Opetustyö

  • 366 372
  • 3 061

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
En missään vaiheessa ilmaissut a) kateutta tai b) väheksyntää.

Meikäläistä vaan hämmentää suuresti, että kun joku mainitsee pitkät lomat, ne ei ole lomia ja loma on saman mittainen kuin muilla.

Ja sitten se onkin loma.
Käytännössähän se on työnseisaus ja 9kk palkka jaetaan maksettavaksi 12kk ajaksi. Helpompi vaan sanoa loman alkavan. Olisiko sitten kesävapaa parempi? Ehkä...
 

Kyylä

Jäsen
Niin opettajien vuosilomahan alkaa 16.6. ja sitä kertyy saman verran kuin muillakin palkansaajilla vaikka työvelvoite päättyy jo aikaisemmin.

Mukavaa myös, että ilmeisesti suurin osa opettajista vastoin odotuksia kuitenkin selvisi hengissä, vaikka heidät uhrattiin kahdeksi viikoksi suoraan etulinjaan, mistä mm. OAJ pahoitti mielensä.
Ja nythän - kesäkeskeytykselle jäätyään - kuolemanvaarassa olleet opettajat pidättäytyvät kesällä ihmiskontakteista, kesäjuhlista, terasseista ja muista vaaraa-aiheuttavista toiminnoista.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Ja nythän - kesäkeskeytykselle jäätyään - kuolemanvaarassa olleet opettajat pidättäytyvät kesällä ihmiskontakteista, kesäjuhlista, terasseista ja muista vaaraa-aiheuttavista toiminnoista.
Näin on tarkoitus. Omaa äitiäni en ole esim. nähnyt muutamaan kuukauteen, vaikka lähellä asuukin.

Kuinka moni opettaja sanoi olevansa kuolemanvaarassa? Itse kuulun riskiryhmään ja silti menin töihin. Eniten oli huoli oppilaiden terveydestä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Ja nythän - kesäkeskeytykselle jäätyään - kuolemanvaarassa olleet opettajat pidättäytyvät kesällä ihmiskontakteista, kesäjuhlista, terasseista ja muista vaaraa-aiheuttavista toiminnoista.
Oliko tarkoitus vittuilla ihmisen tervydellä? Tokko pääset enää alemmas. Minulla on syöpä. En tule todennäköisesti saamaan terveen papereita. Siitä huolimatta olin ja olen sillä kannalla, että lähiopetus. Omia vanhempiani en ole nähnyt sitten helmikuun.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Valmista materiaalia on jonkin verran, mutta sitä täytyy myös valmistella jatkuvasti lisää muuttuvien tuövälineiden ja opetusmetodien myötä. Lisäksi oppilaiden tarpeet muuttuvat. Läpi vuodenhan sitä materiaalia luodaan. Itse teen paljon materiaalia itse, kun sitä ei tunnu riittävästi olevan e-kirjassa (tai perinteisissäkään). Tiettyjä asioita pitää harjoitella monipuolisesti.

Kyllä, ja monissa muissakin ammateissa joutuu tekemään täysin samaa. Harvassa ammatissa pärjää niin, että voi vetää läpi uran ns. ihan samoilla opeilla ja matskuilla. Ja kuitenkin jokaisessa ammattiryhmässä on niitä, jotka jaksaa panostaa itsensä kehittämiseen ja niitä, jotka koittaa vetää mahdollisimman samoilla opeilla läpi uran, myös opettajissa.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Kyllä, ja monissa muissakin ammateissa joutuu tekemään täysin samaa. Harvassa ammatissa pärjää niin, että voi vetää läpi uran ns. ihan samoilla opeilla ja matskuilla. Ja kuitenkin jokaisessa ammattiryhmässä on niitä, jotka jaksaa panostaa itsensä kehittämiseen ja niitä, jotka koittaa vetää mahdollisimman samoilla opeilla läpi uran, myös opettajissa.
Sanoinko vain opettajien tekevän noin?

Tässä olikin kyse tuosta väitteestä tai oletuksesta, ettei opettajat tee töitä kesällä. Itse ainakin valmistelen seuraavaa lukuvuotta varten. Mietin uusia oppimiskokonaisuuksia, uuden opetussuunnitelman mukaista materiaalia, tehtäviä jne. Tänä kesänä on tarkoituksena tehdä esim. opetusvideoita. Kannattaa tehdä kesällä, kun lukuvuoden aikana menee aikaa kokeiden ja muiden suorituksien korjaamiseen.

Lisäys:
Kaikki kesällä tehty työ tehdään periaatteessa ilmaiseksi kun palkka tienataan 9kk aikana. Ennenhän sitä palkkaa myös maksettiin 9kk aikana. Nyt se on jaettu 12kk ajalle.
 
Viimeksi muokattu:

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Lisäys:
Kaikki kesällä tehty työ tehdään periaatteessa ilmaiseksi kun palkka tienataan 9kk aikana. Ennenhän sitä palkkaa myös maksettiin 9kk aikana. Nyt se on jaettu 12kk ajalle.
Onko näin? Nyt kunnalla töissä olevien opettajien keski kk-ansio on karvan yli 4k, aiemmin siis +5300€/kk mutta vain 9kk/v?
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Onko näin? Nyt kunnalla töissä olevien opettajien keski kk-ansio on karvan yli 4k, aiemmin siis +5300€/kk mutta vain 9kk/v?
En tiedä onko ollut silloin kyse tuollaisista summista kun opetusalallakin on tullut noita palkankorotuksia vuosien varrella. Teoriassa kuitenkin noin.

Saman rahanhan saisin vuositasolla, maksettaisiin sitten 9kk tai 12kk. Jos maksettaisiin edelleen 9kk, pitäisi itse osata jakaa se raha niin, että riittäisi koko vuodelle. Nykyään sitä ei opettajien tarvitse itse tehdä.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
En tiedä onko ollut silloin kyse tuollaisista summista kun opetusalallakin on tullut noita palkankorotuksia vuosien varrella. Teoriassa kuitenkin noin.

Saman rahanhan saisin vuositasolla, maksettaisiin sitten 9kk tai 12kk. Jos maksettaisiin edelleen 9kk, pitäisi itse osata jakaa se raha niin, että riittäisi koko vuodelle. Nykyään sitä ei opettajien tarvitse itse tehdä.
Dänks, tämä olikin uutta tietoa mulle. Vieläkö alalla kärsitään määräaikaisuuksista, muutama vuosi sitten näistä sai tiuhaan lukea lehdistäkin ja silloin kaiketi maksettiin vain 3/4 osaa vuosiansiota...
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Dänks, tämä olikin uutta tietoa mulle. Vieläkö alalla kärsitään määräaikaisuuksista, muutama vuosi sitten näistä sai tiuhaan lukea lehdistäkin ja silloin kaiketi maksettiin vain 3/4 osaa vuosiansiota...
Onhan näitä, mikä on käsittämätöntä, kun kerta palkka ansaitaan juuri sen 9kk aikana.
 

Fordél

Jäsen
Sanoinko vain opettajien tekevän noin?

Et enkä niin väittänytkään. Totesin vain, että ihan normihommaa monilla muillakin aloilla.

Tässä olikin kyse tuosta väitteestä tai oletuksesta, ettei opettajat tee töitä kesällä. Itse ainakin valmistelen seuraavaa lukuvuotta varten. Mietin uusia oppimiskokonaisuuksia, uuden opetussuunnitelman mukaista materiaalia, tehtäviä jne. Tänä kesänä on tarkoituksena tehdä esim. opetusvideoita. Kannattaa tehdä kesällä, kun lukuvuoden aikana menee aikaa kokeiden ja muiden suorituksien korjaamiseen.

Hienoa, että teet töitä kesällä. Niin meistä moni muukin tekee. Ja kuten sinäkin, minäkin kerkeän myös lomailla kesällä ja palautua menneestä työrupeamasta.

Lisäys:
Kaikki kesällä tehty työ tehdään periaatteessa ilmaiseksi kun palkka tienataan 9kk aikana. Ennenhän sitä palkkaa myös maksettiin 9kk aikana. Nyt se on jaettu 12kk ajalle.

Käytännössä ei kuitenkaan.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Et enkä niin väittänytkään. Totesin vain, että ihan normihommaa monilla muillakin aloilla.
Edelleen, en koskaan väittänyt etteikö muilla aloilla tehtäisi niin. Monesti saa kuulla näitä "kerran kun on suunnitellut, ei enää tarvitsekaan jatkossa." Se ei vaan ole totta, etenkin kun nykyään tulee paljon erilaisia muutoksia.

Hienoa, että teet töitä kesällä. Niin meistä moni muukin.
Taaskaan en väittänyt itseni / opettajien jotenkin olevan poikkeus ja se on se pointti. Yhtälailla sitä työtä tehdään ympäri vuoden.

Käytännössä ei kuitenkaan.
Perustelut?

Lisäys:
Tuntuu kommentoinnin pyörivän tasolla "opettajien ei pitäisi puhua työstään, koska muutkin tekevät töitä."
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Edelleen, en koskaan väittänyt etteikö muilla aloilla tehtäisi niin. Monesti saa kuulla näitä "kerran kun on suunnitellut, ei enää tarvitsekaan jatkossa." Se ei vaan ole totta, etenkin kun nykyään tulee paljon erilaisia muutoksia.

Joillain se voi olla lähes totta, ainakin sinne päin. Kaikissa ammateissa on erilailla työhönsä panostavia työntekijöitä. Varmasti opettajankin ammatissa vaatimustaso ja haasteet ovat kasvaneet viime vuosikymmeninä, joten yhä enemmän täytyy tehdä töitä pärjätäkseen. Mutta jälleen kerran, sama homma on myös hyvin monella muullakin alalla.

Perustelut?

Opettajat tienaavat koulutukseensa ja työn vaativuuteen nähden mielestäni oikein hyvin. 12 kuukaudelle jaettu palkka on kuukausipalkkana juuri sitä luokkaa, jota sen kuuluukin olla suhteessa myös työn määrään, ei ainakaan liian vähän. Eli et kesälläkään tee työtä ilmaiseksi vaan saat siitä käytännössä ihan pätevän palkan.

Samalla kun sanon tämän, totean myös, että itse tienaan korkeakoulutettuna opettajan keskipalkkaa vähemmän, mutta mielestäni oma palkkani on ihan kohdillaan.

Lisäys:
Tuntuu kommentoinnin pyörivän tasolla "opettajien ei pitäisi puhua työstään, koska muutkin tekevät töitä."

Kukaan ei ole kieltänyt sua tai muitakaan kirjoittamasta opettajan työstäsi. Tuntuisi kovin oudolta, jos joku näin tekisi etenkin tässä ketjussa. Mutta ihan samalla tavalla tänne voivat muutkin kirjoitella ja tehdä vertailuja opettajan työn ja muiden töiden välillä. Sopii hyvin aiheeseen.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Opettajat tienaavat koulutukseensa ja työn vaativuuteen nähden mielestäni oikein hyvin. 12 kuukaudelle jaettu palkka on kuukausipalkkana juuri sitä luokkaa, jota sen kuuluukin olla suhteessa työn määrään, ei ainakaan liian vähän.
Väittikö joku palkan olevan huono tai riittämätön? Todella mielenkiintoinen lähestymistapa. Tulee nämä näkemykset varsinaisten kommentien ulkopuolelta.

Palkka tienataan 9kk aikana. Palkanmaksu vaan jaettu koko vuodelle. Palkka on hyvä. Voisiko se olla parempi? Toki ja näin moni muukin varmasti ajattelee omasta palkastaan.

Kukaan ei ole kieltänyt sua tai muitakaan kirjoittamasta opettajan työstäsi. Tuntuisi kovin oudolta, jos joku näin tekisi etenkin tässä ketjussa. Mutta ihan samalla tavalla tänne voivat muutkin kirjoitella ja tehdä vertailuja opettajan työn ja muiden töiden välillä. Sopii hyvin aiheeseen.
Ok, ehkä sitten "opettaja puhuu Opetustyö -ketjussa työstään ja siihen tulee puuttua."

Vertailuita on hyvä tehdä, mutta nyt puututaan asioihin, joita kukaan ei ole tuonut esille (esim. palkan riittävyys).
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Minua ei kenenkään muiden palkat ja väännöt ihan oikeasti kiinnosta. Haluan kuitenkin mölistä väliin sen verran, että vanha luokkakaverini ammattikorkeesta muutama vuosi sitten sanoi, että kun nykyisin tekee opetushommia mm. myöskin ammattikorkeassa, ja palkka on hänellä ollut jossain 3000-3300€ tietämillä. Puhuiko ihan hevon... vai totta. Ja toisaalta miksi olisi kusettanut. Sain pienen "esitelmän" kaupanpäälle asiasta :D

Kiinnostaa se, että kun niin paljon ollut asia esillä, niin onko tuo se normi.
 

Fordél

Jäsen
Väittikö joku palkan olevan huono tai riittämätön? Todella mielenkiintoinen lähestymistapa. Tulee nämä näkemykset varsinaisten kommentien ulkopuolelta.

Ei väittänyt, mutta minä toin sen esille.

Palkka tienataan 9kk aikana. Palkanmaksu vaan jaettu koko vuodelle. Palkka on hyvä. Voisiko se olla parempi? Toki ja näin moni muukin varmasti ajattelee omasta palkastaan.

Kyllä, juurihan näin totesin ja se koko vuodelle jaettu palkka on ihan kohdillaan työmäärään nähden, joten käytännössä opettaja ei tee ilmaiseksi töitä kesälläkään. Tästähän oli kyse.

Ok, ehkä sitten "opettaja puhuu Opetustyö -ketjussa työstään ja siihen tulee puuttua."

Vertailuita on hyvä tehdä, mutta nyt puututaan asioihin, joita kukaan ei ole tuonut esille (esim. palkan riittävyys).

Öö...Eli vain te opettajatko saatte täällä määrittää, mistä saa keskustella ja mitä asioita nostaa esille? Ei vaan minä ja kuka tahansa voi täällä tuoda aiheeseen liittyviä (otsikkona Opetustyö) asioita esille ihan vapaasti. Voit tarttua niihin tai olla tarttumatta. Täällä oli puhetta kuukausipalkasta ja kesällä tehtävästä ilmaisesta työstä. Ihan loogista tällöin on nostaa esiin palkkauksen taso.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Kyllä, juurihan näin totesin ja se koko vuodelle jaettu palkka on ihan kohdillaan työmäärään nähden, joten käytännössä opettaja ei tee ilmaiseksi töitä kesälläkään. Tästähän oli kyse.
Määriteltyyn työaikaan nähden opettajat tekevät paljon töitä ilmaiseksi. Toki varmasti on muita aloja, joista voidaan sanoa samaa. Monessa taas työajan päättyttyä ei tarvitse töitä tehdä. Opettajille lisätään tehtäviä, vaikka palkka pysyy samana.

Palkka on hyvä, mutta ei välttämättä kata kaikkea, mitä opettaja tekee. Näin varmasti muillakin aloilla.

Öö...Eli vain te opettajatko saatte täällä määrittää, mistä saa keskustella ja mitä asioita nostaa esille? Ei vaan voin täällä tuoda aiheeseen liittyviä (otsikkona Opettajantyö) asioita ihan vapaasti esille. Voit tarttua niihin tai olla tarttumatta.
Ei, ihmettelin lähinnä tuota lähestymistapaa.
 

Fordél

Jäsen
Määriteltyyn työaikaan nähden opettajat tekevät paljon töitä ilmaiseksi.

Niin tämä pointtisihan on tullut selväksi jo aikoja sitten, mutta tästähän ei edelleenkään ollut mun viestissä kyse, joten kirjoitat edelleen eri asiasta.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Minua ei kenenkään muiden palkat ja väännöt ihan oikeasti kiinnosta. Haluan kuitenkin mölistä väliin sen verran, että vanha luokkakaverini ammattikorkeesta muutama vuosi sitten sanoi, että kun nykyisin tekee opetushommia mm. myöskin ammattikorkeassa, ja palkka on hänellä ollut jossain 3000-3300€ tietämillä. Puhuiko ihan hevon... vai totta. Ja toisaalta miksi olisi kusettanut. Sain pienen "esitelmän" kaupanpäälle asiasta :D

Kiinnostaa se, että kun niin paljon ollut asia esillä, niin onko tuo se normi.
Ammattikorkeessa on ainakin ollut paremmat palkat verrattuna peruskouluun. Tuo palkka kuulostaa siltä summalta, joka jäisi käteen. Ainakin sen perusteella, mitä ne palkat ovat aiemmin olleet AMKssa. Keskimääräinen AMK lehtorin palkka on 4500. Peruskoulussa sellainen 4000. Jotenkin noin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös