clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mestarit
Iltalehti 20.11.2019:
"Peruskoulun retki- ja liikuntapäiviin ei saa enää pyytää oppilaiden huoltajilta rahaa. Oikeusasiamiehen päätöksen mukaan myös retkien ja liikuntapäivien jakaminen maksullisiin ja maksuttomiin vaihtoehtoihin jakaa oppilaita eriarvoiseen asemaan.
Apulaisoikeusasiamies totesi, että opetuksen järjestäjän tulee huolehtia opetuksen kuluista myös koulun ulkopuolella. Jos oppilaiden huoltajat osallistuvat varojen keräämiseen, varat tulee käyttää kaikkien osallistuvien oppilaiden hyväksi."

Lihavoidusta kohdasta; Tämä kai ei poissulje sellaisia retkiä, joiden järjestämiseen oppilaat itse, huoltajien avustamina, ovat töillä tai myyjäisillä keränneet varoja? Vai luovutaanko keräyksistä (ja retkistä) kokonaan, jos jotkut oppilaat eivät halua osallistua keräystoimintaan ja muita kalvaa se, että "vapaamatkustajatkin" pitää ottaa mukaan?
Noinhan on linjattu jo ajat sitten. Ei näköjään olla vaan noudatettu kaikkialla. Ryhmänohjaajan / luokanvalvojanhan ei tarvitse varsinaisesti osallistua rahankeräykseen mitenkään, paitsi ehkä yhteydenpidollisesti. Vanhemmat voivat siis järjestää koulun ulkopuolella yhteisen keräyksen koko luokkaa varten.

Lisäys:
Ja kyllähän se niin on, että jos jotkut eivät halua kerätä rahaa ja muut taas eivät suostu kattamaan heidän kustannuksiaan, ei maksullista retkeä tehdä.

Päteeköhän sama esim. luokkasormuksien kohdalla?
 
Viimeksi muokattu:
Forage for porridge and mash the scene

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Parempi puolisko tekee tuntiopettajan töitä osa-aikaisen, sivutoimisen sopimuksella. Hänelle on sanottu että tunteja voi olla max 60/kk. Kysyntää kuitenkin on eri yksiköissä enemmän ja tuntimäärät ovat olleet 70 ja 80 välissä.

Palkka noista näyttää tulevan ihan normaalisti, mutta voiko tuosta tulla jotain sanktioita jälkikäteen?
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Parempi puolisko tekee tuntiopettajan töitä osa-aikaisen, sivutoimisen sopimuksella. Hänelle on sanottu että tunteja voi olla max 60/kk. Kysyntää kuitenkin on eri yksiköissä enemmän ja tuntimäärät ovat olleet 70 ja 80 välissä.

Palkka noista näyttää tulevan ihan normaalisti, mutta voiko tuosta tulla jotain sanktioita jälkikäteen?
Riippuu siitä mitä tarkoitat sanktioilla. Jos tunteja on yli 60h/kk, katsotaan työ päätoimiseksi eli menettää/pienentää mahdollisia tukia. Tietty verotus nappaa isomman siivun palkasta kosia palkka on enemmän kuin alunperin on sovittu. Voi yllättää mätkyjen muodossa verotuksen valmistuessa, tämäkin riippuu jonkin verran siitä millaisella verokortilla tekee töitä.
 
"Terve järki näyttää olevan ominaisuus, jota on vähiten siellä, missä sitä tiukan paikan tullen eniten tarvittaisiin." UKK

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Riippuu siitä mitä tarkoitat sanktioilla. Jos tunteja on yli 60h/kk, katsotaan työ päätoimiseksi eli menettää/pienentää mahdollisia tukia. Tietty verotus nappaa isomman siivun palkasta kosia palkka on enemmän kuin alunperin on sovittu. Voi yllättää mätkyjen muodossa verotuksen valmistuessa, tämäkin riippuu jonkin verran siitä millaisella verokortilla tekee töitä.
Voiko tuosta tulla jotain takasinperintää tne? Työnantaja on pyytänyt "pitämään silmällä ettei tule liikaa tunteja", mutta opettajapulassa niitä kertyy. Loppupeleissähän se on työnantajan vastuulla tarjota/valvoa työtä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voiko tuosta tulla jotain takasinperintää tne? Työnantaja on pyytänyt "pitämään silmällä ettei tule liikaa tunteja", mutta opettajapulassa niitä kertyy. Loppupeleissähän se on työnantajan vastuulla tarjota/valvoa työtä.
JOS osa-aikaisuuden lisäksi Kela maksaa jotain etuutta, niin olen melko varma, että perivät etuuksia takaisin, mikäli tulot ovat kasvaneet. Tulojen kasvaessa oikeus etuuteen pienenee tai poistuu kokonaan. Jos työsopimuksessa on sovittu tietty tuntimäärä/viikko, niin ylimenevistä tunneista voi kieltäytyä sopimukseen vedoten. Kannattaa pitää itsekin huoli, että tekee sovitun määrän töitä. JOS saatte esim. Kelasta jotain etuisuuksia, suosittelen olemaan yhteydessä sinne.
 
"Terve järki näyttää olevan ominaisuus, jota on vähiten siellä, missä sitä tiukan paikan tullen eniten tarvittaisiin." UKK

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
JOS osa-aikaisuuden lisäksi Kela maksaa jotain etuutta, niin olen melko varma, että perivät etuuksia takaisin, mikäli tulot ovat kasvaneet. Tulojen kasvaessa oikeus etuuteen pienenee tai poistuu kokonaan. Jos työsopimuksessa on sovittu tietty tuntimäärä/viikko, niin ylimenevistä tunneista voi kieltäytyä sopimukseen vedoten. Kannattaa pitää itsekin huoli, että tekee sovitun määrän töitä. JOS saatte esim. Kelasta jotain etuisuuksia, suosittelen olemaan yhteydessä sinne.
Avovaimo haluaisi toki tehdä täyttä viikkoa, mutta kun ei uusia kokoaikaisia virkoja jostain syystä haluta avata, tämä on tässä organisaatiossa ainut vaihtoehto. Mietityttää vaan tuo, että miksi työnantaja haluaa ylipäätään rajoittaa tunteja jos tarvetta on enemmälle? Sen ymmärrän, jos töitä ei yksinkertaisesti riitä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
No niin, reality nujertaa fictioonin , kiva meininki eli toiveilu karahtaa kiville.
Eli tuosta joidenkin aikanaan johtavien suomalaispedagogian kehittäjien tunnemiettimispäätöksestä pyritään pois, raa'at numerot palautetaan lapsukaisten koulu-uran kehityksen seurantaan:


Voi voi, kyllä nyt muutamia opettajia harmittaa, joutuvat arvottamaan mukulat tylysti eri riveille.
Ennen pystyi kirjoittamaan kannustavia sana-arvoituksia jokaiselle.
Tämän näkemyksen puolestapuhujia olen muistaakseni kuunnellut, ja nähnytkin jo vuosia Ylen kanavilla, mutta nyt muuttui ääni kellossa?
 
Omien mielipiteiden muodostaminen on välillä niin työlästä että duuni sitä haittaa.

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika pikaisella aikataululla tuli siirtyä etäopetukseen, eikä ainakaan meidän koulussa monellakaan ollut etäopetukseen sopivaa digimateriaalia. Iltaa ja yötä myöten on osa vääntänyt tavaraa ja opetellut uusien alustojen toimintoja ja sisältöjä. Pienimuotoinen pakkodigiloikka tuli itsekin otettua, mutta eiköhän tämä tästä helpotu. Yllättävän työläs prosessi näytti olevan osalle opettajista ja kävi selväksi, että atk-osaaminen on paikoin todella surkealla tasolla. Meille annettiin lupa, tai melkeinpä määräys, laskea rimaa reilusti alaspäin etäoptusjaksolle. Perusasioita ja niitäkin vain kohtuullisissa määrin, jottei ruudun kummallakaan puolen tulisi uupumusta. Käy sääliksi osaa lapsista, kun kotona ei valitettavasti ole aikuisia (täysi-ikäisiä kylläkin) auttamassa kouluhommissa. Samoin myös niiden oppilaiden tilanne harmittaa, jotka kovasti tekivät töitä numeroidensa eteen tavoitellessaan jatko-opintopaikkaa, nyt lähti osalta matto jalkojen alta.

Vaikea on nähdä, että pääsiäisen jälkeen koittaisi paluu takaisin normiarkeen. Aika suoraan tuli käsky valmistautua siihen, että koko kevätlukukausi kuluu etäöissä. Se tilanne asettaisi melkoisia haasteita päättöarvioinille, sillä osan kursseista oppilaat suorittaisivat kokonaan etänä. Oman haasteensa asettaa se, että laajoissa ja harvaan asutuissa pikkukunnissa iso osa oppilaista on pelkän mokkulayhteyden päässä. Siinä ei välttämättä paljoa video-opetuksesta saa irti, jos katsoo diashowta koko päivän... Osaan oppiaineista on määrätty virtuaalinen paikallaolopakko, jolloin opetus annetaan. On kuulemma oppilaiden mielestä hyvin raskasta seurata verkko-opetusta verrattuna lähiopetukseen.

Mutta open näkökulmasta katsottuna on paljon mukaviakin viestejä kantautunut koululle. Useat oppilaat ovat ilmoittaneet, että haluaisivat tulla mieluummin kouluun kuin olla kotona. Myös opettajien ammattitaidon arvostus vaikuttaisi olevan noususuunnassa jo parin päivän jälkeen.
 
"Terve järki näyttää olevan ominaisuus, jota on vähiten siellä, missä sitä tiukan paikan tullen eniten tarvittaisiin." UKK

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Texasin ykkösketju: Gibbons - Hill - Beard
Meillä ei kiljuta digidigidigi!!! Mennään asia edellä, ei väline. Kirjoja luetaan kotona, ja tehdään kynällä tehtäviä vihkoon. Niistä sitten lähettävät kuvia mulle, että tiedän tehdyksi. Niin kauan kuin laki antaa mahdollisuuden kirjoituttaa oppilaita kynällä ja paperilla eikä pelkällä digillä, aion tehdä niin. Kyllä oikea kirjoittaminen on elämän perustaito siinä missä pyllyn pyyhkiminen ja kengännauhojen solmiminenkin.
 
You can call me lost, I call it freedom.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Aika pikaisella aikataululla tuli siirtyä etäopetukseen, eikä ainakaan meidän koulussa monellakaan ollut etäopetukseen sopivaa digimateriaalia. Iltaa ja yötä myöten on osa vääntänyt tavaraa ja opetellut uusien alustojen toimintoja ja sisältöjä. Pienimuotoinen pakkodigiloikka tuli itsekin otettua, mutta eiköhän tämä tästä helpotu. Yllättävän työläs prosessi näytti olevan osalle opettajista ja kävi selväksi, että atk-osaaminen on paikoin todella surkealla tasolla. Meille annettiin lupa, tai melkeinpä määräys, laskea rimaa reilusti alaspäin etäoptusjaksolle. Perusasioita ja niitäkin vain kohtuullisissa määrin, jottei ruudun kummallakaan puolen tulisi uupumusta. Käy sääliksi osaa lapsista, kun kotona ei valitettavasti ole aikuisia (täysi-ikäisiä kylläkin) auttamassa kouluhommissa. Samoin myös niiden oppilaiden tilanne harmittaa, jotka kovasti tekivät töitä numeroidensa eteen tavoitellessaan jatko-opintopaikkaa, nyt lähti osalta matto jalkojen alta.

Vaikea on nähdä, että pääsiäisen jälkeen koittaisi paluu takaisin normiarkeen. Aika suoraan tuli käsky valmistautua siihen, että koko kevätlukukausi kuluu etäöissä. Se tilanne asettaisi melkoisia haasteita päättöarvioinille, sillä osan kursseista oppilaat suorittaisivat kokonaan etänä. Oman haasteensa asettaa se, että laajoissa ja harvaan asutuissa pikkukunnissa iso osa oppilaista on pelkän mokkulayhteyden päässä. Siinä ei välttämättä paljoa video-opetuksesta saa irti, jos katsoo diashowta koko päivän... Osaan oppiaineista on määrätty virtuaalinen paikallaolopakko, jolloin opetus annetaan. On kuulemma oppilaiden mielestä hyvin raskasta seurata verkko-opetusta verrattuna lähiopetukseen.

Mutta open näkökulmasta katsottuna on paljon mukaviakin viestejä kantautunut koululle. Useat oppilaat ovat ilmoittaneet, että haluaisivat tulla mieluummin kouluun kuin olla kotona. Myös opettajien ammattitaidon arvostus vaikuttaisi olevan noususuunnassa jo parin päivän jälkeen.
Samoja kokemuksia. Digitaidot ovat mulla sinänsä ihan hyvät ja materiaaliakin löytyy valmiiksi jonkin verran, mutta kyllä sen paketin vieminen etäopetus- malliin on silti töitä teettänyt. Oppilaille pitää kuitenkin laatia/etsiä myös täydentävää materiaalia. Ainakin itsellä on toistaiseksi ollut vaikeampi luoda vuorovaikutusta etätunneille, ja ymmärrän hyvin, jos oppilaat kokevat etäopetuksen raskaammaksi, kun mm. edellä mainitusta syystä muodostuvat helposti enempi luentomaisemmiksi nuo tunnit. Yritän pitää opettajan esitysvaiheen tiiviinä,max 30 min, jonka jälkeen saavat touhuta laskujen parissa itsenäisesti mutta niin, että olen siinä langoilla, jos apua tarvitsevat. Lopuksi vielä lyhyt yhteenveto ja joku harjoitustehtävä malliksi.

Vaikka siis omat digitaidot olivat hyvät jo ennestään, niin ajatusmaailma oli vielä hyvin tiiviisti lukkiutunut lähiopetukseen. En oikeastaan tiennyt, että nykyaikana saa jo näin vaivattomasti pystyyn verkkotunnin, jossa esimerkiksi oman koneeni näyttö voidaan jakaa hetkessä kaikille oppilaille. Saan pidettyä periaatteessa ihan samanlaisia tunteja kuin luokassa, jossa saan oppilaille tiivistetyn koonnin tunnin aiheesta(lähiopetuksessa taululle tai tykillä seinälle) sekä laskuesimerkit ja ohjelmistojen käyttö(laskinohjelmisto,geogebra ym. lähiopetuksessa nämäkin tykillä). Ainoa mikä siis ainakin vielä tökkii, on tuo vuorovaikutus, oppilaat kovin arkoja vielä mikkiin puhumaan, mutta ehkä se tästä.

Etäopetuksen voi varmasti tehdä hyvin lukemattomilla tavoilla, mutta näin opettajana oma mielipiteeni on, ettei se mitään etäopetusta ole, että laittaa oppilaille Wilmassa: Lue sivut xx-xx, tee tehtävät xx-xx. Jos tämän etäopetuskauden, joka siis jatkunee melko varmasti pääsiäisen jälkeenkin, hoitaa noin, niin mistä on silloin edes palkkaa maksettu? Tokikaan aina ei tarvitse olla videotunti, ja joku yksittäinen osa opiskelua voi olla edellä mainitsemaanikin tyyliin, jos tähän sisältyy sitten kuitenkin annettujen tehtävien arviointia ja palautetta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
Tuli mieleen, että mitenköhän liikunnan opettajat hoitavat etäopetuksen? Taitaa olla rankka kevät heillä?
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
TOVERIT, FC Barcelona
Tuli mieleen, että mitenköhän liikunnan opettajat hoitavat etäopetuksen? Taitaa olla rankka kevät heillä?
9-luokkalaisella pojallani oli liikuntaa torstaina ja perjantaina. Molempina päivinä hänen piti kävellä tunti, tallentaa kävelemänsä reitti puhelimeen ja lähettää se opettajalle. Aika helppo tuo opettajan osuus opetuksessa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
9-luokkalaisella pojallani oli liikuntaa torstaina ja perjantaina. Molempina päivinä hänen piti kävellä tunti, tallentaa kävelemänsä reitti puhelimeen ja lähettää se opettajalle. Aika helppo tuo opettajan osuus opetuksessa.
Joo. Näin ajattelinkin.

Vaimo opettaa biologiaa ja mantsaa yläkoulussa. Tilanne aika sama kuin @kamik tuossa yllä kuvaili. Hommaa riittää kun haluaa työt tehdä hyvin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Joo, joissain aineissa haaste on oikeesti iso. En nyt ala syyllistämään liikunnan tai käsityön opettajia esimerkiks, vaikkei kummoista pystys järjestään.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Joo, joissain aineissa haaste on oikeesti iso. En nyt ala syyllistämään liikunnan tai käsityön opettajia esimerkiks, vaikkei kummoista pystys järjestään.
Suomalainen luonne on kade ja aika helposti ollaan ajattelemassa että taas ne opet saa palkkansa liian helpolla.

Ennen opettajia kateelliset voisivat ottaa tähtäimeensä valtion virkamiehiä tiedotuksesta. Helsingistä. Olikos nyt niin että Korona-kirjeen jossa on ohjeita viruksesta ja toimintaohjeita olisi tavoite olla kansalaisten postilaatikossa huhtikuun ensimmäisellä viikolla. Todella nopeaa.

Opettajat ottivat uudet työtavat haltuun muutaman päivän valmistautumisella. Ei tämä tietenkään lähiopetusta korvaa mutta enemmistölle, sille paremmalle puoliskolle varmaan oikeinkin hyvin väliaikaisesti.
 
JYP on jatkoaikojen Huuhkajat. Muistakaa vastustajat se, että jos olette saaneet pisteen se on oikeasti kaksi.

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Liikunnan opetuksessa ongelmia on vastuukysymyksissä, ymmärsin tuttavalta. Jos oppilas lähetetään kotoa ulos, vaikka lenkille, ja jää auton alle "liikuntatunnilla", niin kenen on vastuu? Ei osannut vastata kysymykseen rehtori, ei ammattiliitto.
 
Hockey fan faux pas: caring enough to respond with "Who cares?" though not being smart enough to care about the irony.

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Leijonamiehistö
Opettajat ovat ehkä viimeinen ammattiryhmä jolle olisin kateellinen. Koko ajan muuttuva työnkuva, paikoin älytön vastuu, yhä haastavampi oppilasaines (?), työpäivät jotka voivat jatkua myöhään yöhön, sosiaalisen median tuomat haasteet... Mutta kai ne lomat ovat sitten niin saatanan hyvät että jotkut ihmiset etsimällä etsivät opettajien työstä kadehdittavaa.
 
Löikö Mörkö sisään?

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
Opettajat ovat ehkä viimeinen ammattiryhmä jolle olisin kateellinen. Koko ajan muuttuva työnkuva, paikoin älytön vastuu, yhä haastavampi oppilasaines (?), työpäivät jotka voivat jatkua myöhään yöhön, sosiaalisen median tuomat haasteet... Mutta kai ne lomat ovat sitten niin saatanan hyvät että jotkut ihmiset etsimällä etsivät opettajien työstä kadehdittavaa.
Tähän vielä haastavan oppilasaineksen lisäksi haastavat vanhemmat, niin olen tyytyväinen etten hakeutunut opettajaksi vaikka sekin vaihtoehto pöydällä oli.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Liikunnan opetuksessa ongelmia on vastuukysymyksissä, ymmärsin tuttavalta. Jos oppilas lähetetään kotoa ulos, vaikka lenkille, ja jää auton alle "liikuntatunnilla", niin kenen on vastuu? Ei osannut vastata kysymykseen rehtori, ei ammattiliitto.
Tämä kysymys on nyky-yhteiskunnassa liian usein esillä.
 
Kielipoliisi - prkl... päivämäärään kuuluu piste molempien numeroiden perään!

El Lude

Jäsen
Tähän vielä haastavan oppilasaineksen lisäksi haastavat vanhemmat, niin olen tyytyväinen etten hakeutunut opettajaksi
Onnea viisaasta valinnasta. Jos voisin palata ajassa taaksepäin 1990-luvun alkuun, niin olisin tämän tietämykseni pohjalta valinnut aivan toisen urapolun. Minun kohdalla muutosjuna meni. Näillä mennään. Ennen jotkin asiat saattoivat olla jo paremmin.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liikunnan opetuksessa ongelmia on vastuukysymyksissä, ymmärsin tuttavalta. Jos oppilas lähetetään kotoa ulos, vaikka lenkille, ja jää auton alle "liikuntatunnilla", niin kenen on vastuu? Ei osannut vastata kysymykseen rehtori, ei ammattiliitto.
Radiossa joku asiantuntija oli sitä mieltä, että vastuu on opetuksen järjestäjän eli kunnan. Koski myös tilannetta, jossa oppilas jättää etäopintonsa sivuun ja lähtee muuten vain pyöräilemään ”koulupäivän” ja katkoo koipensa. Jos tulkinta on tuo, niin asettaa muutamiin aineisiin aika korkean kynnyksen teettää muita kuin kirjallisia töitä.
 
"Terve järki näyttää olevan ominaisuus, jota on vähiten siellä, missä sitä tiukan paikan tullen eniten tarvittaisiin." UKK

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
TOVERIT, FC Barcelona
Ei tämä tietenkään lähiopetusta korvaa mutta enemmistölle, sille paremmalle puoliskolle varmaan oikeinkin hyvin väliaikaisesti.
Poikani sanoi, että häntä ei yhtään haittaisi, vaikka koulu olisi loppukevään kiinni. Koska samat tehtäväthän joka tapauksessa tehdään ja siksi hän oppii samat asiat yhtä hyvin kotona kuin koulussa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Meillä ei kiljuta digidigidigi!!! Mennään asia edellä, ei väline. Kirjoja luetaan kotona, ja tehdään kynällä tehtäviä vihkoon. Niistä sitten lähettävät kuvia mulle, että tiedän tehdyksi. Niin kauan kuin laki antaa mahdollisuuden kirjoituttaa oppilaita kynällä ja paperilla eikä pelkällä digillä, aion tehdä niin. Kyllä oikea kirjoittaminen on elämän perustaito siinä missä pyllyn pyyhkiminen ja kengännauhojen solmiminenkin.
No enpä varsinaisesti yllättynyt, että sieltä suunnasta lähdetään dumaamaan digitaalisuuden tuomia mahdollisuuksia. Niin, välineitähän ne on, mutta jos pystyy tehtävän tekemään koneella sähköiselle alustalle, jossa niitä on helppo opettajan koordinoida ja toisaalta oppilaan todeta etenemisensä, miksi sitä ei käyttäisi? Ihan vain periaatteesta? Siinä tapauksessa rikotaan oppilaan oikeutta tasapuoliseen opetukseen. Jos kyse on omasta osaamisen puutteesta, apua varmaan saa kollegoilta, jos ego antaa myöden kysyä. Ei se kenestäkään parempaa opettajaa tee, että hallitsee sen kymmenen diginiksiä, mutta antaa kyllä tämänkaltaisessa tilanteessa aikamoisen edun vrt. joku vihkojen kuvaaminen. Sorry vaan. Kuvauta ihan rauhassa, mutta ei se sulta varmasti pois ole, että joku toinen hoitaa opetuksensa kätevämmin. Miten muuten ajattelin hoitaa etäopetuksen?
---

Viime viikko meni muiden auttamisessa aika pitkälti. Mulle hommattiin sijainen ja painoin ympäri koulua sen minkä ehdin. Torstaihin saakka kesti koulussa olo, kun haluttiin varmistaa se, että kaikilla on valmiudet siirtyä etäopetukseen, ja perjantaina sitten roikuin puhelimessa sekä pidin Meet-palavereja kollegoille. Näytön jako autettavan puolelta mahdollistaa hyvin tämän.

Mä pyöritän oman opetukseni siten, että Google Classroom toimii sähköisenä alustana, jossa operoidaan palautusten ja tarkistusten osalta. Synkronoin kalenterit ryhmittäin sen kautta ja tuon Wilman lukujärjestyksen sinne. Siitä sitten Meet-palavereja pienryhminä, koska teetän pitkälti projekteja tämän etäjakson ajan. Pidän varmaan jokusen koko ryhmän tunninkin, mutta pääosin teoriat ovat dioina ja videoina, tehtävät operoidaan Classroomissa ja ohjaan oppilaita Meetin kautta pienryhmissä. Wilmaa, Classroomin viestejä ja Meetiä pyöritän myös perusviestinnän osalta. Ekan sähköisen kokeen pidin jo perjantaina, sellainen kun oli jo kuukausi sitten sovittu ja oppilaat valmistautuneet.

Oppiaineena ovat historia ja yhteiskuntaoppi, joille tämä tapa on kuin nakutettu - oikeastaan jollain tapaa nautin tilanteesta, koska nyt on mahdollista kerrankin laatia lähdetehtäviä, joita yleensä ei pysty teettämään laitteiden puuttumisen vuoksi. Nyt sellaiset on haalittu kaupungilta jokaiselle ylökoululaiselle, ellei kotona ole.

Osa kollegoista on ollut kovilla, ja lieviä avautumisia olen kyllä saanut kuunnella, kun ei nämä tietokoneet taivu siihen perinteiseen luokkahuoneopetukseen. Mutta pääasiassa erittäin hyvin ovat suhtautuneet ja apuani ottaneet vastaan ja kysyneet. Nostan hattuani varsinkin niille eläkeiän kynnyksellä oleville, jotka jo aiemmin tulivat kysymään, josko heitä ohjaisin digipoluille. Nyt tuo vaiva maksaa itseään takaisin, kun ruutuvihoista kaivavat muistiinpanojaan, mistä se linkki nyt pitikään kopioida jne.

@kamik ja @Jymäkkä
Elmo merkkinen kevyt dokukamera toimii erinomaisesti pc:n kanssa, kun jakaa näytön esim. Meetillä tai vastaavalla konfapuhelulla oppilaille. Meillä sattui olemaan noita varastossa ja testattiin matikistien kanssa - kuva on 4k ja viivettä ei hirveästi ollut, kun ope piirteli käppyröitään livenä paperille.
---

Mietin sitäkin, että ei taida aivan samanlaista siirtymää olla Suomen historiassa näin laajassa mittakaavassa, kuin tämä pakotettu digiloikka nyt oli. On tästä etunsakin, vaikkei digitaalisuus mikään tae ole opetuksen laadusta.
 
Viimeksi muokattu:
”Niin paljon kuin internetiä halveksinkin, mun on myönnettävä, että internet pelastaa meidät uudelta vapaussodalta. Kuka viitsisi lähteä kaupungille osoittamaan mieltään tai edes kirjoittaa jotain vakavasti odotettavaa, kun voi sen saman työajan ja vapaa-ajan viettää vaikka pornografisilla sivustoilla? "
(Teemu Keskisarja)

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Poikani sanoi, että häntä ei yhtään haittaisi, vaikka koulu olisi loppukevään kiinni. Koska samat tehtäväthän joka tapauksessa tehdään ja siksi hän oppii samat asiat yhtä hyvin kotona kuin koulussa.
Koulut varmasti on loppukevään kiinni, ehkäpä jopa opetus keskeytetäänkin jos tartunnat ryöpsähtää.

Olenpa kuullut sellaisiakin skenaarioita että koulu alkaisi 1.10 vasta. Lähteeni on aika hyvin perillä ollut tulevista tapahtumista joten ihan saattaa mennä jopa noin pitkälle. Mutta eipä noita voi tietää. Riippuu aika monesta seikasta.
 
JYP on jatkoaikojen Huuhkajat. Muistakaa vastustajat se, että jos olette saaneet pisteen se on oikeasti kaksi.
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Etäopetuksen voi varmasti tehdä hyvin lukemattomilla tavoilla, mutta näin opettajana oma mielipiteeni on, ettei se mitään etäopetusta ole, että laittaa oppilaille Wilmassa: Lue sivut xx-xx, tee tehtävät xx-xx. Jos tämän etäopetuskauden, joka siis jatkunee melko varmasti pääsiäisen jälkeenkin, hoitaa noin, niin mistä on silloin edes palkkaa maksettu? Tokikaan aina ei tarvitse olla videotunti, ja joku yksittäinen osa opiskelua voi olla edellä mainitsemaanikin tyyliin, jos tähän sisältyy sitten kuitenkin annettujen tehtävien arviointia ja palautetta.
Onko ideoita miten toteuttaa kakkosluokkalaisten etäopetusta muulla tavoin kuin Wilman välityksellä? Monissa perheissä on useampi oppilas ja esimerkiksi yläkouluikäiset ovat perheissä etusijalla tietokoneen/padin käyttöön eli reaaliaikainen opetus on mahdotonta. Eikä tvt-taidot ole vielä kovin vahvoilla tämän ikäisillä oppilailla, ainakaan omassa luokassa. Pitää varmaan jonkinlaisia opetusvideoita alkaa kuvailemaan, joita sitten katsoa kun se aikatauluihin katsoa.

E. Lisätään nyt vielä, että onhan tässä etäopetuksen lisäksi myös lähiopetusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy