Opetustyö

  • 366 148
  • 3 061

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tää on kyllä jo oikeasti melkoista saivartelua.

Sano se lapselle, joka kamppailee sukupuoli-identiteettinsä kanssa. En minä olisi tällaista osannut ideoida, mutta enpä myöskään tuomitse, mikäli sillä on positiivinen vaikutus yhteenkään kasvavaan ihmiseen. Opettajan jos jonkun ammatissa korostuu erilaisuuden ja yksilöllisyyden ymmärtäminen. Ymmärrän että tällainen linjaus tuntuu saivartelulta, mutta eikö aika moni asia, joka ei satu liittymään omaan elämään.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sano se lapselle, joka kamppailee sukupuoli-identiteettinsä kanssa. En minä olisi tällaista osannut ideoida, mutta enpä myöskään tuomitse, mikäli sillä on positiivinen vaikutus yhteenkään kasvavaan ihmiseen. Opettajan jos jonkun ammatissa korostuu erilaisuuden ja yksilöllisyyden ymmärtäminen. Ymmärrän että tällainen linjaus tuntuu saivartelulta, mutta eikö aika moni asia, joka ei satu liittymään omaan elämään.

Voi olla, että olet oikeassa, mutta en minä nyt näe tuota termistöä kuten "virkamies", "esimies" yms. sellaisena asiana, johon automaattisesti sidotaan sukupuolta ihan hirveästi. Suomi on vielä kaiken hyvän päälle verrattain helppo kieli, kun kieli ei tunne sinänsä erottelevaa rakennetta miehen ja naisen välillä. Toista on esim. Saksassa ja siinä kielessä, kun jokainen nimike vaatii sekä nais- että miespuolisen tekijän. Samaa keskustelua on käyty Saksassa mm. siitä, että onko man-passiivi sopiva kielen rakenne. Tätä nykyä näkee myös sitten sitä kuuluisaa "frau-passiivia" :D Suomi on jo valmiiksi kohtalaisen sukupuolineutraali kieli, koska esim. hän-sanaa ei jaeta sukupuolella kahteen kuten lähes kaikissa muissa kielissä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Voi olla, että olet oikeassa, mutta en minä nyt näe tuota termistöä kuten "virkamies", "esimies" yms. sellaisena asiana, johon automaattisesti sidotaan sukupuolta ihan hirveästi.

Ehkä siihen on syynsä, miksi muutoksia tehdään nimenomaan ympäristössä, jossa puhutellaan lapsia.

Ei ehkä kuulu tähän ketjuun, mutta kun tästä uudistuksesta on ollut puhetta eduskunnassa, on persujen ja kristillisten huoli ollut se, ettei kouluissa saa enää puhua niin kuin ennen vaikka luulisi vastustajien näkevän asiassa saman ongelman kuin @ilman sukkia muutama viesti yllä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ehkä siihen on syynsä, miksi muutoksia tehdään nimenomaan ympäristössä, jossa puhutellaan lapsia.

Mahdollisesti. Tuossa itse artikkelissa IS:ssa tosin listataan lähinnä sitä, että esim. tekstiilityöt ja tekniset työt kuuluvat jatkossa sekä pojille että tytöille. Mutta itse olen antanut itseni ymmärtää, että niin on ollut aina 90-luvulta asti :D Ei ainakaan minun koulussani ollut pojilla vapautusta tekstiilitöistä. :D
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Ymmärrän kyllä että sukupuolirooleja koetetaan haastaa, mutta @Radiopää mainitsee argumentiksi sukupuoli-identiteetin.

Mietin asiaa ihan vaan sen yleisyyden kannalta.

Wikipedia kertoo seuraavaa:

"
Transsukupuolisuutta pidetään melko harvinaisena, aiemmin puhuttiin luvuista 1:37 000 miehillä, 1:107 000 naisilla. Nykyisin vastaaviksi luvuiksi esitetään 1:11 900 ja 1:30 400.

Näitä lukuja kohtaan on kuitenkin esitetty kritiikkiä ja esitetty myös seuraavia lukuja: transnaisten sukupuolen korjaushoitojen määrä on vähintään luokkaa 1:2 500, ehkä jopa 1:1 250. Itse transsukupuolisen kokemuksen esiintymisen yleisyyden on arvioitu olevan noin 1:500.

Ekaluokan aloittaa vuosittain n. 58 000 lasta. Jos ajatellaan että sukupuolijakauma olisi fifty-fifty niin kumpaakin sukupuolta on 29 000 kpl. Puhun tässä nyt vanhatavalla tavalla että on olemassa vain kaksi sukupuolta joita kutsutaan vaikka esimerkin omaisesti vaikka "pojiksi" ja "tytöiksi". Ymmärrän että todellisuus on jotain muuta ja esim Maru Hietala on esittänyt että sukupuolia on yhtä paljon kuin ihmisiä eli sen seitsemän miljaardia. Sitä minä vaan mietin että miten ne kaikki mahtuvat Facebookin profiilin valintalistaan.

Anyhuu, 29 000 tyttöä kohden on siis 0,27 transsukupuolista per aloittava ekaluokka eli joka neljäs vuosi yksi tyttö Suomessa. Pojista heitä on paljon enemmän eli 1,27 per aloittava ekaluokka eli joka vuosi on yksi poika joka on epävarma sukupuolestaan.

Jos suhteutetaan niin näkövammaisia määrään niin näkövammaisia 2-8 prosentia väestöstä Näkövammaliiton arvion mukaan.

Tässä valossa pidän tästä lasten sukupuoli-identiteetistä keskustelua vähän mittasuhteettomana. Vaatimukset siitä että "jos-tämä-auttaa-edes-yhtä-sukupuolestaan-epävarmaa" ovat itseasiassa aika kohtuuttomat koska se tarkottaisi että tämän pitäisi auttaa n. 100% scopessa olevia.

Jos tuota taas ajatellaan pelkästään miesten ja naisten alojen kannalta niin minusta ainoa tapa estää tuo on estää valinnanvapautta. Tilastollisesti esim. Intiassa naiset hakeutuvat tekniselle alallle koska siellä ei ole kovinkaan paljoa humanisti-lässynlässyn-virkoja. Yliopistosta valmistuneista intialaisista 40,5% on naisia ja naisten suosituimmat pääaineet ovat Intiassa (osuus naisten kokonaismäärästä)
  • 28.5% Engineering/Technology
  • 40.2% IT and Computer
  • 35.6% Management
  • 32.0% Law
Kuriositeettina mainittakoon että allekirjoittaneella on ollut intialainen naispomo.

Valinnnavapaus tuottaa naistenaloille ajatumista. Siinä mielessä tuo opas on oikeilla jäljillä.

"Oppiaine mahdollistaa sukupuolistereotypioiden tutkimisen yhteiskunnassamme lasten kokemusmaailman kautta: keskustelua harrastuksista, leluista tai musiikista, ja siitä miten stereotypioiden purkaminen voisi hyödyttää ihan kaikkia. Voidaan myös pohtia, mitkä asiat oppilaat kokevat eri sukupuolille tyypillisiksi ja miksi. Opettaja painottaa jokaisen vapautta itsensä määrittelyyn ja oman identiteetin rakentamiseen."

Pitää vaan kertoa sille pinkkiin mekkoon pukeutuneelle pikkutytölle joka haaveilee eläinlääkärin ammatista että hänen haaveensa ja toiveensa ovat vain sukupuolittuneita harhakuvia ja että tyttö rakenteellisen sovinismin uhri halutessaan mitä haluaa.
 
Viimeksi muokattu:

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lukematta mikä tulkinta oli niin ylikonstaapelin työnkuvaan kuuluu kyllä lakitekstien tunteminen ja se on osana sekä konstaapelien että ylikonstaapelien koulutusohjelmaa.

Jos ottaa huomioon esim esitutkintalain niin onhan se vähän hankala tutkia että onko rikosta tapahtunut jos ei tiedä mikä on rikoksen määritelmä.

Kyse onkin siitä, kannattaako poliisiviranomaisen ottaa kantaa lain tulkintoihin tai antaa niihin yleispäteviä määritelmiä. Luonnollisesti he osaavat pykälät mutta tulkitsevat niitä hieman enemmän poliisin näkökulmasta kuin oikeuslaitoksen näkökulmasta.
 
Toivottavasti musiikin opetuksessakin tuodaan nykyään omia kouluaikojani aktiivisemmin esille sukupuolisten ja seksuaalisten identiteettien moninaisuutta. Mietin mitkä olisivat avartavia kappaleita laulettaviksi yläasteen musan tunnilla. Tässä muutama ehdotus:

Leevit: Poika nimeltä Päivi
Village People: Y.M.C.A.
Tom Robinson Band: Glad to Be Gay
Jenni Vartiainen: Ihmisten edessä
Jukka Takalo: Jokainen on vähän homo
The Smiths: This Charming Man

Kun itse olin koululainen, opettajien kappalevalinnat noudattelivat melko hetero- ja cis-sukupuolisnormatiivista linjaa.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kun itse olin koululainen, opettajien kappalevalinnat noudattelivat melko hetero- ja cis-sukupuolisnormatiivista linjaa.

Kuulin huhuja, että vanhoja hittejä oltaisiin juuri laittamassa uuteen uskoon:

"Mä olen henkilö, jolle ei koskaan tapahdu mitään"
"Aikuinen henkilö mä oon"
"Henkilöt tykkää henkilöistä ja henkilöt tykkää henkilöistä, vaik henkilöt välil esittää et ei niit muka kiinnosta"
"Hei huomenta Suomi hyvin pyyhkii, sun henkilös valvoo taas ja ahkeroi. Henkilöt Helsingissä laman alla nyyhkii. Minä tein sen minkä henkilö vain voi"
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Kuulin huhuja, että vanhoja hittejä oltaisiin juuri laittamassa uuteen uskoon:

"Mä olen henkilö, jolle ei koskaan tapahdu mitään"
"Aikuinen henkilö mä oon"
"Henkilöt tykkää henkilöistä ja henkilöt tykkää henkilöistä, vaik henkilöt välil esittää et ei niit muka kiinnosta"
"Hei huomenta Suomi hyvin pyyhkii, sun henkilös valvoo taas ja ahkeroi. Henkilöt Helsingissä laman alla nyyhkii. Minä tein sen minkä henkilö vain voi"
Samalla kuulemma uusivat satuja ja tarinoita:
Pieni merenhenkilö, Taru sormusten valtiaasta, pieni tulitikkuhenkilö, Peter Pan, henkilö joka ei halunnut kasvaa aikuiseksi. Myös Vesku Jokinen levyttää uudelleen Klamydian kanssa biisin Pienen henkilön elämää...
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
@Ahar yllä jo linkkasi asiaan. Toivottavasti irtisanotulla opettajalla on voimia ja rahkeita käydä irtisanominen läpi ihan pohjamutia myöten. Koko jupakassa alkaa olla kaikuja erääseen parin vuoden takaiseen Helsingin Alppilan yläasteen tapauksen loppuselvittelyyn. Tälläkin palstalla asiaa eräittenkin länsirannikon tosifanien kanssa väännettiin.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Että tällaista:

ESS: Oppilaiden kanssa rajuun sanaharkkaan joutunut opettaja irtisanottiin lahtelaiskoulusta - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Onhan se tiedossa, että opettajat eivät nyt kummoisia ole, mutta että häirikkö-oppilaille annetaan näin suuri valta, niin vetää sanattomaksi.


Mielenkiintoinen seikka tuli vastaan Ylen uutisesta aiheesta.

"Tämä ei ollut yksittäinen syy hänen kohdallaan. Sanotaanko näin, että kaikki kulminoitui tähän tapaukseen, Pippuri sanoo."

Rehtori siis tuli julki moisen toteamuksen kanssa. Eli kaatoi julkisesti paskasaavin niskaan. Jos nyt jotain olen esimiestyössä oppinyt niin koeaikapurkua ei kommentoida mitenkään, ei mitenkään. Eikä nyt ainakaan medialle.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Rehtori siis tuli julki moisen toteamuksen kanssa. Eli kaatoi julkisesti paskasaavin niskaan. Jos nyt jotain olen esimiestyössä oppinyt niin koeaikapurkua ei kommentoida mitenkään, ei mitenkään. Eikä nyt ainakaan medialle.
Tuo rehtorihan on tapauksen alusta lähtien ollut työntämässä opettajaa bussin alle ja pelastamassa omaa persettään. Ei kauheasti voi esimiestyöskentelyä tuossa casessa kehua.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
@Ahar yllä jo linkkasi asiaan. Toivottavasti irtisanotulla opettajalla on voimia ja rahkeita käydä irtisanominen läpi ihan pohjamutia myöten. Koko jupakassa alkaa olla kaikuja erääseen parin vuoden takaiseen Helsingin Alppilan yläasteen tapauksen loppuselvittelyyn. Tälläkin palstalla asiaa eräittenkin länsirannikon tosifanien kanssa väännettiin.

Muistaakseni sinä et pahemmin Alppilan tapauksen keskusteluun osallistunut.

Opettajan erottaminen yksittäisen tunnilla kilahtamisen takia ei onnistu, jotain muutakin pitää olla taustalla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Muistaakseni sinä et pahemmin Alppilan tapauksen keskusteluun osallistunut.

Opettajan erottaminen yksittäisen tunnilla kilahtamisen takia ei onnistu, jotain muutakin pitää olla taustalla.

Tämä on varmasti näin ja jotenkin aika paljon voi päätellä jo kaiken mitä julkisuudessakin on ä mistä tässä on kysymys.

Mitähän oppilaat sai? Wilmaan merkinnän ja homma jatkuu?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä on varmasti näin ja jotenkin aika paljon voi päätellä jo kaiken mitä julkisuudessakin on ä mistä tässä on kysymys.

Mitähän oppilaat sai? Wilmaan merkinnän ja homma jatkuu?

Jos jätetään kuvaaminen ja sen julkaiseminen pois, niin kyse on mielestäni pääosin huonosta käytöksestä, joka eskaloituu opettajan kilahtamisen takia. Itse hoitaisin tapauksen koulun jälkeen käytävällä kasvatuskeskustelulla, johon myös vanhemman kutsuttaisiin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Onhan se tiedossa, että opettajat eivät nyt kummoisia ole, mutta että häirikkö-oppilaille annetaan näin suuri valta, niin vetää sanattomaksi.

Mitähän mahdat tällä tarkoittaa? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että millainen sitten pitäisi olla, jotta olisi kummoinen?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mielenkiintoinen seikka tuli vastaan Ylen uutisesta aiheesta.

"Tämä ei ollut yksittäinen syy hänen kohdallaan. Sanotaanko näin, että kaikki kulminoitui tähän tapaukseen, Pippuri sanoo."

Rehtori siis tuli julki moisen toteamuksen kanssa. Eli kaatoi julkisesti paskasaavin niskaan. Jos nyt jotain olen esimiestyössä oppinyt niin koeaikapurkua ei kommentoida mitenkään, ei mitenkään. Eikä nyt ainakaan medialle.
Tämä on vähän kaksipiippuinen juttu noin pohjimmitaan. Jos rehtori olisi ollut pitkämielisempi opettajaa kohtaan, ja tämä olisi saanut pitää hommansa, niin varmaan joku olisi todennut, että "ei korppi korpin silmää noki". Ehkä silloinkin, jos kyseinen opettaja olisi saanut huomautuksen tai peräti kirjallisen varoituksen.

Minulla ei ole sisäpiiritietoa ao. koulusta, mutta minulla on kuitenkin täysi syy olettaa, että opettajan työsuhde on purettu asiallisten syiden vuoksi. Se on taas eri asia, olisiko rehtorin ollut tarvetta kommentoida asiaa tiedotusvälineille. Normaalisti kenties ei, mutta tämä tapaus oli saanut äskettäin huomattavaa julkisuutta osakseen, samoin kuin koulu, josta rehtori on vastuussa. Mielestäni olosuhteet puoltavat jossakin määrin tällaisen kommentin antamista.

Kuten kaikissa ammattiryhmissä, myös opettajissa on työntekijöitä, joiden sopivuus alalle ei ole välttämättä ihan parasta luokkaa. Peruskoulun opettajan tehtäviä ja varsinkin sijaisuuksia hoitamaan päätyy monenlaista väkeä. Jos tilanne on yhtään samanlainen kuin omina kouluaikoinani oli, niin on ihme, jos tavanomaisen tasoisen koulun luokat 7-9 pystyy kahlaamaan läpi siten, että joka ainoan oppitunnin vetovastuu on ollut oikeasti toimessaan pätevällä opettajalla. Siis sellaisella henkilöllä, jolla on opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksissa tarkoitetut pedagogiset tiedot ja taidot ihan todellisuudessakin. Tarkoitan tällä sitä, että opettaja osaa soveltaa näitä tietoja ja taitoja opettajan työssä. Pätevyysvaatimukset täyttyvät teknisessä mielessä tavallisesti 60 opintopisteen laajuisilla määrätyillä opintosuorituksilla kasvatustieteen alalta, mutta tuo ei vielä tarkoita, että opettaja osaisi opettaa erinomaisesti, tai varsinkaan ylläpitää luokassa järjestystä.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Minulla ei ole sisäpiiritietoa ao. koulusta, mutta minulla on kuitenkin täysi syy olettaa, että opettajan työsuhde on purettu asiallisten syiden vuoksi. Se on taas eri asia, olisiko rehtorin ollut tarvetta kommentoida asiaa tiedotusvälineille. Normaalisti kenties ei, mutta tämä tapaus oli saanut äskettäin huomattavaa julkisuutta osakseen, samoin kuin koulu, josta rehtori on vastuussa. Mielestäni olosuhteet puoltavat jossakin määrin tällaisen kommentin antamista.

No, minulla on ja sanotaanko, etten ollut yllättynyt potkuista. Se, oliko irtisanominen moraalisesti oikein, en osaa sanoa. Jos apua tarjotaan, muttei sitä oteta vastaan, niin kyllä se ihmisestä kertoo jotain. Koulun rehtori tiedottaa koulun asiasta ja mielestäni hän on sitä tehnyt. Tiedottaakin voi niin monella tavalla.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
No, minulla on ja sanotaanko, etten ollut yllättynyt potkuista. Se, oliko irtisanominen moraalisesti oikein, en osaa sanoa. Jos apua tarjotaan, muttei sitä oteta vastaan, niin kyllä se ihmisestä kertoo jotain. Koulun rehtori tiedottaa koulun asiasta ja mielestäni hän on sitä tehnyt. Tiedottaakin voi niin monella tavalla.

En tunne tapausta, mutta olen kasvatustyössä eri ympäristöissä törmännyt ihmistyyppiin, joka "vaatii kunnioitusta osakseen" sillä perusteella että on kouluttautunut enemmän kuin muut.
Vähän sama, kun joku vaatisi lätkäjoukkueessa paikkaa ykkösylivoimassa kun on osallistunut Teemu Selänteen kiekkokouluun.

Käytännössä kuitenkin käy usein niin, että paikan tullen patruuna jää piippuun tai laukaus suuntautuu katsomoon. Tällöin syy on tietysti "kolossa jäässä", mutta koska sellaista ei voi käyttää usein, syy siirtyy paskoihin syöttöihin. Muiden osuessa samoista syötöistä toisinaan maaliin, valitaan syyt seuraavista vaihtoehdoista: A. Joukkuetoverit antavat juuri minulle tahallaan paskoja passeja tai B. Valmennus luo huonon ilmapiirin. Nämä molemmat ovat muuten itseään toteuttavia ennusteita.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se että kouluista päästetään oppilaita läpi ilman minkäänlaisia valmiuksia jatko-opiskeluun on vastuutonta.

Mitä vastuutonta tässä on? Jos taidot tai asenne eivät riitä jatkokoulutukseen, mitä voitetaan jättämällä oppilas ilman vitosen päättötodistusta?

Suurin ongelma tässä kohtaa on muutuva työelämä ja tätä kautta jatkokoulutus. Meillä tulee olemaan tulevaisuudessa entistä enemmän niitä oppilaita, jotka syrjäytyvät yhteiskunnasta jo peruskoulun päättövaiheessa.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Mitä vastuutonta tässä on? Jos taidot tai asenne eivät riitä jatkokoulutukseen, mitä voitetaan jättämällä oppilas ilman vitosen päättötodistusta?

Ei se peruskoulun päättötodistuksen pitäisi mikään automaatio olla, minkä saa kun osallistuu juhlatilaisuuteen. Jos osa porukasta ei esimerkiksi osaa lukea, niin ei semmoisia sieltä koulusta voi poiskaan päästää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei se peruskoulun päättötodistuksen pitäisi mikään automaatio olla, minkä saa kun osallistuu juhlatilaisuuteen. Jos osa porukasta ei esimerkiksi osaa lukea, niin ei semmoisia sieltä koulusta voi poiskaan päästää.

Oppivelvollisuus loppuu 17-vuotiaana, silloin pääsee koulusta pois joka tapauksessa. Kyse on siitä, saako oppilas päättötodistuksen vai ei. Ja ennen kun kommentoi tähän tyyliin, kannattaa tutustua perusopetuksen arvioinnin perusteisiin ja kolmiportaisen tukeen. Opettajalla on mahdollisuus mukauttaa oppiaineita ja arvioida oppilasta yksilöllisten perusteiden mukaan.

Ja puhuin opetukseen osallistumisesta, en pelkästään juhlatilaisuuksiin. Jos oppilas ei käy koulua, vanhemmilta edellytetään toimia, jopa sakon uhalla. Jos vanhemmat eivät tähän pysty, sosiaaliviranomaiset puuttuvat tilanteeseen ja viimeisenä keinona käytetään lastensuojeluilmoitusta.

Jos oppilas motivoituu käymään koulua säännöllisesti, minusta hän ansaitsee sen vitosen, kaikki muu täytyy ansaita arviointiperusteiden mukaisesti. Peruskoulu näyttäytyy näiden erityistapausten kohdalla jäykkänä, akateemisia taitoja korostavana laitoksena, mikä ei houkuttele käymään koulua. Jos koulussa olisi näille tapauksille enemmän joustoa, työpajoja, taidetta ja vähemmän kielioppia ja trigonometriaa, heidän suhtautumisensa koulua kohtaan olisi huomattavasti positiivisempi.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Jos oppilas motivoituu käymään koulua säännöllisesti, minusta hän ansaitsee sen vitosen, kaikki muu täytyy ansaita arviointiperusteiden mukaisesti. Peruskoulu näyttäytyy näiden erityistapausten kohdalla jäykkänä, akateemisia taitoja korostavana laitoksena, mikä ei houkuttele käymään koulua. Jos koulussa olisi näille tapauksille enemmän joustoa, työpajoja, taidetta ja vähemmän kielioppia ja trigonometriaa, heidän suhtautumisensa koulua kohtaan olisi huomattavasti positiivisempi.

Tämä on mielestäni vaarallista. Jos penskoja opetetaan, että vain ilmestymällä paikalle pääsee hommista läpi, niin he käyttäytyvät samalla tavalla työelämässä, kuten on jo käynytkin. Mielestäni pelkkä osallistuminen ei voi olla läpipääsyn peruste. Koulu voi olla 15-vuotiaalle ongelmatapaukselle kenties se viimeinen mahdollisuus oppia elämän kannalta tärkeitä arvoja.

Minusta sitä nelostakaan ei pitäisi antaa niille, jotka eivät saavu paikalle. Heille pitäisi vain jättää tyhjä ruutu arvosanan kohdalle ja käskeä napakasti yrittämään ensi vuonna uudestaan.

Koulun jäykkyydestä olen sitten samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös