Nimekkäät ateistit kuten Dawkins käsittääkseni pitävät Jeesusta historiallisena henkilönä, mutta eivät pidä evankeliumeja luotettavina edes sen suhteen, mitä Jeesuksen kerrotaan sanoneen. Tietysti vielä paljon vähemmän ihmeiden, neitseellisen syntymän ja ylösnousemuksen suhteen. Luulisin että tämä olisi Jatkoajan ateisteillekin toimivin taktiikka, siis esittää että joku heppu, todennäköisesti nimeltään Jeesus, vaikutti Juutalaisten keskuudessa ajanlaskun alkuvuosikymmeninä, ja sai aikaan uuden uskonlahkon syntymän josta kehittyi kristinusko. Mutta kieltää kaikki yliluonnollinen sun muu.
Muuten tulee vaikeuksia ainakin roomalaishistorioitsijan Tacituksen kanssa, joka vuonna 116 kirjoitti, että keisari Nero aikanaan (vuonna 64) oli lahdannut näitä kristittyjä suuren määrän kääntääkseen syytökset Rooman palosta heitä kohtaan. Tacituksen tekstiä pidetään yleensä aitona, ja siitä voidaan päätellä, että kristittyjä oli Roomassa jo 60-luvulla merkittävä määrä, lahkon alkuperä tunnistettiin Juudeaan ja se kuitenkin oli juutalaisista jo erottautunut omaksi ryhmäkseen.
Lisäksi Tacitus kirjoittaa, että kristityt saivat nimensa Kristuksen mukaan, jonka Pontius Pilatus oli teloituttanut.
Koska Tacitus tekstissään ottaa varsin negatiivisen kannan näihin kristittyihin, niin on epätodennäköistä että kyseessä olisi myöhempien kristillisten aikojen aikana tehty lisäys. Eikä sellaisesta kyllä muutenkaan ole todisteita.