Mainos

Opetustyö

  • 380 864
  • 3 070

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Aika pikaisella aikataululla tuli siirtyä etäopetukseen, eikä ainakaan meidän koulussa monellakaan ollut etäopetukseen sopivaa digimateriaalia. Iltaa ja yötä myöten on osa vääntänyt tavaraa ja opetellut uusien alustojen toimintoja ja sisältöjä. Pienimuotoinen pakkodigiloikka tuli itsekin otettua, mutta eiköhän tämä tästä helpotu. Yllättävän työläs prosessi näytti olevan osalle opettajista ja kävi selväksi, että atk-osaaminen on paikoin todella surkealla tasolla. Meille annettiin lupa, tai melkeinpä määräys, laskea rimaa reilusti alaspäin etäoptusjaksolle. Perusasioita ja niitäkin vain kohtuullisissa määrin, jottei ruudun kummallakaan puolen tulisi uupumusta. Käy sääliksi osaa lapsista, kun kotona ei valitettavasti ole aikuisia (täysi-ikäisiä kylläkin) auttamassa kouluhommissa. Samoin myös niiden oppilaiden tilanne harmittaa, jotka kovasti tekivät töitä numeroidensa eteen tavoitellessaan jatko-opintopaikkaa, nyt lähti osalta matto jalkojen alta.

Vaikea on nähdä, että pääsiäisen jälkeen koittaisi paluu takaisin normiarkeen. Aika suoraan tuli käsky valmistautua siihen, että koko kevätlukukausi kuluu etäöissä. Se tilanne asettaisi melkoisia haasteita päättöarvioinille, sillä osan kursseista oppilaat suorittaisivat kokonaan etänä. Oman haasteensa asettaa se, että laajoissa ja harvaan asutuissa pikkukunnissa iso osa oppilaista on pelkän mokkulayhteyden päässä. Siinä ei välttämättä paljoa video-opetuksesta saa irti, jos katsoo diashowta koko päivän... Osaan oppiaineista on määrätty virtuaalinen paikallaolopakko, jolloin opetus annetaan. On kuulemma oppilaiden mielestä hyvin raskasta seurata verkko-opetusta verrattuna lähiopetukseen.

Mutta open näkökulmasta katsottuna on paljon mukaviakin viestejä kantautunut koululle. Useat oppilaat ovat ilmoittaneet, että haluaisivat tulla mieluummin kouluun kuin olla kotona. Myös opettajien ammattitaidon arvostus vaikuttaisi olevan noususuunnassa jo parin päivän jälkeen.
Samoja kokemuksia. Digitaidot ovat mulla sinänsä ihan hyvät ja materiaaliakin löytyy valmiiksi jonkin verran, mutta kyllä sen paketin vieminen etäopetus- malliin on silti töitä teettänyt. Oppilaille pitää kuitenkin laatia/etsiä myös täydentävää materiaalia. Ainakin itsellä on toistaiseksi ollut vaikeampi luoda vuorovaikutusta etätunneille, ja ymmärrän hyvin, jos oppilaat kokevat etäopetuksen raskaammaksi, kun mm. edellä mainitusta syystä muodostuvat helposti enempi luentomaisemmiksi nuo tunnit. Yritän pitää opettajan esitysvaiheen tiiviinä,max 30 min, jonka jälkeen saavat touhuta laskujen parissa itsenäisesti mutta niin, että olen siinä langoilla, jos apua tarvitsevat. Lopuksi vielä lyhyt yhteenveto ja joku harjoitustehtävä malliksi.

Vaikka siis omat digitaidot olivat hyvät jo ennestään, niin ajatusmaailma oli vielä hyvin tiiviisti lukkiutunut lähiopetukseen. En oikeastaan tiennyt, että nykyaikana saa jo näin vaivattomasti pystyyn verkkotunnin, jossa esimerkiksi oman koneeni näyttö voidaan jakaa hetkessä kaikille oppilaille. Saan pidettyä periaatteessa ihan samanlaisia tunteja kuin luokassa, jossa saan oppilaille tiivistetyn koonnin tunnin aiheesta(lähiopetuksessa taululle tai tykillä seinälle) sekä laskuesimerkit ja ohjelmistojen käyttö(laskinohjelmisto,geogebra ym. lähiopetuksessa nämäkin tykillä). Ainoa mikä siis ainakin vielä tökkii, on tuo vuorovaikutus, oppilaat kovin arkoja vielä mikkiin puhumaan, mutta ehkä se tästä.

Etäopetuksen voi varmasti tehdä hyvin lukemattomilla tavoilla, mutta näin opettajana oma mielipiteeni on, ettei se mitään etäopetusta ole, että laittaa oppilaille Wilmassa: Lue sivut xx-xx, tee tehtävät xx-xx. Jos tämän etäopetuskauden, joka siis jatkunee melko varmasti pääsiäisen jälkeenkin, hoitaa noin, niin mistä on silloin edes palkkaa maksettu? Tokikaan aina ei tarvitse olla videotunti, ja joku yksittäinen osa opiskelua voi olla edellä mainitsemaanikin tyyliin, jos tähän sisältyy sitten kuitenkin annettujen tehtävien arviointia ja palautetta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli mieleen, että mitenköhän liikunnan opettajat hoitavat etäopetuksen? Taitaa olla rankka kevät heillä?
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Tuli mieleen, että mitenköhän liikunnan opettajat hoitavat etäopetuksen? Taitaa olla rankka kevät heillä?
9-luokkalaisella pojallani oli liikuntaa torstaina ja perjantaina. Molempina päivinä hänen piti kävellä tunti, tallentaa kävelemänsä reitti puhelimeen ja lähettää se opettajalle. Aika helppo tuo opettajan osuus opetuksessa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
9-luokkalaisella pojallani oli liikuntaa torstaina ja perjantaina. Molempina päivinä hänen piti kävellä tunti, tallentaa kävelemänsä reitti puhelimeen ja lähettää se opettajalle. Aika helppo tuo opettajan osuus opetuksessa.
Joo. Näin ajattelinkin.

Vaimo opettaa biologiaa ja mantsaa yläkoulussa. Tilanne aika sama kuin @kamik tuossa yllä kuvaili. Hommaa riittää kun haluaa työt tehdä hyvin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Joo, joissain aineissa haaste on oikeesti iso. En nyt ala syyllistämään liikunnan tai käsityön opettajia esimerkiks, vaikkei kummoista pystys järjestään.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Joo, joissain aineissa haaste on oikeesti iso. En nyt ala syyllistämään liikunnan tai käsityön opettajia esimerkiks, vaikkei kummoista pystys järjestään.

Suomalainen luonne on kade ja aika helposti ollaan ajattelemassa että taas ne opet saa palkkansa liian helpolla.

Ennen opettajia kateelliset voisivat ottaa tähtäimeensä valtion virkamiehiä tiedotuksesta. Helsingistä. Olikos nyt niin että Korona-kirjeen jossa on ohjeita viruksesta ja toimintaohjeita olisi tavoite olla kansalaisten postilaatikossa huhtikuun ensimmäisellä viikolla. Todella nopeaa.

Opettajat ottivat uudet työtavat haltuun muutaman päivän valmistautumisella. Ei tämä tietenkään lähiopetusta korvaa mutta enemmistölle, sille paremmalle puoliskolle varmaan oikeinkin hyvin väliaikaisesti.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Liikunnan opetuksessa ongelmia on vastuukysymyksissä, ymmärsin tuttavalta. Jos oppilas lähetetään kotoa ulos, vaikka lenkille, ja jää auton alle "liikuntatunnilla", niin kenen on vastuu? Ei osannut vastata kysymykseen rehtori, ei ammattiliitto.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Opettajat ovat ehkä viimeinen ammattiryhmä jolle olisin kateellinen. Koko ajan muuttuva työnkuva, paikoin älytön vastuu, yhä haastavampi oppilasaines (?), työpäivät jotka voivat jatkua myöhään yöhön, sosiaalisen median tuomat haasteet... Mutta kai ne lomat ovat sitten niin saatanan hyvät että jotkut ihmiset etsimällä etsivät opettajien työstä kadehdittavaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Opettajat ovat ehkä viimeinen ammattiryhmä jolle olisin kateellinen. Koko ajan muuttuva työnkuva, paikoin älytön vastuu, yhä haastavampi oppilasaines (?), työpäivät jotka voivat jatkua myöhään yöhön, sosiaalisen median tuomat haasteet... Mutta kai ne lomat ovat sitten niin saatanan hyvät että jotkut ihmiset etsimällä etsivät opettajien työstä kadehdittavaa.
Tähän vielä haastavan oppilasaineksen lisäksi haastavat vanhemmat, niin olen tyytyväinen etten hakeutunut opettajaksi vaikka sekin vaihtoehto pöydällä oli.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Liikunnan opetuksessa ongelmia on vastuukysymyksissä, ymmärsin tuttavalta. Jos oppilas lähetetään kotoa ulos, vaikka lenkille, ja jää auton alle "liikuntatunnilla", niin kenen on vastuu? Ei osannut vastata kysymykseen rehtori, ei ammattiliitto.
Tämä kysymys on nyky-yhteiskunnassa liian usein esillä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Tähän vielä haastavan oppilasaineksen lisäksi haastavat vanhemmat, niin olen tyytyväinen etten hakeutunut opettajaksi

Onnea viisaasta valinnasta. Jos voisin palata ajassa taaksepäin 1990-luvun alkuun, niin olisin tämän tietämykseni pohjalta valinnut aivan toisen urapolun. Minun kohdalla muutosjuna meni. Näillä mennään. Ennen jotkin asiat saattoivat olla jo paremmin.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liikunnan opetuksessa ongelmia on vastuukysymyksissä, ymmärsin tuttavalta. Jos oppilas lähetetään kotoa ulos, vaikka lenkille, ja jää auton alle "liikuntatunnilla", niin kenen on vastuu? Ei osannut vastata kysymykseen rehtori, ei ammattiliitto.

Radiossa joku asiantuntija oli sitä mieltä, että vastuu on opetuksen järjestäjän eli kunnan. Koski myös tilannetta, jossa oppilas jättää etäopintonsa sivuun ja lähtee muuten vain pyöräilemään ”koulupäivän” ja katkoo koipensa. Jos tulkinta on tuo, niin asettaa muutamiin aineisiin aika korkean kynnyksen teettää muita kuin kirjallisia töitä.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ei tämä tietenkään lähiopetusta korvaa mutta enemmistölle, sille paremmalle puoliskolle varmaan oikeinkin hyvin väliaikaisesti.
Poikani sanoi, että häntä ei yhtään haittaisi, vaikka koulu olisi loppukevään kiinni. Koska samat tehtäväthän joka tapauksessa tehdään ja siksi hän oppii samat asiat yhtä hyvin kotona kuin koulussa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Meillä ei kiljuta digidigidigi!!! Mennään asia edellä, ei väline. Kirjoja luetaan kotona, ja tehdään kynällä tehtäviä vihkoon. Niistä sitten lähettävät kuvia mulle, että tiedän tehdyksi. Niin kauan kuin laki antaa mahdollisuuden kirjoituttaa oppilaita kynällä ja paperilla eikä pelkällä digillä, aion tehdä niin. Kyllä oikea kirjoittaminen on elämän perustaito siinä missä pyllyn pyyhkiminen ja kengännauhojen solmiminenkin.
No enpä varsinaisesti yllättynyt, että sieltä suunnasta lähdetään dumaamaan digitaalisuuden tuomia mahdollisuuksia. Niin, välineitähän ne on, mutta jos pystyy tehtävän tekemään koneella sähköiselle alustalle, jossa niitä on helppo opettajan koordinoida ja toisaalta oppilaan todeta etenemisensä, miksi sitä ei käyttäisi? Ihan vain periaatteesta? Siinä tapauksessa rikotaan oppilaan oikeutta tasapuoliseen opetukseen. Jos kyse on omasta osaamisen puutteesta, apua varmaan saa kollegoilta, jos ego antaa myöden kysyä. Ei se kenestäkään parempaa opettajaa tee, että hallitsee sen kymmenen diginiksiä, mutta antaa kyllä tämänkaltaisessa tilanteessa aikamoisen edun vrt. joku vihkojen kuvaaminen. Sorry vaan. Kuvauta ihan rauhassa, mutta ei se sulta varmasti pois ole, että joku toinen hoitaa opetuksensa kätevämmin. Miten muuten ajattelin hoitaa etäopetuksen?
---

Viime viikko meni muiden auttamisessa aika pitkälti. Mulle hommattiin sijainen ja painoin ympäri koulua sen minkä ehdin. Torstaihin saakka kesti koulussa olo, kun haluttiin varmistaa se, että kaikilla on valmiudet siirtyä etäopetukseen, ja perjantaina sitten roikuin puhelimessa sekä pidin Meet-palavereja kollegoille. Näytön jako autettavan puolelta mahdollistaa hyvin tämän.

Mä pyöritän oman opetukseni siten, että Google Classroom toimii sähköisenä alustana, jossa operoidaan palautusten ja tarkistusten osalta. Synkronoin kalenterit ryhmittäin sen kautta ja tuon Wilman lukujärjestyksen sinne. Siitä sitten Meet-palavereja pienryhminä, koska teetän pitkälti projekteja tämän etäjakson ajan. Pidän varmaan jokusen koko ryhmän tunninkin, mutta pääosin teoriat ovat dioina ja videoina, tehtävät operoidaan Classroomissa ja ohjaan oppilaita Meetin kautta pienryhmissä. Wilmaa, Classroomin viestejä ja Meetiä pyöritän myös perusviestinnän osalta. Ekan sähköisen kokeen pidin jo perjantaina, sellainen kun oli jo kuukausi sitten sovittu ja oppilaat valmistautuneet.

Oppiaineena ovat historia ja yhteiskuntaoppi, joille tämä tapa on kuin nakutettu - oikeastaan jollain tapaa nautin tilanteesta, koska nyt on mahdollista kerrankin laatia lähdetehtäviä, joita yleensä ei pysty teettämään laitteiden puuttumisen vuoksi. Nyt sellaiset on haalittu kaupungilta jokaiselle ylökoululaiselle, ellei kotona ole.

Osa kollegoista on ollut kovilla, ja lieviä avautumisia olen kyllä saanut kuunnella, kun ei nämä tietokoneet taivu siihen perinteiseen luokkahuoneopetukseen. Mutta pääasiassa erittäin hyvin ovat suhtautuneet ja apuani ottaneet vastaan ja kysyneet. Nostan hattuani varsinkin niille eläkeiän kynnyksellä oleville, jotka jo aiemmin tulivat kysymään, josko heitä ohjaisin digipoluille. Nyt tuo vaiva maksaa itseään takaisin, kun ruutuvihoista kaivavat muistiinpanojaan, mistä se linkki nyt pitikään kopioida jne.

@kamik ja @Jymäkkä
Elmo merkkinen kevyt dokukamera toimii erinomaisesti pc:n kanssa, kun jakaa näytön esim. Meetillä tai vastaavalla konfapuhelulla oppilaille. Meillä sattui olemaan noita varastossa ja testattiin matikistien kanssa - kuva on 4k ja viivettä ei hirveästi ollut, kun ope piirteli käppyröitään livenä paperille.
---

Mietin sitäkin, että ei taida aivan samanlaista siirtymää olla Suomen historiassa näin laajassa mittakaavassa, kuin tämä pakotettu digiloikka nyt oli. On tästä etunsakin, vaikkei digitaalisuus mikään tae ole opetuksen laadusta.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Poikani sanoi, että häntä ei yhtään haittaisi, vaikka koulu olisi loppukevään kiinni. Koska samat tehtäväthän joka tapauksessa tehdään ja siksi hän oppii samat asiat yhtä hyvin kotona kuin koulussa.

Koulut varmasti on loppukevään kiinni, ehkäpä jopa opetus keskeytetäänkin jos tartunnat ryöpsähtää.

Olenpa kuullut sellaisiakin skenaarioita että koulu alkaisi 1.10 vasta. Lähteeni on aika hyvin perillä ollut tulevista tapahtumista joten ihan saattaa mennä jopa noin pitkälle. Mutta eipä noita voi tietää. Riippuu aika monesta seikasta.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Etäopetuksen voi varmasti tehdä hyvin lukemattomilla tavoilla, mutta näin opettajana oma mielipiteeni on, ettei se mitään etäopetusta ole, että laittaa oppilaille Wilmassa: Lue sivut xx-xx, tee tehtävät xx-xx. Jos tämän etäopetuskauden, joka siis jatkunee melko varmasti pääsiäisen jälkeenkin, hoitaa noin, niin mistä on silloin edes palkkaa maksettu? Tokikaan aina ei tarvitse olla videotunti, ja joku yksittäinen osa opiskelua voi olla edellä mainitsemaanikin tyyliin, jos tähän sisältyy sitten kuitenkin annettujen tehtävien arviointia ja palautetta.

Onko ideoita miten toteuttaa kakkosluokkalaisten etäopetusta muulla tavoin kuin Wilman välityksellä? Monissa perheissä on useampi oppilas ja esimerkiksi yläkouluikäiset ovat perheissä etusijalla tietokoneen/padin käyttöön eli reaaliaikainen opetus on mahdotonta. Eikä tvt-taidot ole vielä kovin vahvoilla tämän ikäisillä oppilailla, ainakaan omassa luokassa. Pitää varmaan jonkinlaisia opetusvideoita alkaa kuvailemaan, joita sitten katsoa kun se aikatauluihin katsoa.

E. Lisätään nyt vielä, että onhan tässä etäopetuksen lisäksi myös lähiopetusta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuulin, että Alavuden kunta on lomauttanut opettajansa, koska siellä kunnan mielestä opetus on päättynyt tältä lukuvuodelta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Onko ideoita miten toteuttaa kakkosluokkalaisten etäopetusta muulla tavoin kuin Wilman välityksellä? Monissa perheissä on useampi oppilas ja esimerkiksi yläkouluikäiset ovat perheissä etusijalla tietokoneen/padin käyttöön eli reaaliaikainen opetus on mahdotonta. Eikä tvt-taidot ole vielä kovin vahvoilla tämän ikäisillä oppilailla, ainakaan omassa luokassa. Pitää varmaan jonkinlaisia opetusvideoita alkaa kuvailemaan, joita sitten katsoa kun se aikatauluihin katsoa.
Hyvä tarkennus ja ei ole. Puhuin siis yläkoulun ja lukion näkövinkkelistä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kuulin, että Alavuden kunta on lomauttanut opettajansa, koska siellä kunnan mielestä opetus on päättynyt tältä lukuvuodelta.
Ei ainakaan vielä. Yt-neuvottelut on käynnistetty koskien koko henkilöstöä miinus kriittinen väki(johon opettajat ei kuulu). Ylppärikorjaukset kannattaa varmaan odottaa ennen lomautuksia. Vaikka kai ne sensorit sitten korjais ilman alustavaa arviointia.

En ylläty, jos tilanne johtaa vielä siihen, että jossain vaiheessa lukuvuosi keskeytetään ja opettajille lomalappu käteen. Ja vaikken toivo, niin ymmärtäisin tuonkin ratkaisun.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hallitus teki täysin naurettavan ratkaisun, että 1.-3. luokkalaiset palautetaan (osittain) takaisin kouluihin, mutta linjataan, että opetus tapahtuu maksimissaan 10 hengen ryhmissä. Kyseessä on täysin käsittämätön päätös, mutta tällä on nyt pakko mennä vallitsevalla hetkellä. Eli maanantaina alkaa siis virus levitä myös niiden henkilöiden perheisiin jotka on riskiryhmässä ja kriittisissä rooleissa, siis sen sijaan, että olisi pidetty kriittisissä hommissa olevien lapset keskenään. Toki riskejä oli tuossakin mallissa, mutta paljon vähemmän kuin nykyisessä. Pakko on ihmetellä, että miten tämä uusi linjaus voi yksinkertaisesti toimia, kun opettajia pitäisi olla sekä etäopetukseen, että lähiopetukseen ja vielä pienryhmillekkin.

Omalta osalta kevät alkaa olla opiskelujen osalta paketissa, joten saapa nähdä tuleeko nyt kutsua töihin kun tilanne on mennyt aika oudoksi näiden poukkoilevien linjausten kanssa.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
En ylläty, jos tilanne johtaa vielä siihen, että jossain vaiheessa lukuvuosi keskeytetään ja opettajille lomalappu käteen. Ja vaikken toivo, niin ymmärtäisin tuonkin ratkaisun.

Alavuudella prioriteetit kunnossa kuitenkin.

 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vähän hassua
Kuulin, että Alavuden kunta on lomauttanut opettajansa, koska siellä kunnan mielestä opetus on päättynyt tältä lukuvuodelta.
Tää on jännä näkemys kunnalta, kun kaiketi Alavudellakin internet toimii. Tuossa ainakin ysiluokkalainen on opiskellut aikalailla normaaliin tahtiin etäyhteyden varassa, kielissä ja matikassa on livetunteja, reaaliaineissa enemmän tehtävä- ja videopainotteista ja taitoaineissa päiväkirjapohjaista sekä omien suoritteiden taltiointia. Tuossa yllä mainittiin, että joku liikkamaikka oli pistänyt porukan kävelemään, mutta tytön opettaja oli kyllä nähnyt ihan vaivaa noiden eri lajien ja todennustapojen kehittelyyn. Hauskinta tässä on se, että ei olisi edes tarvinnut, koska jäi juuri ennen etäjakson jalka paketissa kotiin.
---

Ymmärrän kyllä vaikean tilanteen jossain takahikiällä huonon netin äärellä tai kotiolosuhteiden vuoksi syntyvien ongelmien takia, mutta suurin osa suomalaisista asuu aivan riittävän infran äärellä. Enemmän se on sitten niistä kotioloista ja opettajien taidoista kiinni, miten homma rullaa. Ehkä olisi kannattanut olla ajoissa vähän digidigi. Ai niin, mutta ainahan voi ottaa valokuvan. Enää pitäisi tietää, lähetetäänkö ne kirjepostilla opettajille, vai peräti sähköpostilla.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Olin alakoulussa harjoittelussa, kun homma jäi kesken.
Pääsin kuitenkin näkemään ja kokemaan tämän vaiheen, kun siirryttiin etäopetukseen. Uskomattomalla vauhdilla homma laitettiin alulle ja saatiin käyntiin. Varmasti jo näinä muutamina etäpäivinä työskentelytavat ovat kehittyneet ja tulevat jatkossakin kehittymään.

Minua jäi vaivaamaan, että miten hoituu live opetus perheissä, joissa on mahdollisesti vain yksi tietokone ja useampi lapsi?

Satun tietämään yhden maahanmuuttajaperheen, jossa on yhdeksän lasta ja kaikki vieläpä tarvitsevat tukea, koska äidinkieli ei ole suomen kieli.

Haasteita on, mutta opettajat ovat hyvin luovaa porukkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös