Opetustyö

  • 366 679
  • 3 061

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Eiköhän suomalainen lastensuojelu- ja opetushenkilöstö ole median toimesta jo poljettu aika hyvin suohon. -clip-

Hyvä avautuminen Luukaiselta ja hyvä mielensä pahoittaminen rosnäsiltä.

Niin. Aina se opettajan ammatti muistetaan mainita negatiivisen uutisen yhteydessä. Olen Luukkasen kanssa samaa mieltä. Itseltänikin on vaadittu mm. seuraavaa huoltajien toimesta: "lapseni juo energiajuomia salibändiottelussa viikonloppuisin. Mitä tekee luokanvalvoja tälle asialle?" "Voiko opettaja tulla viikonloppuna kuntaan x ja valvoa lastemme energiajuomien käyttöä nuorisotiloissa etc etc?" Tässäpä vain jäävuoren huippu niistä tilanteista mitä on minulle vastaan tullut... On niitä hyviäkin huoltajia tullut vastaan. Enemmistö osaa vielä hoitaa lastensa asiat. Onneksi.

Pitkästä aikaa olen täsmälleen samaa mieltä TosiFanin kanssa.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niinpä, tämä varmasti vie asiaa eteenpäin positiivisessa hengessä ja parantaa opettajien ja vanhempien vuoropuhelua ja yhteistyötä, joka saattaisi jopa olla lasten edun mukaista. Ai niin, mutta Luukkainenhan sanoi, että hän ei syyllistä, niin sittenhän siitä ei ole kysymys. Todellisuudessa tämä on nimenomaisesti syyllistämistä. Tietenkään syyllistäminen sinänsä ei ole Luukkaisen tavoite vaan puhdas ay- ja edunvalvontapolitiikka sekä oman hännän nostaminen OAJ:n sisällä.

...

Täällä palstallakin pääosa kirjoittajista muistaa sen, että yleistäminen ei vie keskustelua eteenpäin, kuka kertoisi sen myös Luukkaiselle. Mitäköhän muuten Luukkaiselle maksetaan työstä, jossa hänellä on aikaa kauhistella sitä, että lapset syövät lihapullia suoraan paketista laittamatta niitä lautaselle ja lämmittämättä. Nyt kättä ylös kaikki vanhemmat, joiden jälkikasvu on syönyt eineksiä kylmänä, lähdetään sitten yhdessä saunan taakse Luukkaisen käsittelyyn, taitaa vaan tulla niin iso joukkohauta, että Luukkaisesta ei ole sen kaivajaksi, joudumme siis teloitettavat kaivamaan sen itse ennen lopullista ratkaisua.

Tämän kilahtamisen eeppisyydestä voisi jo melkein veikata, että jostain syystä koit jotenkin nämä Luukkaisen välittämät empiiriset havainnot jotenkin erityisen häiritseviksi. Miksihän?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Niin. Aina se opettajan ammatti muistetaan mainita negatiivisen uutisen yhteydessä. Olen Luukkasen kanssa samaa mieltä. Itseltänikin on vaadittu mm. seuraavaa huoltajien toimesta: "lapseni juo energiajuomia salibändiottelussa viikonloppuisin. Mitä tekee luokanvalvoja tälle asialle?" "Voiko opettaja tulla viikonloppuna kuntaan x ja valvoa lastemme energiajuomien käyttöä nuorisotiloissa etc etc?" Tässäpä vain jäävuoren huippu niistä tilanteista mitä on minulle vastaan tullut... On niitä hyviäkin huoltajia tullut vastaan. Enemmistö osaa vielä hoitaa lastensa asiat. Onneksi.

Eräs sukulainen puheli että yläasteen vanhempainillassa joku oli ihmetellyt että miksi koulu ei voi tarjota nykyisen lisäksi vielä aamupalan ensimmäisellä tunnilla ja viimeisellä tunnilla välipalan. Kertoo jotain jos tuollainen +12v ei osaa itse tehdä aamupalaa tai välipalaa kotona. Jotenkin ymmärtäisin jos kyseessä oli 7v muksu, mutta kyllä tuonkin ikäisen pitäisi jo osata voidella leipä tai lämmittää mikrossa joku välipala (olettaen että jompikumpi vanhemmista tekee sen valmiiksi).

Tiedän tosin erään tyypin joka koitti +20v ikäisenä keittää perunoita ilman vettä kun heitettiin kotoa pihalle. Ellei niitä lapsia pysty kasvattamaan (sisältää myös perustaidot) niin kannattaako niitä jumalauta hankkia? Itselläni tässä asiassa sympatiat Luukkasen puolella.
 

rosnäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
näyttäkää minulle positiivinen uutinen opettajista tai lastensuojelutyöntekijöistä

Siinäpä se, keskustelua käydään puolin ja toisin lööppimediassa edunvalvontahengessä. Käytännön tasolla kouluissa opetushenkilöstön ja vanhempien yhteistyö onkin sitten toivottavasti toista ja tavoitteet yhteiset (poikkeuksia toki on). Ketä tämä "kylmien einesten" tasolla liikkuva vastakkainasettelun korostaminen palvelee. Jos opetushenkilöstöä korpeaa palkkauksen taso työn määrään ja vaativuuteen nähden, niin onko oikea kohde ja keino vanhemmille vittuilu kollektiivisella tasolla sellaisella perusteella, jolla saadaan syyllistettyä 99 % vanhemmista.

Pyrit muuten taas kerran viemään keskustelun sivuraiteelle ja henkilökohtaisuuksiin sivuuttaen kaikki viestini pointit. Miksi asiapohjainen keskustelu on niin vaikeaa ja OAJ:n järjestöjyrä astuu esiin heti, kun keskustelua yritetään käydä asiaperustein.

Tämän kilahtamisen eeppisyydestä voisi jo melkein veikata, että jostain syystä koit jotenkin nämä Luukkaisen välittämät empiiriset havainnot jotenkin erityisen häiritseviksi. Miksihän?

Kannattaa lukea se alkuperäinen viestini ja edellä TosiFanille toteamani. Asiapohjainen keskustelu ei tunnu onnistuvan, vaan sinullekin on TosiFanin tavoin tärkeämpää korostaa vastakkainasettelua. Laitetaan vielä se pääkysymys uudelleen: Palveleeko tällainen iltapäivälehtiä hyväksikäyttäen toteutettu vastakkainasettelu lasten etua ja helpottaako tallainen julkisuus käytännön työtä tekevien opettajien ja lasten vanhempien yhteistyötä? Pystynet vaikeuksitta vastaamaan tähän, koska vastausta ei tarvitse perustella. Odotan tähän kysymykseen vastausta myös TosiFanilta.

El Ludelle: Ääriesimerkit ovat viihdyttäviä. Mitenköhän tuollainen "energiajuoma" vanhempi yleensä itse selviää elämästä ollenkaan. Missään työyhteisössä ei tuollainen ainakaan voi tulla toimeen. Itsekin kun asiakaspalvelutyötä teen, niin tasaisin väliajoin törmään vastaavan tyyppisiin tapauksiin ja toki on aika huvittavaa vastata aikuiselle ihmiselle rautalangasta vääntäen kuin lapselle: "hoida itse sinulle itsellesi kuuluvat tehtävät, ole hyvä, kiitos ja kuulemiin". Sääliksi käy tuollaisen henkilön lapsia, siinä on elämän eväät aika vähissä, jos kaikki järkevät aikuiskontaktit löytyvät kodin ulkopuolelta. Olisi muuten mielenkiintoista tietää kuinka suuri osa vanhemmista esim. prosentuaalisesti arvioiden on tätä tasoa, pystytkö konkretisoimaan määriä tai sitä, millainen on tällaisten vanhempien sosioekonominen tausta?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siinäpä se, keskustelua käydään puolin ja toisin lööppimediassa edunvalvontahengessä. Käytännön tasolla kouluissa opetushenkilöstön ja vanhempien yhteistyö onkin sitten toivottavasti toista ja tavoitteet yhteiset (poikkeuksia toki on). Ketä tämä "kylmien einesten" tasolla liikkuva vastakkainasettelun korostaminen palvelee...

Mielestäni tässä ei ole kysymys mistään vastakkainasettelusta vaan opettajien työssään kohtaamien epäkohtien esiintuomisesta. En ymmärrä miksi lapsensa hyvin hoitava vanhempi pahoittaisi mielensä Luukkaisen kirjoituksesta.
 

rosnäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielestäni tässä ei ole kysymys mistään vastakkainasettelusta vaan opettajien työssään kohtaamien epäkohtien esiintuomisesta. En ymmärrä miksi lapsensa hyvin hoitava vanhempi pahoittaisi mielensä Luukkaisen kirjoituksesta.

Luukkainen iltapulun mukaan kirjoitti:
"Lihapullia syödään suoraan pakkauksesta” – tuliko vanhemmista Suomessa uusavuttomia".

Valitettavasti luen mm. yllä olevan lainauksen siten, että Luukkaisen näkemyksen mukaan on huonoa ja lapselle vahingollista vanhemmuutta toimia siten, että lapsi syö eineslihapullia suoraan pakkauksesta. Miten itse ymmärrät ko. kommentin?

Sitä en tiedä, onko joku pahoittanut mielensä, mutta Luukkaisen kommentit syyllistävät lähes kaikki vanhemmat? Asia sinänsä on tärkeä ja ansaitsee tulla nostetuksi asiallisen keskustelun kohteeksi. En ollenkaan epäile sitä, etteikö kyseisen kaltaisten ongelmien määrä ole kasvamassa, mutta tapa, jolla Luukkainen viestii aiheuttaa aivan varmasti vastakkainasettelun kasvua ja vaikeuttaa opetushenkilöstön ja vanhempien yhteistoimintaa.

Tämän kohun lähtökohtana on ilmeisesti ollut tämä Luukkaisen kirjoitus:
Opettajistako koko perheen ohjaajia? - Blogit - Verkkouutiset

Tämä kirjoitus on kokonaisuudessaan asiallinen ja itse voin omasta puolestani täysin allekirjoittaa Luukkaisen tässä esittämät näkemykset. Mediassa tämä kuitenkin esitettiin aivan eri tavalla. Se olisi mielenkiintoista tietää, onko Luukkaista vedätetty toimittajan taholta vai lipsahtiko Luukkaiselta haastattelussa ns. hänen todellinen näkemyksensä, joka iltapulun esittämällä tavalla käsitettynä on suoraan menneeltä vuosituhannelta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Valitettavasti luen mm. yllä olevan lainauksen siten, että Luukkaisen näkemyksen mukaan on huonoa ja lapselle vahingollista vanhemmuutta toimia siten, että lapsi syö eineslihapullia suoraan pakkauksesta. Miten itse ymmärrät ko. kommentin?

Sitä en tiedä, onko joku pahoittanut mielensä, mutta Luukkaisen kommentit syyllistävät lähes kaikki vanhemmat? ...

...Isä ja äiti ovat töissä, mutta ruokailu tapahtuu niin, että ostetaan valmiita lihapullia, eikä niitä laiteta mitenkään, vaan ne syödään suoraan pakkauksesta. Minä tulkitsen, että tämä on uusavuttomuutta, eikä ala-arvoista heittelyä, Luukkainen vastaa vanhempainliiton kritiikkiin...

Lainaus IS:n uutisesta.

Mikäli perheen ruokailu on kuvatun kaltainen, pussi eineslihapullia pöytään, olen samaa mieltä Luukkaisen kanssa. Oletko sinä erimieltä?
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
rosnäs: mainitsemani tapahtumat eivät ole edes ääriesimerkkejä - valitettavasti. Aloittaessani opettajana tällaisia ei juuri tullut vastaan. Vuosi vuodelta näitä teflon/uusavuttomiavanhempia on tullut vastaan yhä enemmän ja enemmän. Ehkä joka 10. tai 20. vanhempi on näitä, joilla vanhemmuus on ollut/on hukassa. Riippuen vuodesta. Sosioekonomisella taustalla ei ole merkitystä näissä tapauksissa.

Siihen en ala, että pitäisi ryhtyä kasvattamaan vanhempia. Tuen toki heitä sen mitä pystyn. Lapsia olen tukenut ja tulen tukemaan parhaani mukaan. Yhteiskunnan isoimmille epäkohdille en voi mitään. Näin ajatellen pysyn työkykyisenä...

Kaikkia lv/aineenopettaja ei pysty pelastamaan - valitettavasti
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä mä ymmärsin nimimerkki rösnäsin pointin.

Mun mielestä Luukkainen olisi voinut muotoilla esimerkkinsä uusavuttomista vanhemmista vähän paremmin. En tuntetunut erityisen kivuliasta pistoa sydämessäni, vaikka meillä on napsittu suoraan paketista eineslihapullia. Tai itseasiassa kananugetteja, mut luulen et käy nekin. Meillä välillä on ulko-ovella läpystä vaihto, isäntä tulee töistä ja mä lähden iltavuoroon. Lapset kuljetetaan harrastuksiin, illalla läksyt ja saunaan. Jokainen rääppii kasaan jääkaapista mitä löytää. Ei aina pysty ideaaliin klo 17 ruokakattaukselle kaikki paikalle kuulumisten vaihtoon, mutta ei se musta uusavutonta äitiä tee.

Kirjotin pitkän litanian mut deletoin ja lähen juomaan iltakahvia. Ei jaksakaan nyt :)
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Minusta on aika hassua, että ihmisillä on näin heikko itsetunto. Meidän perheellä jäi tiistaina päivällinen väliin, koska menin työpäivän jälkeen suoraan Ässien matsiin ja vaimolla oli töiden jälkeen hieroja. Lapsemme söivät mitä sattuivat kaapeista löytämään, eineslihapullia ei ollut, b-luokan makkaraa kylläkin. Tästä huolimatta en ottanut Luukkasen kirjoitusta itseeni, koska kuvittelen ymmärtäväni mitä hän tarkoittaa.

Uusavuttomuus tarkoittaa Luukkaisen mukaan sitä, että perheissä ei laiteta ruokaa lainkaan. Kyse ei ole yhdestä tai kahdesta päivästä vaan perunoiden keittäminen ja kastikkeen tekeminen on vanhemmille yksinkertaisesti liian vaikea tehtävä.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minusta on aika hassua, että ihmisillä on näin heikko itsetunto. Meidän perheellä jäi tiistaina päivällinen väliin, koska menin työpäivän jälkeen suoraan Ässien matsiin ja vaimolla oli töiden jälkeen hieroja. Lapsemme söivät mitä sattuivat kaapeista löytämään, eineslihapullia ei ollut, b-luokan makkaraa kylläkin. Tästä huolimatta en ottanut Luukkasen kirjoitusta itseeni, koska kuvittelen ymmärtäväni mitä hän tarkoittaa.

Uusavuttomuus tarkoittaa Luukkaisen mukaan sitä, että perheissä ei laiteta ruokaa lainkaan. Kyse ei ole yhdestä tai kahdesta päivästä vaan perunoiden keittäminen ja kastikkeen tekeminen on vanhemmille yksinkertaisesti liian vaikea tehtävä.

Mutta tulit silti kertomaan einestarinan. Ihan niinkuin minäkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tai sitten vain kertoi sen, mitä mieleen tuli tuosta einesesimerkistä. Samanlaiset stoorithan teillä oli.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ero siinä, että sinä ymmärrät rosnäsin mielensäpahoittamisen, minä en. Mikäli loukkaantuu Luukkaisen esimerkistä, sen täytyy osua kohteeseen tai sitten lukijalla on varsin heikko itsetunto.

Luetko sä näitä muiden kirjotuksia ollenkaan vai oletatko sisällön ekasta sanasta? Ihanniinku sua korpee sisintä kun joku muukin osaa kirjottaa hyvin ja perustella OMAN mielipiteensä niinkuin rösnäs eilen teki. Sä vaan vedät nimittelykortit ja psykoanalalyysit pöytään ja piste muiden jorinoille.

Anna vähän tillaa toisillekin, äläkä aina ohjaa ja neuvo mitä muiden kuuluu olla mieltä ja sanoa. Onnea, iloa ja vähän keijupölyä päivääsi TF.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Luetko sä näitä muiden kirjotuksia ollenkaan vai oletatko sisällön ekasta sanasta? Ihanniinku sua korpee sisintä kun joku muukin osaa kirjottaa hyvin ja perustella OMAN mielipiteensä niinkuin rösnäs eilen teki. Sä vaan vedät nimittelykortit ja psykoanalalyysit pöytään ja piste muiden jorinoille.

Anna vähän tillaa toisillekin, äläkä aina ohjaa ja neuvo mitä muiden kuuluu olla mieltä ja sanoa. Onnea, iloa ja vähän keijupölyä päivääsi TF.

Luitko ajatuksella rosnäsin viestin?

Niinpä, tämä varmasti vie asiaa eteenpäin positiivisessa hengessä ja parantaa opettajien ja vanhempien vuoropuhelua ja yhteistyötä, joka saattaisi jopa olla lasten edun mukaista. Ai niin, mutta Luukkainenhan sanoi, että hän ei syyllistä, niin sittenhän siitä ei ole kysymys. Todellisuudessa tämä on nimenomaisesti syyllistämistä. Tietenkään syyllistäminen sinänsä ei ole Luukkaisen tavoite vaan puhdas ay- ja edunvalvontapolitiikka sekä oman hännän nostaminen OAJ:n sisällä

Lainaus rosnäsin viestistä.

Minusta olisi hyvin erikoista, jos opettajat eivät saisi tuoda työssään esiintyviä epäkohtia esille, ilman että vanhemmat kokevat syyllistämistä.

Jokaisen vastuullisen vanhemman luulisi olevan samaa mieltä Luukkaisen kanssa uusavuttomuudesta. Jos lasten ruoka koostuu päivästä toiseen kylmän einespussin avaamisesta, vanhemmat todellakin ovat uusavuttomia.
 
Jos lasten ruoka koostuu päivästä toiseen kylmän einespussin avaamisesta, vanhemmat todellakin ovat uusavuttomia.
Kaipa tälläinen omien tarkoitusperiensä mukaan vuorotellen sanamuotoihin ja vertauskuviin takertuva "keskustelija" voidaan jättää jankkaamisineen omaan arvoonsa. En tunne kyseistä kirjoittelijaa enkä tämän todellista suhtautumistaan työhönsä tai oppilaisiinsa. Toivon, ettei kyseinen herra työssään pyri ihan samalla tavalla määrittelemään, lokeroimaan ja analysoimaan ihmisiä kuin tällä palstalla on määritellyt toisten kirjoitusten perusteella heidän itsetuntoansa.

Tuskinpa kukaan kieltää, ettei ns. uusavuttomuus olisi lisääntynyt yhteiskunnallisen kehityksen myötä. Koululaitoksen tehtävä oli vielä muutama vuosikymmen sitten tarjota nimenomaan tietoa ja sivistystä, nykyään oppilaiden osaaminen esimerkiksi kädentaidoissa on selvästi heikompaa kuin ennen, ja koululta odotetaankin kasvavissa määrin elämän perustaitojen opettamista. (Lähde: omat kokemukset työelämästä, käydyt keskustelut kolleegoiden ja oppilaiden vanhempien kanssa, kasvatusalan tapahtumissa käydyt keskustelut).

Perusopetuksella on opetussuunnitelman perusteissa määritelty sekä kasvatuksellisia, että opetuksellisia tehtäviä. Sen tarkoitus on muun muassa yhteiskunnan jatkuvuuden varmistamiseksi ja tulevaisuuden rakentamiseksi kartuttaa tarvittavaa tietoa, osaamista ja ymmärrystä yhteiskunnan arvoista ja toimintatavoista. (Opetushallitus 2004, 14).

Kasvatusvastuun rajan piirtäminen johonkin on jokaiselle opettajalle suositeltava pohdinnan paikka, jota olisi mielestäni hyvä pohtia ääneen myös omassa työyhteisössä. Itse vedän sen siihen, että kasvatan oppilaita mutten heidän vanhempiaan. En ihan ymmärrä miksi aikuiset ja ilmeisen fiksut (?) ihmiset jaksavat vetää (pakastepussi-)herneen nenäänsä ääriesimerkeistä käytävästä lihapullakeskustelusta.

Opettajan kokemukset vanhempien kasvatusotteesta tai sen puutteista riipuvat varmasti siitä, millaisia oppilaita on sattunut opettamaan. Olen itse työskennellyt tavallisissa kouluissa, jossa joukkoon on kuulunut täällä mainittuja määriä hyvistä vanhemmista ja uusavuttomista vanhemmista. Työelämässä käytyjen keskustelujen mukaan vanhempien uusavuttomuus ilmenee opettajalle ennen kaikkea siksi, että yhteydenpidon aloittamisen kynnys koulun ja kodin välillä on madaltunut ensin sähköpostin, ja myöhemmin wilma-järjestelmän käytön yleistymisen myötä.

En tunne Luukkaisen lausunnoista, onko niitä irroitettu asiayhteyksistään. Vanhempien syyllistäminen ja leimaaminen uusavuttomiksi ei mielestäni ole käytännön opetus- ja kasvatustyössä kenenkään etu.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vanhempien syyllistäminen ja leimaaminen uusavuttomiksi ei mielestäni ole käytännön opetus- ja kasvatustyössä kenenkään etu.
Voi joskus ollakin, lapsen, koko luokan ja loppupeleissä vanhempienkin.

Sillä näitä uusavuttomuusjuttuja on muitakin kun kylmiä eineksiä suoraan pussista-juttuja. Mun sydäntä lähellä on säänmukainen pukeutuminen ja puhtaus.
Joka syksy tai talvi huomaan olevani tilanteessa jossa kiertäen ja kaartaen, ystävällisesti, rakentavasti ja empaattisesti kerron joidenkin oppilaiden vanhemmille, että on tullut syksy/talvi ja nyt pitäisi Liisa-Petterille laittaa hiukan vahvempaa kampetta päälle.
Samat kaunopuheiset jaarittelut näille joiden vaatteita ei pestä. Vastauksena tulee aina, että ei ehditä eikä muisteta kun on niin paljon kaikkea muistettavaa ja ei oikein jaksetakaan kun on niin sitä ja tätä.
Usein olen miettinyt, että varmana nopeampi tapa ko. asioiden perillemenoon olisi sanoa ihan suoraan vanhemmille, että Nyt! huolehtikaa mukuloittenne vaatteet ihan itse ja omatoimisesti ennen kun hyö paleltuvat (joulukuussa) trikoohousuissaan ja vaimareissaan. Näin suorasukaisella sanomisella oppilas ei koskaan palelisi, koko luokka ei joutuisi palaamaan kesken esim. hiihtoreissulta tai luistelemasta yhden-kolmen huonovaatteisen takia ja vanhemmat säästyisivät sairastelevilta lapsilta kun oppilaat eivät vilustuisi.

Ja sitä vielä kysyn, että tuleeko kukaan Educaan?

Terveisin koo
 
Joka syksy tai talvi huomaan olevani tilanteessa jossa kiertäen ja kaartaen, ystävällisesti, rakentavasti ja empaattisesti kerron joidenkin oppilaiden vanhemmille, että on tullut syksy/talvi ja nyt pitäisi Liisa-Petterille laittaa hiukan vahvempaa kampetta päälle.
Samat kaunopuheiset jaarittelut näille joiden vaatteita ei pestä. Vastauksena tulee aina, että ei ehditä eikä muisteta kun on niin paljon kaikkea muistettavaa ja ei oikein jaksetakaan kun on niin sitä ja tätä.
Usein olen miettinyt, että varmana nopeampi tapa ko. asioiden perillemenoon olisi sanoa ihan suoraan vanhemmille, että Nyt! huolehtikaa mukuloittenne vaatteet ihan itse ja omatoimisesti ennen kun hyö paleltuvat (joulukuussa) trikoohousuissaan ja vaimareissaan.
En tiedä oppilaidesi ikää tai kuuluvatko he yleisen perusopetuksen piiriin. Yläkoulussa voi jo herättää oppilaissa itsessään vastuun ottamista esimerkiksi pukeutumisesta, henkilökohtaisesta hygieniasta ja siisteydestä.

Tuli vähän sellainen mielikuva mainitsemastasi käydystä keskustelusta oppilaidesi vanhempien kanssa jaaritteluluineen ja kiertelyineen, että se todella on sitä. Jos sinulla on jokin ongelma oppilaidesi vanhempien kanssa, kannattaisiko asiasta sanoa ihan itse suoraan? Uskotko todella, että yleistävä lausuma kaikista vanhemmista on tehokkaampi tapa vaikuttaa ns. uusavuttomien vanhempien kasvatusajatteluun kuin sinun opettajana lähettämäsi viesti tai soitto?
 

rosnäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiitokset omasta puolestani keskustelijoille tästä mielenkiintoisesta ja tärkeästä kysymyksestä, sporttipappa ns. tyhjensi pajatson.

El Ludelle vielä hieman: jos joka kymmenes vanhempi on kuvailemaasi tasoa (eli tilanteesta pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus), niin tilanne on todella haastava ja pidän opettajan mahdollisuuksia saada työnsä tehtyä mahdottomana. Tukea pitää näin vaativassa tilanteessa saada ulkopuolelta. Kädettömien vanhempien laittaminen ruotuun ei voi missään olosuhteissa olla opettajan tehtävänä, jos kerran suora puhe ei tehoa ja koulutyö hankaloituu kohtuuttomasti.

Hieman asiaa sivuten. Erilainen median lähestymiskulma löytyy mm. tästä uutisesta: Kurinpidostaan moitteita saanut rehtori: | Yle Uutiset | yle.fi
Ei voi olla ihailematta tämän Anderssonin toimintaa, teot ratkaisevat, eivät puheet julkisuudessa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jokunen juttu on ollut eri medioissa siitä, kuinka äikässä, matikassa, historiassa ja yhteiskuntaopissa toisen koulun ysi on toisen seiska. Samassa yhteydessä on ollut juttua, kuinka opettajat edelleen vertaavat oppilaita toisiinsa ja soveltavat Gaussin käyrää, mikä taas sorsii hyvätasoisten koulujen oppilaita ja toisaalta vääristää heikompien koulujen kiitettäviä. Toisaalta ongelmana on se, ettei opetussuunnitelmien arviointiperusteet ole kovin konkreettisia, mikä saa opettajan helposti menemään tutun ja turvallisen jaottelun mukaan.

Itse perse edellä puuhun kiivenneenä opettajana olen hommannut tietotaidon kyselemällä ja kokemuksen kautta. Menin jonkin aikaa muutamien kollegojen suosituksen mukaan, että joskus voi heikon ryhmän kohdalla laskea vitosen rajaa alaspäin jne. mutta aloin sitten fundeerata, että sehän on aivan perseestä. Tai toisaalta kannoin hirveästi paineita siitä, että eräs opettamani luokka nappasi useita kymppejä ja kymppimiinuksia kokeista, notta pidän liian helppoja kokeita. Olisipa muuten aika epäreilua kiristää heidän arviointiaan vain sen vuoksi, että luokka on lahjakas ja tekee ahkerasti töitä. Kun jututin muita opettajia, kävi ilmi, että sama meno on monessa muussakin aineessa, luokalla on paljon lahjakasta porukkaa, eikä kyse ole siitä, että arvioinnissani olisi jotain vikaa.

Koska olen tätä asiaa jonkin verran pyöritellyt mielessäni, niin kyselen arvon opettajilta täällä, että kuinkas toimitte? Onko vastaanne tullut tapauksia, jossa oppilaan osaaminen olisi uudessa koulussa heitellyt tavattomasti? Mitä järkeä on soveltaa herra Gaussia arvioinnissa, kun oppilaiden tasoero vaihtelee opetusryhmien ja koulujenkin välillä huomattavasti?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Menin jonkin aikaa muutamien kollegojen suosituksen mukaan, että joskus voi heikon ryhmän kohdalla laskea vitosen rajaa alaspäin jne...

...Koska olen tätä asiaa jonkin verran pyöritellyt mielessäni, niin kyselen arvon opettajilta täällä, että kuinkas toimitte? Onko vastaanne tullut tapauksia, jossa oppilaan osaaminen olisi uudessa koulussa heitellyt tavattomasti? Mitä järkeä on soveltaa herra Gaussia arvioinnissa, kun oppilaiden tasoero vaihtelee opetusryhmien ja koulujenkin välillä huomattavasti?

Minusta vitosen rajaa voi surutta laskea alaspäin, mikäli se palvelee oppilaan etua. Vitosen oppilaat eivät vie kenenkään opiskelupaikkaa, mutta peruskoulun päättötodistus voi joissain tapauksissa estää oppilaan syrjäytymisen. Vitosesta ylöspäin pitää kaikki ansaita opetussuunnitelman mukaisesti.

Opetussuunnitelmiin pitäisi saada muitakin määritelmiä kuin se kasin määritelmä. Toisaalta useammat valtakunnalliset kokeet voisivat auttaa asiaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minusta vitosen rajaa voi surutta laskea alaspäin, mikäli se palvelee oppilaan etua. Vitosen oppilaat eivät vie kenenkään opiskelupaikkaa, mutta peruskoulun päättötodistus voi joissain tapauksissa estää oppilaan syrjäytymisen. Vitosesta ylöspäin pitää kaikki ansaita opetussuunnitelman mukaisesti.
Tuossa on kieltämättä pointtinsa, varsinkin jos kyseessä on useissa aineissa heikko oppilas. Tosin silloinhan sillä pitäisi olla jo vaikka mitä tukitoimia takanaan. Ehkä mua enemmän mietityttää armovitosissa elämäntapalusmut, joita olisi ihan hyvä herätellä sillä nelosvaroituksella, eikä raapia vitosta kasaan. Ei sekään pidemmän päälle palvele ketään, että tyyppi rämpii läpi laitoksen oppimatta mitään vain sen vuoksi, ettei opettaja viitsi laittaa tukitoimia aluilleen vaan mieluummin heittelee viitosia kehiin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuossa on kieltämättä pointtinsa, varsinkin jos kyseessä on useissa aineissa heikko oppilas. Tosin silloinhan sillä pitäisi olla jo vaikka mitä tukitoimia takanaan. Ehkä mua enemmän mietityttää armovitosissa elämäntapalusmut, joita olisi ihan hyvä herätellä sillä nelosvaroituksella, eikä raapia vitosta kasaan. Ei sekään pidemmän päälle palvele ketään, että tyyppi rämpii läpi laitoksen oppimatta mitään vain sen vuoksi, ettei opettaja viitsi laittaa tukitoimia aluilleen vaan mieluummin heittelee viitosia kehiin.

Tilanne kohtaisesti, mutta jos oppilas on vaarassa saada nelosen, niin kai häneen on kohdistettu erilaisia tukitoimia.

Laiskuus ei ole erityisopetuksen tai mukautuksen peruste, luokalle jättäminen tai ehdot ovat paikassaan oppilaalle hyväksi.

Armovitosia kannattaa mielestäni antaa sellaisille tapauksille, joiden koulunkäynti loppuu joka tapauksessa ja päättötodistus jää saamatta. Joskus tällainen tapaus voi kokea herätyksen vanhemmiten ja tällöin tuo päättötodistus saattaa edistää kuntouttavaa toimintaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Unohtui vastata aiemmin, joten raapustan nyt, kun tuli muuta asiaa tähän ketjuun.

Tilanne kohtaisesti, mutta jos oppilas on vaarassa saada nelosen, niin kai häneen on kohdistettu erilaisia tukitoimia.
Jep, näin pitäisi olla. Tai ainakin mikäli se riippuu oppimiseen, mulla lähtee nimittäin juuri pari varoitusta nelosesta koteihin, joiden mukulat eivät ola vain kiinnostuneita tekemään duunejaan.

Armovitosia kannattaa mielestäni antaa sellaisille tapauksille, joiden koulunkäynti loppuu joka tapauksessa ja päättötodistus jää saamatta. Joskus tällainen tapaus voi kokea herätyksen vanhemmiten ja tällöin tuo päättötodistus saattaa edistää kuntouttavaa toimintaa.
Ihan hyvä pointti.
---

Pidimme männä viikolla taloustietokilpailut koululla, valtakunnalliset siis. Ihmettelen kyllä hiukan noita kysymyksiä ja korjausohjeita. Aikamoista nippelitiedon mittaamista osittain. Tai ehkä sitten olen epäpätevyyksissäni väärässä, mutta en minä kyllä painota oppilailleni jotain euromääriä eri tukimuodoissa, vaan enemmänkin sitä, mistä tarvittaessa tiedon löytää. No, ehkä näitä ei pidä ottaa niin tosissaan, mutta oudoksuttaa tuon tyylinen koe.

Mitäs muut yhteiskuntaopin opet olitte mieltä? Vai onko tuo linjassa aiempien vuosien kanssa? En ole HYOLin sivuilta katsellut noita aiempia, mutta viime vuonna kun ekan pidin, oli se mun mielestäni paljon ajankohtaisempi ja selkeämpi. Paitsi että esseen aihe oli mielestäni hyvä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Pitipä muuten katsoa tuota vuoden 2013 koetta. Jumalauti mitä aivopesua. Pizzan yhden palasen olisi pitänyt olla lähes 75% jotta siihen sopii vero. "Miksi on tärkeää saada kuitti", "miksi harmaa talous on paha" jne.

"a) Miten yrittäjänä toimiminen eroaa palkkatyöstä? Mainitse kolme asiaa. "
Ilmeisesti pisteitä ei saisi yhtään seuraavista vastauksista:
- Kaiken turvan menetys joka on tarjoilla narkkareille, pummeille, juopoille ja mamuille.
- Yleensä pitää ottaa velkaa että saa tehdä töitä.
- Oikeustaistelut AY-liikettä vastaan.

Puuttui vielä kysymys että "miksi Pohjois-Korea on maailman mahtavin valtio"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös