Tekisi kyllä kovasti mieli tilata tämä palvelu, mutta pikkaisen arveluttaa tällä hetkellä kun on seurannut verkkokeskustelua, uutisointia ja tutustunut Telian eri viestintäkanaviin. Reilu vuosi on ollut aikaa laittaa paketti valmiiksi ja markkinoida sitä kuluttajille, mutta pelikirja on toistaiseksi vähän sekavan oloinen. Tässä vaiheessa kun liigan alkuun on muutama viikko, niin vähintäänkin olettaisi ainakin kaikkien laskutusasioiden olevan kristallin kirkkaita. Mistä minä maksan, miltä ajalta ja mitä minä maksamallani rahatukulla näen.
Tulee mieleen, että tässä projektissa ollaan lähdetty perinteisen kehitysprojektin lailla tekniikka edellä ja käyttökokemus unohtaen, mutta sekään ei taida olla ihan totta. Vaikea ymmärtää, miksi joku on päätynyt Herran vuonna 2018 kehittämään jakelukanavaa siten, että loppukäyttäjän käyttökokemus tapahtuu Silverlight-soittimella. En jaksa uskoa, että vuodessa ei olisi saatu kehitettyä, testattua ja jaeltua state-of-the-art HTML5 playeria.
Pitää myös muistaa se, että tätä palvelukokonaisuutta ei verrata pelkästään siihen miten Ruutu tai UrhoTV tms hoitivat omat urheilulähetyksensä. Tätä verrataan siihen, millaisen käyttökokemuksen ihmiset ovat tottuneet saamaan verkossa tänä päivänä, kontekstista riippumatta. Jos nykypäivänä esimerkiksi gourmet-ruoan tilaus kotiovelle tapahtuu parin nappulan painalluksella, niin on vaikea ymmärtää miksei periaatteessa hyvin yksinkertaisen on-demand-katselun käyttökokemusta saada todella suoraviivaiseksi ja helpoksi.
On myös mukava kuulla, että uutta kameralaitteistoa, tulenjohtokeskusta ja teknisiä taustajärjestelmiä on aktiivisesti kehitetty. Suurta osaa yleisöstä nämä eivät kuitenkaan kiinnosta lainkaan. Heitä (meitä) kiinnostaa saada lätkälähetys näkymään telkkariin tai läppärille helposti ja riittävällä kuvanlaadulla. Se, onko matsi kuvattu perunalla vai väkevimmällä Red-laitteistolla ei ole relevanttia. Ruudulla näkyvä ja kuuluva lähetys ja sen käyttöönottaminen on.
En epäile sinänsä yhtään, etteikö lähetykset olisi hyvätasoisia, ainakin jossain vaiheessa kautta. Ainakaan itse en kaipaa mitään täysin överilaatuista kuvaa ja ääntä. Kaipaisin vain varmuutta siihen, että kauden alkaessa näen kiekkoa riittävän hyvällä laadulla, eli suurinpiirtein sillä mitä yleisesti erilaisista suoratoistopalveluista on saatavilla. Mukava olisi myös saada tukevaa selkänojaa siihen, onko käyttämäni laitteisto nyt kaikinpuolin riittävä. Ihan varma en siitä ole.
Tähän liittyen Telian viestinnässä vedetään mielestäni nyt aika isosti kalaverkkoihin ja potentiaaliset asiakkaat ovat siksikin hieman hölmistyneitä. Telian liiga-organisaatio voi olla hyvinkin asiantunteva ja notkea, mutta meille loppukäyttäjille näkyvin osa yritystä on teidän first-line asiakaspalvelu ja asiakasviestintä. Sen suhteen viestin tulisikin olla todella yhdenmukainen ja selkeä, sillä palvelut voidaan lanseerata vain kerran. Itse olisin ehkäpä myös rakentanut jonkin erikseen brändätyn liiga.telia.fi -palvelukokonaisuuden erilleen tuosta normaalista Telia-portaalista ja -brändistä. Mutta tämä toki vain oma ajatus.
Mutta jäädään taustalle odottelemaan kauden alkua ja katsotaan millaiseksi palvelu muodostuu!