Kirjoitellaanpas nyt tästäkin jutusta. Tätä päivää olen salassa toivonut jo pitkään. Norja on kieltämättä maailman paras hiihtomaa ja voi olla sitä ilman douppaamistakin, mutta en ole voinut sietää heidän jatkuvaa hurskastelua. Ehkäpä tämä tuo tervettä nöyryyttä norjalaisiin. Jo on aikakin. Jos kilpailukielto on päivääkään vähemmän kuin 2 vuotta, lopetan välittömästi hiihdon seuraamisen. Vähän kuitenkin pelottaa, että tässä on dopingin vastainen työ ottamassa kuivana kakkoseen, kun ei edes huulirasvaakaan sattunut mukaan.
Olen tässä pari vuotta ihmetellyt ennen kaikkea norjalaisten naisten sprinttikykyjen paranemista. Johaug ei aiemmin ehtinyt millään kyytiin sprinteissä ja Björgen oli kyllä uran alkuvaiheilla melkoinen sprinttitykki ja sitten väliin tuli vaihe, jossa vauhti ei enää riittänytkään ihan huipulle sprinteissä. Jostain tämä norjalainen karpaasi sai sitten itsensä revittyä hirveään sprinttikuntoon vielä vanhoilla päivillä. Aivan käsittämätön temppu, kun ottaa huomioon sen, että ikääntymisen pitäisi näkyä minun ajatusten mukaan sprinttivauhdissa. Nyt sitten Björgenin ilmoitus "ei ole sen arvoista" vääntyy minun päässä siihen, että ei kannata enää hiihtää kilpaa, kun on riski jäädä kiinni tai vastaavasti hiihdellä puhtaana jossain muualla kuin absoluuttisella huipulla.
Tässä on nyt sitten kaksi vaihtoehtoa. Vaihtoehto yksi on, että tämä lakaistaan naurettavasti maton alle antamalla 2 kuukauden kilpailukielto, joka on alkanut jo kulumaan, vaikka Johaug ei ole vielä edes kilpailukiellossa. Päälle tulee antidopingin sieluun sattuva "hyi, hyi sinä hölmö lääkäri, joka et osaa lukea" ja se on siinä. Sitten vaan varmistetaan peittelemällä, että testeissä ei jää kiinni norjalaisia. Joka vuosi otetaan pari pahaa venäläistä kiinni ja yksi kansallisen tason Similä, että homma näyttäisi toimivalta. Toinen vaihtoehto kuulostaisi sitten minun oikeustajun mukaiselta. Johaugille lyödään 24-48 kuukautta kilpailukieltoa. Lisäksi voitaisiin tutkia tarkemmin muidenkin norjalaisten näytteet uusiksi. Tähän en kuitenkaan usko. Tässä toisessa vaihtoehdossa norjalaiset kuitenkin jatkossa laitettaisiin samalle viivalle tuomioiden ja testaamisen suhteen, jolloin kilpailujen tuloslistat alkaisi näyttää siltä, että vuonomaan hiihtäjät ei olekaan saaneet geeneistä järkyttävää etumatkaa muihin nähden. Norjalaisia toki olisi varmasti senkin jälkeen 2-3 kympin sakissa, musta vastaava dominointi, jota viime vuosina on nähty, loppuisi kuin seinään.