Kameramiehet ja ohjaajat ovat kuitenkin (oletettavasti) oman alansa ammattilaisia. Tuskin asiasta mitään tietämättömät pomot lähtevät kovin paljojn heitä ohjeistaaman omassa työssään. Näin se ainakin normaalissa työelämässä toimii.
Höpöhöpö. Pomot kertovat mitä halutaan ja vaaditaan ja duunarit toteuttaa sen kykyjensä mukaan. Valitettavan usein lähtevät myös neuvomaan siinä käytännön työssä, jota eivät itse hallitse. Tässä tapauksessa Telia tilaajana määrittelee mitä halutaan ja Moskito yrittää sitä toteuttaa. Alempana olevasta linkistä näkee, että Telian tavoitteena on myydä kuluttajille jotain ennennäkemättömiä kokemuksia lätkäviihteessä. Lainaus Telian tiedotteesta: "
Suomalainen jääkiekko näyttää ensi syksystä lähtien roimasti viihteellisemmältä ja raikkaammalta. Liigan tv-oikeudet hankkineen Telian tavoitteena on mullistaa Liigan katselukokemus ja lupauksen toteuttaminen vaatii uudistunutta sisällöntuotantoa. Tähän tehtävään Telia on valinnut Moskito Television Oy:n.". Kunnianhimoinen ajatus, joka toistaiseksi on mennyt pahemman kerran metsään.
Telia lähti palttoo auki toteuttamaan kunnianhimoista projektia urheilutuotannosta. Alalta, josta ei ole mitään kokemuksia. Tähän mennessä kuluttajan silmin katseltuna tuota projektia toteutaan raskaalla organisaatiolla, joossa ei oikein tapahdu mitään. Tuote on kehitysvaiheessa ja vaadittaisiin hyvinkin nopeita ratkaisuja vikaan menneiden ratkaisujen korjaamiseksi. Raskaan organisaation ongelmana on, että asioihin ei reagoida nopeasti. Kuluttajalta tulee asiakaspalvelijalle palautetta liiallisesta zoomaamisesta, joka kirjataan ylös. Palaute käydään läpi viikkopalaverissa, jossa mietitään pitäisikö asialle tehdä jotain. Annetaan jollekin hepulle tehtäväksi selvittää onko asia toteutettavissa ja millä kustannuksilla. Määrätty heppu tekee selvitystyötä ja toteaa seuraavassa viikkopalaverissa, että asia on toteutettavissa kustannuksitta. Asiaa ei lähdetä kuitenkaan toteuttamaan, vaan laitetaan selvitykseen sopiiko muutos ennalta käsikirjoitettuun konseptiin. Seuraavassa viikkopalaverissa todetaan, että tavoitteena on tehdä mullistavaa lätkätuotantoa ja siihen kuuluu uudet kamerakulmat ja zoomailut. Tuotantoyhtiölle ilmoitetaan, että on zoomailtava enemmän, jotta pystytään tarjoamaan kuluttajille entistä mullistavampia kokemuksia.
Tämä on nyt se mistä sinä luulet taas tietäväsi kaiken. Sinulla on noin kolmen sadan vuoden kokemus neljästä sadasta eri yrityksestä ja tiedät tarkalleen miten missänkin organisaatiossa asioita hoidetaan. Ei sulle voi kun nauraa, niin uskomatonta paskaa sieltä viesti toisensa perään tulee. Olisi kiva nähdä kasvotusten, että miltä näyttää tämä maailman kokenein, osaavin ja tietävin konsultti/ammattimies/tiesmikä.
Pata kattilaa soimaa, mutta jatkakaa ihmeessä. Hauskaa seurata tuota kikkelimiekkailua.
Moskito vastaa sisällöntuotannosta ja sen suunnittelusta
Eli sinne kannattaa myös laittaa palautetta. Telia nimenomaan on ostanut tuon osaamisen ulkopuolelta.
Se on aivan sama tuottaako Telia sisällön itse vai ostaako muualta. Telia vastaa tuotteesta kuluttajalle ja Moskito Telialle. Ei Moskito voi tehdä mitään muutoksia ja ratkaisuja ilman Telian määräyksiä. Kuvan laatuun liittyvät ongelmat kuten valkotasapainot ja sumuisuudet on toki Moskiton ongelmia, mutta ne pitäisi poistua ilman mitään palautteitakin jos siellä tuotantopäässä kukaan katsoo ulos menevää lähetystä. Näiltä osin voidaan Moskiton ammattitaoisuutta kyseenalaistaa hyvinkin voimakkaasti. Telia on joka tapauksessa palvelun myyjä, joka vastaa että asiat laitetaan kuntoon.