No huh-huh. Vaikka mulla on ollut koko ajan usko Mikko Mannerin valmennustaitoihin, niin siltikin täytyy tunnustaa, että näin erinomainen kaudenaloitus ei käynyt mielessäkään, kun pienissä aivoissani pohdiskelin tätä kautta ja joukkueiden välisiä voimasuhteita. Vieläkin pieni epäilys niskavilloja kutittelee, kun tuota Kärppä-rosteria katsoo ja sen jälkeen vilkaisee sarjataulukkoa. On kyllä tosi hyvät fiilikset tällä hetkellä, mutta leijumaan en sentään ala. Sen sijaa innostuin taas vaihteeksi muistelemaan menneitä katsomalla tilastoja ja kaudenaloituksia taaksepäin.
Oon tainnut täälläkin sanoa, että kun on kymmenen runkosarjaottelua pelattu, niin silloin pystyy ennustamaan jo runkosarjan lopullisen kärjen kauden päätteeksi. Nyt tarkistelin tilastoja 13 ottelun jälkeen 2000-luvulla ja ainakin Kärppien kohdalla tuo pitää jokseenkin kutinsa. Seitsemäntoista kauden aikana ei isoja heilahduksia sijoituksissa ole 13 ottelun jälkeen vs. runkosarjan loppu. Suurimmaksi osaksi heilahtelu tapahtuu +/-2 sijoitusta suuntaan jos toiseen. Poikkeuksia on viisi, joista isoimmat olivat kausilla 01-02, jolloin sijoitus parani sijalta 11. sijalle 6. + 14-15 6. --> 1. sekä viime kaudella, kun noustiin sijalta 12. sijalle 8. Ja puhutaan todellakin vain runkosarjasta. Uskon, että kauden lopuksi Kärpät löytyy siis runkosarjan neljän kovimman joukosta.
Ja vähän lisää faktoja tukemaan optimismiäni: tehtyjä maaleja on nyt 43. Samaan tai enemmän ollaan pystytty vain neljästi tällä vuosituhannella. Päästettyjä maaleja on 27, vähemmän on päästetty vain kolmesti, tasoihin kaksi kertaa. Yhdeksään kolmen pisteen voittoon tässä vaiheessa kautta on päästy kolme kertaa ja joka kausi on muuten päättynyt mestaruuteen? Pisteitä Kärpillä on 28 ja kolmesti on kausi alkanut aiemmin pisteiden valossa paremmin.
Jep, tilastot on tilastoja ja niitä voi lukea kukanenkin miten haluaa, mutta ainakin minulle nuo tilastot kertovat, että Kärpät taistelee kynsin hampain mitaleista kauden lopussa. Jos menee munilleen, niin silloin tulee oikeastaan ensimmäinen särö minun tilastojen tulkitsemiseen. Pari kertaa on sijoitus tippunut kaksi pykälää alaspäin, mutta ei kertaakaan enempää (runkosarjan osalta). Kaudella 10-11 tosin oltiin tässä vaiheessa sijalla 6. mutta kun kausi oli ohi, niin lopullinen sijoitus oli Bluesille kärsityn katkeran Villi kortti-tappion 10.
Nyt vain vemppaosasto tyhjäksi ja se kuuluisa tulosta tekevä kakkossentteri kehiin, niin tiedä mitä tämä joukkue vielä pystyy tekemään.