Olen pitkään puolustanut Teliaa monissa asioissa, vaikka toki olen antanut myös noottia, kun olen nähnyt sille aihetta. Samalla olen toivonut jatkoaikaan asiallisempaa keskustelua, jotta Telia saisi tästä yhteistyöstä mahdollisimman paljon irti ja kaikki hyötyisivät siitä, että Telia palvelee myös tätä kautta asiakkaitaan. Nyt alkaa kuitenkin vaikuttamaan vahvasti siltä, että mitään ei tapahdu. Hyvää ja oikeanlaista palautetta annetaan joka päivä, mutta sitä joudutaan antamaan samoista asioista päivästä toiseen, viikosta toiseen ja nyt jopa kuukaudesta toiseen, kun mitään ei yksinkertaisesti tapahdu. Yksinkertaisiakaan laajalti toivottuja ja loogisia muutoksia tai parannuksia ei tehdä, vaan joka kerta vastaus on, että "asia on viety eteenpäin" ja siihen se jää. Kyse on usein asioista, joiden korjaaminen pitäisi onnistua lähes välittömästi, jos asialla on ammattilaisia ja viesti oikeasti menee perille asti sinne tuotantoon.
Listataanpa näitä asioita hieman.
Sovellusten ja lähetysten yleinen toimivuus
Tämä ei kaikilta osin ole nopeasti korjattavissa, mutta listaan tämän silti ensimmäisenä, koska kyse on tärkeimmästä ongelmakohteesta. Olipa asiakkaalla sitten mitä tahansa laitteita käytössään, niin suurin osa asiakkaista tuntuu kohtaavan enemmän tai vähemmän ongelmia, jotka vaikuttavat lähetysten yleiseen toimivuuteen. Ongelmia on niin paljon, että suurin osa asiakkaista ei käytännössä saa sellaista tuotetta, josta maksavat. Yleensä ongelmat ilmenevät surkeana kuvanlaatuna tai pätkimisenä. Tällaiset ongelmat tekevät lähetyksestä nopeasti katselukelvottoman ja näin ollen asiakas ei saa rahoilleen vastinetta. En lähde listaamaan tähän erikseen jokaisen päätelaitteen omia ongelmia, koska Telialla pitäisi ne olla jo tiedossa.
Lähetysten kuvaaminen ja ohjaus
Tämän kanssa on ihmeellisen paljon ongelmia. Ei aiempina vuosinakaan mitään timanttista kuvausta tai ohjausta ollut liiga-lähetyksissä, mutta tämän osalta oltiin kuitenkin riittävällä tasolla ja otteluiden seuraaminen ei yleensä häiriintynyt näistä syistä liikaa. Nyt kuitenkin kameramiehet kuvaavat liian usein tilanteita todella huonosti, eli zoomataan liian lähelle tai pelitilannetta seurataan ala-arvoisen huonosti. Tähän päälle lisätään vielä se, että ohjaajat eivät ajoittain tunnu tietävän yhtään, että mitä kameraa missäkin tilanteessa tulisi käyttää. Liian usein esimerkiksi näytetään katsomoa tai vaihtopenkkiä, kun peli on käynnissä.
Ottelukoosteet ja lähetysten arkistointi
Tässä tullaan nyt niihin asioihin, joiden korjaaminen pitäisi onnistua hyvin nopealla aikataululla, jos vain sana kulkee eteenpäin ja ammattitaitoa löytyy tuotannosta edes välttävästi. Puhutaan korkeintaan muutamasta päivästä, jonka aikana tämän kaltaisten asioiden pitäisi olla kunnossa, kun palautetta on näistä annettu.
Ottelukoosteet
Ottelukoosteet ovat surkeasti toteutettuja. Niistä pitäisi löytyä ottelun maalit ensin reaaliajassa ja sitten pari oikein ajoitettua hidastusta päälle. Maalien lisäksi koosteista tulisi löytyä otteluiden mielenkiintoisimpia tapahtumia. Näitä voivat olla keskustelua herättävät törkeät taklaukset tai muut rangaistuksien arvoiset tilanteet, jotka ovat jollain tapaa poikkeavia tai mahdollisesti pelikieltoihin johtavia. Muihin tapahtumiin voi kuulua hyvät maalipaikat, jotka eivät kuitenkaan johda maaleihin, hienot torjunnat tai mikä tahansa ottelussa tapahtuva normaalista poikkeava tilanne, joka yleisöä kiinnostaa. Nämä kaikki paketoidaan jämäkkään pakettiin, joka voi olla vähämaalisen ja tapahtumiltaan vähäisen ottelun kohdalla parin minuutin luokkaa, mutta joissain tapauksissa kooste voi olla merkittävästi pidempikin, jos tapahtumia riittää. Koosteen ideana on kuitenkin paketoida ottelun mielenkiintoiset tapahtumat tiiviiseen pakettiin ja siihen ei kuulu mukaan mitään sellaisia hetkiä, joiden aikana ei tapahdu mitään merkittävää.
Lähetysten arkistointi
Lähetysten arkistoinnin osalta on palautetta annettu lähinnä siihen liittyen, että arkistoitujen lähetysten yhteydessä tulisi olla päivämäärä, jotta arkistosta löytää haluamansa helpommin. Tämän pitäisi oikeasti olla korjattavissa hyvin nopealla aikataululla, korkeintaan parin päivän sisällä palautteen antamisesta. Toki arkisto voisi muutenkin olla paremmin jäsennelty, mutta jo pelkkä päivämäärä auttaisi asiakkaita todella merkittävästi.
En tiedä unohdinko tästä nyt jotain oleellista, mutta nämä asiat tulivat ensimmäisenä mieleen. Täytyykö tässä lähteä viemään asiaa valtamedian tietoisuuteen ja tuoda Telialle merkittävä määrä negatiivista julkisuutta, että asioita saadaan oikeasti hoitoon?
Minulla itselläni lähetykset toimivat perusteiltaan hyvin, mutta muut kohdat koskettavat minuakin - ja vaikka lähetykset minulla toimivatkin, niin se ei millään tavalla muuta sitä faktaa, että aivan liian monella on isoja ongelmia. Jos Telia ei ala oikeasti ottamaan palutetta vakavasti ja lähde tekemään korjausliikkeitä isolla kädellä, niin aina vain useampi asiakas tulee äänestämään lompakollaan ja ennen pitkää Telia tulee saamaan iskua myös median puolelta oikein kunnolla. Nyt olisi aika herätä.
@Telia Tämä viesti ei ole suoraan tarkoitettu niille henkilöille, jotka täällä jatkoajassa meihin asiakkaisiin yhteyttä pitävät, koska en tiedä mistä lopulta kiikastaa, kun asioihin ei muutoksia saada. Toivottavasti teidän kautta viestiä saadaan kuitenkin jämäkästi eteenpäin, jotta tilanne saadaan oikeasti hallintaan. Asiakkaat turhautuvat jatkuvasti enemmän ja tilanne eskaloituu, jos mitään ei tapahdu. Pienetkin liikkeet palautteiden pohjalta auttaisivat, koska silloin voitaisiin taas uskoa, että palaute oikeasti menee perille ja meitä kuunnellaan.