Ei Räsänen ole itsekään ollut ennen tuollainen. On antanut toisten elää rauhassa, mutta poliitikko haistaa, tai sitten häneenkin on tämä paska aikakusi purrut.
Syrjiminen tai väkivalta tai sellaiseen kehottaminen olisi sitten sellaista mikä ei enää nauti uskonnonvapauden suojaa. Mutta en oikein tiedä, voiko oikeudessa osoittaa taivaan tai helvetin siinä määrin todellisiksi paikoiksi, että taivaasta pois sulkeminen on syrjimistä tai helvetillä pelottelu väkivallalla uhkaamista.
Helvetillä pelottelu nyt vähintään on laiton uhkaus, ehkä pahempaakin. Henkistä väkivaltaa kaikista äärimmäisimmässä muodossa. Mä oon viime vuosina tehnyt (kevyttä) fyysistä väkivaltaa jokaiselle, joka minua kotiovellani helvetillä uhkaa ja odotan edelleen, että pääsisin raastupaan asiaa ratkomaan.
Halla-ahon tuomiossahan todettiin, että kun uskontoja arvostellaan, niin näitä lausuntoja ei voi perustella loogisuudella. Tuomiohan tuli siitä, että hän kutsui erästä uskontoa, aivan loogisesti, pedofiliauskonnoksi, koska uskonnon keulamies, joka uskonnon mukaan on elänyt täydellisen elämän, meni naimisiin 9 vuotiaan kanssa. Herää sitten kysymys, että antaako tämä melko hämmentävä tuomio uskonnoille tai uskovaisille sitten myös oikeuden sanoa mitä vaan, perustuen uskontoon?....
Syrjiminen tai väkivalta tai sellaiseen kehottaminen olisi sitten sellaista mikä ei enää nauti uskonnonvapauden suojaa. Mutta en oikein tiedä, voiko oikeudessa osoittaa taivaan tai helvetin siinä määrin todellisiksi paikoiksi, että taivaasta pois sulkeminen on syrjimistä tai helvetillä pelottelu väkivallalla uhkaamista.
Taivaspaikkansa? Joku uuno oikeasti uskoo sellaiseen?
En sanonut etteikö uskovainen voisi olla älykäs. Uskovainen on joko heikko, joka etsii vastauksia Jumalalta tai on ”aivopesty” esimerkiksi lapsena.
Tuo on myös ovela tapa nostaa itseään vähän paremmaksi ihmiseksi, kuin nyt esimerkiksi tämä koko uskovien ihmisryhmä.Tämmöinen kategoriointikin voi olla merkki heikkoudesta.
Et voi lokeroida kaikkia uskovaisia tuosta vaan "heikoiksi", siksi että ovat uskossa. Toiset vahvistuvat ja voimaantuvat juuri sen uskon kautta.En sanonut etteikö uskovainen voisi olla älykäs. Uskovainen on joko heikko, joka etsii vastauksia Jumalalta tai on ”aivopesty” esimerkiksi lapsena.
Entä voiko kaikkia joulupukkiin uskovat aikuiset lokeroida herkkäuskoisiksi tai jopa hölmöksi?Et voi lokeroida kaikkia uskovaisia tuosta vaan "heikoiksi", siksi että ovat uskossa. Toiset vahvistuvat ja voimaantuvat juuri sen uskon kautta.
Ei tämä ihan ainoa ketjun pointti ole. Aika monissa paikoissa uskovaiset eivät ole malttaneet sitä tuomitsemista jättää kuoleman jälkeiseen aikaan, vaan ovat jouduttaneet prosessia aktiivisesti. Joskus on pelkkä väkivalta riittänyt. Sen takia näiden ihmisryhmää vastaan kiihottamisten takia ollaan hieman herkkiä. Sinänsä Raamatussa on jotain kohtia tuosta itse tuomitsemisestakin, mutta niitä on osattu tulkita vähän sopivammin.No juuri tästähän tässä Räsäsen ketjussa väännetään. Jos sillä ei ole henkilölle merkitystä, niin voiko sitä silloin häneltä kukaan olla epäämässäkään?
Entä voiko kaikkia joulupukkiin uskovat aikuiset lokeroida herkkäuskoisiksi tai jopa hölmöksi?
Onko joulupukkiuskolla eroaVoi, samoin kuin ne jotka eivät tajua eroa joulupukkiuskon ja jumaluskon välillä.
Onko joulupukkiuskolla eroa
a) valhallaan tai Kalevalaan kirjaimellisesti uskoviin?
b) skientologiaan uskoviin
c) pastafareihin
d) mormoneihin
e) Daavidin oksalaisiin
f) muslimeihin
Onko jotkut vähän fiksumpia uskomuksia kuin toiset?
Ihanan freesi tää joulupukkivertaus näissä keskusteluissa. Keksitkö ihan itse?Entä voiko kaikkia joulupukkiin uskovat aikuiset lokeroida herkkäuskoisiksi tai jopa hölmöksi?
Sid Lidz: Religion is a crutch. Only cripples need crutches.
Arthur Lidz: A crutch isn't bad if you need it, Sidney
Voi, samoin kuin ne jotka eivät tajua eroa joulupukkiuskon ja jumaluskon välillä.
Ei ollut tarvetta keksiä. Modernit uskonnot ovat ihan samalla keksittyjä tarinoita kuin joulupukkikin, mutta toki niissä on usein monenlaisia vallankäytön elementtejä joskin myös joulupukilla manipuloidaan lapset toimimaan toivotulla tavalla.Ihanan freesi tää joulupukkivertaus näissä keskusteluissa. Keksitkö ihan itse?
No esimerkiksi joulupukista ei oltu taidettu ainakaan kirjottaa vielä pyhää kirjaa. Korjaa toki jos olen väärässä.Mutta mikä on se perustavaa laatua oleva ero uskossa joulupukkiin tai vaikka kristinuskon jumalaan?
Ja mikä jostain kirjasta tekee pyhän?No esimerkiksi joulupukista ei oltu taidettu ainakaan kirjottaa vielä pyhää kirjaa. Korjaa toki jos olen väärässä.
Öö.. En taida olla ihan oikea henkilö vastaamaan tähän objektiivisesti. Joltain uskontojen tutkijalta saattas löytyä tähän vastaus.Ja mikä jostain kirjasta tekee pyhän?
Olet oikeutettu mielipiteeseesi. Saa sitä uskoa, että joku kaveri sikisi pyhästä hengestä, käveli vetten päällä ja muutti veden viiniksi. Ehkä se vastaa johonkin elämän perimmäiseen kysymykseen tai on sitten erilaista ”moninaista ajattelua”.Tämmöinen kategoriointikin voi olla merkki heikkoudesta. Ei pystytä kohtaamaan ihmisten ajattelun moninaisuutta, kuvitellaan että vastaukset ns. perimmäisiin kysymyksiin on itsestään selviä ja jos joku on eri mieltä kuin itse uskonnottomana on, niin pakko olla tyhmä tai aivopesty.
Luepa uudelleen. En väittänyt, että kaikki uskovaiset ovat heikkoja. Sanoin, että uskovainen on joko heikko tai aivopesty, eli hänet on kasvatettu tuohon uskoonsa eikä siitä ole enää paluuta. Jos koko nuoruutensa tuputetaan tiettyä uskomusta, niin tottakai siitä on vaikea luopua.Et voi lokeroida kaikkia uskovaisia tuosta vaan "heikoiksi", siksi että ovat uskossa. Toiset vahvistuvat ja voimaantuvat juuri sen uskon kautta.
Aivopesua toki tapahtuu edelleen eri uskontopiireissä, mutta toisaalta suurin osa aikuisista kykenee ajattelemaan ihan omin aivoin ja päättämään itse mihin uskoa.
Mä osaan käyttäytyä hyvin ja ystävällisesti ilman, että joku satukirja niin kertoo. Olen näin ollen aika helvetin hyvä.Tuo on myös ovela tapa nostaa itseään vähän paremmaksi ihmiseksi, kuin nyt esimerkiksi tämä koko uskovien ihmisryhmä.
Jaa. Minä en koe että kukaan ulkopuolinen olisi ohjannut minua uskomaan omiin arvoihini. Koen myös olevani sisältä vahvempi nyt kuin ennen kuin olin uskossa. Joten...Luepa uudelleen. En väittänyt, että kaikki uskovaiset ovat heikkoja. Sanoin, että uskovainen on joko heikko tai aivopesty, eli hänet on kasvatettu tuohon uskoonsa eikä siitä ole enää paluuta. Jos koko nuoruutensa tuputetaan tiettyä uskomusta, niin tottakai siitä on vaikea luopua.
Kun me tiedetään että Raamattu on 1600 vuotta sitten koottu ihmisten toimesta äänestämällä nipusta kymmenien tai satojen ihmisten kirjoittamista kirjoituksista, että mitkä otetaan mukaan ja mitä ei, niin vaikea sitä on kovin pyhänä pitää. Eri lahkot ovat asiasta vieläkin eri mieltä joten jos vain yksi versio on pyhä, niin joka tapauksessa suurin osa on väärässä siitä että mikä. Melkoinen näyttö kirjan pyhyydestä...Öö.. En taida olla ihan oikea henkilö vastaamaan tähän objektiivisesti. Joltain uskontojen tutkijalta saattas löytyä tähän vastaus.