mjr kirjoitti:
Sikäli rasismilla ja suvaitsemattomuudella tarkoitetaan mielestäni eri asioita. Pakolaisvastaisuuskaan ei välttämättä liity ollenkaan ihonväri-kysymyksiin, toisin kuin argumenteissaan nämä ei-ehkä-niin-viisaat rotuerottelijat kertovat.
Mutta itse olen huomannut poikkeuksetta saman ajatuksen esiintyvän kuin laredolla. Eli jokainen tuntemani ihminen, joka on ollut tekemisissä (itseni mukaan lukien) nätisti sanottuna eri kulttuurin omaavien erirotuisten ihmisten kanssa, ovat muuttaneet mielipidettään suvaitsevasta varautuneeksi. Eli edelleen ovat varsin suvaitsevaisia, mutta erittäin varautuneita siitä, miten asiat sujuvat missäkin tilanteessa. Ja monesti aavistavat oikein. Olen huomannut saman ennustajan lahjan itsessäni. Ongelmat tulevat yleensä näkyviin vasta, kun jokin asia ei menekään niin kuin piti.
Mutta joka tapauksessa, olisin kyllä enemmän kuin valmis liittymään tähän mielestäni pitkin eurooppaa levittyvään ajattelumalliin eli vähemmän pakolaisia. Pikakäännytykset ovat myös hyvä asia. En tosin tiedä lukuja ja voi olla, että enemmistö haluaa enemmän pakolaisia jne. Uutisista on kuitenkin saanut katsoa nousevaa oikeistolaisuutta monessa maassa. Nämä loistivat poissaolollaan vuosikymmeniä saksan sekoilujen takia, koska ihmiset pelkäsivät liikaa leimautuvansa jonkin sortin natseiksi. Nytkin näihin poliitikkoihin monessa maassa liitetään heti uusnatsikäsite aluksi, jos sattuvat sanomaan, että haluaisivat vähentää pakolaiskiintiöitä tai muuta sellaista.
Jotenkin tuntuisi, että tiukemman pakolaispolitiikan avulla (otetaan esim. vaikka Austraalia), näitä saksimistapauksia ei varmaan nähtäisi. Eikä nytkään kyllä ole nähty kuin yksi, mutta se on yksi liikaa ja tuon pitäisi aiheuttaa vaikkapa tekijöiden valamisen öljynporauslauttojen tukijalkaan.
EDIT: Katos.. tuli laroksen kanssa saman aikaisesti samoja termejäkin. Toivottavasti tämä ei ole vakavaa.