Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
Kuulin, että Alavuden kunta on lomauttanut opettajansa, koska siellä kunnan mielestä opetus on päättynyt tältä lukuvuodelta.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Onko ideoita miten toteuttaa kakkosluokkalaisten etäopetusta muulla tavoin kuin Wilman välityksellä? Monissa perheissä on useampi oppilas ja esimerkiksi yläkouluikäiset ovat perheissä etusijalla tietokoneen/padin käyttöön eli reaaliaikainen opetus on mahdotonta. Eikä tvt-taidot ole vielä kovin vahvoilla tämän ikäisillä oppilailla, ainakaan omassa luokassa. Pitää varmaan jonkinlaisia opetusvideoita alkaa kuvailemaan, joita sitten katsoa kun se aikatauluihin katsoa.
Hyvä tarkennus ja ei ole. Puhuin siis yläkoulun ja lukion näkövinkkelistä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kuulin, että Alavuden kunta on lomauttanut opettajansa, koska siellä kunnan mielestä opetus on päättynyt tältä lukuvuodelta.
Ei ainakaan vielä. Yt-neuvottelut on käynnistetty koskien koko henkilöstöä miinus kriittinen väki(johon opettajat ei kuulu). Ylppärikorjaukset kannattaa varmaan odottaa ennen lomautuksia. Vaikka kai ne sensorit sitten korjais ilman alustavaa arviointia.

En ylläty, jos tilanne johtaa vielä siihen, että jossain vaiheessa lukuvuosi keskeytetään ja opettajille lomalappu käteen. Ja vaikken toivo, niin ymmärtäisin tuonkin ratkaisun.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hallitus teki täysin naurettavan ratkaisun, että 1.-3. luokkalaiset palautetaan (osittain) takaisin kouluihin, mutta linjataan, että opetus tapahtuu maksimissaan 10 hengen ryhmissä. Kyseessä on täysin käsittämätön päätös, mutta tällä on nyt pakko mennä vallitsevalla hetkellä. Eli maanantaina alkaa siis virus levitä myös niiden henkilöiden perheisiin jotka on riskiryhmässä ja kriittisissä rooleissa, siis sen sijaan, että olisi pidetty kriittisissä hommissa olevien lapset keskenään. Toki riskejä oli tuossakin mallissa, mutta paljon vähemmän kuin nykyisessä. Pakko on ihmetellä, että miten tämä uusi linjaus voi yksinkertaisesti toimia, kun opettajia pitäisi olla sekä etäopetukseen, että lähiopetukseen ja vielä pienryhmillekkin.

Omalta osalta kevät alkaa olla opiskelujen osalta paketissa, joten saapa nähdä tuleeko nyt kutsua töihin kun tilanne on mennyt aika oudoksi näiden poukkoilevien linjausten kanssa.
 
"Montako kertaa Kunyk on tällä kaudella mahtunut EHT:lle mukaan? Ei kertaakaan." -VapaaehtoisGM perustelee Kerhon osiossa miksi Kunyk on huonompi pelaaja kuin Paajanen.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
En ylläty, jos tilanne johtaa vielä siihen, että jossain vaiheessa lukuvuosi keskeytetään ja opettajille lomalappu käteen. Ja vaikken toivo, niin ymmärtäisin tuonkin ratkaisun.
Alavuudella prioriteetit kunnossa kuitenkin.

 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vähän hassua
Kuulin, että Alavuden kunta on lomauttanut opettajansa, koska siellä kunnan mielestä opetus on päättynyt tältä lukuvuodelta.
Tää on jännä näkemys kunnalta, kun kaiketi Alavudellakin internet toimii. Tuossa ainakin ysiluokkalainen on opiskellut aikalailla normaaliin tahtiin etäyhteyden varassa, kielissä ja matikassa on livetunteja, reaaliaineissa enemmän tehtävä- ja videopainotteista ja taitoaineissa päiväkirjapohjaista sekä omien suoritteiden taltiointia. Tuossa yllä mainittiin, että joku liikkamaikka oli pistänyt porukan kävelemään, mutta tytön opettaja oli kyllä nähnyt ihan vaivaa noiden eri lajien ja todennustapojen kehittelyyn. Hauskinta tässä on se, että ei olisi edes tarvinnut, koska jäi juuri ennen etäjakson jalka paketissa kotiin.
---

Ymmärrän kyllä vaikean tilanteen jossain takahikiällä huonon netin äärellä tai kotiolosuhteiden vuoksi syntyvien ongelmien takia, mutta suurin osa suomalaisista asuu aivan riittävän infran äärellä. Enemmän se on sitten niistä kotioloista ja opettajien taidoista kiinni, miten homma rullaa. Ehkä olisi kannattanut olla ajoissa vähän digidigi. Ai niin, mutta ainahan voi ottaa valokuvan. Enää pitäisi tietää, lähetetäänkö ne kirjepostilla opettajille, vai peräti sähköpostilla.
 
”Niin paljon kuin internetiä halveksinkin, mun on myönnettävä, että internet pelastaa meidät uudelta vapaussodalta. Kuka viitsisi lähteä kaupungille osoittamaan mieltään tai edes kirjoittaa jotain vakavasti odotettavaa, kun voi sen saman työajan ja vapaa-ajan viettää vaikka pornografisilla sivustoilla? "
(Teemu Keskisarja)

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho!
Olin alakoulussa harjoittelussa, kun homma jäi kesken.
Pääsin kuitenkin näkemään ja kokemaan tämän vaiheen, kun siirryttiin etäopetukseen. Uskomattomalla vauhdilla homma laitettiin alulle ja saatiin käyntiin. Varmasti jo näinä muutamina etäpäivinä työskentelytavat ovat kehittyneet ja tulevat jatkossakin kehittymään.

Minua jäi vaivaamaan, että miten hoituu live opetus perheissä, joissa on mahdollisesti vain yksi tietokone ja useampi lapsi?

Satun tietämään yhden maahanmuuttajaperheen, jossa on yhdeksän lasta ja kaikki vieläpä tarvitsevat tukea, koska äidinkieli ei ole suomen kieli.

Haasteita on, mutta opettajat ovat hyvin luovaa porukkaa.
 
Sinä tykkäät tästä

Kerho!

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua jäi vaivaamaan, että miten hoituu live opetus perheissä, joissa on mahdollisesti vain yksi tietokone ja useampi lapsi?

Satun tietämään yhden maahanmuuttajaperheen, jossa on yhdeksän lasta ja kaikki vieläpä tarvitsevat tukea, koska äidinkieli ei ole suomen kieli.

Haasteita on, mutta opettajat ovat hyvin luovaa porukkaa.
Meillä laitettiin joka kotiin tiedustelua tarvisiko kotona koneita. Koululta sai kannettavia ja pädejä ilmaiseksi lainaan, jos kodit niitä tarvitsevat. Useissa kodeissa vanhemmat ovet etätöissä ja tarvitsevat koneen, lapselle/lapsille jäi vain kännykkä, joka ei oikein riitä välineeksi. Laitteita löytyi riittävästi, mutta mokkulayhteydet voivat muodostua osalle.

Otin itsekin yhden koneen kun niitä oli vapaana. nyt on jokaisella oma kannettava.
 
"Terve järki näyttää olevan ominaisuus, jota on vähiten siellä, missä sitä tiukan paikan tullen eniten tarvittaisiin." UKK

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minua jäi vaivaamaan, että miten hoituu live opetus perheissä, joissa on mahdollisesti vain yksi tietokone ja useampi lapsi?
Eroaa kunta ja koulukohtaisesti varmasti paljon, ja tässä tietysti on yksi pullonkaula. Meidän koululla olisi vuosi sitten ollut se tilanne, että liki 500 oppilaan kesken olisi arvottu 25 vanhaa pc-läppäriä. Kuluneen vuoden aikana saimme kaksi luokallista Chromebookeja sekä pc-läppäreitä eli liki 100 konetta lisää ja noista 75 lähti oppilaille, reilu kymmenkunta sellaisille opettajille, joilla ei vielä henkilökohtaista laitetta ollut. Yhdessä kuntamme koulussa on 1:1 laitteet, lopuissa mennään pääosin perheiden omilla ja tosiaan nyt aika monessa myös lainakoneella. Jotkut perheet ajattelivat lainaamista aika altruistisesti, kun viestit olivat sellaisia, että jos millään riittäisi vaikka joku vanha kone, kun on tuo perheen kannettava osin etätöissä käytössä ja koululaisia on neljä. Oli ilo antaa pari konetta tällaiseen perheeseen ja toisaalta avasi taas sitä, että suurin osa jengistä on tosipaikan tullen ihan fiksua sakkia.

Meillä itsellämme tilanne on hyvä, kun jokaisella on oma kannettava ja lääniä kämpässä siten, että voi eristäytyä kukin omiin nurkkiinsa etäoppimaan ja -opettamaan. Onhan tämä sikäli aika haastavaa monissa perheissä, että voi olla se kerrostalokämppä, alkkishuoltaja ja huonot laitteet sekä motivaatio jo muutenkin. Oppilashuollon ammattilaisia ei käy kateeksi.
 
”Niin paljon kuin internetiä halveksinkin, mun on myönnettävä, että internet pelastaa meidät uudelta vapaussodalta. Kuka viitsisi lähteä kaupungille osoittamaan mieltään tai edes kirjoittaa jotain vakavasti odotettavaa, kun voi sen saman työajan ja vapaa-ajan viettää vaikka pornografisilla sivustoilla? "
(Teemu Keskisarja)

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ilmeisesti ihan kaikkialla homma ei toimi, jos joka tehtävää joutuu kirjallisesti ohjeistamaan ja kommentoimaan yläkoululaisille. Varmasti kyseessä on osaava opettaja luokassa, mutta etäpedagogiikka ei taivu suoraan luokkahuoneopetukseen. Jos tämän nyt lukee joku työtaakan alla huojuva kollega, niin tässä pari omaa pointtiani reaaliaineista ja miksei muistakin soveltuvin osin:
- keskity yhteen tai kahteen kanavaan, joita käytät ohjeistuksessa ja opetuksessa
- ota ne haltuun perusteiltaan kunnolla, vaikka olisi kiva lähteä kokeilemaan jotain digitaitavamman kollegan kikkailuja
- älä yritä mallintaa opetusta suoraan lähiopetuksen toimintatavoistasi - kuka jaksaa tuijottaa ruudusta puhuvaa päätä 45min - mutta älä myöskään korvaa puuttuvaa jorinaa tehtävävyöryllä
- pidä opetussessiot lyhyinä koko ryhmälle, luota lahjakkaampien itsenäiseen etenemiseen antamissasi tehtävissä ja keskity tukea tarvitseviin
- jos mahdollista, anna tehtävät ja opetus viikkoperusteisesti, ei oppituntiperusteisesti - säästät aikaa ja vaivaa oleellisiin, kun ei tarvitse kytätä koko ajan kelloa, milloin seuraava oppitunti alkaa, vaan voit keskittyä yksilöihin, tehtävien valvontaan ja tarkastamiseen.

Itse annan tehtävät viikkoperusteisesti ja hoidan opetuksen viikon ensimmäisen tunnin aikana. Loppuviikko ryhmälläni on aikaa tehdä viikon suoritukset, palautus on torstai-illan aikana. Perjantaina katsot kaikki ryhmäni läpi ja ajastan maanantaille uudet tehtävät. Viikon aikana sovin opetuksen lisäksi myös yksilöohjauksia, vastailen oppilaiden kysymyksiin ja seuraan tehtävien tekoa sähköisiltä alustoilta.
 
”Niin paljon kuin internetiä halveksinkin, mun on myönnettävä, että internet pelastaa meidät uudelta vapaussodalta. Kuka viitsisi lähteä kaupungille osoittamaan mieltään tai edes kirjoittaa jotain vakavasti odotettavaa, kun voi sen saman työajan ja vapaa-ajan viettää vaikka pornografisilla sivustoilla? "
(Teemu Keskisarja)

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
@sampio on monessa asiassa oikeassa.

Havaintoja oman opinahjon ja omien lasten etähommissa.
- opettajilla valtava tarve todistaa kikkailulla tarpeellisuutensa, mitä enemmän alustoja ja tehtävävyöryä sen parempi joidenkin mielestä
- karmean tiukkaa aikataulutusta. Miksi? Onko vaarallista jos teinit nukkuu 9-10 tienoille?
- kouluvuodesta käyty suurin osa, ei enää mitään mitä ilman ei selvittäisi jatkossa
- ongelmat alimmalla neljänneksellä, toki he eivät koulussakaan välttämättä tee mitään. Nyt saa muut opiskella rauhassa
- palkka juoksee ja työvelvoite on, miten työsuorite mitataan. Osa tuntuu käyttävän tähän tunteja ja minuutteja
- itse pidän luokkakokouksia 10 maissa sen jälkeen yksilöidysti tarvittaessa. luokanopettajan taakka tässä helppo. On se 22 tuttua oppilasta
- oppimisen kontrollointi vaikeaa, jopa mahdotonta. Ehkä me ei tähän kaaduta
- tärkeintä vuorovaikutus, olla yhteydessä, pitää kaikki mukana, perheille joustoa

Tästä tähän. Palaan ajoittain uusine huomioin.
 
Viimeksi muokattu:
JYP on jatkoaikojen Huuhkajat. Muistakaa vastustajat se, että jos olette saaneet pisteen se on oikeasti kaksi.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ainakin joidenkin aineenopettajien kohdalla huomaan sen, että ideaali hyvästä opettajasta ei meinaa antaa periksi omien toimintatapojen muokkaamiseksi. Tai meidän koulussa näin, kyseessä kun on hiukan konservatiivisempi työyhteisö kuin aiemmat paikkani, ja opettajan autonomia on vankka. Ehkä jossain toisaalla, jossa yhteisopettajuus ja tiimeissä työskentely on yleisempää, ei niin voimakkaasti ole ajatusta siitä, että minun täytyy hallita asiat ja edetä ilman vaikutteita muilta. Erittäin hyvin nämäkin opettajat ovat sujahtaneet hyvin erilaisilta lähtötasoilta etäopetukseen, edellinen ei niinkään kritiikkinä. Enemmän tällaisena sivusta seuraajan pohdiskeluna.
 
”Niin paljon kuin internetiä halveksinkin, mun on myönnettävä, että internet pelastaa meidät uudelta vapaussodalta. Kuka viitsisi lähteä kaupungille osoittamaan mieltään tai edes kirjoittaa jotain vakavasti odotettavaa, kun voi sen saman työajan ja vapaa-ajan viettää vaikka pornografisilla sivustoilla? "
(Teemu Keskisarja)

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ainakin joidenkin aineenopettajien kohdalla huomaan sen, että ideaali hyvästä opettajasta ei meinaa antaa periksi omien toimintatapojen muokkaamiseksi. Tai meidän koulussa näin, kyseessä kun on hiukan konservatiivisempi työyhteisö kuin aiemmat paikkani, ja opettajan autonomia on vankka. Ehkä jossain toisaalla, jossa yhteisopettajuus ja tiimeissä työskentely on yleisempää, ei niin voimakkaasti ole ajatusta siitä, että minun täytyy hallita asiat ja edetä ilman vaikutteita muilta. Erittäin hyvin nämäkin opettajat ovat sujahtaneet hyvin erilaisilta lähtötasoilta etäopetukseen, edellinen ei niinkään kritiikkinä. Enemmän tällaisena sivusta seuraajan pohdiskeluna.
Vielä yksi huomio on tosiaan se että osa opettajista elää kontrollista.

Itse olen luonut nyt viikon etäopetusta alakoululaisten kanssa ja välineinäni ovat ainoastaan Wilma ja Teams. Kun luon sujuvat, yksinkertaiset käytänteet, tarkoitukseni on tehdä tämä helpoksi eikä päinvastoin.

Toki protokollaan kuuluu ettei opettajien kesken uskalla tuota suustaan päästää. Arbeit macht frei-elää vahvana.
 
JYP on jatkoaikojen Huuhkajat. Muistakaa vastustajat se, että jos olette saaneet pisteen se on oikeasti kaksi.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Vielä yksi huomio on tosiaan se että osa opettajista elää kontrollista.

Itse olen luonut nyt viikon etäopetusta alakoululaisten kanssa ja välineinäni ovat ainoastaan Wilma ja Teams. Kun luon sujuvat, yksinkertaiset käytänteet, tarkoitukseni on tehdä tämä helpoksi eikä päinvastoin.

Toki protokollaan kuuluu ettei opettajien kesken uskalla tuota suustaan päästää. Arbeit macht frei-elää vahvana.
Yksinkertainen on kaunista. Itse käytän vain classroomia ja Meetsiä. Ihan hullua lähteä sähläämään nyt joka suuntaan, jos osaamista ei vielä ole itsellä tai oppilailla. Toki kun alkuhässäkkä on pikku hiljaa ohi, niin voi olla järkevää kokeilla sopivin annoksin uuttakin. Itse en ajatellut, vaihtelua sitten työtapojen kautta.

Edit: Ja olen tästä ihan tarkoituksella pitänyt ääntä, koska osa tosiaan ei taida tuntea tekevänsä töitä ilman helvetillistä määrää materiaalia ja kaikkien mahdollisten medioiden käyttöä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
@opelix : Meillä ainakin koulun koko tekee aikataulutuksen pakolliseksi, tai tunnit alkaisi mennä päällekkäin. Siksi tunnit lukujärjestyksen mukaan. Itse olen aamutunteja myöhäistänyt puolisen tuntia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@opelix : Meillä ainakin koulun koko tekee aikataulutuksen pakolliseksi, tai tunnit alkaisi mennä päällekkäin. Siksi tunnit lukujärjestyksen mukaan. Itse olen aamutunteja myöhäistänyt puolisen tuntia.
Yläkoulut ja lukiot on varmasti pakkokin sikäli aikatauluttaa, ettei ryhmien voi olettaa pääsevän tunneille milloin vain. Meillä myös opetus on sidottu lukujärjestykseen, mutta tuntien toteutus on opettajan suunnittelun varassa. Alakoulussa luokanopettajalla on tältä osin enemmän vapauksia.
---

Mulla myös Meet ja Classroom combona, ja Classroomin sisällä tietysti kaikki perusohjelmat, jotka taipuvat aika moneen. Youtubeen teen lyhyitä kertausvideoita aiheista opetussessioiden lisäksi.
 
”Niin paljon kuin internetiä halveksinkin, mun on myönnettävä, että internet pelastaa meidät uudelta vapaussodalta. Kuka viitsisi lähteä kaupungille osoittamaan mieltään tai edes kirjoittaa jotain vakavasti odotettavaa, kun voi sen saman työajan ja vapaa-ajan viettää vaikka pornografisilla sivustoilla? "
(Teemu Keskisarja)

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Texasin ykkösketju: Gibbons - Hill - Beard
Se vituttaa, että juostaan laite edellä. Edelleenkin pitäisi mennä asia edellä. Mitä haluat opettaa? Miksi se on tärkeää? Miten haluat opettaa sen? Aina vastaus ei löydy digitaalista, joskus se voi olla jopa niin vanhanaikaisessa esineessä kuin kirja. Se on sellainen laite, jossa on paperista tehtyjä sivuja kansien välissä. Digidigi. Tässä digijuoksussa on nyt unohdettu yksi asia, se perimmäinen asia. Mitä me annamme nuorillemme? Annammeko uteliaisuuden, halun oppia, kiinnostuksen? Vai annammeko vaan nettiosoitteen, että kato tuolta. Vastuu on meillä nyt, jotka työksemme tätä teemme. Annetaanko kakaralle käteen kirja vai sanotaanko että kvg?
 
You can call me lost, I call it freedom.

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Yläkoulut ja lukiot on varmasti pakkokin sikäli aikatauluttaa, ettei ryhmien voi olettaa pääsevän tunneille milloin vain. Meillä myös opetus on sidottu lukujärjestykseen, mutta tuntien toteutus on opettajan suunnittelun varassa. Alakoulussa luokanopettajalla on tältä osin enemmän vapauksia.
---

Mulla myös Meet ja Classroom combona, ja Classroomin sisällä tietysti kaikki perusohjelmat, jotka taipuvat aika moneen. Youtubeen teen lyhyitä kertausvideoita aiheista opetussessioiden lisäksi.
Kuinka olet saanut nuo Meet-tunnit toimimaan? Itse olen kokenut ne muutamat Meet-tuokiot joita olen pitänyt aika huonosti toimivana kakofoniana.

Classroom + omat videot + suorat kontaktit yksittäisten oppilaiden kanssa on ollut itsellä se yhdistelmä tähän asti. 7-9 matemaattiset aineet oma toimenkuva.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kuinka olet saanut nuo Meet-tunnit toimimaan? Itse olen kokenut ne muutamat Meet-tuokiot joita olen pitänyt aika huonosti toimivana kakofoniana.
Tähän saakka (kop kop) hyvin. En pidä massatunteja, vaan jaan luokan normitunneilla n. kolmeen osaan, mielellään neljäänkin, jos aiheen laajuus sallii typistämisen 10 minuuttiin. Lisäksi laitan tukivideoita Classroomiin. Asiaan on varmasti auttanut myös se, että koulultamme lähti aika selkeä viesti koteihin, jossa käytiin läpi systeemin haavoittuvaisuus, häirintämahdollisuudet ja varhaisen puuttumisen periaate - välitön viesti kotiin, sanktiot ja maininta siitä, että häirintä ja nettikiusaaminen voidaan tallentaa helposti. Toistaiseksi en ole kuullut kuin normaalista sähläämisestä ja levottomuudesta, en ilkivallasta, mitä on toisaalla ollut. Toki juuri kuulin, että eräs kuivakka ja teknisesti ei niin orientoitunut senioriope pitää tänään ekan livetuntinsa, ja siinä ollaan otollisella alustalla häirinnälle. Toki olen kohtalaisen vanhakantainen kurinpitäjä myös luokassa ja ehkä tämä ehkäisee tötöilyä myös netissä.

Mun tyttäreni matikanope pitää alkuun todella lyhyen johdannon aiheeseen. Sen jälkeen oppilaat menevät omiin Meet-pienryhmiin, joissa ope kiertää auttamassa. Oppilaat tukevat toisiaan, lahjakkaimmat etenevät keskenään. Ryhmät perustuvat omiin valintoihin eli kaverit keskenään. Mutta ei toi sunkaan sapluuna kuulosta pahalta, toki teettää aika paljon töitä kaiketi. Henkkoht kontakti ei kuitenkaan pahaa tee kellekään.
 
”Niin paljon kuin internetiä halveksinkin, mun on myönnettävä, että internet pelastaa meidät uudelta vapaussodalta. Kuka viitsisi lähteä kaupungille osoittamaan mieltään tai edes kirjoittaa jotain vakavasti odotettavaa, kun voi sen saman työajan ja vapaa-ajan viettää vaikka pornografisilla sivustoilla? "
(Teemu Keskisarja)

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tämä seuraava täysin ilman vittuilua:
Se vituttaa, että juostaan laite edellä. Edelleenkin pitäisi mennä asia edellä. Mitä haluat opettaa? Miksi se on tärkeää? Miten haluat opettaa sen? Aina vastaus ei löydy digitaalista, joskus se voi olla jopa niin vanhanaikaisessa esineessä kuin kirja. Se on sellainen laite, jossa on paperista tehtyjä sivuja kansien välissä. Digidigi. Tässä digijuoksussa on nyt unohdettu yksi asia, se perimmäinen asia. Mitä me annamme nuorillemme? Annammeko uteliaisuuden, halun oppia, kiinnostuksen? Vai annammeko vaan nettiosoitteen, että kato tuolta. Vastuu on meillä nyt, jotka työksemme tätä teemme. Annetaanko kakaralle käteen kirja vai sanotaanko että kvg?
- Miksi digitaalisuus ja perinteinen opetus pitää nähdä toistensa vastaparina?
- Millä tavoin digi tappaa uteliaisuuden, jos se on vain väline, kuten kirjakin?
- Kuinka hoidat opetuksen etänä pelkän kirjan avulla?
- Miksi sulla on näin älytön defenssi päällä tästä kenestäkään meistä riippumattomasta pakkodigitalisoitumisesta? Ymmärtäisin reaktiosi jos jokin ylempi taho olisi vastaavaan ajanut normaaliolosuhteissa, mutta nyt ollaan välttämättömän edessä.
 
”Niin paljon kuin internetiä halveksinkin, mun on myönnettävä, että internet pelastaa meidät uudelta vapaussodalta. Kuka viitsisi lähteä kaupungille osoittamaan mieltään tai edes kirjoittaa jotain vakavasti odotettavaa, kun voi sen saman työajan ja vapaa-ajan viettää vaikka pornografisilla sivustoilla? "
(Teemu Keskisarja)

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tämä seuraava täysin ilman vittuilua:

- Miksi digitaalisuus ja perinteinen opetus pitää nähdä toistensa vastaparina?
- Millä tavoin digi tappaa uteliaisuuden, jos se on vain väline, kuten kirjakin?
- Kuinka hoidat opetuksen etänä pelkän kirjan avulla?
- Miksi sulla on näin älytön defenssi päällä tästä kenestäkään meistä riippumattomasta pakkodigitalisoitumisesta? Ymmärtäisin reaktiosi jos jokin ylempi taho olisi vastaavaan ajanut normaaliolosuhteissa, mutta nyt ollaan välttämättömän edessä.
Nimenomaan. Kyllä munkin oppilaat käyttää myös kirjaa opiskelussaan, vaikka tunteja ja materiaalia on myös verkossa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@koukku (muistaakseni) kysyi joskus ennen taannoista jäähyäni, että kuinka olin suunnitellut hoitavani kahden viimeisen viikon opetukset. Tuli mieleeni tämä, mutta en löytänyt enää alkuperäistä kyssäriä ja vastaan nyt tähän asianomaiseen ketjuun. Suunnittelin siis jatkavani etänä paria syventävää teemaa samalla setillä kuin olin tehnyt siihen saakka, mutta lähiopetukseen siirtyminen sotki tämän, koska kaikilla ei ollut enää koneita käytössä. No, kävin ensialkuun arviointikeskustelut ja vedin niiden päälle yhdet tunnit aivan normaalisti, mutta kyllä jengi oli niin ryytynyttä, että opettamisen jätin viime viikolle. Tämän viikon alussa katsoimme dokumentin lyhyellä keskustelulla ja säiden salliessa ollaan oltu pääasiassa ulkona. Huomiselle ei ole mitään suunnitelmia enää. Yseille vähän jäähyväisläppää ja seiskojen kanssa viimeistellään dokumentti.

Kotiin jääneille lätkäisin Wilmaan kevyen koosteen edellisestä, siis todella kevyen. Joiltain luokilta yli puolet on jäänyt kotiin, joiltain yksi tai kaksi.

Jaa, mutta kuusi tuntia ja oman tyttären todistustenjakotilaisuus, sitten lomille. Ei harmita kyllä tämän kevään jälkeen yhtään.
 
”Niin paljon kuin internetiä halveksinkin, mun on myönnettävä, että internet pelastaa meidät uudelta vapaussodalta. Kuka viitsisi lähteä kaupungille osoittamaan mieltään tai edes kirjoittaa jotain vakavasti odotettavaa, kun voi sen saman työajan ja vapaa-ajan viettää vaikka pornografisilla sivustoilla? "
(Teemu Keskisarja)

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho!
On mennyt kyllä todella upeasti nämä pari viikkoa sen luokan ja koulun osalta, missä olen mukana.

Luokat on saatu hyvin pysymään erossa toisistaan porrastetuilla välitunneilla ja rajatuilla alueilla välitunneilla.

Lapset ovat oppineet erittäin hyvin pitämään sitä pientä etäisyyttä toisiinsa ja esim. edes pieniä rähinöitä, joihin sai aiemmin puuttua jonkin verran, ei ole ollut yhtäkään. Käsienpesua opeteltiin pari päivää ja nyt se sujuu jo ohjaamatta, siten kuin ensimmäisinä päivinä ohjeistettiin. Siitä on tullut oppilaille jo tapa ja sujuu todella hyvin.

Ulkonahan tässä on kyllä paljon oltu, kun ilmat ovat suosineet. Ihan mahtavasti tehtävien teko onnistuu ulkonakin, ei siihen välttämättä luokkahuonetta tarvita.

Aika paljonkin pelkäsin tätä kouluun paluuta, mutta meidän koulussa homma on sujunut vähintäänkin mallikkaasti.

Tänään vielä pyörälenkki luokan kanssa ja huomenna suvivirsi pihalla ja sen jälkeen todistusten jako luokassa.
 
Sinä tykkäät tästä

Kerho!
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy