Mainos

Päättäjien ja virkamiesten yms. taloudelliset porsastelut -ketju

  • 274 998
  • 1 651

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sitten meni pari tuntia työaikaa säätäessä, että sain kuitattua tämän virkavirheen ja vähenettyä summan virkamatkan päivärahoista.

Ohi aiheen, mutta tuli mieleen hassu juttu. Minulla on kaveri, joka valtiolla olleessaan jätti osapäivärahat järjestään hakematta, koska matkalaskujen tekeminen (M2-muistaakseni) oli niin vittumaisen hankalaa ja aikaavievää hommaa kaikkine pulla- tai sämpylätarjoilujen raportointineen, että hän ei viitsinyt sillä verenpainettaan nostattaa ja aikaansa kuluttaa.

Nyt kai tuo järjestelmä on kehittynyt käyttäjäystävällisemmäksi.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Ohi aiheen, mutta tuli mieleen hassu juttu. Minulla on kaveri, joka valtiolla olleessaan jätti osapäivärahat järjestään hakematta, koska matkalaskujen tekeminen (M2-muistaakseni) oli niin vittumaisen hankalaa ja aikaavievää hommaa kaikkine pulla- tai sämpylätarjoilujen raportointineen, että hän ei viitsinyt sillä verenpainettaan nostattaa ja aikaansa kuluttaa.

Nyt kai tuo järjestelmä on kehittynyt käyttäjäystävällisemmäksi.
M2 oli pahamaineinen sovellus joka sai virkamiehen kädet tärisemään, leuan väpättämään ja kylmän hien kihoamaan otsalle. Itselle tuli joskus harvinainen virkamatka mutta meillä oli pysyväisohje marssia yksikön sihteerin pakeille joka hoiti kaikkien satunnaisten matkailijoiden matkalaskujen syöttämisen M2:een.

Näköjään nykyään käytössä on M2 Blue - niminen sovellus. Minulla ei ole kokemusta käytöstä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
M2 oli pahamaineinen sovellus joka sai virkamiehen kädet tärisemään, leuan väpättämään ja kylmän hien kihoamaan otsalle. Itselle tuli joskus harvinainen virkamatka mutta meillä oli pysyväisohje marssia yksikön sihteerin pakeille joka hoiti kaikkien satunnaisten matkailijoiden matkalaskujen syöttämisen M2:een.

Näköjään nykyään käytössä on M2 Blue - niminen sovellus. Minulla ei ole kokemusta käytöstä.
Samantyyppinen ohje tai käytäntö M2:n kanssa lienee monissa muissakin valtion virastoissa. M2 Blue on hiukan - mutta vain hiukan - yksinkertaisempi eikä sitä satunnainen käyttäjä opi.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näissä yliviikaroinneissa tulee aina pohtineeksi, että onko ihminen vain ylipäätään niin härski ahneudessaan ja luottaa, ettei jää kiinni vai onko henkilö tottunut olemaan kaikessa käsi niin syvällä jonkun toisen taskulla, että asia on niin luonnollinen, ettei oikeastaan edes ymmärrä tekevänsä mitään väärin.

On vaikea ymmärtää, miten joku voi noin töpeksiä työnsä typerään ahneuteen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näissä yliviikaroinneissa tulee aina pohtineeksi, että onko ihminen vain ylipäätään niin härski ahneudessaan ja luottaa, ettei jää kiinni vai onko henkilö tottunut olemaan kaikessa käsi niin syvällä jonkun toisen taskulla, että asia on niin luonnollinen, ettei oikeastaan edes ymmärrä tekevänsä mitään väärin.

On vaikea ymmärtää, miten joku voi noin töpeksiä työnsä typerään ahneuteen.

Jep erittäin hämmentävää, että 11000€ kuukausiliksalla pitää vielä laittaa ne karvanpoistot firman kortille.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jep erittäin hämmentävää, että 11000€ kuukausiliksalla pitää vielä laittaa ne karvanpoistot firman kortille.
Nykyään kun lehdistökin ottaa näihin asioihin kärkkäästi kantaa, niin kyseinen toiminta osoittaa kyllä yliviikarin olevan täysin epäpätevä omaan työhönsä. Yhtä paljon kuin on kyse ahneudesta, on kyse myös tyhmyydestä. Luuliko oikeasti, että tämä ei tule ilmi? Jos luuli, niin ei voi olla kovin älykäs yksilö kyseessä.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näissä yliviikaroinneissa tulee aina pohtineeksi, että onko ihminen vain ylipäätään niin härski ahneudessaan ja luottaa, ettei jää kiinni vai onko henkilö tottunut olemaan kaikessa käsi niin syvällä jonkun toisen taskulla, että asia on niin luonnollinen, ettei oikeastaan edes ymmärrä tekevänsä mitään väärin.

On vaikea ymmärtää, miten joku voi noin töpeksiä työnsä typerään ahneuteen.
Mahtaisikohan tämä olla yhteydessä ko. henkilön ylennyksiin ja urakehitykseen. Kolme ylempää korkeakoulututkintoa vaihtuikin yhdeksi korkeakoulututkinnoksi ja kahdeksi täydennyskoulukseksi. Lainsäädäntöasiantuntija taidekoulutuksella. Henkilöllä näyttää olleen kuva lain sitovuudesta kuva vain viitteellisenä ohjeena, jota voidaan laajentavasti tulkita tarpeen mukaan jo ennen tätä keissiä. Kuvaa on varmaankin vahvistanut se, että, entisestä esimiehestään Pöystistä on tullut oikeuskansleri. Kaikkea voi tehdä, kunhan ei jää kiinni tjsp.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tukesia koskee julkisuuslaki. Siitä vaan heidän kirjaamoonsa viestiä, että haluat itsellesi raportin esimerkiksi pääjohtajan matka- ja kululaskuista esimerkiksi vuodelta 2020.

Jos he päättävät salata jotakin raportista, haluat kirjallisen päätöksen asiasta, jotta voit valittaa hallinto-oikeuteen.

Tässä hyvä harrastus jollekin.
Oleellinen kysymys on se, että pitäisikö tämän mennä näin, eli valvonta kansalaisille julkisuuslain mukaan? Vai olisiko syytä pohtia ulkopuolista tahoa (esim. valtiontalouden tarkastusvirastoa, tms.), jonka pitäisi valvoa julkisten varojen käyttöä? Valvonta itsevalvontana on ihan vitsi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Näissä yliviikaroinneissa tulee aina pohtineeksi, että onko ihminen vain ylipäätään niin härski ahneudessaan ja luottaa, ettei jää kiinni vai onko henkilö tottunut olemaan kaikessa käsi niin syvällä jonkun toisen taskulla, että asia on niin luonnollinen, ettei oikeastaan edes ymmärrä tekevänsä mitään väärin.

On vaikea ymmärtää, miten joku voi noin töpeksiä työnsä typerään ahneuteen.
Näihin on pari selkeää perusperiaatetta. Ensimmäinen on "maan tapa". Ei ole ensimmäinen ja tuskin tulee olemaan viimeinen kerta kun tälläistä paljastuu ja se kaikki juontaa aikaan kun tälläinen oli ihan hyväksyttyä. Kyllähän valtiolla ja kunnilla on ennenkin sumplittu asiat omiin taskuihin. Toinen taas on se, että kun pari kertaa menee lävitse ilman mutinoita niin sitten se moraalinen pato murtuu, eikä enää erota mikä on mitäkin kun kerran viimeksikin onnistui.

Tilannehan on muuttunut viimeisinä sanotaan 10-20 vuotena paljonkin paremmaksi ja siitä itseasiassa iso kiitos menee harmaan talouden vastaiselle työlle. Varsinkin verottaja on aktivoitunut tulkitsemaan huomattavasti tiukemmin sitä mikä on nykyään enää sallittua ja mitä pitää jo laskea palkaksi tai siihen verrattavaksi eduksi.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kaveri oli joskus kauan sitten lentokentällä baarissa hommissa, sanoi että Vennamon Pekka oli kansanedustajista ainoa joka maksoi drinksunsa itte.
Kaikki muut pisti valtion kortilla, olisiko ollut sitä "onnellisuuden aikaa" ennen CCCPn hajoamista?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Oliko niitä karvoja poistettu jo Pöystin alaisuudessa vai vasta sen jälkeen? Muuten vaan kysyn, eikä liity mitenkään siihen että onko estetiikan koulutus sopiva lähtökohta johtotehtäviin.
 

Tuamas

Jäsen
Oliko niitä karvoja poistettu jo Pöystin alaisuudessa vai vasta sen jälkeen? Muuten vaan kysyn, eikä liity mitenkään siihen että onko estetiikan koulutus sopiva lähtökohta johtotehtäviin.

Pöysti ainakin itse oli sitä mieltä, että hänen aikanaan tuollaista ei tapahtunut.

Matkustelun ja muiden oheiskulujen suhteellinen ja absoluuttinen osuus toiminnasta on kasvanut säännöllisesti Yli-Viikarin aikakaudella, noin analyyttisesti tilinpäätöksistä tarkasteltuna, joten uskoisin että Pöystin väite siitä että toimintamallit ovat olennaisesti muuttuneet Yli-Viikarin aikana todennäköisesti pitää paikkansa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kaveri oli joskus kauan sitten lentokentällä baarissa hommissa, sanoi että Vennamon Pekka oli kansanedustajista ainoa joka maksoi drinksunsa itte.
Kaikki muut pisti valtion kortilla, olisiko ollut sitä "onnellisuuden aikaa" ennen CCCPn hajoamista?
Kyllä näitä on ollut vielä kauan sen jälkeenkin. Kyllähän se paljon kertoo kun isojen firmojen saunat ja mökit seisoo tyhjillään niin valtiolla niitä edelleen on ja välillä tuntuu että uusiakin puskee. Ei ole toimintakulttuurin muutos ulottunut ihan vielä sinne asti. Kyllähän se ennen lamaa ollut aika oli melkoista rallattelua ihan kaikin puolin, niin valtiolla kuin yrityksissäkin, saati sitten valtion firmoissa. Toki kuulopuheinahan nämä on, kun ihan niin vanha en itse vielä ole, mutta isot pojat on kertoneet.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä näitä on ollut vielä kauan sen jälkeenkin. Kyllähän se paljon kertoo kun isojen firmojen saunat ja mökit seisoo tyhjillään niin valtiolla niitä edelleen on ja välillä tuntuu että uusiakin puskee. Ei ole toimintakulttuurin muutos ulottunut ihan vielä sinne asti.
Saako esimerkkejä valtion uusista saunoista ja mökeistä? Oikeastihan niitä kyllä myydään jatkuvalla syötöllä.

Omalle valtion virastolle saunaosasto rakennettiin noin 20 vuotta sitten. Viimeisen 12 vuoden aikana, kun taloon tulin ensimmäistä kertaa töihin, saunaa käytetty tasan kerran vuodessa, henkilöstön toimesta ennen pikkujouluja. Talo on tainnut kyllä tarjota nämä saunakaljat.

Huono rakennusinvestointi kyllä, mutta onneksi maailma muuttui.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Saako esimerkkejä valtion uusista saunoista ja mökeistä? Oikeastihan niitä kyllä myydään jatkuvalla syötöllä.

Omalle valtion virastolle saunaosasto rakennettiin noin 20 vuotta sitten. Viimeisen 12 vuoden aikana, kun taloon tulin ensimmäistä kertaa töihin, saunaa käytetty tasan kerran vuodessa, henkilöstön toimesta ennen pikkujouluja. Talo on tainnut kyllä tarjota nämä saunakaljat.

Huono rakennusinvestointi kyllä, mutta onneksi maailma muuttui.
No esimerkiksi tämä.
Kuten sanoin, tuntuu. En minä ole väittänyt, että valtio rakentaa noita mökkejä jatkuvasti, vaan sen kuvan saa asiasta. Enkä minä edes väitä etteikö tuokin mökki voisi olla tarpeellinen. Tosin ilmavoimillahan vasta paljastui väärinkäytöksiä, jälleen, näiden suhteen. Että ei se nyt ihan niin hyvällä mallilla vielä toi valtion rahojen käyttö ole.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yllä olevaan majaan liittyen, Somasjärven partiomajan välittömät rakennuskustannukset olivat 300 000 euroa. Tuossa ei ole silloin tonttia, joka todennäköisesti on muutenkin valtion maita. Välittömät rakennuskustannukset voi ymmärtää eri tavoin, mutta ei siihen yleensä kalusteet yms sisälly. Maja ei kummoinen ja ihan sen perusteella, mitä meillä on rakennetettu mökkiä, 200 000 välittömien kustannusten osalta ilman tonttia olisi kohtuullisempi.

Tukisi omaa kokemustani valtiolla ja julkisella sektorilla. Ei toki mökkejä rakenneltu. Mutta hintaan tuli saada mukaan usein sellaista tavaraa, mikä ei sopimukseen periaatteessa kuulunut. Se meni sitten parempaan käyttöön. Ei välttämättä yksityisille viraston johtajille, vaan esimerkiksi normaaliin käyttöön tarpeen mukaan. Mukavasti tuli siinä siivellä, kun ei aiemmin ollut saanut rahoitusta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yleisellä tasolla suomalaisten päättäjien ja virkamiesten taloudellisesta porsastelusta sanoisin, että ei tässä välttämättä ole parempaan suuntaan viime vuosina menty. Näkemykseni siis poikkeaa monien muiden näkemyksestä. Perustelen siis:

1. Suurin ongelma on pienet kunnat, joissa hankinnat voidaan sopia yhden tai korkeintaan kahden tai kolmen puolueen kesken.

2. Toinen suuri ongelma on etenkin kuntapäättäjien ja viranhaltijoiden toiminta, jossa he eivät aina suostu jääväämään itseään päätöksenteosta, joka voi koskettaa myös heitä itseään. Tämä syy on keskeinen Suomen rankingin putoamiseen Transparency Internationalin listalla julkisen sektorin osalta (95 pistettä -> 85 pistettä).

Silti Suomi on yksi vähiten korruptoituneita maita, mutta minun arvion mukaan ero ei ole niin suuri edes Italiaan, mitä Suomessa kuvitellaan. Meillä kyse on sellaisesta piilorikollisuudesta, jota on erittäin vaikea näyttää toteen sekä heikosta valvonnasta, joka mahdollistaa "verotuksen" vuosikausia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yleisellä tasolla suomalaisten päättäjien ja virkamiesten taloudellisesta porsastelusta sanoisin, että ei tässä välttämättä ole parempaan suuntaan viime vuosina menty. Näkemykseni siis poikkeaa monien muiden näkemyksestä. Perustelen siis:

1. Suurin ongelma on pienet kunnat, joissa hankinnat voidaan sopia yhden tai korkeintaan kahden tai kolmen puolueen kesken.

2. Toinen suuri ongelma on etenkin kuntapäättäjien ja viranhaltijoiden toiminta, jossa he eivät aina suostu jääväämään itseään päätöksenteosta, joka voi koskettaa myös heitä itseään. Tämä syy on keskeinen Suomen rankingin putoamiseen Transparency Internationalin listalla julkisen sektorin osalta (95 pistettä -> 85 pistettä).

Silti Suomi on yksi vähiten korruptoituneita maita, mutta minun arvion mukaan ero ei ole niin suuri edes Italiaan, mitä Suomessa kuvitellaan. Meillä kyse on sellaisesta piilorikollisuudesta, jota on erittäin vaikea näyttää toteen sekä heikosta valvonnasta, joka mahdollistaa "verotuksen" vuosikausia.
Omat kokemukseni ja tietoni tosiaan perustuvat vain valtionhallintoon. Kuntakentästä en tiedä mitään. Harmi jos siellä tilanne on tuo.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Yleisellä tasolla suomalaisten päättäjien ja virkamiesten taloudellisesta porsastelusta sanoisin, että ei tässä välttämättä ole parempaan suuntaan viime vuosina menty. Näkemykseni siis poikkeaa monien muiden näkemyksestä. Perustelen siis:

1. Suurin ongelma on pienet kunnat, joissa hankinnat voidaan sopia yhden tai korkeintaan kahden tai kolmen puolueen kesken.

2. Toinen suuri ongelma on etenkin kuntapäättäjien ja viranhaltijoiden toiminta, jossa he eivät aina suostu jääväämään itseään päätöksenteosta, joka voi koskettaa myös heitä itseään. Tämä syy on keskeinen Suomen rankingin putoamiseen Transparency Internationalin listalla julkisen sektorin osalta (95 pistettä -> 85 pistettä).

