Ennen kuin tulet tänne meuhkaamaan siitä, että joku on aiheuttanut toiselle vakavan ruumiinvamma, sinun on hyvä selvittää itsellesi, mitä tarkoitetaan tuottamuksellisuudella. Annan vinkin: se on eri asia kuin tahallisuus.
Oletko kenties juristi vai miksi haluat näperrellä näiden juridisten käsitteiden kanssa muiden yrittäessä keskustella asiasta ns. yleisen oikeustajun perusteella?
Mutta, jos kerran haluat:
Tuottamus on oikeustieteellisen jargonin termi, jonka lähin vastine arkikielessä on vahinko. Tuottamus syntyy huolimattomuuden tai laiminlyönnin kautta. Tässä tapauksessa puhutaan siis rehtorin laiminlyönnistä, koska hän ei ollut ilmoittanut pulkkamäen vaarallisuudesta uudelle liikunnan opettajalle. Tuottamus syntyy ymmärtääkseni sellaisessa tapauksessa, että kohtuudella voidaan edellyttää, että henkilön olisi pitänyt tehdä jotakin. Tästä kohdasta minä, ja ilmeisesti myös Tosifani, olen oikeuden kanssa eri mieltä.
Kerrataan siis faktat. Seitsemän vuotta ennen tätä viimeistä onnettomuutta oli samassa mäessä sattunut pienempi haaveri. Tuolloin rehtori oli ohjeistanut opettajakuntaa asiassa ja todennäköisesti arkistoinut omasta puolestaan asian loppuun käsiteltynä. Muutama vuosi tapahtuneen jälkeen koulun liikunnan opetteja vaihtui eikä häntä ohjeistettu x-vuotta aiemmasta asiasta uudelleen (koska kukaan tuskin koko asiaa enää muisti). Reksi ei ollut joka vuosi käynyt kiertämässä kaikkia koulun lähialueita, joissa liikuntaa saatetaan harrastaa eikä varsinkaan laatinut luetteloa mahdollisista vaarapaikoista ja ohjeita niiden varalle. Niinpä onnettomuus sitten pääsi tapahtumaan.
Minä olen sitä mieltä, että on yleisen oikeustajun mukaan kohtuutonta edellyttää rehtoria huomaamaan, että seitsemän vuotta sitten vaaralliseksi osoittautunut mäki voisi edelleen olla samassa kunnossa. Samoin on kohtuutonta edellyttää, että reksi huomaisi, että kas, nythän tarvii jo x-vuotta aiemmin annetut ohjeet kaivaa esiin kun tuli uusi ope taloon. Em. seikkojen vuoksi mielestäni tuottamusta ei ole tässä tapauksessa syntynyt. Tämän ymmärtämisen kannalta rehtorin saamien sakkojen määrä on täysin yhdentekevä seikka.
Toki, jos haluamme mennä Suomeen, jossa yksikään opettaja ja rehtori ei uskalla ottaa pienintäkään riskiä juristien suhteellisuudentajun puutteen vuoksi, mikäs siinä. Siinä Suomessa liikuntatunnit suoritetaan vain pehmustetuissa sisätiloissa ja vain yksi oppilas kerrallaan tekee rehtorin hyväksymän listan mukaisia suorituksia liikunnanopettajan haukan katseen alla ja terveydenhoitajan päivystäessä varmuudeksi kolmen metrin päässä.