ska ekaks paina på den där enter nappulan så för du ylös allting och så täytyy du vetää med hiirin hela juttun veks.
A: Nää, int går de noin. Eks se oo så att du ekaks hakee den där osoite från nettin o sen hakeer du med den där hiirin den där juttun från den där kotisivun så att sä voi daunloudata kaikki?

Ni förstår att språkpolisens huvud "pamade"?!!
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Jag tycker at de va kukku de.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Fanduli kirjoitti:
Det borde vara en spännande kvällen, eftersom man spelar fem matcher i FM-ligan i dag. Jag förväntar mest spelet i Uleåborg, vilken överraskning är det.. Hoppas att Lekatterna kämpar bra och funderar inte deras skadade spelarna.

Jag förväntar matchen som spelas i Björneborg. Där Essen spelar mot Åbos bollklubben. Det skulle kunna vara en mycket spännande match. Jag undrar, hur är det möjligt att Åbos pojkarna har spelat så dåligt? Tränare Hans har skrikat men det har inte hjälpt laget. Men jag tänker att Åbo-pojkarna spelar bra på springen som alltid...
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
finnjewel kirjoitti:
Nu måste språkpolisen slå till: det är ett gammalt knep att förkortningen "HIFK" kommer från ord
"Helsingfors Idrottsförening Kamraterna".

Aj, aj! Det är en min plikt att korrigera detta. Föreningen heter
Indrottsföreningen Kamraterna Helsingfors rf. och förkortas HIFK.
Jo, jag vet att många inte tycker om att jag hela tiden korrigerar samma sak, men det svider i en gammel mans hjärta när jag ser denna förenings namn skrivas fel. Jag har för länge sedan bett denna "Övertid.com" rätta till sitt fel men de vill inte göra det. Jag får väl leva med det, eller hur?
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Svante kirjoitti:
För er som har det så svårt med det här andra inhemska så kan jag berätta om en översättning jag såg för länge sedan.
Svenska: Han såg så liderlig ut när orkestern föll in.
Översättning till finska: Hän katsoi liiteristä ulos kun orkesteri putosi sisään.

Svenska: Rattfyllerister åker fast.
Översättning till finska: Rattijuopot ajavat lujaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös