Päättäjien ja virkamiesten yms. taloudelliset porsastelut -ketju

• 278 643
  • 1 665

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Tätä varten tuo SOTE-himmeli tehtiin. Saatiin kepun ja muiden puolueiden pikkupoliitikoille lisää hommia ja rahaa. Ei ole mikään vitsi. Oikeasti olisi pitänyt tehostaa ja mennä 5 sotealueella, mutta nyt niitä on yli 20. Voi hyvin laskea yhteen 1+1=2.
Koko Sote ajatus on vitsi, koska toimintaa on tehostettu lisäämällä väliportaita/keskijohtoa?

Spire

Jäsen
Koko Sote ajatus on vitsi, koska toimintaa on tehostettu lisäämällä väliportaita/keskijohtoa?
Kyllä, juuri niin. Hyvin tuntuu toiminta tehostuneen.

Ja takaisin asiaan: Välillä tulee pahoja toivottomuuden tunteita kun lukee näitä juttuja. Mm. HUS:llä oli vastikään yt-neuvottelut joiden lopputuloksena syntyi paljon irtisanomisia. Johtajien bonukset eivät kuitenkaan olleet neuvoteltavissa missään vaiheessa.

En tiedä, välillä mietin että mitä pitäisi tapahtua jotta oikeus voittaisi edes joskus.

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre

Ei kokenut tarvetta jäävätä itseänsä? On nämä vaan aikamoisia koijareita, kun paikka annetaan, eikä ole pelkoa seuraamuksista. Kuvottavaa toimintaa.
Miksi Valkosen olisi pitänyt jäävätä itsensä, kun hän ei kuulu avustuksen saaneeseen yhdistykseen? Sen sijaan hyvin arveluttavaa on 900.000 euron joululahjaraha, mikä laitetaan ministeri Juuson korvessa olevan kotitien parantamiseen.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki

En yleensä jaksa näihin lento- ja taksimatkoihin hirveämmin puuttua, mutta tässä tapauksessa puutun siksi, että tässä on vahva epäily siitä, että nämä tyypit ovat idiootteja. Ja se on yleisesti hyvä tietää, jos on epäilys siitä, että kansaa edustavat idiootit. Vaikka fakta toki on myös se, että vuonna 2025 idiotismi nähdään positiivisena ominaisuutena.

"Yllättävän kova hinta. Turhan korkea, se jäi minulta täysin huomaamatta. Oma moka." (Ville Väyrynen, kok)

Hinnat ovat aika yllätyksiä, niistä ei ole ollut tietoa. (Minna Reijonen, ps)

Jäin kiinni red-handed. On hintatieto näköjään lipussa saatavilla. (Anna-Kristiina Mikkonen, sd)

Ville Väyrysen Jyväskylä-Helsinki-Joensuu + seuraavana päivänä Joensuu-Helsinki-Jyväskylä -lentoratkaisusta (hinta 719 euroa 55 senttiä) papukaikamerkki. Tuo on samaa hintaluokkaa, kuin lento Turkish Airlinesilla Helsingistä Istanbulin kautta Nairobiin ja takaisin. Tiedän tämän hyvin, koska suunnittelen itse ensi joulun ajalle vaellusreissua Mt. Kenyalle ja tarkoitus olisi olla reissussa 2-3 viikkoa. Ajattelin maksaa omilla rahoillani.

Aikaisemmin olin ministeriön alaisessa organisaatiossa töissä. Meillä oli tapana laskea joka penni lentämisissämme, koska käytimme verorahoja. Kaikennäköiset Helsinki - Kemi - Helsinki -lennot jätettiin välistä ihan siitä helvetin yksinkertaisesta syystä, että niiden hinnat olivat useimmiten samaa luokkaa, kuin Helsinki - New York - Helsinki -lennot.

Tähän loppuun vielä pieni avoin kirje kansanedustajille.

Parahimmat lainsäätäjämme,

Kyllä. Kyllä ne hinnat näkyvät siinä lentolipussa. Ne näkyvät myös jo siinä vaiheessa, kun sitä lentoa ollaan varaamassa. Homma ei toimi maakuntalentojenkaan kohdalla niin, että ensin varataan ja sitten se ennalta tuntematon hinta veloitetaan luottokortilta niin sanotusti yllärinä. Lentojen varaaminen toimii siis periaatteessa ihan samalla tavalla, kuin kahvipaketin ostaminen. Näette hinnan etukäteen, ja sitten voitte itse päättää, että mihin tuotteeseen päädytte vai päätättekö lopulta jättää ostamatta kokonaan.

Olette toki kovasti kiireisiä ihmisiä ja käytätte varmasti maakuntalennon varaamisen kaltaisessa monimutkaisesta prosessissa Eduskunnan matkanvarausdeparttementin tai jonkun vastaavan palveluita. Siitä huolimatta, arvoisat edustajamme, näksin, että teillä pitäisi olla matkustamisenne kustannuksista jonkinlainen haisu. Sillä jos ette ole aivan täysin umpiossa ja uutispimennossa eläneet, niin maakuntalentojen korkeat hinnat ovat teidän itse päättämistänne subventioista (jotka nekin ovat yhteisestä kirstustamme pois, kuten, toivon mukaan, hyvin tiedätte) huolimatta kyllä varsin yleisesti tiedettyjä. Jos taas olette eläneet umpiossa ja uutispimennossa, niin olisi tosi jeppis, jos tulisitte sieltä takaisin päivänvaloon.

Erakkona eläminen ja tästä stressaavasta, ahdistavastakin, yhteiskunasta korpimökkiin zenmäiseen olotilaan vetäytyminen sekä nirvanan tavoitteleminen, on täysin ymmärrettävä ja ok elämäntaparatkaisu näinä aikoina. Vuonna 2025, kun maailma kieltämättä on hieman pelottava paikka ja uutiset kovasti ikävää luettavaa ja kuunneltavaa. Ollenkaan ei hävetä myöntää, että tämä on käynyt itsellänikin mielessä. Mutta tästä huolimatta nöyrimmin pyytäisin, että tekisitte tämän ratkaisun vasta sitten, kun ette ole enää päättämässä yhteisistä asioistamme.

Nöyrimmin ja kunnioittavasti,

BitterX

Viimeksi muokattu:

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Ville Väyrysen Jyväskylä-Helsinki-Joensuu + seuraavana päivänä Joensuu-Helsinki-Jyväskylä -lentoratkaisusta (hinta 719 euroa 55 senttiä) papukaikamerkki. Tuo on samaa hintaluokkaa, kuin lento Turkish Airlinesilla Helsingistä Istanbulin kautta Nairobiin ja takaisin. Tiedän tämän hyvin, koska suunnittelen itse ensi joulun ajalle vaellusreissua Mt. Kenyalle ja tarkoitus olisi olla reissussa 2-3 viikkoa.

Katselin huvikseni lentoja ensi viikolle Jyväskylästä Joensuuhun. Halvimmillaan 550€. Menolennon yhteiskesto 12 h 20 min, kun aamulennolla mennessä ei ehdi Helsingistä aamulla lähtevään Joensuun koneeseen vaan täytyy odottaa 17.05 lähtevää. Vaihtoehtona toki lähteä Jyväskylästä 14.00, jolloin matka-aika lyhenee 4 h 10 minuuttiin.
Google mapsin mukaan autolla huristelee reilu kolme tuntia. Paluumatka lentäen n. 5 h 45 min.
Ja äijä kehtaa väittää, ettei muista tai siis mahdollisesti syynä ollut se, ettei jaksanut lähteä ajamaan.
Listan kärjessä lippua heiluttava muija on käyttänyt kotimaan matkoihin reilut 28 000 euroa. Melkoinen summa.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Minulla tuossa Väyrysen matkassa osuu silmään tuo, että matkan syy on puolueen toimintaan liittyvä. Tai no, eduskuntaryhmän kokous eli ei puhtaasti puolueen toimintaa, mutta silti. Tuossa on harkintakyky pettänyt, varsinkin kun ei ole mikään mahdoton rasti mennä vaikka omalla autolla. Ehkä nimi velvoittaa.

En yleensä jaksa näihin lento- ja taksimatkoihin hirveämmin puuttua, mutta tässä tapauksessa puutun siksi, että tässä on vahva epäily siitä, että nämä tyypit ovat idiootteja. Ja se on yleisesti hyvä tietää, jos on epäilys siitä, että kansaa edustavat idiootit. Vaikka fakta toki on myös se, että vuonna 2025 idiotismi nähdään positiivisena ominaisuutena.

"Yllättävän kova hinta. Turhan korkea, se jäi minulta täysin huomaamatta. Oma moka." (Ville Väyrynen, kok)

Jäin kiinni red-handed. On hintatieto näköjään lipussa saatavilla. (Anna-Kristiina Mikkonen, sd)

Ville Väyrysen Jyväskylä-Helsinki-Joensuu + seuraavana päivänä Joensuu-Helsinki-Jyväskylä -lentoratkaisusta (hinta 719 euroa 55 senttiä) papukaikamerkki. Tuo on samaa hintaluokkaa, kuin lento Turkish Airlinesilla Helsingistä Istanbulin kautta Nairobiin ja takaisin. Tiedän tämän hyvin, koska suunnittelen itse ensi joulun ajalle vaellusreissua Mt. Kenyalle ja tarkoitus olisi olla reissussa 2-3 viikkoa. Ajattelin maksaa omilla rahoillani.

Aikaisemmin olin ministeriön alaisessa organisaatiossa töissä. Meillä oli tapana laskea joka penni lentämisissämme, koska käytimme verorahoja. Kaikennäköiset Helsinki - Kemi - Helsinki -lennot jätettiin välistä ihan siitä helvetin yksinkertaisesta syystä, että niiden hinnat olivat useimmiten samaa luokkaa, kuin Helsinki - New York - Helsinki -lennot.

Tähän loppuun vielä pieni avoin kirje kansanedustajille.

Parahimmat lainsäätäjämme,

Kyllä. Kyllä ne hinnat näkyvät siinä lentolipussa. Ne näkyvät myös jo siinä vaiheessa, kun sitä lentoa ollaan varaamassa. Homma ei toimi maakuntalentojenkaan kohdalla niin, että ensin varataan ja sitten se ennalta tuntematon hinta veloitetaan luottokortilta niin sanotusti yllärinä. Lentojen varaaminen toimii siis periaatteessa ihan samalla tavalla, kuin kahvipaketin ostaminen. Näette hinnan etukäteen, ja sitten voitte itse päättää, että mihin tuotteeseen päädytte vai päätättekö lopulta jättää ostamatta kokonaan.

Olette toki kovasti kiireisiä ihmisiä ja käytätte varmasti maakuntalennon varaamisen kaltaisessa monimutkaisesta prosessissa Eduskunnan matkanvarausdeparttementin tai jonkun vastaavan palveluita. Siitä huolimatta, arvoisat edustajamme, näksin, että teillä pitäisi olla matkustamisenne kustannuksista jonkinlainen haisu. Sillä jos ette ole aivan täysin umpiossa ja uutispimennossa eläneet, niin maakuntalentojen korkeat hinnat ovat teidän itse päättämistänne subventioista (jotka nekin ovat yhteisestä kirstustamme pois, kuten, toivon mukaan, hyvin tiedätte) huolimatta kyllä varsin yleisesti tiedettyjä. Jos taas olette eläneet umpiossa ja uutispimennossa, niin olisi tosi jeppis, jos tulisitte sieltä takaisin päivänvaloon.

Erakkona eläminen ja tästä stressaavasta, ahdistavastakin, yhteiskunasta korpimökkiin zenmäiseen olotilaan vetäytyminen sekä nirvanan tavoitteleminen, on täysin ymmärrettävä ja ok elämäntaparatkaisu näinä aikoina. Vuonna 2025, kun maailma kieltämättä on hieman pelottava paikka ja uutiset kovasti ikävää luettavaa ja kuunneltavaa. Ollenkaan ei hävetä myöntää, että tämä on käynyt itsellänikin mielessä. Mutta tästä huolimatta nöyrimmin pyytäisin, että tekisitte tämän ratkaisun vasta sitten, kun ette ole enää päättämässä yhteisistä asioistamme.

Nöyrimmin ja kunnioittavasti,

BitterX
Tuossa toki aika korkeat hinnat ja olisi varmaan nopeammin päässyt vaikka junalla mutta noin yleisesti taitaa kyllä maakuntalennot maksaa tuon subvention jälkeen noin 150-250 menopaluu eli ei ihan New Yorkin hinnoissa kuitenkaan.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
”Yllättävän kova hinta. Turhan korkea, se jäi minulta täysin huomaamatta. Oma moka."

Tuo on sopiva sitaatti kaikille niille, jotka helposti elävät vähän yli varojensa ja tilaavat hetken mielijohteesta kaikkea kivaa. Kukapa meistä olisi synnitön siinä, ettei elämässä vähän lipsu turhaan tuhlailuun, jos on mahdollista. Silti lipsuminen ärsyttää erityisesti, kun huolettomuus liittyy yhteisiin varoihin sekä perheessä että yhteiskunnassa laajemmin.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Tuossa toki aika korkeat hinnat ja olisi varmaan nopeammin päässyt vaikka junalla mutta noin yleisesti taitaa kyllä maakuntalennot maksaa tuon subvention jälkeen noin 150-250 menopaluu eli ei ihan New Yorkin hinnoissa kuitenkaan.

Tällä hetkellä näin, mutta se riippuu aina kulloisestakin valtion ostopalveludiilistä. Joitakin vuosia sitten maakuntalentojen operoijat hinnoittelivat lennot täysin dynaamisestl kysynnän mukaan (subventiot kuitenkin huomioiden), jolloin ne olivat joskus hyvin halpoja ja usein hyvin korkeita näille kyläkentille. Nyt käytössä on politiikka, jossa hinnat - tietenkin subventioiden kautta - ovat vakaampia.

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajattelin maksaa omilla rahoillani.

Ai hemmetti, tälle tuli naurettua kunnolla.

Noin muuten koko jutusta paistaa kilometrien päähän niin sanotusti isännätön raha. Kukaan ei vastaa yhtään mistään, ja varat eivät tavallaan ole kenenkään ja samaan aikaan kaikkien, niin tässä on lopputulos. Kaiken kruunaa noi viattomaksi naamioidut voivottelut, jotka saavat vain aikaan melkoisen vitutuksen.

Sitä ihmettelen, että vaikka tällaisia juttuja tulee tasaisin väliajoin julkisuuteen, niin silti vuodesta toiseen eduskunnan rahankäyttö aiheuttaa pahennusta.

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Katselin huvikseni lentoja ensi viikolle Jyväskylästä Joensuuhun. Halvimmillaan 550€. Menolennon yhteiskesto 12 h 20 min, kun aamulennolla mennessä ei ehdi Helsingistä aamulla lähtevään Joensuun koneeseen vaan täytyy odottaa 17.05 lähtevää. Vaihtoehtona toki lähteä Jyväskylästä 14.00, jolloin matka-aika lyhenee 4 h 10 minuuttiin.
Google mapsin mukaan autolla huristelee reilu kolme tuntia. Paluumatka lentäen n. 5 h 45 min.
Ja äijä kehtaa väittää, ettei muista tai siis mahdollisesti syynä ollut se, ettei jaksanut lähteä ajamaan.
Ilkikurisesti ensimmäinen ajatukseni lentämisen syylle on se, että autolla pitäisi olla ajokunnossa. Ja mitenkäs kansanedustaja voisi viettää aikaansa junan ravintolavaunussa? Nykyään ei mitenkään. Hintavilla lennoilla ei ole rahvasta kännykkäkameroineen. Jos siellä joku liikemies on, hän pitää suunsa kiinni, jotta bisnekset eivät kärsi.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kansanedustajat käyttivät siis vuoden aikana noin 650 000 yhteensä kotimaan lentoihin. Veroineen. Osa lensi useammin kuin toiset. En ihan saa kiinni, miksi taas paheksutaan.

Aikaan lensin usein kansanedustajien ja yritysjohtajien kanssa pienillekin kotimaan kentille. Nopeus siirtyä paikasta toiseen on oleellista.

Yksi asia mikä ei ehkä onneksikaan nouse esille, on turvallisuus. En voi puhua muista sattuneista syistä. Itselläni oli usealle suurelle kansainväliselle yritykselle työtä tekevänä ja liikesalaisuuksien piiriin kuuluvia asiakirjoja (läppärissä) kuljettavana yksi ohje Supolta: älä käytä julkisia ja jos käytät, käytä lentokonetta. Jos jotain sattuu, älä ole minnekään muualla yhteydessä kuin (yhteysnumero).

Juttelin silloin Supon kaverin kanssa ja kysyin, onko tämä todellista, että esimerkiksi A:lle työtä tekevien salkkuja/läppäreitä varastetaan Suomessa. Vastaus oli, että kyllä se on. Henkilöitä seurataan (luetteli maat) ja teollisuusvakoilu on valitettavan yleistä. Kuulemma Euroopan tasolla A:lle työtä tekeviltä varastetaan julkisissa paikoissa tietoa mm. läppäri nappaamalla keskimäärin useita kertoja päivässä.

ruoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Real Madrid,Skellefteå AIK
En tajua mistä nuo Porin lentojen hinnat on poimittu, KarhuAerolla lennot maksaa 99€ suunta.

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara

Lainaisin vain tuollaisia kappaleita sangen hyvästä ja mahtavasta kirjoituksestasi...

Itse tullut jonkin verran lenneltyä tuonne Eurooppaan ja takaisin. Käytän Finnairia, vaikka se työkaverin sanoin on "Maailman kallein halpalentoyhtiö..."
Käytän sitä siksi, että on kotimainen? ja lennot kohteisiini on mallia suorat. ( joudun tosin ensin ajamaan 3 tuntia himasta kentälle. Se on toisaalta vähän koomista, että automatka kotoa kentälle kestää kauemmin kuin itse lento...)
Itseä ei kiehdo ajatus lentää vaihdolla ( 4-5 tunnin odotus/suunta ), että säästäisin about 150 euroa. Josta sitten käytän siellä kentällä useamman kympin.

Mutta joo sit asiaan.. Joka ikinen kerta on kyllä hinta ollut hyvin näkyvissä, kun on valinnut liput eri luokista: super light, economy classic tai business... ( saattaa olla väärin muotoillut )
Olen suosinut economyä, koska laukku saa olla ns. isompi ja business ei ole rahat riittänyt. Tai no olen säästänyt, koska maksan itse lentoni. Finnair tais muuten viimeksi veloittaa 17 euroa/suunta kun itse valittiin paikat..

Otaksun, että kansanedustajat käyttävät myös Finnairin sovellusta, jolla tekevät esim. lähtöselvityksen itse. Siellä taisi myös näkyä hinta ?

Tietenkin kun saa olla 4 vuotta töissä "kansalla", niin saavutetuista eduista pitää pitää huoli ja nauttia. Sillä ei ole merkitystä mitä ne maksavat. Koska itse ei tarvitse maksaa.

Mutta joo sit asiaan.. Joka ikinen kerta on kyllä hinta ollut hyvin näkyvissä, kun on valinnut liput eri luokista: super light, economy classic tai business... ( saattaa olla väärin muotoillut )
Olen suosinut economyä, koska laukku saa olla ns. isompi ja business ei ole rahat riittänyt. Tai no olen säästänyt, koska maksan itse lentoni. Finnair tais muuten viimeksi veloittaa 17 euroa/suunta kun itse valittiin paikat..

Otaksun, että kansanedustajat käyttävät myös Finnairin sovellusta, jolla tekevät esim. lähtöselvityksen itse. Siellä taisi myös näkyä hinta ?

Tietenkin kun saa olla 4 vuotta töissä "kansalla", niin saavutetuista eduista pitää pitää huoli ja nauttia. Sillä ei ole merkitystä mitä ne maksavat. Koska itse ei tarvitse maksaa.
Uskoisin kyllä ettei kansanedustajat bookkaa omia lentojaan pääsääntöisesti vaan ne menee jonkun matkapalvelun kautta (kuten monet yrityksetkin tekee). Toki varmaan saavat ainakin jonkun vahvistuksen jossa hinta näkyy.

Lähtöselvityksessä en ainakaan itse ole huomannut koskaan, että hinta näkyisi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy