Samoja kokemuksia. Digitaidot ovat mulla sinänsä ihan hyvät ja materiaaliakin löytyy valmiiksi jonkin verran, mutta kyllä sen paketin vieminen etäopetus- malliin on silti töitä teettänyt. Oppilaille pitää kuitenkin laatia/etsiä myös täydentävää materiaalia. Ainakin itsellä on toistaiseksi ollut vaikeampi luoda vuorovaikutusta etätunneille, ja ymmärrän hyvin, jos oppilaat kokevat etäopetuksen raskaammaksi, kun mm. edellä mainitusta syystä muodostuvat helposti enempi luentomaisemmiksi nuo tunnit. Yritän pitää opettajan esitysvaiheen tiiviinä,max 30 min, jonka jälkeen saavat touhuta laskujen parissa itsenäisesti mutta niin, että olen siinä langoilla, jos apua tarvitsevat. Lopuksi vielä lyhyt yhteenveto ja joku harjoitustehtävä malliksi.Aika pikaisella aikataululla tuli siirtyä etäopetukseen, eikä ainakaan meidän koulussa monellakaan ollut etäopetukseen sopivaa digimateriaalia. Iltaa ja yötä myöten on osa vääntänyt tavaraa ja opetellut uusien alustojen toimintoja ja sisältöjä. Pienimuotoinen pakkodigiloikka tuli itsekin otettua, mutta eiköhän tämä tästä helpotu. Yllättävän työläs prosessi näytti olevan osalle opettajista ja kävi selväksi, että atk-osaaminen on paikoin todella surkealla tasolla. Meille annettiin lupa, tai melkeinpä määräys, laskea rimaa reilusti alaspäin etäoptusjaksolle. Perusasioita ja niitäkin vain kohtuullisissa määrin, jottei ruudun kummallakaan puolen tulisi uupumusta. Käy sääliksi osaa lapsista, kun kotona ei valitettavasti ole aikuisia (täysi-ikäisiä kylläkin) auttamassa kouluhommissa. Samoin myös niiden oppilaiden tilanne harmittaa, jotka kovasti tekivät töitä numeroidensa eteen tavoitellessaan jatko-opintopaikkaa, nyt lähti osalta matto jalkojen alta.
Vaikea on nähdä, että pääsiäisen jälkeen koittaisi paluu takaisin normiarkeen. Aika suoraan tuli käsky valmistautua siihen, että koko kevätlukukausi kuluu etäöissä. Se tilanne asettaisi melkoisia haasteita päättöarvioinille, sillä osan kursseista oppilaat suorittaisivat kokonaan etänä. Oman haasteensa asettaa se, että laajoissa ja harvaan asutuissa pikkukunnissa iso osa oppilaista on pelkän mokkulayhteyden päässä. Siinä ei välttämättä paljoa video-opetuksesta saa irti, jos katsoo diashowta koko päivän... Osaan oppiaineista on määrätty virtuaalinen paikallaolopakko, jolloin opetus annetaan. On kuulemma oppilaiden mielestä hyvin raskasta seurata verkko-opetusta verrattuna lähiopetukseen.
Mutta open näkökulmasta katsottuna on paljon mukaviakin viestejä kantautunut koululle. Useat oppilaat ovat ilmoittaneet, että haluaisivat tulla mieluummin kouluun kuin olla kotona. Myös opettajien ammattitaidon arvostus vaikuttaisi olevan noususuunnassa jo parin päivän jälkeen.
Vaikka siis omat digitaidot olivat hyvät jo ennestään, niin ajatusmaailma oli vielä hyvin tiiviisti lukkiutunut lähiopetukseen. En oikeastaan tiennyt, että nykyaikana saa jo näin vaivattomasti pystyyn verkkotunnin, jossa esimerkiksi oman koneeni näyttö voidaan jakaa hetkessä kaikille oppilaille. Saan pidettyä periaatteessa ihan samanlaisia tunteja kuin luokassa, jossa saan oppilaille tiivistetyn koonnin tunnin aiheesta(lähiopetuksessa taululle tai tykillä seinälle) sekä laskuesimerkit ja ohjelmistojen käyttö(laskinohjelmisto,geogebra ym. lähiopetuksessa nämäkin tykillä). Ainoa mikä siis ainakin vielä tökkii, on tuo vuorovaikutus, oppilaat kovin arkoja vielä mikkiin puhumaan, mutta ehkä se tästä.
Etäopetuksen voi varmasti tehdä hyvin lukemattomilla tavoilla, mutta näin opettajana oma mielipiteeni on, ettei se mitään etäopetusta ole, että laittaa oppilaille Wilmassa: Lue sivut xx-xx, tee tehtävät xx-xx. Jos tämän etäopetuskauden, joka siis jatkunee melko varmasti pääsiäisen jälkeenkin, hoitaa noin, niin mistä on silloin edes palkkaa maksettu? Tokikaan aina ei tarvitse olla videotunti, ja joku yksittäinen osa opiskelua voi olla edellä mainitsemaanikin tyyliin, jos tähän sisältyy sitten kuitenkin annettujen tehtävien arviointia ja palautetta.