Silti Suomi on yksi vähiten korruptoituneita maita, mutta minun arvion mukaan ero ei ole niin suuri edes Italiaan, mitä Suomessa kuvitellaan. Meillä kyse on sellaisesta piilorikollisuudesta, jota on erittäin vaikea näyttää toteen sekä heikosta valvonnasta, joka mahdollistaa "verotuksen" vuosikausia.
Tuohon ensimmäiseen kohtaan lisäisin vielä "maan tavan" jossa näitä hankintoja vedetään joko alle kilpailutusrajan pilkkomalla hankinnat pienemmiksi tai sitten muuten sumplimalla ne hankinnat sukulaisille tai tutuille tai no heidän firmoilleen mutta kuitenkin. Näitähän on kanssa paljastunut useita viime vuosina. Toki on helpompi jäädä kiinni jossain Vantaalla kun puhutaan ihan eri kokoluokan touhuista kuin pienemmillä paikkakunnilla, mutta tätä kyllä tapahtuu edelleen. (Vasta paljastui HUS:ista tälläistä)
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Omat kokemukseni ja tietoni tosiaan perustuvat vain valtionhallintoon. Kuntakentästä en tiedä mitään. Harmi jos siellä tilanne on tuo.

Sellainen kunnollinen tutkimus Suomessa puuttuu kuntatason osalta. Mutta yksittäisiä juttuja toki nousee silloin tällöin esille. Oman kokemukseni, kuulemani perusteella ja asiantuntijoiden mukaan varsinkin julkiset hankinnat nähdään Suomessa korruptioriskinä. Tiedän kuntia ja henkilöitä, joissa sovitaan kaikki tärkeimmät hankinnat keskenään puolueiden kannatussuhteessa. Isossa osassa kuntia ei tarvitse jakaa omistaan mitään, koska Keskustalla on enemmistö. Oikeusministeriössä ainakin erityisasiantuntija Juuso Oilinki on pohtinut suomalaista korruptiota, joka jää tutkan alle. YLE:ltä yksi Oilingin haastattelu:


Itse miellän valtionhallinnon korruptioksi virkojen varaamisen poliittisin perustein. Maallikkona on paha sanoa laillisesta puolesta, mutta ei siinä ainakaan hakijoiden tasavertainen kohtelu ansioidensa perusteella toteudu, jos ensin laitetaan sivuun kaikki muut, paitsi X-puolueen ehdokkaat.

Poliittisten virkavalintojen hyväksyminen alhaalta ylös saattaa vaikuttaa ihmisten kykyyn ja haluun myös muun korruption tunnistamisessa.

Tuohon ensimmäiseen kohtaan lisäisin vielä "maan tavan" jossa näitä hankintoja vedetään joko alle kilpailutusrajan pilkkomalla hankinnat pienemmiksi tai sitten muuten sumplimalla ne hankinnat sukulaisille tai tutuille tai no heidän firmoilleen mutta kuitenkin. Näitähän on kanssa paljastunut useita viime vuosina. Toki on helpompi jäädä kiinni jossain Vantaalla kun puhutaan ihan eri kokoluokan touhuista kuin pienemmillä paikkakunnilla, mutta tätä kyllä tapahtuu edelleen. (Vasta paljastui HUS:ista tälläistä)

Hyvin tyypillistä on ollut tosiaan pilkkoa hankintoja. Niille on monta kertaa hyvät perusteet (kuten sama toimittaja kuitenkin, koska paras ja kokonaisuutena edullisin), mutta hankintojen ohjaaminen sopiville tahoille mahdollistuu myös pilkkomisella.

Itsellä ei enää ole tuntumaa hankintoihin viime vuosilta, mutta tuskin tässä kovin merkittävää muutosta on tapahtunut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tuamas

Jäsen
Yleisellä tasolla suomalaisten päättäjien ja virkamiesten taloudellisesta porsastelusta sanoisin, että ei tässä välttämättä ole parempaan suuntaan viime vuosina menty. Näkemykseni siis poikkeaa monien muiden näkemyksestä. Perustelen siis:

1. Suurin ongelma on pienet kunnat, joissa hankinnat voidaan sopia yhden tai korkeintaan kahden tai kolmen puolueen kesken.

2. Toinen suuri ongelma on etenkin kuntapäättäjien ja viranhaltijoiden toiminta, jossa he eivät aina suostu jääväämään itseään päätöksenteosta, joka voi koskettaa myös heitä itseään. Tämä syy on keskeinen Suomen rankingin putoamiseen Transparency Internationalin listalla julkisen sektorin osalta (95 pistettä -> 85 pistettä).

Silti Suomi on yksi vähiten korruptoituneita maita, mutta minun arvion mukaan ero ei ole niin suuri edes Italiaan, mitä Suomessa kuvitellaan. Meillä kyse on sellaisesta piilorikollisuudesta, jota on erittäin vaikea näyttää toteen sekä heikosta valvonnasta, joka mahdollistaa "verotuksen" vuosikausia.

Nämä ovat toki eri kysymyksiä, joissa mainitsemiasi ongelmia vieläkin on, joskin näissäkin perseilyn määrä on ainakin omalla näiden asioiden osalta muutaman kunnan otannalla vähentyneet.

Toki yhäkin esimerkiksi Osuuskauppa saa usein parhaat tontit isojen liikenneväylien varrelta ja sattumalta näistä päättämässä on Osuuskauppojen hallinnossa toimivia kuntapäättäjiä. Enää toki toiminta ei ole aivan niin umpiräikeää kuin aiemmin.

Kuntien osalta ongelma on isolta osin myös osto-osaamisessa, jossa on vieläkin pienemmissä kunnissa isoja puutteita ja hankintalakia ei osata huomioida riittävän hyvin, jolloin kokeneet tarjoajat vievät kuntia kuin kuoriämpäriä.

Tässä(kin) kansalaisten oikeusturva paranisi merkittävästi, kun toteutettaisiin raaka kuntauudistus, jossa kuntien määrä pudotettaisiin sinne noin sadan kunnan tienoille nykyisestä kolmestasadasta kunnasta, jolloin kunnilla olisi riittävän leveät hartiat ja osaaminen hoitaa asiat keskimäärin hyvin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Sellainen kunnollinen tutkimus Suomessa puuttuu kuntatason osalta. Mutta yksittäisiä juttuja toki nousee silloin tällöin esille. Oman kokemukseni, kuulemani perusteella ja asiantuntijoiden mukaan varsinkin julkiset hankinnat nähdään Suomessa korruptioriskinä. Tiedän kuntia ja henkilöitä, joissa sovitaan kaikki tärkeimmät hankinnat keskenään puolueiden kannatussuhteessa. Isossa osassa kuntia ei tarvitse jakaa omistaan mitään, koska Keskustalla on enemmistö. Oikeusministeriössä ainakin erityisasiantuntija Juuso Oilinki on pohtinut suomalaista korruptiota, joka jää tutkan alle. YLE:ltä yksi Oilingin haastattelu:


Itse miellän valtionhallinnon korruptioksi virkojen varaamisen poliittisin perustein. Maallikkona on paha sanoa laillisesta puolesta, mutta ei siinä ainakaan hakijoiden tasavertainen kohtelu ansioidensa perusteella toteudu, jos ensin laitetaan sivuun kaikki muut, paitsi X-puolueen ehdokkaat.

Poliittisten virkavalintojen hyväksyminen alhaalta ylös saattaa vaikuttaa ihmisten kykyyn ja haluun myös muun korruption tunnistamisessa.

Hyvin tyypillistä on ollut tosiaan pilkkoa hankintoja. Niille on monta kertaa hyvät perusteet (kuten sama toimittaja kuitenkin, koska paras ja kokonaisuutena edullisin), mutta hankintojen ohjaaminen sopiville tahoille mahdollistuu myös pilkkomisella.

Itsellä ei enää ole tuntumaa hankintoihin viime vuosilta, mutta tuskin tässä kovin merkittävää muutosta on tapahtunut.
Juu tuossa linkissäsi olikin mainittu toi Vantaan ex-kaupunginjohtaja joka rikoksestakin sittemmin tuomittiin. Minä tuota sairaalapuolta tiedän, niin siellä varsinkin on enemmän sääntö kuin poikkeus, että erilaiset tahot "lobbaa" ei kun siis lahjoo niitä lääkäreitä ja muita vastaavia, että sitten heidän lääkkeensä, laitteensa jne. tulee valituksi. Tätäkin on toki suitsittu eikä meno ole enää kuulemma ihan niin räikeää, mutta ei se todellakaan ole loppunut vaan sitä ei vain tehdä enää avoimesti. Ennen kärjistetysti maksettiin etelän lomat täydellä ylläpidolla, nykyään enää vain "koulutusmatka".
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nämä ovat toki eri kysymyksiä, joissa mainitsemiasi ongelmia vieläkin on, joskin näissäkin perseilyn määrä on ainakin omalla näiden asioiden osalta muutaman kunnan otannalla vähentyneet.

Toki yhäkin esimerkiksi Osuuskauppa saa usein parhaat tontit isojen liikenneväylien varrelta ja sattumalta näistä päättämässä on Osuuskauppojen hallinnossa toimivia kuntapäättäjiä. Enää toki toiminta ei ole aivan niin umpiräikeää kuin aiemmin.

Kuntien osalta ongelma on isolta osin myös osto-osaamisessa, jossa on vieläkin pienemmissä kunnissa isoja puutteita ja hankintalakia ei osata huomioida riittävän hyvin, jolloin kokeneet tarjoajat vievät kuntia kuin kuoriämpäriä.

Tässä(kin) kansalaisten oikeusturva paranisi merkittävästi, kun toteutettaisiin raaka kuntauudistus, jossa kuntien määrä pudotettaisiin sinne noin sadan kunnan tienoille nykyisestä kolmestasadasta kunnasta, jolloin kunnilla olisi riittävän leveät hartiat ja osaaminen hoitaa asiat keskimäärin hyvin.

Totta ja kuntien osalta varmaan paras ratkaisu olisi kuntien määrän vähentäminen tasoon 75-100 kuntaa.

Juu tuossa linkissäsi olikin mainittu toi Vantaan ex-kaupunginjohtaja joka rikoksestakin sittemmin tuomittiin. Minä tuota sairaalapuolta tiedän, niin siellä varsinkin on enemmän sääntö kuin poikkeus, että erilaiset tahot "lobbaa" ei kun siis lahjoo niitä lääkäreitä ja muita vastaavia, että sitten heidän lääkkeensä, laitteensa jne. tulee valituksi. Tätäkin on toki suitsittu eikä meno ole enää kuulemma ihan niin räikeää, mutta ei se todellakaan ole loppunut vaan sitä ei vain tehdä enää avoimesti. Ennen kärjistetysti maksettiin etelän lomat täydellä ylläpidolla, nykyään enää vain "koulutusmatka".

Kyllä tuota varmaan edelleenkin on jonkin verran. Sairaalapuolelle tehtiin vuosia sitten selvitystä, ja sen voi sanoa, että hyvin paljon oli erilaista tietojärjestelmää hommattu, joita pyöritti joskus jopa muutama henkilö. Hajanaisuus on ollut iso ongelma, mutta valitettavasti myös Apotti ja vastaavat ovat aiheuttaneet alkuaikoina jopa vaarallisia tilanteita. Dataongelmia en edes mainitse.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nykyään kun lehdistökin ottaa näihin asioihin kärkkäästi kantaa, niin kyseinen toiminta osoittaa kyllä yliviikarin olevan täysin epäpätevä omaan työhönsä. Yhtä paljon kuin on kyse ahneudesta, on kyse myös tyhmyydestä. Luuliko oikeasti, että tämä ei tule ilmi? Jos luuli, niin ei voi olla kovin älykäs yksilö kyseessä.

Joku totesi twitterissä, että olisiko Yli-Viikari jo liikaa laitettu häpeäpaaluun. Mielestäni ei. Tällä nimenomaan annetaan varoituksena hyvä signaali, että vastaavasti porsastelusta voi päätyä lööppeihin ja meemeihin.

Kuten Pulttiboisin hahmo muinoin totesi: kikkelis kokkelis, mitäs läksit.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...meni pari tuntia työaikaa säätäessä, että sain kuitattua tämän virkavirheen ja vähenettyä summan virkamatkan päivärahoista. En tee tätä virhettä enää uudestaan.
Tämähän siis johtuu verottajan tulkinnoista, mitkä on välillä ihmeellisiä. Esim. tuo firman kortti, minkä vuosimaksun kuittaa työnantaja, mutta lasku muuten tulee minulle. Verottaja ajattelee, että jos käytän sitä omiin menoihin, saan vuosimaksun verotonta etua. Pimeetä suorastaan. Toinen hauska tulkinta verottajalta jäänyt mieleen kun kaveri osti kentältä lentosukat. Ei käy, mutta työnantaja osti niitä sitten laatikoittain konttorille, niin sitten käy. Logiikkaa en ymmärrä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös