På svenska

  • 48 160
  • 214

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Det är just så. Men tänk nu - det är helvetes svårt att vara 100% svenskspråkig då man bor i Björneborg. Liksom du vore den enda vita mänska i Harlem. Vill du bråka eller vill du stanna i ro?

Det är det, men Björnis var en stad men livliga svenskspråkiga gemenskap upp till 60-talet. Då började flyktning till Helsingfors.

Men en fråga till svenskspråkiga här: Vilket ord är bäst att använda när man pratar om "excel-chart" på svenska? Är det schema eller finns det nån bättre ord?
 
Vaadin että kirjoitat kymmenen minuutin sisään ruotsin kieliseen ketjuun 100 sanan tekstin ruotsiksi. Aiheena tämän päivän Kärpät-Ässät
Förlåt, att jag kommer för sent!

I början måste jag berätta, att jag har inte studerat svenska på många år. Därför tror jag, att det finns några grammatikfel, men kanske JHag, den ledande svenskspråkig i Jatkoaika, kan plocka dem. I alla fall, härifrån tvättar!

I dag spelar man matchen mellan Kärpät och Ässät. Ässät kommer från Björneborg, som är det finaste staden i hela världen. I tabellen Ässät är femte och Kärpät är sjunde. Man kan saga, att kvällens match är så kallad sex poängs match.

Lagen har mött fyra gånger på den här säsongen och båda lag har vunnit två matcher. Vem ska vinna den femte matchen? Naturligtvis: Ässät!
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Det var så mycket hårt att hitta den här diskussionen, att jag blev nästan arg. Men jag hoppas att ni alla har haft mycket gott veckoslutet. I min åsikt är det bra att finländare måste lära sig svenska.
 
Viimeksi muokattu:

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nu tänker jag att den elfte noverber är en god dag. Jag kan lära svenska för alla som läser Jatkoaika forum. Att kunna tala också ett annat språk som sitt modersmål är viktigt i modern samhället.
 

Snacilep

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Leijonat, Ukraina
Så det är oktober just nu. Hockey såsongen har börjat överallt. I finska ligan Uleåborg Vesslor har spelat jätte väl och de ligger på toppet av ligan. Dock Pelikaner från Lahtis är åttonde i ställningen. Lagets huvudtränare Wille Liten-Halvön har börjat hans tid i Lahtis ganska väl. Vår bästa spelaren har varit unga målvakten Jakub Skarek, vem har varit jätte övertygande mellan polerna. Vår bara svenska pojken Henrik Nilsson har tyvärr skadad. Hoppas at vår nya ryska backen Alexander Shchemerov bevisar at vara fantastisk spelaren.
Adjö.
 
Viimeksi muokattu:

Snacilep

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Leijonat, Ukraina
Liiga säsongen 2022-23 har varit ganska underhållande. Just nu är Låsa från Rauma i toppet av ligaen medan Lodjur och Stridsyxa andas på nacken. Situation om fjärde plats är väldigt intressant. Lahtis Pelikaner, Uleåborg Hermeliner, Åbo BF, Kaleva Boll, Björneborg Ässer och HIFK är alla inom 5 poäng från varandra. S:t Michel Grabbar, Tavastehus BK, KååKåå, Sädby Boll och Vasa Idrott kämpar om den sista plats i syndslutspel. SaiBo har tappat sina hoppet om slutspel och ska vara sista i ligaen.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Darts, LA Rams, AD99
Liiga säsongen 2022-23 har varit ganska underhållande. Just nu är Låsa från Rauma i toppet av ligaen medan Lodjur och Stridsyxa andas på nacken. Situation om fjärde plats är väldigt intressant. Lahtis Pelikaner, Uleåborg Hermeliner, Åbo BF, Kaleva Boll, Björneborg Ässer och HIFK är alla inom 5 poäng från varandra. S:t Michel Grabbar, Tavastehus BK, KååKåå, Sädby Boll och Vasa Idrott kämpar om den sista plats i syndslutspel. SaiBo har tappat sina hoppet om slutspel och ska vara sista i ligaen.
Jag är själv finlandssvensk så tycker att det här var roligt, Sädby:D.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Den här kedjan är jättekiva. Svensk grammatik är en av de kortaste och lättaste bland alla språk.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös