Mielestäni valtiolla ei kuuluisi olla kenelläkään firman korttia. Kululaskua tekemään sitten vaan jos jotain pitää ostaa eikä saa laskulla. Iha jäätävää tuhlausta tuntuu olevan verorahojen käyttö. Ei ole ensimmäinen kerta, näitä tulee jatkuvasti kun joku virkamies kestitsee Jazzien vipeissä vieraita tai käydään 15x vuodessa ulkomailla firman piikkiin.
Ei ole ihan realistista, jos omiin tehtäviin kuuluu esimerkiksi matkustamista. Aika harva on valmis laittamaan 500-1000e kuluja omalle luottokortille, jotka laskuttaa valtiolta. Kaikki "firman kortilla" tehdyt ostot pitää selvittää ja toimittaa kuitit. Yleensä noilla "firman korteilla" maksetaan halvin hotelli, halvin kulkuneuvo ja julkisen liikenteen liput. HSL:n bussissa ei kannata laskuja kysellä. Laskujen kierto on lähettämisestä siihen että rahat on tilillä on n. 2vk. Toki jos esimerkiksi joutuu käyttämään taksia ja ei ole varma saako sen laskutettua, niin fiksu maksaa taksin itse ja laskuttaa sen omalta kortilta. Joutuu tarkoittaa tilannetta jossa esimerkiksi bussi tai juna jää välille, eikä ehdi sovittuun tapaamiseen ilman taksia.
Pääosin noiden "firman korttien" käyttö liittyy ihan tavalliseen työmatkustamiseen, eikä se ole kuin työväline jolla helpotetaan kulujen hoitamista.
Ongelmahan näissä on se, että kukaan ei näitä kustannuksia valvo millään tasolla, eikä ketään oikeasti edes kiinnosta näitä valvoa. Valtion kassa on loputon ja kaikki menee läpi ilman minkäänlaista seurantaa tai kritiikkiä. Eiköhän noissa ylemmän tason johtotehtävissä ole sama henkilö kortin käyttäjänä ja laskun tarkastajana/hyväksyjänä. Voihan siellä olla joku näennäinen tarkastusketju olemassa, mutta totuus lienee tarua ihmeellisempää. Aika iso kiusaus on laitella vähän omiakin menoja näihin "edustuskuluihin", jos valvonta on tasoa nolla.
Ylemmän johdon toiminnasta en osaa sen kummemmin kertoa, mutta yleensä ottaen taksin käyttö lienee yleisempää kuin ns. tavan virkamiehellä. Toki yleensä liittyy myös siihen et aikataulut ovat paljon tiukempia. Kokoukset venytetään pidempään ja myös päivät ovat yleensä aamusta pidempiä. Tarkoittaa sitä että lähtöpäässä taksin käyttö on yleisempää, kun julkiset kulkuneuvot eivät kulje. Jos kulkevat niin yleensä selvitys vaaditaan jos luottokorttilaskulla on taksikuitti. Valvontaa on ja se on yleisesti irrallista viraston muusta toiminnasta. Toki esimies laskun lopulta tarkastuksen jälkeen hyväksyy, joka tietysti laittaa painetta myös esimiehelle, jos laskulle ilmestyy ylimääräisiä kuluja.
Omien kokemusten mukaan kukaan ei halua maksaa "firman kortilla" taksia tai edustuskuluja, koska helpoimmalla pääsee kun lasku on mahdollisimman selkeä ilman poikkeamia. Yli-Viikarin tapauksessa kannattaa huomioida että kyseessä on pääjohtaja, eli entistä pahempi asiahan tällainen porsastelu on. Luottamusaseman törkeää väärinkäyttöä. Antaa aika mielenkiintoisen kuvan ihmisestä, kun on tällaiseen lähtenyt.